CWTRX +USB-poort

CW, Morse, Telegrafie
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

CWTRX +USB-poort

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi jelui,

Ik heb het DOS-programma CWTRX die het ook op een Windows-PC doet (Start-Uitvoeren-Commando etc.). Met dit pgm kan men dus per sleutel in de PC seinen en komen de tekens als letters dus op het scherm. Leuk om dus je handschrift te controleren!

De sleutel moet wel per 9-polige stekker op RS232 worden aangesloten.
Maar wat is, als een (nieuwere) laptop alleen nog maar USB-poorten heeft? Hoe kan men het pgm toch nog werkend krijgen via USB-poort? Bestaan er passende verloopstukken?
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

USB => RS232

Ongelezen bericht door PA2ET »

Hoi Monika,
Maandag neem ik van mijn werk zo een omzetter van USB naar RS232 mee. Ik je kan je niet zeggen of dat zo gaat werken. Dat moet ik testen.
Wat zeker werkt (is een stuk duurder) is een PCMCIA COM poort kaart voor je laptop.

Dinsdag of woensdag weet ik meer, ik heb inmiddels een (Hongaarse) versie van CWTRX gevonden...

73
Eat
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi EAT,

Nou, ik zelf heb geen laptop, maar ik wou graag "compatibel / flexibel" zijn om mensen met wat voor laptop dan ook, of RS232-loze PC, CWTRX snel / makkelijk te kunnen laten zien dmv. aangesloten sleutel. Dus om te laten zien, wat CW/Morse eigenlijk ís :D

Het proggie heb ik op stick, lekker makkelijk te transporteren, maar ja, zit ik nog met de aansluiting voor de sleutel.

Is zo'n PCMCIA-COM-poort-kaart standaard in laptops? Of moet men die gewoon van buiten inpluggen? Ik zelf ken eigenlijk alleen maar desk-tops van dichtbij, die van mij heeft geloof ik alle maar bestaande aansluitingen (is uit 2000) incl. 2 x USB (modern voor het jaar 2000!).... Heb bij de laptop (eind 2006) van mijn broer gezien dattie alleen nog maar USB-poorten heeft.

Verder hoorde ik, dat er nog aparte software voor nodig zou zijn bij aansluiting/verloopstuk RS232/USB. Diegene die mij dit vertelde kon helaas niets nauwkeurigers hierover zeggen....

Ja, ik dacht, dat ik ook eens een "Oostblok-versie" bij het googelen tegen was gekomen. Ik heb geloof ik een PA-talige of G-talige. Weet dit niet eens precies, alle talen lopen door elkaar heen bij mij met nog DL-taal als 3e :lol: Als je het leuk vindt, kan ik jou mijn versie doormailen.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb een klein oscilatortje gemaakt (2 torren en wat C's), Het heet meen ik een astabiele multivibrator of smith trigger, ben niet zo goed in basis electronica. De frequentie was wat hoger als gepland (1K7) maar dat signaaltje gaat gewoon de microfooningang in en er zit een klein speakertje aan en dan kan ieder PSK achtig programma het lezen . Dat ding schakel ik gewoon aan en uit met de seinsleutel. Helemaal geen poorten nodig of speciale software nodig en werkt als een (stoom)trein. Voor een lesje CW soldeer ik het zo voor je in elkaar :-)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Hoi Monika,
Dan wordt het lastig, ook voor een PCMCIA kaart (niet standaard bij een laptop geleverd) zal je waarschijnlijk software nodig hebben net als voor een RS232 => USB key.

Als het zuiver voor een demonstratie is kan je CW-get overwegen, dit werkt met de geluidskaart van de PC/laptop, je heb dan alleen een sounder en een PC microfoontje nodig om het geluid van de sounder naar de PC over te brengen.

Zelf gebruik ik deze lichtkrant:
(Bijna gele letters op een donkerbruine achtergrond!!! :wink: )
(Het ontwerp is aangepast door PA0EJH)
(Zelf heb ik nog wat toeters en bellen toegevoegd)
( http://www.pi4zlb.nl/Zelfbouw/CWreader/CWreader.html )
CW decoder van IK3OIL.
CW decoder van IK3OIL.
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Laten we het de "VanNelle lichtkrant" noemen :D
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA3FBF »

*ROFL* Hier "Nelson" von Lidl
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

:oops: ... Moest een steuntje hebben anders tjoepte hij om...

:wink:
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Hoi Monika,
Het is mij nog niet gelukt met die Hongaarse versie, heb jij misschien de Nederlandse voor mij?
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Als er geen kopierechten op zitten, kun je het misschien hier ook wel plaatsen als attachment in dit forum. Is maar een idee... :)
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi jelui,

Laat gezien dwz. ik heb nu pas wer gekeken. OK, ik probeer hem te attachen...

Lukt niet. Ik probeer het via een email-adres
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hallo Monika,

Ik wil graag problemen oplossen met de attachment tool. Wat is de extentie en bestandsgrootte van het programma? In geval van een .EXE bestand doe je er verstandig aan om er een ZIP van te maken. EXE bestanden worden ook in bijna alle e-mail clienten geblokkeerd (ook dit forum).
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi,

TNX info. Ik heb hem nu gezipt, en ik hoop dat het nu lukt. CWTRX is 79 kB groot "uitgepakt". is inderdaad een ".EXE".

Veeeeel plezier ermee! :D
Cwtrx.zip
(42.74 KiB) 879 keer gedownload
//Edit: Zie verderop voor een nieuwere versie van Benny
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Werkt goed! Tnx Monika!
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Dat doet me toch deugd :D
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Plaats reactie