[Morse] Show your (morse) key!

CW, Morse, Telegrafie
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA3FBF »

PA0ETE schreef:
PA3FBF schreef:Hoi jelui,

Op deze website kun je CW-ringtones maken, maar ook mailtjes in CW versturen. :lol:

http://www.planetofnoise.com/midi/morse2mid.php
Sinds je mij het linkje gestuurd had, seint mijn Sony-Ericsson als er gebeld wordt CQ CQ CQ de PA0ETE. Is reuze
handig in gezelschap want je komt al bijna nooit iemand tegen die morse seint wat geen SMS betekent, maar
helemaal nooit iemand die mijn call seint :-)

Hoi, hoe is het - iets correcter - met "QTC fer PAoETE" :D

QTC betekent "telegram" .... :wink:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA0ETE »

PA3FBF schreef:
PA0ETE schreef:
PA3FBF schreef:Hoi jelui,

Op deze website kun je CW-ringtones maken, maar ook mailtjes in CW versturen. :lol:

http://www.planetofnoise.com/midi/morse2mid.php
Sinds je mij het linkje gestuurd had, seint mijn Sony-Ericsson als er gebeld wordt CQ CQ CQ de PA0ETE. Is reuze
handig in gezelschap want je komt al bijna nooit iemand tegen die morse seint wat geen SMS betekent, maar
helemaal nooit iemand die mijn call seint :-)

Hoi, hoe is het - iets correcter - met "QTC fer PAoETE" :D

QTC betekent "telegram" .... :wink:
Nehee, er is helemaal geen telegram, maar een telefoongesprek. :lol: En het is de telefoon van PA0ETE die uit zijn naam iemand roept die dat gesprek wil aannemen, dat mag hij zelf zijn of iemand anders :wink:

(maar wat veel belangrijker is dat is dat ik meteen alle aandacht voor de telefoon heb en automatisch op scherp sta als ik mijn eigen call in morse hoor. en dat is echt zo, merk ik in de praktijk, veel meer dan bij een andere rinkeltoon)
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

PA0ETE schreef:Mijn naam (dus mijn héle naam!!) past ook op een floppy. Met het grootste gemak zelfs. En nog veel ruimte
over. Maar dat is nog geen reden om het niet veel handiger te vinden om hem af en toe onder Windows
te gebruiken... :lol: :D :wink:
Beetje flauw, daarom een flauw antwoord: Een floppy met jouw naam er op, zal niet starten in een PC zonder OS en je kan er geen internet mee browsen...

Je antwoord doet mij ook een beetje denken aan wat de PSK-31 aanhangers over morse te vertellen hebben!

;)
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA0ETE »

PA2ET schreef:
PA0ETE schreef:Mijn naam (dus mijn héle naam!!) past ook op een floppy. Met het grootste gemak zelfs. En nog veel ruimte
over. Maar dat is nog geen reden om het niet veel handiger te vinden om hem af en toe onder Windows
te gebruiken... :lol: :D :wink:
Beetje flauw, daarom een flauw antwoord: Een floppy met jouw naam er op, zal niet starten in een PC zonder OS en je kan er geen internet mee browsen...

Je antwoord doet mij ook een beetje denken aan wat de PSK-31 aanhangers over morse te vertellen hebben!

;)
Ja, maar probeer dan als morse-aanhanger a.u.b. geen PSK31-teksten op het gehoor op te nemen om
vervolgens als het niet lukt te klagen dat de apparatuur van de PSK-er niet deugt. Ik werd op de vingers
getikt omdat mijn forum niet in orde was, wánt onder Arachne was het niet te bekijken. :D
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

PA0ETE schreef:[...] Bleek dat Arachne een browser is voor verstokte zielen die Windows weigeren te
gebruiken en om die reden een browser willen die onder DOS 6.2 nog werken wil :-)
Wat je in je vorige post beweerd is toch iets anders dan bovenstaand citaat ... Citaat is ook onjuist, Arachne is vooral een miniatuur meesterwerkje in programmeren, niet meer van deze tijd misschien maar dat is Bach, Plato, Anton Heyboer, H.P. Lovecraft en het Zendamateurisme ook niet meer!

;)
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Zendamateurisme is juist heel erg van deze tijd.

Het is alleen jammer dat zoveel mensen dat niet weten.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Vind ik ook John! Maar vertel dat de "rest" eens, ben je voorlopig niet uitverteld!

;)

Waar gebeurd verhaal:
Neem mijn nieuwe porto mee naar mijn QRL om aan mijn collega zendamateur te laten zien, die vind hem prachtig natuurlijk.
Reactie van een niet-ham collega: Tjonge, is dat jou GSM? Zou je niet eens een modernere kopen? :cry:
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Vroeger zeiden ze 'wat een rare grote 27 MHz-bak is dat, en er komt alleen maar gepiep en gekraak uit' als je
een HF-set liet zien. Het is nooit goed.

Wat zouden we kunnen doen om het zendamateurisme wat meer onder de aandacht te brengen. Misschien
is dat wat voor een topic op dit forum.

Voor zover ik het zie zijn onze sterkste punten wat publiciteit betreft A. onze verwevenheid met de ruimtevaart.
Er is bijna niets waar mensen die een latente technische interesse hebben zo op 'aanslaan' als op het onderwerp
ruimtevaart. Welnu, amateurs hebben nota bene eigen satellieten die ze voor een belangrijk deel nog eens zelf
bouwen ook. Potverdrie, bijna alle astro- en cosmonauten bij elkaar zijn zelf nog zendamateur ook. Daar moet
toch iets mee kunnen?

B. is de rol van het zendamateurisme bij rampen. Met name echt grote rampen zoals de tsunami-ramp in Azië en
later de orkaan Katrina. Dat is ook een onderwerp dat veel mensen aanspreekt. Dat is één van de redenen
waarom ik een nieuwe ontwikkeling als D-STAR zo belangrijk vind. Aan de ene kant ben ik zelf meer van de
sinussen en de verbindingen waar een dosis ruis bij komt kijken. Maar voor mensen die net beginnen of net
geinteresseerd raken speelt dat allemaal niet. Ik ben van plan om met name met onderwerp B. nog eens iets te
gaan doen. Bijvoorbeeld onder het domein http://www.emergency-radio.nl , die ik nu nog doorkoppel naar de
Amerikaanse site met diezelfde naam. Die site doet dat trouwens ook heel goed, maar dan speciaal voor de
Amerikaanse 'markt'. Kijk daar eventueel maar eens rond. Ik heb ook wel eens overwogen of het niet gewoon
het makkelijkst is om (met toestemming) hun site te vertalen en dat dan uit te bouwen tot een site die zich meer
op de Europese/Nederlands-Vlaamse situatie toespitst. Maar een goede nieuwe site is wellicht beter.
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Begin van de avond wat geks meegemaakt. Ik was in de keuken en ineens hoorde ik CQ in morse. Omdat ik zoals ik al schreef een ringtone heb met CQ erin liep ik naar de kamer, maar er kwam geen PA0ETE achter het CQ aan. Een PA3-call. Het kwam uit mij 30 meter zendontvangertje dat ik bij een eerder telefoongesprek heel zacht gezet had. Het signaal was bijna 50 kHz breed (bijna het hele afstembereik van het setje dus). Omdat er geen S-meter in het ontvangertje zit had ik eerst niet in de gaten dat het signaal gewoon ongelooflijk hard was. Het is een goede ontvanger en ik kon waarschijnlijk de ruis van de synthesizer van de zender zelfs horen. Bleek inderdaad een PA3-station te zijn. Ik heb hem vervolgens maar even aangeroepen. Bleek dat hij 8 jaar geleden uit Zeeland vandaan in Amersfoort was komen wonen. Sinds vorige week was hij voor het eerst in Amersfoort maar weer eens wat aan het radioamateurisme gaan doen en had hij een draadje uitgespannen. Onze antennes hangen dus niet meer dan 100m bij elkaar vandaan :-)
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: [Morse] Show your (morse) key!

Ongelezen bericht door fred101 »

Geen foto maar bij jullie welbekend: Sinds gisteren ben ik de gelukkige eigenaar van zo'n grote grijze Junker Honnel/rh. Hoe oud weet ik niet want ze worden volgens mij al erg lang gemaakt. Ik heb hem van Vic gekregen.
Ik had een oostblokker en die ging niet echt lekker. Was heel grof instelbaar. Vic heeft een paddle, die heb ik geprobeerd maar ik was nu zo gewend aan hakken dat dat niet echt soepel ging. Hij had ook de Junker staan en die wilde ik wel eens proberen maar die was niet aangesloten en dat zou die ook niet meer worden want zo'n paddle vond hij veel fijner. Aangezien mijn sleutel niet echt tof was en iedereen roept dat je een junker moet hebben vroeg ik of hij hem dan wilde verkopen. Maar dat wilde hij niet, ik mocht hem wel zo hebben. Mijn Eeuwige dank hiervoor Vic mocht je meelezen.

Ik heb vanmiddag gesproken met Don PA3CRN en die heeft een verzameling vibroflexen. Hij stuurt me een bouwtekening met maten en detailfoto's. Die vibroflexen (de oude mechanische met zo'n trilstaaf) zijn echt waanzinnig mooie stukjes techniek. Heb wat lopen zoeken maar je ziet er niet veel en ze zijn behoorlijk prijzig. Als ik ooit echt morse kan ga ik er een kopen( zo'n oude zonder electronica er in) kan ik vast gaan sparen. Al was het alleen maar om genietend naar te zitten kijken. Alleen de namen al: vooral de blue racer :-) Heb er net zo'n gevoel bij als het zien van een stoommachine.

Vanmiddag in de auto moest ik een uur wachten, heb ik mijn laptop aangezet en een uur lang zitten oefenen in opnemen van de AUV4, ik was echt doodop daarna. Ik heb zo'n moeite om verschil tussen 3 en 4 punten te horen. (ook bij andere letters zoals B en 6)De A en U gaan foutloos maar de 4 en V zijn zeker voor de helft er naast. Langzaam ging goed (12WPM) en heel snel 25WPM lukte (maar dat hou ik maar een halve minuut vol) het maar daar tussen in was het niets. Dan gaat het te snel om te tellen en te langzaam om onderscheid te maken.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: [Morse] Show your (morse) key!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Die Junkers zijn wel populair inderdaad Fred. Ik had die van mij ook al eens op de foto gezet op pagina 1 van dit topic. Ik kan alleen helemaal nog niet seinen. Misschien volg ik ooit jouw voorbeeld nog wel eens door het ook te gaan leren. Maar momenteel heb ik teveel andere projecten, dus daarom niet erg veel tijd om morse te leren nog. Komt tijd, komt raad :)
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: [Morse] Show your (morse) key!

Ongelezen bericht door PA2ET »

Dat gevoel van Fred had ik ook met 'mijn Junker', op vele radiomarkten, vele seinsleutels gezien en geprobeerd maar geen van allen gaf het 'ware' gevoel. Tot ik de Junker tegenkwam en mijn leven tota...... etc.

:wink:

Fred (fredden) leeft op het platte land, dat moeten wij vaak van hem horen als het over die mooie dingen als 'stadse QRM' enzo gaat.
De waarheid is dat fredden gewoon in een twee-dimensionaal rooster leeft en iets als een derde, laat staan vierde dimensie gewoon niet kent!
Een echte vlaklander dus!
Het voordeel is voor hem dat hij zich bij gebrek aan de factor tijd (vierde dimensie) gewoon kan afsplitsen (vandaar dat hij het vaak over fredden (meervoud!) heeft!).
Iedere fred heeft dus de tijd voor zich om dat te doen wat deze fred wil!
Vandaar dat hij altijd wel tijd heeft voor een of het ander ...

Eat laat zich ook maar transmuteren naar het vlakland ...

:D
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: [Morse] Show your (morse) key!

Ongelezen bericht door fred101 »

Nou ik doe ook wel eens iets met 3 roosters hoor, ben niet vies van een pentode :-)

Maar ik zal ons eens voorstellen:

Afdeling algemeen:
Vandaag is de transport-Fred 1 even bij Yuri geweest die wat voor Fred 5 en 6 had meegenomen van baco en nu in het bezit van een 6A variac, 2x een nieuwe PL504 met voetjes en topcap en een 600 ohm legergroene koptelefoon.
gezins-Fred 2 is naar de verjaardag van zijn broer geweest.
Sport-Fred 3 is wezen paardrijden
Algemene zaken-Fred 4 heeft zijn werktafel opgeruimd, nu hebben we ineens weer voldoende trimmers en ferriet (fred 6 gooit altijd alles wat hij over/los/verkeerd gepakt heeft in een bakje en dat zat nu vol maar ruimt het niet zelf op)

Afdeling electronica:
Zendamateur-Fred 5 is bezig met morse, en Irene vindt dat een goede oefening voor ons want ons gezamelijk geheugen lijkt er ook op vooruit te gaan) en doet tusendoor wat QRM onderzoek, een theoretisch verschijnsel wat als een soort Dogma heerst, vooral onder 4 dimensionale stads-amateurs, ondanks intensief tweedimensionaal (horizontaal zowel als vertikaal) luisteronderzoek heb er echter nog geen bewijs voor gevonden. Ik denk zelf toch aan een vorm van collectief bewustzijn of massa-hysterie.
Bouw-Fred 6 bouwt ondertussen een twee eindtrappen en een voeding en repareert een FT225RD
Fred 7 is de theoreticus en verdiept zich op dit moment alleen maar in mixers, buizen en biassing in het algemeen, dus die kan af en toe bijspringen bij de andere Fredden wanneer nodig.

Afdeling externe betrekkingen:
Dat ben ik, Fred 8, in nauw overleg met de rest verzorg ik de contacten via mail en internet, daarbij vaak geholpen door Fred 7.


Afdeling Mechanika:
Knutsel-Fred 8 is met een vibroflex bezig.

Er zijn nog een paar afdelingen maar die zijn QRL gerelateerd.

Fredden
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: [Morse] Show your (morse) key!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Fred, je bent één belangrijk persoon vergeten. Fred 10, je baas:
sinterklaas.jpg
sinterklaas.jpg (24.17 KiB) 19591 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

PA0ETE schreef: Wat zouden we kunnen doen om het zendamateurisme wat meer onder de aandacht te brengen. Misschien
is dat wat voor een topic op dit forum.
Soms is het wel leuk om weer wat oude topics door te lezen. En dan merk ik ook wel eens, dat iets in een tekst me nog niet was opgevallen. Dit voorstel is eigenlijk wel erg goed.

Ook ik schrijf graag lange stukken, maar merk regelmatig op, dat het mij wel eens aan kennis ontbreekt. Ik heb er ook aan zitten denken, om mijn domein antennes.org daaraan op te offeren (een poll wees uit, dat niemand dat domein gebruikt om op dit forum te komen). Op mijn "gewone" website, buiten het forum, heb ik al eens een begin gemaakt. Maar ook niet meer dan dat. Link. Ik wilde daarmee vooral jongeren en starters aanspreken. Die belevingswereld is mij niet vreemd, daar ik zelf ook nog niet zo oud ben :kite:

Maar ik heb er nooit meer tijd in gestoken om de opmaak te verbeteren en de tekst te completeren. Ik denk wel eens na over de kracht van het combineren van websites. Er zijn veel zeer complete en mooie websites. Maar als je die krachten zou bundelen, zou je een voor hobby begrippen een ongewone krachtige site krijgen, waar men dagelijks zou kunnen terugkeren. Al was het maar vanwege de frequentie van updates. Zo zou dit forum best passen in een bescheiden hoekje van een andere site die nog geen forum had bijvoorbeeld.

Ideeën te over. Ik sta persoonlijk open voor ieder voorstel. Ik ga de inhoud van mijn gewone website in ieder geval weer drastisch updaten, zodra ik daar tijd voor heb.
Plaats reactie