Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
fred101
.
.
Roepletters: PA4TIM
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Nee maar dat is het hoofdprobleem denk ik niet. Ik denk dat het LPF niet stijl genoeg is. Het doet 15dB van 7MHz tot 10MHz, dat is natuurlijk niet echt geweldig. Ik ga een ander ontwerpen. De oscillator, mixer en audio zijn wel door schotjes gescheiden.

Oja, ik kom er nu achter dat mijn sna lineair is en niet logarithmisch. Dat verklaard een boel zoals waarom de zelfbouw verzwakker niet deed met de grootste verzwakking en op de VNA wel :wink:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
fred101
.
.
Contacteer:

Die HP counter (waar verder idd niets over te vinden is behalve in de catalogus uit 73) heeft een ingang voor een deler, mijn HP8601 heeft daar een uitgang voor. Het is ook een 19"uitvoering en uit de zelfde tijd/uiterlijk. Dat wordt dus een mooie combinatie :clap:

En aangezien ik nu twee VNA's heb (hij is binnen), een met display en een met vectormeter , en straks twee van die counters zou ik het helemaal bont kunnen maken. Maar dat ga ik niet doen (als ik geen schuin plafond had zou dat wel eens anders kunnen zijn). Deze tweede is minder mooi dus ik bewaar die als reserve. Als de huidige dan stuk gaat zit ik tijdens de reparatie niet zonder. Maar ik hou hem er nog even bij. Als dat gehik weer begint (nu al een tijd niet meer) dan kan ik achterhalen waar het zit. Ik las wel dat er een overload protectie is en dat dan de voeding iets gaat doen en dan moet hij 10s tot 10min uit afhankelijk van hoe lang/groot de overload was om de voeding te resetten. Dat kan het dus ook zijn. Nu ik weet wat dBm inhoud hou ik rekening met vermogen en meet vooral op -10dBm. Hij heeft daar de beste specs. Eerst zat ik altijd met 0 of +10dBm te meten en ging regelmatig het overload lampje aan. Als dat gebeurd gaat hij gedurende de overload ook staan hikken. Dus dat zou wel logisch klinken. Leuk dat soort puzzles :)

Het is dat tillen niet zo tot mijn favoriete bezigheden kan worden gerekend maar anders dan verwisselde ik de zenders met de operatietafel. Voor de zenders heb ik aan de schuine kant genoeg ruimte en dan kan ik de meetspullen wat hoger opstapelen. De niet veel gebruikte boven de rest ipv in de verloren hoekjes.
rbeckers
.
.

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

tja, ik ben een beetje jaloers.
Bij een SA, en verwante apparatuuur, is het altijd beter om met een lage stand te meten. Dit oa ivm lineariteit en damage level.
Heeft ook iets te maken met ruis en S/N. :lol:
Ik kan ook niets vinden van die HP.

René
fred101
.
.
Contacteer:

rbeckers schreef:Fred,

tja, ik ben een beetje jaloers.

René
En ik een beetje op al jou kennis :)
Gezien de prijzen van oude vna's hoef je dat niet te zijn hoor (nota bene 16000 dollar (met sweepgen) in 1969, de tek 535A was een paar honderd dollar dacht ik). De ene was 25 euro de tweede 100 euro, een oude scoop is nog duurder. Ik heb er nog eentje over maar gezien de leeftijd en de uiterlijke staat van de tweede vind ik een reserve wel een veilig gevoel. Ik gebruik hem best veel en als hij sneuvelt zul je net zien dat ik dan de onderdelen niet kan vinden. Ik denk ook niet dat de reparatie van zo'n ding erg makkelijk is. Waarschijnlijk zijn heel veel onderdelen gepaard. Maar ik heb tot nu toe wel veel mazzel gehad op dit punt. Maar zonder dat spul hadden we dit topic niet gehad en ik van jou niet zoveel over meten geleerd.....ehh dat is vooral in mijn voordeel natuurlijk, slecht voorbeeld :oops: :oops:

Je moet er net tegen aan lopen en daarvoor heb ik een engeltje op mijn schouder volgens mijn vrouw. :angelyellow: Als ik een apparaat zoek dan duikt er altijd net eentje ergens op. Welliswaar meestal defect maar dat mag de pret niet drukken, eerder verhogen. :wink: Nu is dit ding natuurlijk maar 110MHz dus voor een grote groep al niet interessant maar vanuit educatief oogpunt wel. Daarnaast denk ik dat het merendeel niet weet wat het is als er een te koop staat. Kon een jaar geleden ook een hp analyser kopen met nog meer erbij (twee 19"units) voor 100 euro en voor 50 euro later nog een HP. Die tweede was een SNA, die eerste een VNA (denk ik met wat ik nu weet). Ik zocht toen echter een wobbelaar dus ik had geen idee wat ik dan met dat ding moest (stom he). Ze duiken dus toch regelmatig op.

Maar jij hebt straks een digitale SA en ik moet nog zien of mij dat ook lukt :rolleyes:

Oja, de VNA unit 8412a, heeft een Z ingang voor een marker. Nu heeft de 8601A geen marker uitgang en ik heb geen idee hoe een marker werkt maar is dat op de een of andere manier te maken mbv een andere meetzender of zelfgemaakte markergever met digitale uitlezing dmv een counter uitgang
rbeckers
.
.

Fred,

bij een CRT is de Z-ingang de intensiteit. Je kunt daarmee een stukje laten oplichten.
Is wel te maken. Ik heb ooit bijv. een oude Hameg van een Z-ingang voorzien.

René
fred101
.
.
Contacteer:

Hij heeft al een Z ingang, ik moet alleen iets maken wat een markersignaal geeft van -5V als ik het goed begreep.
rbeckers
.
.

Fred,

op een bepaald tijdstip gedurende de sweep moet de z-ingang gebruikt worden.
Het probleem zit in "een bepaald tijdstip " oftewel wanneer.
Er moet dus een markergenerator zijn, in sync met de sweep, een puls weergeeft.
In het simpelste geval een monostabiele multivibrator bijv. een 555 timer ic.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blokgolf

René
fred101
.
.
Contacteer:

Laat ik nu toevallig een volledig instelbare pulsgenerator hebben met externe tringger in en uitgangen, delay enz. Maar hij kan maar tot 55MHz.

Oja. Zaterdag kom ik alleen. Irene gaat met Tim naar haar boogschietclub ivm een soort klusdag. Leuk zo'n VNA, zitten niet eens buizen in maar wel zo zwaar dat ik bij het uitpakken mijn rug forceer. De hele middag in de zon met wat applications notes (8407 gebruik :-) ) doorgebracht in een ligstoel. Ik heb het ding niet eens kunnen proberen.
rbeckers
.
.

Fred,

wat zaterdag betreft, prima.
Leuke ruisdiscussie!
De puls moet in de sweep vallen,vaak 20ms oftewel 50Hz! Dus je pulsgenerator is mischien te snel en zeker niet te langzaam.
Bij 20ms sweep, na elke 10ms na start sweep, een puls van 0,2ms. Begint precies in het midden.
Je moduleert de sweep op intensiteit, niet het signaal.

René
fred101
.
.
Contacteer:

Ja, ik had eigenlijk gehoopt dat uit die discussie meer kwam maar niemand lijkt zijn vingers te willen branden :sneaky2:

Het is een Data Dynamics 5113 pulsgenerator. http://www.hamforum.nl/download/file.ph ... &mode=view Daar staat hij links boven aan, beige ding met veel knopjes. Het laagste bereik is 0 tot 10Hz, is een heel deftig ding. 19" uitvoering , 2 kanaals waarbij je bijna alles kan instellen.
Het probleem is natuurlijk de puls te koppelen aan de sweep. De generator kan wel getriggerd worden door de 8601 op de delayed trigger ingang denk ik en door de delay te verdraaien kan je de marker waarschijnlijk verschuiven maar dan moet hij nog een koppeling hebben naar iets wat uitrekend wat de frequentie is. Mijn counter en ook die HP kan periode tijd meten van een repeterend puls signaal. Iets in die geest ?
Er was een speciale marker generator van HP voor de VNA.

Ik hoop dat ik ook nog een keer die polar-display vind. Die geeft smithchards, dat wil ik ook nog steeds leren. Ik weet wel grofweg hoe ze werken. Ik ben er nu wel achter dat ik met mijn display unit ook handmatig een smithdiagram moet kunnen invullen er stond alleen niet bij hoe. Dat is leuk voor antenne metingen.
Verder waren er nog diverse probe sets. Dat waren oa actieve probes (denk ik, ze hebben spanning nodig) met impedantie aanpassingen ingebouwd voor meting in schakelingen. Als ik daar nu een schema van had kon ik ze maken. De directional coupler had bij hun een directivity van >40 dus dan zit ik best goed met 35dB. Best leuk om zo'n VNA proberen compleet te krijgen. Je vraagt je af waar al dat spul gebleven is. Waarschijnlijk in de loop der tijden weggegooid omdat het verder nergens bij werkt of men niet wist waar het bij hoorde. De probesets en coupler sets zaten in mooie houten kistjes, maar zoiets zal wel helemaal niet vindbaar zijn.
rbeckers
.
.

Fred,

wat goed was, is dat je een bijna juiste conclusie trekt en die ook schrijft.
Een ideale trafo zelf kan nooit de S/N veranderen. Verder werd er gezegd "50x spanningsversterking" en dus "50x zo hoge S/N" bij een trafo. :oops:
Wat wel klopt is dat door impedantieaanpassing de S/N van de complete versterker beter wordt. Vandaar de verwarring.

Trigger lijkt me niet zo'n probleem. Er hoeft eigenlijk niets uitgerekend te worden. De spanning van de sweep moet op het moment van de marker gesampled (& hold) worden.
Die spanning is, bij een linearire sweep, de frekwentie maal een constante. Bij log sweep moet er log geconverteerd worden.

Ik zal eens naar de HP marker generator kijken.
Veel zaken worden inderdaad helaas weggegooid.

René
fred101
.
.
Contacteer:

Ik geloof dat dat de HP8600A is. Dat is blijkbaar een counter dus misschien doet die 5326B ook zo iets, er zit een time base out aansluiting op. Schijnt ook een geavanceerde multimeter te zijn, dat zou leuk zijn want die ik nu heb doet niet zoveel en zonder manual kom ik daar denk ik niet uit. Repareren zal wel lukken, als er al iets defect is, maar niet qua afregelen. Ik hoop vandaag wat met die display unit te kunnen spelen. Ik denk dat ik hem eerst maar eens open trek en dan aan de variac hang want ik ben vergeten te vragen hoe lang hij uit heeft gestaan. Hij zou goed moeten werken maar dat zegt tegenwoordig niet veel meer. Deze persoon leek me wel recht door zee in de mailwisseling. Was ook een zendamateur, die man in Sittard trouwens ook.

Ik zie net dat achter op de vna ook de fase en amplitude als voltages beschikbaar zijn. Dat zou via een ad convertor richting software moeten kunnen.
fred101
.
.
Contacteer:

Die display unit is toch wel wat andere koek. Het ding is er 10x zo gevoelig van geworden. Hiermee blijken mijn eigen bouwsels een stukje minder goed dan het leek. Niet dat ze hopeloos zijn maar over 100MHz helemaal vlak was ook wel verdacht. Nu scheelt het 5dB tot 10dB. Hij kan tot 0,5dB per div. Mooi blauw achtige trace, er zit nog veel licht in. Ik heb hem in mijn oude VNA gezet want die is uiterlijk mooier. Ik ga die andere nog wel even proberen met de monitor om te kijken wat het verschil is.
rbeckers
.
.

Fred,

een geval van "Ken Uw Meetapparatuur".
Plaats maar wat foto's.

René
fred101
.
.
Contacteer:

Er blijkt een filter op te zitten. Toen ik dat uit deed was hij weer even recht als tevoren.
Ik kwam er achter bij het afregelen van het bandfilter voor de dc. Ik had 40dB doorgangsdemping wat ik ook deed. Toen zag ik dat knopje en ineens werden er 3 mooie toppen zichtbaar, hele mooie ijle lijntjes, een ruisvloer in de stopband dus meer dan 80dB demping daar. De doorlaat demping is nu 10dB maar dat is nog steeds te hoog denk ik. Ik heb alleen zo vaak nu bij die mixer zitten solderen dat het me niet zou verbazen dat het daar nu niet goed meer werkt want ik hoor nu helemaal niets meer op een zachte ruis na. Filter zit op een los printje dus dat kan dan ook bij een eventuele opvolger gebruikt worden.
Plaats reactie