Hoi Fred. neen, ben niet bezig met impedantieaanpassingen / transformaties. Zie eerste regel / zin : soms is het van belang voor metingen e.d. dat een ( coax ) kabel een specifieke lengte .. etc. Het gaat om een meting waarbij ik een HF amplitude precies hetzelfde wil zien zowel aan het begin als ook aan het eind van die kabel. Dus indien er juist een slechte aanpassing existeert waarbij er knopen en buiken optreden.
0.66 is een verkortingsfactor niet alleen voor coax als rg58 maar ook voor rg213 rg8 etc. Omdat het om korte kabeltjes gaat ( zie tweede alinea, eerste regel / zin : Voor de wat kortere kabels ( coax ) bij hogere frequenties gaat ook de lengte van de toegepaste connectors een rol spelen .. etc. ), kan je rg58 gebruiken hi

.. de line loss is dan ingecalculeerd. Je kan dan denken aan een kabeltje van bijvoorbeeld 0.5 lambda.
Wat je daar schrijft over die 15 meter rg58 is interessant, sommigen beseffen niet dat, indien er flink wat demping bestaat in een circuit dat dit ook een SWR meting danig verstoort, als die meting tenminste aan het eind van de kabel geschiedt ! Zie bijvoorbeeld dit
JavaScript, waarin je duidelijk kan zien dat bij een SWR van 1 : 3 en een demping van bijvoorbeeld 10 dB ook die SWR waarde flink in waarde omlaag gaat. Het lijkt net of er een super goede SWR bij je antenne existeert hi

.. Rond 100 MHz valt 15 meter nog mee maar op 13 cm .....
En ja, in geval van echte foutmetingen meet je zelfs 1:1 als een antenne niet eens is aangesloten. Trouwens dat heb je ook als je kabel geen veelvoud is van 0.5 Lambda en je meet onder in de shack maar niet bij de antenne. Dan kan dit verschijnsel ook optreden indien de demping meevalt of zelfs als er maar heel weinig demping is ..... Daarom kan het voordelig zijn om bepaalde lengten coax toe te passen, mocht het niet OK zijn daarboven dan meet je toch steeds de juiste SWR ( verminderd met de verzwakking van de kabel uiteraard ! Maar dat kan je makkelijk verrekenen, zie bv het voorbeeld in de VERON cursus zendamateur C etc. etc. ). Daarin ( eerste druk 1981 bl. 214 en 215 ) : een kabel met 6 dB gainloss, een antenne met een SWR van 1:3 en een gemeten SWR in de schack van 1:1.03 ! Waarbij de kabel een veelvoud is van 0.5 lambda ( ! ). Anders werkt dit zo niet.
Terug naar het probleem hier : als ik Vconnector ken, dan weet ik precies hoe ik zo'n meetkabeltje maak op lengte. Maar ik kon op internet de V factor voor een N of SMA connector niet vinden tot nu toe ..... Misschien moet ik eens beter zoeken, wie weet hi.
Gegroet, leon PC1L.
Toegevoegd 22:10 - PS :
hier vond ik nog een JS, ligt dat nu aan mij of is deze calculator niet OK of datgene in het VERON boek is fout ??
Toegevoegd ( voor hen die dit mogelijk interesseren zal ) 10:50 ( 230508 ) : ik heb even zelf e.e.a. in het bovenstaand vermelde JS ( link ) nagelopen. Dit JS is OK.
Als je ingeeft 100 meter bij 6 dB / 100 meter en gemeten SWR 1.29 ( 1 : 1.3 ) dan is het result, antenne SWR, 3.03 ( 1:3 ). Dus dit moet het juiste antwoord zijn in het voorbeeld, gemaakt voor Fred. Dus aangaande het fout meten van SWR bij transmissiekabels met ( grote ) gainloss !
In het genoemde VERON cursusboek is voor de betreffende voorbeeldberekening een foutje in geslopen .. het is niet waar wat daar staat

.. hm, ( ben zelf een VERON lid ), kan gebeuren zoiets hoor

..
http://members.home.nl/pc1l/coax/lines.htm