Audio channels op Amstrad SRX200?

Subforum specifiek over 23cm ATV (1,2GHz) en 13cm ATV (2,3GHz)
Gebruikersavatar
PA3HCM
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jun 2007, 16:01
Locatie: Everdingen
Contacteer:

Audio channels op Amstrad SRX200?

Ongelezen bericht door PA3HCM »

Hoi,

Sinds een paar dagen kan ik ATV ontvangen op 3cm. Ik heb een LNB richting PI6ATV gezet, en krijg nu een strak beeld binnen op mijn Amstrad SRX200. :D

Ja, die SRX200 is al een oud beestje, maar hij doet volgens mij wat ie doen moet. Ik heb er alleen geen handleiding bij, en ik zou zo graag willen weten welk audiokanaal nu welke subcarrier is. Ik kan kiezen van Au-1 t/m Au-6. Op internet kan ik helaas geen handleiding meer vinden. Wie kan mij aan deze informatie helpen?

73,
Ernest PA3HCM
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Audio channels op Amstrad SRX200?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi Ernest,

Leuk dat je de SRX200 geschikt hebt gekregen voor ATV ontvangst. Was het nog nodig om het video te inverteren? In de SRX300 kun je dat met een schakelaartje op de print omschakelen, maar die zag ik op de SRX200 niet zitten namelijk. Maar misschien is het standaard al goed.. daar heb ik geen ervaring mee. Hoe je de audiofrequenties instelt weet ik ook niet, bij de SRX300 kan dat gewoon in het setup menu (kies voor mono audio). Wel kan ik je een overzicht geven van de analoge audiocarriers van PI6ATV, behorende bij het analoge 10.475GHz signaal:

PI6ATV heeft 4 pips en iedere pip heeft een afzonderlijke audio ingangsfrequentie, die getranspondeerd worden naar afzonderlijke (maar overeenkomstige) uitgangsfrequenties:
  • 7.02 MHz Audio PIP1 (linksboven)
  • 7.20 MHz Audio PIP2 (rechtsboven)
  • 7.38 MHz Audio PIP3 (linksonder)
  • 7.56 MHz Audio PIP4 (rechtsonder)
  • 7.74 MHz Chatbox analoog; alle 4 PIPS gemixt, maar dan met squelch regeling en ook nog met een smalband inspreek kanaal op 439.275MHz.
Die laatste (7.74MHz) is het meest interessant om doorgaans aan te laten staan tijdens het monitoren van PI6ATV. Dan hoor je alles. Het is wel de vraag of je ontvanger zo'n hoge audiocarrier kan ontvangen. De SRX300 kan het wel.

PI6ATV maakt geen gebruik van de standaard frequentie 6.0/6,5MHz, omdat hij ook een NICAM carrier uitzendt op 6.55MHz.

Meer info: http://www.pi6atv.com/content/view/23/82/
Gebruikersavatar
PA3HCM
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jun 2007, 16:01
Locatie: Everdingen
Contacteer:

Re: Audio channels op Amstrad SRX200?

Ongelezen bericht door PA3HCM »

Hoi Tjalling,

Ik heb het volgende gedaan om de SRX200 werkend te krijgen: de kapotte 630mA zekering vervangen door een hele. :lol: Ik heb lekker lui zo'n 9GHz LNB bij Van Dijken besteld en op deze ontvanger aangesloten. Dat werkte gelijk. Wat een openingshoek heeft zo'n LNB nog, had ik niet verwacht. Eigenlijk hoef je niet serieus te richten.

En wat die zekering betreft: ik had een keer een dubbelquadje gemaakt, en was vergeten een C'tje ertussen te zetten zodat ik de COAX kortsloot. Bzzzzt... dag zekering. Gelijk 3 nieuwe besteld bij Conrad, maar had niet goed gekeken en heb ik 3x10 zekeringen in huis, minus die ene dan hi...

Bedankt voor de toelichting over de audiocarriers, ik wist niet dat er eentje bij was die ook luisterde op 70cm. Dat ga ik binnenkort dus even uitproberen.

maar nu blijft nog steeds mijn vraag onbeantwoord: welke subcarriers kan ik ontvangen met mijn SRX200? Oftewel wat zijn Au-1, Au-2, ... en Au-6??

73,
Ernest PA3HCM
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Audio channels op Amstrad SRX200?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

maar nu blijft nog steeds mijn vraag onbeantwoord: welke subcarriers kan ik ontvangen met mijn SRX200? Oftewel wat zijn Au-1, Au-2, ... en Au-6??
Helaas heb ik daar even geen antwoord op, omdat ik geen werkende SRX200 heb... maar misschien iemand anders... dus roept u maar!
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Audio channels op Amstrad SRX200?

Ongelezen bericht door pa10403 »

Dat zelfde hadden we hier op PI6EHV,die moest zo nodig op 5.5 mhz,ik kreeg alleen de ruis weg als ik wat wijzigde aan de carrier
Maar helaas heb ik m van iemand kapot terug gekregen,fatjes door gevlamt van de modulator.

Cheers Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
PE1AMH
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2008, 19:39

Re: Audio channels op Amstrad SRX200?

Ongelezen bericht door PE1AMH »

Hallo Ernst,

Ik beschik over een service manual van de SRX200 en zelfs in deze manual worden deze audiofrequenties niet vermeld.
In de technische gegevens staat slechts:

Audio: Wegener Panda 1 (stereo)
4 subcarrier System
Mode Switchable

Ik zal binnenkort op onze club, waar we er ook een hebben staan, proberen met een meetzender uit te vinden waar deze AU1 t/m 6 voor staan.

Groeten Arnold PE1AMH Haarlem :D
Gebruikersavatar
PA3HCM
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jun 2007, 16:01
Locatie: Everdingen
Contacteer:

Re: Audio channels op Amstrad SRX200?

Ongelezen bericht door PA3HCM »

Dag Arnold,
PE1AMH schreef:Ik zal binnenkort op onze club, waar we er ook een hebben staan, proberen met een meetzender uit te vinden waar deze AU1 t/m 6 voor staan.
En? Ben je nog in de gelegenheid geweest om dit te bekijken? Wel vreemd trouwens dat zelfs de service manual hier niets over zegt!?

73,
Ernest PA3HCM
PE1AMH
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2008, 19:39

Audio channels op Amstrad SRX100 en/of SRX200

Ongelezen bericht door PE1AMH »

Hallo Ernest,

Het heeft even geduurd maar hierbij de gegevens m.b.t. de geluidcarrier frequenties:

Audio 1: 7.02 en 7.20 Mhz (stereo)
Audio 2: 7.38 en 7.56 Mhz (stereo)
Audio 3: 7.02 Mhz (mono)
Audio 4: 7.20 Mhz (mono)
Audio 5: 7.38 Mhz (mono)
Audio 6: 7.56 Mhz (mono)
Audio 7: 5.50 Mhz (mono)
Audio 8: waarschijnlijk 6.00 of 6.50 Mhz (mono)

73's' Arnold PE1AMH Haarlem
Gebruikersavatar
PA3HCM
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jun 2007, 16:01
Locatie: Everdingen
Contacteer:

Re: Audio channels op Amstrad SRX200?

Ongelezen bericht door PA3HCM »

Nu snap ik ook gelijk waarom ik bij PI6ATV op sommige audiokanalen meerdere geluiden door elkaar hoor, dat is gewoon een bijzonder soort stereo :)

Arnold: bedankt!!

73,
Ernest PA3HCM
PE1AMH
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2008, 19:39

Re: Audio channels op Amstrad SRX200?

Ongelezen bericht door PE1AMH »

Ernest,

Ik zou proberen een Amstrad SRX1001 te scoren.
Dan kan je elke audio carrier zelf instellen qua frequentie en gebruik maken van de mogelijkheid om in het geheugen 30 verschillende combinaties te maken.

Groet Arnold PE1AMH
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Audio channels op Amstrad SRX200?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ook de 300 series kunnen alle audiokanalen van PI6ATV afzonderlijk weergeven door ze op mono te zetten. PI6ATV heeft geen stereo kanalen, zoals PI6MEP dat wel heeft. De 300 series hebben wel een kwetsbare voeding, maar die is vaak eenvoudig te repareren (twee weerstandjes die doorslaan). Voordeel: ze zijn vaak gratis of voor weinig te krijgen en ze hebben standaard een schakelaartje aan de binnenkant om het video te inverteren.

Ik had meestal 7,74 MHz bijstaan, omdat dit alle analoge geluidscarriers + de 70cm smalband ingang (439.275) weer gaf. Alleen als er meerdere pips actief waren met verschillende conversaties, schakelde ik over op 7.02, 7.20, 7.38, of 7.56 MHz (Pip 1 t/m 4). Nadeel van 7,74 MHz is de wat matige geluidskwaliteit en de limiter van PI6ATV, die meer als AGC werkt (pompend geluid). Door die begrenzing was het zelden te hard, wat dan weer een voordeel is als je rustig zit te solderen en er ineens audio "ontstaat".

Nog een puntje van aandacht: de carrier van pip1 (7.02) heeft een wat lage output, dus die ruist snel, of je ontvangt 'm helemaal niet.
Plaats reactie