TH-D72 instellingen

Sub-forum over APRS
christoff
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2011, 12:50

TH-D72 instellingen

Ongelezen bericht door christoff »

Kan iemand mij vertellen wat nu de juiste instellingen zijn op een Kenwood TH-D72E om geplot te worden op de
site APRS.fi.
GPS werkt, freq. OK, TNC aan, wat nog meer?
Na herhaaldelijk bestuderen van de manual lukt het me nog steeds niet.
Is er ook een terugmeldingvan de repeater die een soort bevestiging inhoudt?
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TH-D72 instellingen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Laat je je bakens regelmatig uitzenden en worden die dan ook naar Wide (of eventueel Trace) gestuurd? voor Portabel gebruik kun je misschien nog beter RELAY kiezen, omdat dan heel veel niet-digi's je ook doorzenden. Voor vaste stations is dat af te raden ivm de drukte van bakens dan.

Zo niet, dan worden je bakens niet opgepakt door een digipeater en komen ze ook niet aan bij de internet server van Findu of DB0ANF (of noem maar op).
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: TH-D72 instellingen

Ongelezen bericht door pc1l »

Dat is lang geleden, bij toeval hier weer even aangeland, hi. Misschien dat deze info van nut kan zijn hi :

De preventieve werking van de huidige A.P.T. digi wordt aangevuld met de speciale configuratie van de I-Gates. De opmerking :

dit type I-Gate zal een eventueel geldig statement in een ( gedeeltelijk ) fout pad eveneens tegenhouden. Men zij gewaarschuwd ..

Enige voorbeeldjes met geldige statements in een overigens fout pad :

WIDE1-1,WIDE2-2,TRACE2-2
geen gateway activiteit

RELAY,WIDE2-2
geen gateway activiteit

RELAY,WIDE2-2,TRACE2-2
geen gateway activiteit

WIDE3-3,NL2-2
geen gateway activiteit

WIDE3-3
geen gateway activiteit

Alles over A.P.T. digi's en I-Gates New Style ( nieuwe afspraken ) :

zie hier

Als je eenmaal met RELAY tot op het internet bent geraakt dan werkt het soms nog wel, daar niet van. Vervang, indien mogelijk, RELAY door WIDE1-1 ..

Terugmelding : neen. Het betreft UI mode AX25, dus .. :( :?
christoff
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2011, 12:50

Re: TH-D72 instellingen

Ongelezen bericht door christoff »

Ik heb nog 2 vragen:

1) Hoe schakel ik Beacon in. Soms wanneer ik op het BCON knopje druk gebeurt er helemaal niets.
2) Hoe selecteer ik bijv. menu 3E.. of 3F.. enz.
Menu A,B,C en D heb ik wel gevonden.

Chris
DJ2NL
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TH-D72 instellingen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb niet de TH-D72, maar de TH-D7. Dus kan ik dat niet voor je oplossen. Misschien is het nog steeds zo dat je wel moet kiezen hoe je de TNC inschakelt. Bij de TH-D7 geldt:

- Druk één keer op de TNC knop om de TNC in te schakelen voor APRS mode (of liever gezegd, zelfstandige modus zonder computer aangesloten). Er staat geen "packet" achter het TNC symbool. Voor APRS gebruik je deze instelling en alleen dan kun je bij de TH-D7 de BCON (beacon) inschakelen, mits de instellingen in het menu goed staan.
Je kunt in deze modus de BCON pas inschakelen
Je kunt in deze modus de BCON pas inschakelen

- Druk nogmaals op de TNC knop om de TNC in te schakelen voor gebruik met een externe computer, aangesloten op de PC ingang via RS-232. Er komt dan "packet" achter het TNC symbool te staan.
Deze instelling is om de TH-D7 als extern packetmodem te gebruiken icm een PC.
Deze instelling is om de TH-D7 als extern packetmodem te gebruiken icm een PC.
Menu's:
Die zijn vast wat anders dan bij de TH-D7. Ik druk gewoon op de menu knop en kan een niveau lager door op de OK toets te drukken. Bij mij zitten de APRS instellingen in menu 2.

Vraagje aan Leon, ik heb het "packet-path" (menu 2-8 in de TH-D7 v2.0) op WIDE1-1,WIDE2-2 gezet. Is dat OK? Dat vervangt nu de RELAY instelling. Wordt ik nu nog wel doorgezonden door een locale amateur naar de eerstvolgende Digipeater? Want een portofoon heeft in veel gevallen niet voldoende bereik om direct een digipeater te bereiken. De kans is groter dat er een locaal station in je buurt zit. En zijn 3 hops voldoende om mijn baken bijvoorbeeld in Groningen te zien als ik in Limburg ben?
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: TH-D72 instellingen

Ongelezen bericht door pc1l »

Tjalling PE1RQM schreef: Vraagje aan Leon, ik heb het "packet-path" (menu 2-8 in de TH-D7 v2.0) op WIDE1-1,WIDE2-2 gezet. Is dat OK? Dat vervangt nu de RELAY instelling. Wordt ik nu nog wel doorgezonden door een locale amateur naar de eerstvolgende Digipeater? Want een portofoon heeft in veel gevallen niet voldoende bereik om direct een digipeater te bereiken. De kans is groter dat er een locaal station in je buurt zit. En zijn 3 hops voldoende om mijn baken bijvoorbeeld in Groningen te zien als ik in Limburg ben?
Voor 'normaal' gebruik van je porto is WIDE1-1,WIDE2-2 perfect. Vanwege het WIDE1-1 wordt je doorgegeven door local amateurstations : fill-in digi's. ( WIDE1-1 is de vervanger van het vroegere RELAY, in gebruik bij de fill-in digi's ). 3 hops zijn voldoende bij de tegenwoordig overal aanwezige WIDEn-N digi's voor binnenland traffic .. meestal toch.

Nogmaals : alle antwoorden vind je hier : zie de twee tabelletjes. Even iets naar onderen scrollen.

Tot slot : complimenten ook voor je werk bij zendamateur.com, ziet er goed uit :-).
Plaats reactie