13 cm ATV project; nieuwe antenne (wire grid parabool)

Subforum specifiek over 23cm ATV (1,2GHz) en 13cm ATV (2,3GHz)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

13 cm ATV project; nieuwe antenne (wire grid parabool)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

parabool.jpg
parabool.jpg (5.14 KiB) 15877 keer bekeken
Mijn 13cm yagi was niet meer goed. Zelfs een bi-quad zette nog een beter signaal neer op de paal dan de yagi. Dus kreeg ik een antenne te leen van David PE1MUD. Een 24dBi "parabolic antenna" met een wire grid, volgens mij van Pacific Wireless (niet zeker). Een schotelantenne ("wok"), maar dan lijkt hij meer op een stukje winkelwagen. Eigenlijk zijn deze antennes bedoeld voor WI-FI achtige toepassingen, maar de meesten hebben nog een prima SWR op 13cm (in mijn geval 2330MHz). Dat moet je wel controleren, want soms zijn er verschillende stralers te koop, werkend op verschillende frequentiesegmenten. Je kan hem rustig voeden met 50Watt.

Deze antenne deed het zo goed, dat ik opzoek ging op marktplaats naar een soortgelijke antenne. En daar kwam ik een iets andere antenne tegen, dan die van David. De California Amplifier QLP-24. Ook een Wire-grid type, alleen dan met een andere straler. In plaats van een dipool, heeft deze een "Quasi-log Periodic End Fire Array", oftwel een soort log-per als straler. Voordeel is een wat grotere bandbreedte (met dipjes welliswaar). Maar ook 24dBi, dus ik verwacht dat de prestaties gelijk zijn.

Ik moet hem nog ontdoen van wat roest, even een nieuw spuitlakje erop (Harry PA2HOS adviseerde geen spuitlak met metaaldeeltjes te gebruiken) en dan kan ik hem uitproberen. De resultaten zal ik hier dan wel beschrijven. Ik heb er gelijk twee gekocht, ook nog een nieuwe. Die zit nog netjes in het plastic :smug:
100_2517.JPG
Bijlagen
PAWDCA-24[1].pdf
Pacific Wireless 24dBi antenne ter vergelijk
(447.55 KiB) 915 keer gedownload
California Amplifier QLP-24.pdf
Technische specs Calamp QLP-24
(705.97 KiB) 931 keer gedownload
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: 13 cm ATV project; nieuwe antenne (wire grid parabool)

Ongelezen bericht door pa10403 »

60 cm parabooltje,met een 2 bands pvc feed antenne in aanbouw,deze is prima te testen met een wifi kaartje en netstrumbler,deze meet prima signalen in de 13cm,maar wel in dBm.
Dus als je dat al goed kan meten,dan ga ik er ook vanuit dat het in het ATV segment het gaat werken.

Maar volgens mijn moet hij in een offsetje van 60 cm iets van 16dB hebben.
http://www.qsl.net/on6dv/beschrijvingfeed.htm
zo een die ga ik dus een na bouwen
Als je goed op de bovenste foto kijkt,heeft hij voor die feed nog een 70 cm raam antenne,waar hij waarschijnlijk de parabool gebruikt als reflector.

Maar je moet eens een keer kijken als het geregend heb,dan dempt het echt,die ervaring had ik opgedaan om op 23cm naar PI6EHV zitten kijken,had het goed geregend,ik kreeg PI6EHV toen maar B3 door.
Ik had toendertijd een bi quad 11dB,met een 45 dB voorversterker,1 MGF1302 en een MSA0885.
Ik vraag me eigenlijk af hoe dit dan met DVB gaat,want bij analoog gaat er echt veel spikes optreden.
Ik heb hier wel een DVB tuner liggen,die is in het frans ,die moet ik naar Engels of Nederlands zien te flashen kan via nul modem had ik gezien.
En die werkt met zo'n automatische frequentie zoeker,maar zit wel een signaal meter op.
Want die zal ook gewoon in de 23 cm werken,of ook mischien wel 13cm.

mvg PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 13 cm ATV project; nieuwe antenne (wire grid parabool)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Even getest en heb drie antennes van dit type vergeleken:
  • QLP-24 van California Amplifier - 24dBi
    24dBi CalAmp.jpg
    24dBi CalAmp.jpg (18.09 KiB) 15857 keer bekeken
  • Pacific Wireless - 24dBi (van David PE1MUD)
    24dBi PacWir.jpg
    24dBi PacWir.jpg (13.11 KiB) 15857 keer bekeken
  • 16dBi antenne van onbekend merk
    16dBi.jpg
    16dBi.jpg (14.86 KiB) 15857 keer bekeken
Beide 24dBi antennes geven hetzelfde resultaat. De versterking komt dus aardig overeen van beide antennes. Met minimaal vermogen (<10mW) had ik met beide antennes een B3-B4 over PI6ATV.

De 16dBi antenne had met heel nauwkeurig uitrichten net een B2, maar kwam ook nog over PI6ATV. Het verschil van 8dBi klopt naar mijn gevoel wel met de andere antennes. Desalniettemin werkt ook deze kleine antenne erg goed.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: 13 cm ATV project; nieuwe antenne (wire grid parabool)

Ongelezen bericht door pa10403 »

pa10403 schreef:60 cm parabooltje,met een 2 bands pvc feed antenne in aanbouw,deze is prima te testen met een wifi kaartje en netstrumbler,deze meet prima signalen in de 13cm,maar wel in dBm.
Dus als je dat al goed kan meten,dan ga ik er ook vanuit dat het in het ATV segment het gaat werken.

Maar volgens mijn moet hij in een offsetje van 60 cm iets van 16dB hebben.
http://www.qsl.net/on6dv/beschrijvingfeed.htm
zo een die ga ik dus een na bouwen
Als je goed op de bovenste foto kijkt,heeft hij voor die feed nog een 70 cm raam antenne,waar hij waarschijnlijk de parabool gebruikt als reflector.

Maar je moet eens een keer kijken als het geregend heb,dan dempt het echt,die ervaring had ik opgedaan om op 23cm naar PI6EHV zitten kijken,had het goed geregend,ik kreeg PI6EHV toen maar B3 door.
Ik had toendertijd een bi quad 11dB,met een 45 dB voorversterker,1 MGF1302 en een MSA0885.
Ik vraag me eigenlijk af hoe dit dan met DVB gaat,want bij analoog gaat er echt veel spikes optreden.
Ik heb hier wel een DVB tuner liggen,die is in het frans ,die moet ik naar Engels of Nederlands zien te flashen kan via nul modem had ik gezien.
En die werkt met zo'n automatische frequentie zoeker,maar zit wel een signaal meter op.
Want die zal ook gewoon in de 23 cm werken,of ook mischien wel 13cm.

mvg PA10403
Als aanvulling,ik heb ook gezien,dat je hem kan gebruiken,voor niet Astra ontvangst,je kan namelijk ook de LO aanpassen op een bepaalde LO frequentie.
Dus mischien kunnen we hier mee ook DVB kijken op de 23 en 13 cm band
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie