Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Amateurtelevisie zelfbouw, projecten, discussies, etc. Voor nieuwsfeiten gebruik je het bovenstaande subforum.
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

bb-board_perspective.png
bb-board_disppay_board.png
Van de proto's hebben we alleen het audio nog niet getest, de rest werkt.

We kunnen video in naar video uit "doorkoppen" met de FPGA. Een titelgenerator doet het ook al, evenals een video lowpass filtertje (in de FPGA dus).

Dus de voedingen doen het, het flash geheugen van de FPGA werkt, de FPGA zelf werkt, en de video ADC en DAC werken. Net als de uitgangsversterker. Veel doet het dus "gewoon" al.

We moeten nog gaan beoordelen of de kwaliteit is wat we er van willen, maar dat zal de spectrum analyzer wel gaan vertellen binnenkort. We kijken dan vooral naar de afwezigheid van spurious signalen, die in video zichtbaar kunnen zijn als "friemels".

Wordt vervolgd!
.
.
Zendehhh
PE9F
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2023, 21:46
Roepletters: PE9F

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door PE9F »

Ben in het proces nieuwe 70, 23 & 13cm zenders te bouwen en heb daarvoor nog een baseband-module nodig...
Kan haast niet wachten om van dit veelbelovende project een exemplaar af te mogen/kunnen nemen. ;)
Mooi stukje huisvlijt heren!
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Dank je wel, Frank!

Inmiddels hebben we alle hardware kunnen testen, alles werkt.

Nu een kwestie van de firmwares afmaken, zodat het ook een baseband wordt.

Veel doet het al, maar we zijn er nog lang niet.

Ook is de vraag hoe goed alles werkt. De hardware doet het dan wel, maar we moeten gaan bepalen of alles ook stil is. Dus of het video vrij is van interferentie, en het audio niet ruist of ratelt.

Er zit natuurlijk wel veel op een compact bord, wat elkaar kan beïnvloeden......


Wordt vervolgd
.
.
Zendehhh
PE9F
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2023, 21:46
Roepletters: PE9F

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door PE9F »

Zal de vorderingen met belangstelling blijven volgen, dat is wel zeker!
Mag hopen dat er genoeg afzetmogelijkheden zijn, beter gezegd belangstellenden die ook daadwerkelijk kopen.
Een potentiële koper heb je i.i.g. al. ;)

Weet uit het verleden nog wel hoeveel geld en moeite in een dergelijk project gaat steken.
Ben benieuwd voor welke prijs de schakeling straks kan worden aangeboden, de verkrijgbaarheid van componenten en de prijzen op de markt fluctueren nogal.

Kan zelf tot einde van deze maand niets beginnen te bouwen door het ontbreken van onderdelen die cruciaal zijn voor mijn drie zender project-jes.
Zoek bijvoorbeeld nog steeds naar een 2-tal VCO-tjes van Z-comm, de V440ME02, voor een acceptabele prijs...
Te koop is het dan wel, maar voor een particuliere koper alleen tegen afschuwelijk hoge prijzen en verzendkosten.

Greetz,

Frank, de PE9F.
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Ach, we hebben maar 5 bordjes en die zijn al verkocht eigenlijk.

We moeten een batch overwegen van een stuk of 20 ofzo. Denk ik.

Er zitten wel lastige parts op, obsolete dingen zelfs, maar er is geen fatsoenlijk alternatief. Ach, alles is nog ruim te koop hoor.

Dit BB bord vervangt eigenlijk:

-Video Baseband (CCIR pre emphase en video filter)
-TWEE stereo FM audio carriers (4 FM audio carriers dus)
-NICAM encoder
-Snelmengbeker voor al deze signalen en een goed filter

Dat gezegd hebbende kom je niet aan deze kwaliteit met analoge / losse bordjes.

De voedingen die nodig zijn worden op het bord gemaakt, ergens tussen 8 en 15V in is genoeg, meer is niet nodig.

Tel je die borden die ik hierboven noem bij elkaar zit je toch wel aan de dik 400 euro. Daar komt dit in ieder geval RUIM onder. Maar ik roep nog even geen prijs want per 5 (wat we nu deden) is alles relatief duur, we moeten kijken wat een batch van 20 kost......

Dus hou deze site in de gaten idd :)

Even wat prille meet resultaten van hoe het spectrum eruit ziet op dit moment:
Baseband tot 40MHz.jpeg
Baseband 4 stille carriers.jpeg
En ja die golfvorm voor NICAM klopt, is geen DVB-S wat meer een Bartshead signaal is. Dit is gefilterd, conform specs.

Geen troep en geen noemenswaardige intermod bende....
.
.
Zendehhh
PE9F
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2023, 21:46
Roepletters: PE9F

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door PE9F »

WOW!
Zelfs beter dan ik had verwacht, want zoals je al zei, beïnvloeding kan met zoveel signalen op een board problemen geven.
Hoop ik samen met jullie dat de animo groot genoeg is voor een grotere batch.
Komt dat iedere geïnteresseerde ten goede om die prijs/drempel laag genoeg te houden.
En precies wat dit ontwerp mogelijk maakt past naadloos op mijn nog te bouwen stuurzendertjes. ;)
Kan mijn "oude" baseband module met twee audio carriers en multi-uitgangen niet tegenop.
Hou het hier in de gaten! ;)

Nu nog een NICAM decoder ritselen voor mijn ontvanger...
Zag bij de NVRA al een eenvoudig board-je dat goed pasgemaakt kan worden op mijn oude Echostar e/o PI4GV-ontvanger.

Greetz,

Frank, de PE9F.
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Hi Frank,

Hoop dat je snel die ZCOM'metjes kunt scoren!

Ga er maar vanuit dat er meer komen, deze 5 waren gewoon proto's.

Ik ben vandaag bezig geweest met de controller, Werner is met de FPGA verder gegaan. Van de FPGA valt nog niet veel te tonen.

Het display wel, dit worden ongeveer de PPM meters die de levels van de inputs gaan tonen:
Display in wording.jpeg
Het rechtse deel gaat de settings tonen van de carriers etc.

Wordt vervolgd!
.
.
Zendehhh
PE9F
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2023, 21:46
Roepletters: PE9F

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door PE9F »

Mooi!
Laten wij dan voor nu ook wat vaker de discussie aangaande het project hier in leven houden. ;)
Altijd goed om het publiek enthousiast te houden door met regelmaat wat te lezen te hebben op dit forum.

M.vr.gr.

Frank, de PE9F
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Zo is dat :) beetje aandacht trekken is ook niet verkeerd :lol:

Met dank aan Sjef, PE5PVB, voor het wijzen op de 'smooth' functies, waardoor de weergave weer net dat beetje strakker is, is dit nu de tussenstand:
smooth.jpeg
De code om de metertjes wat te laten doen is ook af, peak waarden worden keurig omgerekend naar dB's en die worden in de bar en in de tekst nu correct gerenderd.

De volgende stap is het opschonen van wat code :?


Dan een stukje I2C master implementeren zodat Werner kan testen met de I2C slave in de FPGA. Daarna ga ik de rest van het hoofdscherm invullen, en DAAR weer na ga ik een begin maken met het configuratiescherm.

Wordt dus zoals vaker... vervolgd!
.
.
Zendehhh
PE9F
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2023, 21:46
Roepletters: PE9F

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door PE9F »

Mooi die weergave met die afgeronde hoeken.
Is dit bij toeval een 2,4 inch Nextion schermpje?
Ik bedoel, heb er al enige in gebruik van divers formaat.
Voor weer een ander onderdeel van de hobby, nml digitale communicatie DMR , Fusion en D-star. ;)
Komen er dan voor de grotere schermpjes, de 3,5 of 5 inch bijvoorbeeld, de mogelijkheid deze in te zetten?
Zou mooi staan naast een 3,5 of 5 inch monitorschermpje en comfortabeler voor mijn ogen en dikke vingers.
Zie het 19 inch rack met de zenders, ontvanger(s) voorzien van dergelijke schermpjes al in mijn gedachten. :D
Heb nog wat (rest) materialen rondslingeren om dat mogelijk te maken.

Frank, de PE9F
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Hi Frank,

De eerste versie van het BB bord had idd een Nextion, de 4.3"versie omdat dat de kleinste is die je liggend kan gebruiken. Alle kleinere Nextion schermpjes zijn voor 'rechtop' bedoeld. Gebruik je die toch liggend dan is het contrast niet super. En dan vind ik ze duur voor bagger beeld.

De Nextion editor is volledig RUK, en de mogelijkheden zijn erg beperkt. Als klap op de vuurpijl heeft Nextion zich wat mij betreft helemaal uit de markt geprijsd. Het 4.3" scherm kost nu zo'n 50 euro. Nee, daar trap ik niet in. Als die ontwikkelomgeving nou nog te doen was, maar dat is die niet.

Dit is een 2.8" TFT schermpje (met SPI interface) dat welliswaar ook bedoeld is voor 'rechtop', maar voor 5 euro voor zo'n schermpje vind ik het nog prima te doen! De resolutie is 240x320 pixels. Daarom is die anti aliasing wel fijn, dan lijkt het luxer dan het is.
Digital BB controller.jpeg
De meters onder baseband en video in gaan de uitsturings ruimte van respectievelijk de 12 bit baseband DAC en de 10 bit video ADC tonen. Loopt dat klem door te hard in of uitsturen, dan wordt de balk rood en weet je dat er wat clipt (en dus mis gaat!).

De meters onder de diverse carriers gaan tonen wat de limiters doen.

Alle waarden die je rechts ziet worden direct instelbaar. Overige settings (bandbreedtes, pre emphase, memories etc) gaan via het menu.

Het is geen touch screen, ik heb hetzelfde probleem met de dikke vingers, en ik vind de kwaliteit van kleine touch screens tegenvallen vergeleken met de schermen en touch screens uit bijv. telefoons. Maar da's ook een heel ander sergment. Groter luxer duurder.

De bediening is middels een rotary encoder met druk schakelaar ingebouwd. Daarover later meer en als ik het een beetje werkend heb maak ik wel een jijbuis filmpje.

Het controller bordje wordt een doe het zelf ding. De print is straks te koop voor weinig (7 euro ofzo) , en dat is dan incl. de benodigde SMD onderdelen. Je moet het zelf vol puzzelen (ESP en display bestellen, rotary bestellen, jumpertjes, etc). Dit om de prijs te drukken, omdat het wel wat handwerk is dat ik niet gratis wil doen. Na het bouwen ook zelf flashen maar dat kan want alles komt beschikbaar.

Het FPGA bord wordt straks wel als geheel, werkend en getest, verkocht. Daar zit voor mij ook veel werk in (zeker een uur per bordje) dat ik niet echt kan rekenen tegen gangbare tarieven (helaas haha). Gratis wordt het natuurlijk niet maar het moet ook interessant blijven.....

Het schema en het Arduino project van de controller (een ESP32) zal ik gaan publiceren, alsmede een beschrijving van de interfacing met de FPGA. Als mensen dan een andere controller willen maken, dan kan dat. Mijn code kan dan een basis zijn maar dat hoeft niet.

De FPGA is aan te sturen middels I2C, dus da's relatief makkelijk. Werner is dat aan het implementeren. Geniale vent die Werner, hij is ook heel snel ik snap dat nooit wat hij voor elkaar krijgt in een korte tijd.

Wordt vervolgd.....
.
.
Zendehhh
PE9F
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2023, 21:46
Roepletters: PE9F

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door PE9F »

Tja, ik had tot voor kort ook niet veel meer aan kennis dan alleen aan die Nextion schermpjes.
30 jaar geleden bestonden die zelfs nog niet eens, als ook mijn actieve "kennis" even zo gedateerd is. :lol:
Moe(s)t me dan ook behelpen met diezelfde brakke software, maar kan er i.i.g. iets mee op het schermpje krijgen en inderdaad heel beperkt mijn Pi's mee bedienen.
Dat touchscreen op de Nextion's is mij ook niet echt goed bevallen, of misschien dan wat beter op de grotere schermpjes naast de betere leesbaarheid.
Echt vervelend om steeds die oog prothese op de neus te moeten zetten.
Herken de frustratie dus als geen ander, tot het haast bereiken van een punt ze in de asbak te willen mikken.
Dan zijn die GSM's in vergelijk inderdaad van veel beter beeld voorzien en werkelijk goed bedienbaar geworden...
Het meeste werk geschied dus nog steeds via de Pi-Star software over het WIFI-netwerk met de PC, een stukken gemakkelijker en comfortabeler interface en hele grote schermen natuurlijk. :)

De vraag bij mij ontstond eigenlijk voornamelijk omdat ik mij afvroeg of gekozen was voor een bediening met het touchscreen, juist omdat de bediening daarmee tot de mogelijkheden behoort.
Te kiezen voor de interfacing via een menu met de encoder/schakelaar is dan uiteraard zeker niet verkeerd natuurlijk, qua codering mogelijk zelfs eenvoudiger en zeer zeker veel sneller.
Maar dan krijgt die encoder wel een erg druk leven.
Maar goed, ze zijn heerlijk goedkoop en eenvoudig te vervangen als ze dan eens zouden falen met een kostprijs van 1,50 per stuk. ;)
Het controller bordje als een DHZ-ding, maar wel met een verkrijgbaar printje voor een paar euro, kan het struikelpunt dan niet zijn, toch?
Veel van die passieve onderdeeltjes als C-tjes, R-tjes, diodes en transistoren e.d. heb ik ook reeds in huis of over van eerdere projecten.

Het schema en het Arduino project van de controller.
Dat is inmiddels enigszins bekend terrein geworden tijdens het hobbyen de afgelopen maanden.
Welke versie?
Is dat toevallig de WROOM-32 30pin of de 36pin?
Heb namelijk nog wel een aantal werkloze 36 pin liggen uit een ander project, mijn 30 pinners zijn inmiddels al opgegaan aan het TEF project van Sjef. :)
Afijn er komt misschien zelfs nog een YouTube filmpje met uitleg, dus loop vast al weer te snel vooruit op de ontwikkelingen...
Ontbreekt het mij aan de benodigde technische kennis zelf een dergelijk project te volbrengen, mijn enthousiasme neemt af en toe ook een loopje met me. :D
Maar goed dat er grotere "goden" in mijn omgeving rondlopen om veel van het echte (ontwikkel/denk)werk uit handen te nemen. :D
Ben met mijn beperkte technische kennis dan oprecht dankbaar dat mensen zoals jullie groepje er zoveel tijd en moeite in steken.
Er enthousiast over kunnen vertellen, kennis willen delen en geen moeite teveel is om mede-amateurs te helpen.
Chapeau!
Precies die spirit die mij 30 jaar geleden zo aantrok tot het ATV gebeuren door een groep actieve amateurs in mijn eigen directe omgeving.
Thanks, David, Werner, Sjef en al die andere contributeurs van dit project!

Greetz,

Frank. de PE9F
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Hi Frank,

De display print is ook SMD, alle R/L/C's zitten er dan al op! (naja, alles, veel is het niet).
dipslee print.jpg
Alleen een 30 pins ESP32 op zoals op een tef, wat jumpers, display, rotary.

De rotary krijgt het niet druk, of zit je altijd continue je FM carriers te verstemmen? Veelal 1 keer instellen en klaar. Of een keer een andere preset...

We ontwikkelen dit ook voor de kick hoor, het is er (voor zover we weten) niet, en in het laatste der FM ATV dagen komt er een baseband waar je 30 jaar terug een moord voor had gedaan, haha.....

Dank voor de waardering en credits. Zal een groot deel er van doorspelen aan Werner, die is de FPGA guru die ook de eerste nicam encoder voor de hobby al maakte... (die nu in licht gewijzigde vorm hier weer in zit). Het is ook gewoon leuk met hem te freaken over functionaliteit en wat we allemaal willen: de feature lijst blijft maar groeien :)

Hopelijk komend weekend wat bediening van wat dingen, en wat PPM audio level meters die wapperen. Blijf die F5 smashen! haha...

Groet,
David
.
.
Zendehhh
PE9F
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2023, 21:46
Roepletters: PE9F

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door PE9F »

Die F5 werd door mij reeds meermaals vermorzeld de afgelopen weken, lol.
Zelfs zo erg dat ik nu tijdens het werk tijd even MOEST kijken...
Want inderdaad, dit is iets waarvan men 30 jaar geleden alleen maar kon dromen.
We keep in touch!

Frank, de PE9F.
Rob
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2012, 22:55
Roepletters: pe1lbp

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door Rob »

Prachtig David. Ik hou me aanbevolen mocht dit ooit beschikbaar komen. Had een mooi Repeater-project kunnen zijn, haha.
Greetz, Rob - 1LBP
Plaats reactie

Terug naar “ATV in de praktijk en zelfbouw”