Piet, ik neem aan dat je steeds Mega
bit bedoelde toch? Je gebruikt de hoofdletter B (MB) en dat staat voor MegaByte (scheelt een factor 8, hi). Je browser geeft tijdens het downloaden meestal MegaByte per seconde.
15 Mb/s wat jij gemeten hebt, is dus 1,875 MB/s tijdens een download. In de praktijk altijd wat lager, want er gaat nog wat data verloren aan foutcorrectie en controlepackets (overhead).
Het is dus maar net waar je meet. Om alles duidelijk te krijgen of het goed werkt, kun je de UPC Speedtest gebruiken:
http://www.upc.nl/internet/snel_internet/speedtest/
Deze is zelfs heel goed voor internet gebruikers, afkomstig van andere providers. Zo zit ik op glasvezel: 50mb/s up en download snelheid volgens mijn abonnement. Dat is dus 6,25M
B/s (MegaBytes). In de praktijk haal ik 5,6MB/s, vanwege de eerder genoemde overhead.

- Speedtest_1rqm.jpg (17.23 KiB) 41918 keer bekeken
Als jij volgens je abonnement bijvoorbeeld het 25mb/s abonnement hebt, zou je dat hier dus ongeveer ook moeten meten. Bij kabelinternet heb je minder te maken met de afstand tot een centrale, zoals bij ADSL. Kabelinternet is qua snelheid ook niet symetrisch, dus je uploadsnelheid zal veel lager liggen (ik denk 1,5mb/s in geval van het 25mb/s abonnement). Als je een duurder abonnement hebt, kom je hoger uit.