cw vorderingen

CW, Morse, Telegrafie
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ging goed gisteren avond. Ik heb maar een klein stukje (een zin ofzo) deels gemist omdat mijn vrouw kwam "storen", ik had verteld dat ik uiteindelijk ook in "moeilijke " omstandigheden cw wil kunnen dus dit vond ze wel een leuke actie. Ik vond het even wat minder maar het lukte desondanks nog redelijk. Ik heb zelfs een paar keer getracht een punt te seinen maar vergeet dat steeds.

De snelheid was helemaal goed en dat is toch volgens mij al wat sneller dan in het begin. Alleen begon mijn sleutel af en toe weer te haperen. Heel irritant, hij verloopt dus toch nog steeds maar ik moet het er nog even mee doen want ik ben nog te traag voor een vibroplex. Moet zeggen dat ik hem verder best fijn vind seinen maar voor mijn zithouding is een bug/paddle denk ik toch beter. Ik had wel dorst gisteren en dat werd er tijdens het QSO niet beter op :wink: maar ik was voor het eerst niet op na een QSO, het gaat steeds relaxter :pray:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Tim heeft vanavond op school een toneel uitvoering. Ik ben dus waarschijnlijk niet thuis op tijd. Komt morgen uit na het QSO met adolf ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Is OK. Adolf is er voorlopig op dinsdag niet meer, hij geeft rijlessen, theorie en praktisch aan een Chinese buurvrouw op o.a. dinsdag en is daarna totaal gevloerd. :dizzy: Dus skeds (behalve met jou dan) zijn er voorlopig niet meer op dinsdag.

We zouden morgen daarom ook eerder dan 2200 LT sked kunnen afspreken, maar dan is je QRP wel nog niet in bed, he? Ik hou het dus morgen op 2200 LT zonder tegenbericht.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik zou nu al kunnen, Tim is vanavond weer naar die voorstelling maar nu met zijn moeder als publiek. Het is een mini zaaltje dus doen ze twee avonden en omdat hij gebracht en gehaald moet worden hebben we gesplitst. Ik denk niet dat ik het nu een uur redt. Mijn arm en rug willen vandaag niet zo goed maar een half uurtje moet wel lukken en ik wil de oefening niet missen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
DK5CS
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mei 2009, 20:32
Locatie: Wesel
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door DK5CS »

Ik heb vanavond naar jullie qso geluisterd - echt een uitdaging omdat ik nog
problemen heb Duitse qsos zonder afkortingen te begrijpen ;), maar het
lukkte wel, want jullie hebben echt goed gegeven.
De signalen waren ook erg sterk, PA3FBF met 579 tot 599 en PA4TIM doorgaans
599 en tot eind ook 599 plus 20 db hier in Wesel (JO31HP).

Na de qso heb ik 3-5 keer geprobeerd pa4tim te roepen maar hij heeft me niet
gehoord denk ik. Ik heb er alleen maar een FD3 voor 80m en met de 10W uit de
Ic-703 is het soms moeilijk op deze band...

Is het eigenlijk gewoon "ij" met "y" af te korten? Ik heb 5 weken geleden eerst
begonnen Nederlands te leren en heb ervan nog nooit gehoord...

vy73 de Chris, DK5CS
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Jakkes, ik zie nu pas je posting - ná onze sked van zoeven. Dus heb je 1 uur voor niks voor de HF gezeten. Ik zat aan de PC te werken tot ca. 21.30 LT en niet meer in het forum hier gekeken... sri.

Ik vond het tamelijk goed gaan, je handschrift was echt goed (soms is het minder, dan ben je wel moe). Hier wat info over die wedstrijd met QRP-setjes met zo min mogelijk onderdelen (ik zou je een schema voor 80 m kunnen sturen voor 28 onderdelen, ik heb onze oud-voorzitter nu ook om het schema voor 21 onderdelen zoals genoemd in sked gevraagd):
http://www.qrpcc.de/contestrules/mas/index.html
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

DK5CS schreef:Ik heb vanavond naar jullie qso geluisterd - echt een uitdaging omdat ik nog
problemen heb Duitse qsos zonder afkortingen te begrijpen ;), maar het
lukkte wel, want jullie hebben echt goed gegeven.
De signalen waren ook erg sterk, PA3FBF met 579 tot 599 en PA4TIM doorgaans
599 en tot eind ook 599 plus 20 db hier in Wesel (JO31HP).

Na de qso heb ik 3-5 keer geprobeerd pa4tim te roepen maar hij heeft me niet
gehoord denk ik. Ik heb er alleen maar een FD3 voor 80m en met de 10W uit de
Ic-703 is het soms moeilijk op deze band...

Is het eigenlijk gewoon "ij" met "y" af te korten? Ik heb 5 weken geleden eerst
begonnen Nederlands te leren en heb ervan nog nooit gehoord...

vy73 de Chris, DK5CS
Hoi Chris,

Watte? Met 5 weken NL-les kun je al beter NL dan ik, die nu 29 jaar in NL zit! Ik kan geen enkele fout in je posting ontdekken! :dizzy: Naturtalent!
Ik kom uit Schwebebahnstadt Wuppertal oorspronkelijk.

Ik heb je inderdaad horen roepen naar PA4TIM (RST 449). We zijn of 's maandags om 2200 LT of, als we er 's maandags niet te horen zijn op +/- 3563, dan 's dinsdags om 2200 LT in de lucht.

"ij" of "y", das ist Geschmackssache :lol: Voor het CW-examen kregen we het cryptische "te schrijven wat we horen" als antwoord, toen we precies dit vroegen voordat het examen begon. Er werd inderdaad "y" geseind. Ik gebruik ook de "y" want dan hoef ik maar 1 letter te seinen ipv. 2 :biggrin: Doen de meeste PA-CWers.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik had zelf het idee dat het seinen gisteren minder ging, stom he. Het nemen ging in het begin (eerste zin) wat minder als vorige week maar met mijn ogen dicht ging het goed. Halverwege stopte mijn pen er mee en toen heb ik de rest van de zin in mijn hoofd genomen en dat lukte.

Ik heb gisteren gewoon de FT101e aangezet in LSB zodat ik een flink stuk kon horen en de FT950 klaar om te zenden. Jammer dat die sleutel aansluitingen (en luidspeaker en antenne aansluiting) allemaal achterop zitten. zo kun je bijna niet van set wisselen. Ik moet gewoon zorgen dat iedere set zijn eigen seinsleutel krijgt of een soort patchpanel maken voor de sleutel (anders worden het wat veel sleutels :rolleyes: ) . Ik heb ondertussen zitten solderen aan dat DC ontvangertje (5 torren), die werkt te goed, ik ontvang de hele 49 meter band in een keer en daar ben ik een bandfilter voor aan het maken, maar de 40m is zo smal dat er teveel signaal verloren gaat in het filter tot nu toe. Het is wel al een keer gelukt maar het is niet de bedoeling dat het filter groter wordt dan het hele ding want dan schiet ik er niets mee op. Bij dat ontvangertje moet nog een zendertje komen en dat wordt QRP. Ik ben geen echte QRPer zoals je waarschijnlijk wel weet :snooty: hoewel ik gisteren maar met 50W zat te werken. Maar we gaan van de zomer met de motor op vakantie en dan kan er geen FT950 mee dus dan moet ik iets kleins maken en dat wordt dan noodgedwongen QRP. Maar ik denk dat ik ipv 40 meter gewoon iets voor 80m ga maken. Ik zie wel de lol in van zo'n minimalisme wedstrijd.

Waarom ga je niet eens iets bouwen als je dat leuk vindt. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Iets zoals een pixy is een heel simpel cw zendertje met 2 torren. Ik kan je er wel mee helpen. Lijkt me lachen, technische ondersteuning live op de band in CW :lol: Ik denk dat het simpelste CW zendertje dat ik kan bouwen bestaat uit iets van 6 onderdelen (een Xtal oscillator met een buis) Lijkt me een leuke wedstrijd maar ik moet die brief nog eens goed lezen. Ik ben niet zo sterk in Duits (wel in technisch Duits lezen (heb 3 duitse boeken over meettechniek maar niet gewone conversatie)

Hoi Chris,

Ik hoorde gisteren wel een station na ons QSO maar ik moest echt stoppen dus ik heb niet meer geluisterd wat dat station riep. Dat was jij dus. Het signaal hier was zacht maar wel te horen. Ik kijk nooit op mijn S meter dus dat zou ik niet kunnen zeggen maar als schatting denk ik een RST van 479
Jammer, zou wel leuk zijn geweest. ik moet eens wat vaker achter de set kruipen ipv de soldeerbout.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
DK5CS
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mei 2009, 20:32
Locatie: Wesel
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door DK5CS »

Hoi,

Dankjewel, dat hoor ik natuurlijk graag :). Ik wil misschien in de toekomst
in Nederland weken (en dan ook daar wonen), dus vind ik het heel belangrijk
de taal tenminste een beetje te kunnen spreken.
Wuppertal ken ik, ik was er enkele keer - een mooie omgeving omdat het
al een beetje heuvelachtig wordt.

Ik ben echt verbaasd dat jullie beide hebben mijn signaal gehoort - misschien
lukkt het ook weer volgende week, dan wil ik graag mee oefenen als dat in orde is.

LT betekent zeker lokale tijd denk ik, hoor. Bestaat er ook een vergelijkbaar
uitdrukking als de grappige Duiste uitdrukking "Küchenzeit" (keukentijd)?

Bedankt ook voor de verklaring met "y" en "ij" - als je "ij" slordig schrijft
lijkt het sowieso op een "y", dat kan ik me wel onthuoden :P .

vy73 de Chris
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door pe1br »

DK5CS schreef: LT betekent zeker lokale tijd denk ik, hoor. Bestaat er ook een vergelijkbaar
uitdrukking als de grappige Duiste uitdrukking "Küchenzeit" (keukentijd)?
Hier in Twente hoor je geregeld boeren tied (boeren tijd), maar om nou meteen dialect erbij te gaan leren lijkt me niet echt handig voor je cursus :)
Knap hoor dat je zo snel zo goed Nederlands schrijft, zelf ik heb er nog wel eens moeite mee.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Wij hebben hier het Bosch kwartiertje. De gemiddelde inwoner uit den Bosch komt namelijk altijd te laat.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred en Chris,

Leuk, al jullie teksten. Ja, Chris, kom er gewoon bij op QRG. Heb intussen gezien dat je in Wesel zit; ach ja, daar ben ik als 8 of 9-jarige 1x geweest....

RSTs geef ik overigens 80 % op gehoor, niet slaafs vanaf de S-meter, want de ruis hier is zonder QRM al S4 - 5. Alleen bij sterke sigs die op de S-meter bij 7 - 9 komen resp. zelfs "plus" zijn, die lees ik dan af. Af en toe loop ik mijn RST-lijstje door om mijn gehoor te "ijken", dus dat mijn rapporten op gehoor correct blijven.

We kunnen dan met z'n 3en een rondje maken, dus we geven de sleutel op rij aan elkaar door, dus niet na elke doorgang terug naar een zogenaamde "netleider", is zo omslachtig en kost tijd.

Ik ken het "academische kwartier": hoogopgeleiden komen altijd een kwart uur te laat :lol:

Chris, wat werk je, en weet je al ongeveer waar je je wilt vestigen in PA-land?
Ik moet zeggen, dat het westen rond A'dam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag "vol" zit en daar de huizen-/flat-prijzen/-huren erg hoog! Kom dus liever gezellig in Midden of Oost van het land, waar alles nog niet zo dicht op elkaar zit qua ruimte ... Het Noorden/Friesland is ook nog weids, rustig en gezellig, maar met werk ziet er zeer slecht uit, net als in Oostfriesland....
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Oh, vandaar dat ik altijd een half uur te laat ben. Ik ben Boschenaar en heb HBO gedaan :)

Lijkt me een goede oefening zo'n CW ronde. Dinsdag heeft mijn "electronica mentor" mee geluisterd. Dat is iemand van het CO forum. Ik stelde daar een 3 jaar geleden een vraag over zijbanden omdat ik een ontvangertje had gekocht voor heel weinig van een vriend waarmee ik op 80m kon luisteren. De eigenaar hoopte zo dat ik zendamateur zou worden net als hij. :wink: Dat is gelukt dus. Alleen was dat ding USB voor de scheepvaart dus ik hoorde niets. Toen op CO de vraag gesteld wat ik fout deed toen kwamen we tot de conclusie dat het de "verkeerde zijband" was. Als net beginnende complete electronica leek wilde ik hem toen wel zelf ombouwen maar dat zou me echt niet lukken volgens de meeste. Hij heeft me toen wel adviezen gegeven en stuurde me op een gegeven moment een mailtje omdat er toen een hele discussie volgde op het forum met de nodige onenigheden over hoe iets werkt mbt modulatiezijbanden met extra uitleg om verwarring te voorkomen (hij is echt goed in dat soort dingen en een goeroe op antenne gebied, wat ook deel van zijn werk is)
Dat heeft geresulteerd in, ik denk wel 50 mailtjes met steeds verder gaande uitleg en ook "opdrachten". Ik was toen op zijn aanraden het SRRL handboek aan het doorwerken. Hij weet dat we oefenen, hij is zelf ook actief in CW, (zelfs mobiel tijdens het rijden) dus nu hoorde ik dat hij ons had afgeluisterd en hij vond het erg goed, al een hele conversatie. Leuk he ?
Toen ik me voor N opgaf wist ik nog niks, toen het examen er was had ik eigenlijk al door voor F gekund. Dat heb ik dus een half jaar later gelijk gedaan. Ik had echter nul-operating praktijk en nog steeds niet veel. Als we zo doorgaan heb ik meer air-time in cw dan in ssb :sneaky2:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

:D "Kolenmonoxyd(CO)-forum"? :lol:

Leuk, dat meeluisteren. Wie is deze OM, misschien heb ik hem eens al aan de sleutel gehad.

Tja, dacht ik toch al half serieus erover om een QRP-TRX te gaan bouwen... Heb zoeven op verzoek van onze oud-voorzitter geprobeerd bij een QRP-contestje voor zelfbouwsels met zo min mogelijk componenten mee te doen (QRO-stns zijn 1 punt voor het MAS-stn) maar heb het handdoek al geworpen na het 1e stn, waarmee ik QSO niet af kon maken wegens QSB en QRN, ondanks verzoek om rpt. Gatsie is dat frustrerend...

Zie hier voor de contest helemaal boven in CW-band op 80, die nog tot ca. 1 - 2 uur vannacht gaat http://www.qrpcc.de/contestrules/mas/

MAS is de afkorting voor "Minimal Art Session"
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Circuits-online, een heel groot electronica forum. Niet specifiek zendamateur maar puur electronica.

Ik heb gister zitten luisteren maar niemand gehoord die ik kon werken. Allemaal te snel.
Dat minimalistisch bouwen valt nog al mee las ik. Ze hebben het over 100 onderdelen. Dat is best al veel. In mijn boek van Hayward staat ook wat daarover. Zendertjes die zo klein zijn dat er een varco en potmeter op een frontje zijn gemonteerd waar de rest aanvast zit gesoldeerd dus niet een PCB erbij. Ziet er wel grappig uit.

Die OM is PF1F Hij woont in Heemskerk.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie