70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Bericht van Harry PA2HOS:

Zoals al te zien is in het forum werkt mijn antenne goed HI.

Ik heb hem afgesteld op 434,250 Mhz voor am atv. Ik heb al goede resutaten behaald, onderandere dat ik gezien ben met 500mW in Coevorden. Ik zelf woon in Steenwijk en de afstand is 41km.

Dus voor atv op 70cm werkt het goed ik heb zelf de dipool gemaakt van 6mm rond materiaal en deze gebogen met een precici buigijzertje wat normaal gebruikt wordt voor klein leiding werk, in mijn vak loodgieter.
dus kon hem mooi buigen. Hoe ik de foto's kan uploden weet ik niet
alleen de dipool met eerste director en reflector staan er op (jammer).
Kan Tjaling er mischien bij zetten (gedaan, zie onder, RQM).

Verder wens ik een ieder een prettige antennebouw toe en veel succes met de hobby

GRT PA2HOS

Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 03 aug 2007, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Diameter boom?

Ongelezen bericht door PA2ET »

Hoi Stan en Tjalling!
Hier ook bezig met het Yagi-Uda ontwerp prgramma van VK5DJ naar het model van DL6WU.
Ik heb hier een vierkante boom, wat neem ik als beste "diameter" voor de boom in het programma? Gewoon een zijde van de boom? Of ...?

Bij voorbaat dank,

MvgEat
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi Eat,

Welkom bij de DL6WU Yagi club! Er zijn al meer mensen die dit ontwerp naar aanleiding van dit topic hebben nagebouwd. Erg leuk om te horen.

Wij hebben een boom gebruikt van 15x15mm en konden dan ook 15mm in het programma opgeven als boomdiameter. Is je boom niet vierkant, maar rechthoekig, neem dan de breedte van de bovenkant gezien, het gat tussen je radialen dus (maar je zei al dat ie vierkant was...). Het gaat dus meer om de zijde dan de diameter.

Volgens mij komt het niet zo kritisch, want als ik ipv 15mm bijvoorbeeld 25mm op gaf, dan kreeg ik als berekening dezelfde maatvoering. Wellicht gaat dat pas bij echt breede booms een rol spelen ??

Wat ga je voor dipool gebruiken? Wij gaan binnenkort de dipool bestellen bij de Veron om die eens te proberen. En we gaan nog proberen of 6mm rond aluminium beter werkt dan platstaf voor de dipool.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Hoi Tjalling,
Bedankt voor je reactie.
Eigenlijk ben ik een herintreder! zo'n 20 jaar geleden heb ik een 9 elements Yagi-Uda gemaakt voor 70 van DL6WU, naar een model uit zijn boek.
De boom is gemaakt van messing staf materiaal en de elementen van verkoperd lasdraad. De tand des tijds heeft de elementen niet ongeroerd gelaten en zijn zwaar verroest.

Ik heb nog een boom van een oude TV antenne van 15X15 mm die wil ik gaan gebruiken voor de definitieve antenne. Over de dipool twijfel ik nog, open of gesloten. Ik overweeg de open dipool te nemen met een DK7ZB match/BalUn, ik heb hier coax liggen van 50, 75 en 93 ohm karakteristieke impedantie dus ik kan een aardig bereik van antenne impedanties aanpassen.

Als aanzet ben ik met diverse "kabelgoot" en installatie draad beams aan het experimenteren. Soms met verrassende resultaten ...
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik ben trouwens benieuwd wat voor bandbreedte jouw open dipool heeft. Ik ben van plan 70cm ATV te gaan uitzenden en wil daarvoor een Yagi bouwen, met 7 elementen. Maar televisie neemt zo'n beetje een bandbreedte in beslag van een bijna 6 MHz en over dat bereik moet de Yagi wel een goede SWR hebben.

Een gevouwen dipool heeft een enorm grote bandbreedte. Wel moet ik de maatvoering iets aanpassen ten opzichte van de bovenstaande antennes, omdat ATV iets hoger zit in de band (434.250 +).

De voor en nadelen stonden ook redelijk goed beschreven in de "help" functie van de VK5DJ calculator. Ik ben alleen wel benieuwd wat nou echt beter werkt...

Even voor Stan; ik heb twee kastjes gekocht, die volgens mij groot genoeg zijn om een dipool in te bevestigen, een balun en een N-connector. Die kun je dan onder de boom bevestigen, beetje dichtkitten en klaar!
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Bandbreedte

Ongelezen bericht door PA2ET »

In Rothammel staat er iets over in de trant van dat een gesloten dipool een wat hogere bandbreedte heeft dan een open dipool.
Zelf heb ik het idee, dat de diameter van de elementen een grotere bijdrage levert aan de bandbreedte.

Nog een simulatie gedaan in Mmana van een 8 elements Yagi-Uda gemaakt van dun draad (1,8 mm): Bandbreedte bij SWR=1,5 is dan 13 MHz.
Met 4mm draad wordt dat al 54 MHz. Gaat dus hard!
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Veron dipool voor 70cm

Ongelezen bericht door PA8C »

Lange tijd niets van mij vernomen maar dat heeft alles te maken drukte op het QRL en de voorbereidingen voor onze vakantie in de US. 8)

Voor de vakantie toch nog maar even een paar dipooltjes bij het Servicebureau van de Veron besteld die na drie werkdagen vandaag werden afgeleverd door tante Post.
Hieronder zie je daar wat beeldmateriaal van.
Deze willen wij in gaan zetten als standaard dipool in ons bouwproject. Na mijn vakantie gaan Tjalling en ik hiermee eens lekker aan het experimenteren.

Tot die tijd wens ik een ieder een hele fijne tijd.

73's, Stan

Afbeelding Afbeelding
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Die ziet er mooi, degelijk en ouderwets (=goed) uit, mooi dik spul! Lost waarschijnlijk ook een aantal lastige montage probleempjes op.
Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Ik wens Stan een heel prettig verblijf in de US of A toe!

:D

73 de Eat
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Diameter boom?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

PA2ET schreef:Hoi Stan en Tjalling!
Hier ook bezig met het Yagi-Uda ontwerp prgramma van VK5DJ naar het model van DL6WU.
Ik heb hier een vierkante boom, wat neem ik als beste "diameter" voor de boom in het programma? Gewoon een zijde van de boom? Of ...?

Bij voorbaat dank,

MvgEat
Nog wat testen gedaan Eat? Ben benieuwd naar de resultaten. Ik heb inmiddels 70cm ATV gedaan, net als Harry PA2HOS, met deze antenne. Gaat ook uitstekend!

Harry heeft zijn antenne trouwens laten meten op de antenne meetdag te Meppel. Zijn exemplaar deed 12dB. Da's niet slecht! Harry: hoelang was jouw boom ook alweer? 2 meter? En heb je ook een meetrapport gekregen, die je misschien wel met ons wil delen?
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

@Tjalling,
Nee, nog geen resultaten, ben bezig geweest met een eindtrap voor 6m en ik heb besloten iets te maken dat ik op de fiets mee kan nemen, derhalve moet het demonteerbaar zijn, zoek nog steeds van die AlMg lasstaafjes omdat het licht moet zijn.

Komt tijd, komt raad.

:D

73
Eat
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA3HCM
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jun 2007, 16:01
Locatie: Everdingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA3HCM »

Hee die Tjalling en Stan.... Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de vorderingen van jullie 70cm yagi's?!? Met name de verschillen tussen beide ontwerpen ben ik zeer geinteresseerd in. Hebben jullie ze al kunnen vergelijken?

Nog even over de breedbandigheid van dipolen... het is inderdaad zo dat een gevouwen dipool veel breedbandiger is dan een open dipool. Sterker nog, de dipolen van de VERON voor 70 zijn wel erg breedbandig. Ik had liever een ontwerp gezien waar de afstand tussen de geleiders wat minder is, ergens richting de 2-3cm. Meestal gebruik je zo'n ding toch alleen maar in het onderste deel van de band (SSB, repeaters, enz). Jammer, want de constructie van die VERON-dipool is wel goed, 1 gaatje boren en je schroeft 'm zo op de boom! Ik heb ze veel voor 2m gebruikt, dat werkt als een speer.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi Ernest,

We hebben geen open dipool getest, wat misschien nog wel eens gedaan zou kunnen worden. Wat we binnen korte termijn willen vergelijken, is het verschil tussen de Veron gevouwen dipool en de gevouwen dipool uit platstaf aluminium. We gaan denk ik in het begin van komende maand met de Veron dipool aan de slag. De bevindingen (vooral resonantiefrequentie enzo) zullen we hier dan plaatsen.

Het platstaf is namelijk vrij breed (10mm), waardoor de afstand tussen de dipool en de eerste director wordt beinvloed. Dat had bij ons een te lage resonantiefrequentie tot gevolg en een niet goed afgestemde balun. 70cm is tenslotte al milimeter werk.

Het type yagi wat wij hier beschreven hebben, is van het type long-yagi en kenmerkt zich door de grote afstand van de directoren. Naar mijn bevindingen heeft dit geen negatief effect op de gain. Ik heb andere yagi's vergeleken en er zijn misschien typen, die met 2m boomlengte dezelfde gain halen, dan wat wij doen met 2,3m, maar dat verschil vond ik niet erg.

De bandbreedte van een gevouwen dipool vind ik overigens wel makkelijk, ook vanwege de toepassing van 70cm ATV, waarbij het signaal alleen al een dikke 6MHz breed is. De grotere bandbreedte was daarom denk ik juist wel handiger. In de calculator van VK5DJ (helpfile) stonden wel de voor en nadelen van gevouwen en open dipolen, maar dat weet ik nu even niet zo uit mijn hoofd. Het had met de constructie en de belasting te maken.

Ik kon uit de documentatie en de berekeningen niet zien, dat de versterking van een yagi met open dipool groter is, dan een yagi met gevouwen dipool (of andersom). De boomlengte daarentegen (tot de laatste director) was juist verantwoordelijk voor de versterking.

Bevindingen met open dipolen zijn daarom ook van harte welkom op dit forum. Dan gaan wij nog even door met de gevouwen typen :)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Plot platstaf

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hier is een return loss SWR meting van de dipool zoals we met platstaf materiaal hebben gemaakt (met dank aan Timo PE1FOD). Zodra we de Veron dipool hebben geplaatst zal ik opnieuw een meting doen.

Afbeelding

Ieder hokje is 10dB.

Wat je ziet is de enorme bandbreedte en het eerste -20dB punt op 417MHz (SWR ca. 1.2:1). Op 435 MHz weer een enorme goeie dip, waar ik dankbaar gebruik van maak op 70cm ATV op dit moment.

Maar het meest rechte gedeelte zit nu rond de 425 MHz en dat hopen we met de Veron dipool wat meer in de 70cm band te krijgen. Deze dipool heeft rond materiaal, waardoor hoop ik de afstand tot de eerste director wat nauwkeuriger is.
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 24 nov 2007, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Aankondiging

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Zo, even het stof van dit topic afblazen! Want we gaan weer beginnen! Het bouwen wordt weer voortgezet.

Zaterdag 24 november 2007 bij Stan thuis, gaan we de Veron dipolen bevestigen. We gaan dan kijken waar de resonantiefrequentie ligt, wat de bandbreedte is, etc. Constructietechnisch gezien hoop ik ook op een verbetering ten opzichte van onze aloude platstaf dipool.

Vic PA0VIC komt ook langs en neemt zijn antenne analyzer mee.

En uiteraard gaan we jullie spammen met leuke foto's op dit forum :twisted:
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Een long-yagi bestaat uit 3 systemen. De eerste is de reflector, gevouwen dipool en een director. Hier wordt de voedingspunt impedantie van 240 ohm bepaald. De lengte en afstand van die director is zeer kritisch. Dan komen er een paar directors als overgangszone naar de golfgeleiders Deze laatste directors beinvloeden puur de gain en niet de impedantie.

Afstands dipool en reflector:
- 0,12-0,15 lambda geeft de meeste gain maar ook de smalste bandbreedte. Een kortere afstand vereist een langere reflector en vv. De slankheid van de dipool is ook van belang voor de bandbreedte. dikker is meer bandbreedte.
- resonant wil alleen zeggen dat er geen blindcomponent is niet dat het 50 ohm is of dat de swr 1:1 is. Resonant en 150 ohm is bij direct voeden aan 50 ohm coax nog steeds een swr van 3:1
-Vanaf 0,25 afstand dipool/reflector blijft de voedingspuntweerstand gelijk en wordt niet meer beinvloed, daaronder dus wel.

De directoren bepalen de gain. Afstand 0,15 tot 0,25. Lengte 0,46 tot 0,43.
Hoe groter de afstand hoe korter de director moet zijn. De afstand en lengte beinvloeden elkaar door paracitaire capaciteit behoorlijk.

Diameter boom: Dikker vereist langere elementen daar de dikte de resonantie van de elementen beinvloed.

Voeding via halve golf aanpassing is mogenlijk

Afstand golfgeleider directoren: 0,35 lambda

Hoop dat dit bruikbare info is.

Fred
Plaats reactie