rbeckers schreef:Fred,
tja, ik ben een beetje jaloers.
René
En ik een beetje op al jou kennis
Gezien de prijzen van oude vna's hoef je dat niet te zijn hoor (nota bene 16000 dollar (met sweepgen) in 1969, de tek 535A was een paar honderd dollar dacht ik). De ene was 25 euro de tweede 100 euro, een oude scoop is nog duurder. Ik heb er nog eentje over maar gezien de leeftijd en de uiterlijke staat van de tweede vind ik een reserve wel een veilig gevoel. Ik gebruik hem best veel en als hij sneuvelt zul je net zien dat ik dan de onderdelen niet kan vinden. Ik denk ook niet dat de reparatie van zo'n ding erg makkelijk is. Waarschijnlijk zijn heel veel onderdelen gepaard. Maar ik heb tot nu toe wel veel mazzel gehad op dit punt. Maar zonder dat spul hadden we dit topic niet gehad en ik van jou niet zoveel over meten geleerd.....ehh dat is vooral in mijn voordeel natuurlijk, slecht voorbeeld
Je moet er net tegen aan lopen en daarvoor heb ik een engeltje op mijn schouder volgens mijn vrouw.

Als ik een apparaat zoek dan duikt er altijd net eentje ergens op. Welliswaar meestal defect maar dat mag de pret niet drukken, eerder verhogen.

Nu is dit ding natuurlijk maar 110MHz dus voor een grote groep al niet interessant maar vanuit educatief oogpunt wel. Daarnaast denk ik dat het merendeel niet weet wat het is als er een te koop staat. Kon een jaar geleden ook een hp analyser kopen met nog meer erbij (twee 19"units) voor 100 euro en voor 50 euro later nog een HP. Die tweede was een SNA, die eerste een VNA (denk ik met wat ik nu weet). Ik zocht toen echter een wobbelaar dus ik had geen idee wat ik dan met dat ding moest (stom he). Ze duiken dus toch regelmatig op.
Maar jij hebt straks een digitale SA en ik moet nog zien of mij dat ook lukt
Oja, de VNA unit 8412a, heeft een Z ingang voor een marker. Nu heeft de 8601A geen marker uitgang en ik heb geen idee hoe een marker werkt maar is dat op de een of andere manier te maken mbv een andere meetzender of zelfgemaakte markergever met digitale uitlezing dmv een counter uitgang