Ik heb nog wat gebakken. Een korter stukje aircom, nu zo'n 15 cm(verkortings factor is daar rond de 0,85 van volgens de datasheets, aircell is dacht ik wel 0,66) maar nu met door elk gat een 0,3mm draadje. Dan een koperen band rond om isolatie, daar al die draadjes op en 3 x 150 ohm naar de mantel, dan alles ingepakt met koperfolie en dat aan een T-stuk gesoldeeerd, daar weer bnc's op en dat helemaal ingetaped. Stevig , compact en super afgeschermd. Ik ben nu met de SNA aan de slag geweest want dan zie ik meer. Ze werken dus allemaal en ook op de zelfde manier. De grote bepaald de frequentie. De eerste, dat kleine T stukje werkt precies midden in de 2m band maximaal, zo'n 30dB tov 50 ohm (bruikbaar van ongeveer 100-250. Een slappe arnold er aangehangen en die is 50 ohm. Er was geen reflectie. De tweede, die 50cm lange diue het zo goed deed doet dat ook maar dan tot 150MHz. Daarboven niet. De derde die ik vanavond heb gemaakt doet het erg goed van 250-500MHz maar is tot 110 ook nog goed bruikbaar. Met deze drie dek ik dus in ieder geval zo'n 500MHz af. Ik ben die allereerste nog vergeten. De meeste hebben ook nog werkzame gebieden in de hogere banden maar dan is de directivity (zo heet dat toch ? ) niet echt hoog meer zo'n 10dB tov 50 ohm.
Morgen ga ik eens wat experimenten doen uit het boek van FA, heb nu genoeg hulpmiddelen en op de eerst volgende beurs moet ik dus achter een goede richtkoppelaar aan (hoewel die op die plaatjes in het boek ook maar beperkt bruikbaar lijken)