Mijn FT897, inmiddels anderhalf jaar oud dus ruim over de uiterste gebruiks-datum had een klein probleempje. Op de boot deed de automatische LDG tuner het niet meer. Het CAT stekkertje hing er naast. Waar ik bang voor was bleek waar, het ingesoldeerde smd zekeringetje was geklapt. Deze overbrugd via een normale zekering met houder. Daarna de tuner er op en deze deed het weer. De eerst volgende keer dat ik hem ging gebruiken was met een cat interface aangesloten op de pc. Op de 2 meter band wat aan het spelen met digitale modes (alleen luisteren). na 10 minuten begint de display te knipperen, verschijnt er TX error en komt er rook uit en begint het voedingsrelais in de 897 te klapperen.
Het probleem zit hem in het 5V deel. De 8V regelaar werd bloedheet maar deze zit voor een 5V. Achter deze 5V is nog maar 10 ohm weerstand wat bij belasting 0 ohm wordt. De 5V regelaar is goed. Met een labvoeding ipv deze regelaar trekt de print meer dan 2A (de voeding begint dan te begrenzen). Je zou verwachten dat zo'n kortsluiting zich zo openbaart in mooi rookspoortjes, krokant uitziende onderdeeltjes of grappige plofjes. Het enige wat gebeurd is dat er een groepje componenten na de regelaar warm wordt. Max ongeveer 33 graden. De rest blijft koud. Ik zou verwachten dat er 1 condensatortje ofzo lek is en bloedheet wordt maar niet een heel nest de zelfde temperatuur krijgt en dan ook niet meer dan louw. De set werkt op zo'n moment wel gewoon. ?????
Dit is erg vreemd, is ook helemaal niet leuk werken met dat kleine spul. Helemaal nadat ik van een andere amateur hoorde dat Yaesu 2 jaar garantie heeft, of in mijn geval dus had.
En ik was zo lekker aan de racal bezig. Aangezien dit mijn enige 70cm set is en ik veel op NOS zit moet ik dus eerst dit ding maken voor ik verder kan met de leuke klusjes.
Het schema van een 897 is een van de onduidelijkste die ik ooit gezien heb. Een ramp om onderdelen te vinden, bijna niet te lezen en alles signalen en voedingen worden op een lijn getekend alsof het een soort CAN bus is.
Aangezien er meerdere 5V regelaars in zitten weet je dus absoluut niet welke gebruikers op welke regelaar zitten.
Dit is vast de eerste keer dat er met buisvoltmeters in een smd doos gemeten wordt

Iemand nog tips. SMD Ctjes losmaken, meten en weer vast is niet zo'n prettig vooruitzicht. (SMD: sado masochistische deeltjes)
Wordt hopelijk positief vervolgd.
Fred