Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Amateurtelevisie zelfbouw, projecten, discussies, etc. Voor nieuwsfeiten gebruik je het bovenstaande subforum.
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Allen,

Ik zoek de specificatie van Wegener Panda 1. Of een schema'tje van een compatible wegener Panda 1 pre-emphase.

Dat het adaptieve pre-emphase is gevolgd door 75us weet ik, en ook dat het 20dB extra pre emphase geeft. Maar de tijdconstanten van hoe het precies zit die weet ik dus niet, en zoek ik.

Iemand?

EDIT:

Van Bert, PE2TV, kreeg ik een email met hulp aangeboden. Dank je wel Bert!! Top.

We hebben inmiddels echter besloten om geen Wegener Panda te gaan doen, zoals in een post hieronder ook al te lezen is. Dit omdat het eigenlijk veel te kritisch is op de audio levels. Simpel gezegd; je krijgt het eigenlijk maar lastig goed werkend aangezien de levels in de ontvanger OOK belangrijk zijn, en als niet de hele keten klopt is het geluid flut. De reden ook, dat Wegener indertijd ontvangers certificeerde.

Ons te kritisch. Ik had deze post echter vergeten aan te passen op ons eerdere besluit. Excuses!

Groet,
David
Laatst gewijzigd door pe1mud op 24 jun 2021, 08:59, 4 keer totaal gewijzigd.
.
.
Zendehhh
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: gezocht: Spec of schema voor het maken van Wegener Panda 1

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Nou ben ik wel nieuwsgierig wat je daarmee wil doen!
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: gezocht: Spec of schema voor het maken van Wegener Panda 1

Ongelezen bericht door pe1mud »

Werner (PE1OBW) en ik zijn druk om een digitaal baseband te ontwerpen.

Baseband bestaande uit:

Analoog video in naar een snelle ADC met oversampling, dan digitale filtering, en fase correcte pre-emphase.

Voor het audio:

Nicam en twee digitaal opgewekte FM carriers met 50/75us of J17, en liefst dus ook Wegener Panda 1. Het audio met de pre-emphase, clipper en filtering in de goeie volgorde. 20Hz-15kHz binnen 0,5dB (aan de randjes, de rest binnen 0,1dB) en de vervorming (ook FM) onder de 0,1% en met 0,01% typical.

Bediening met een TFT touch screen, met daarop ook VU meters etc. etc.

Het gesommeerde baseband komt uit een high speed DAC (met oversampling en filtering) weer analoog naar buiten. Spectraal gezien natuurlijk helemaal brand schoon....

De bediening:
De bediening
De bediening
De boards (op basis van een Xilinx FPGA):
De boards
De boards
Werner heeft alle FPGA code gemaakt, en ik de hardware en alle software voor de bediening.

En we missen dus nog Wegener Panda 1!

Groet,
David
Laatst gewijzigd door pe1mud op 06 feb 2020, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
.
.
Zendehhh
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: gezocht: Spec of schema voor het maken van Wegener Panda 1

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

oooh nice, ik ben erg geïnteresseerd. Houd ons maar op de hoogte! Succes met zoeken :)
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: gezocht: Spec of schema voor het maken van Wegener Panda 1

Ongelezen bericht door pe1mud »

Thanks! Ja, doe ik.

DATV is natuurlijk helemaal hot, maar met dit baseband moet analoog toch ook weer een boost kunnen krijgen!

Analoog blijft toch mooi voor lokale links, ivm lage latency enzo... want da's bij DATV toch wel echt drama.
.
.
Zendehhh
PE5PVB
.
.
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 okt 2008, 13:15

Re: gezocht: Spec of schema voor het maken van Wegener Panda 1

Ongelezen bericht door PE5PVB »

Hi,

Zeer interessant. Hoever staan jullie met dit project?
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: gezocht: Spec of schema voor het maken van Wegener Panda 1

Ongelezen bericht door pe1mud »

Hi Sjef,

Er draait 1 print als test bij Dustin (PE1OZS) en die is erg enthousiast over de audio en video kwaliteit. Hij stond perplex van hoe goed dat video gaat...

We zijn inmiddels voorzien van een Wegener Panda 1 schema, plus hardware om aan te snuffelen, met dank Dustin. Maar, we zien er voorlopig van af aangezien de audio levels verschrikkelijk goed moeten kloppen wil Wegener Panda werken.... en dat is met amateur ontvangers nog niet zo eenovudig te borgen, en dan gaat het helemaal mis.

Qua design wordt momenteel nagedacht en gewerkt aan een multiband limiter. De eenvoudige clipper blijkt toch wat beperkt. Ook komt er een uitbreiding in de FM kanalen naar 2 x stereo. Dus Nicam, plus 4 FM carriers.

Hoe een en ander te tonen op het vrij kleine TFT scherm is daarbij ook nog en puzzel.

Als side project ben ik bezig met een PC besturing voor diegenen die dat liever hebben dan een touch screen (al kan allebei ook).

De 5 proto bordjes werken inmiddels allemaal voor baseband. Voor framestore en overlay / keying niet, want er zit een foute footprint in de print voor de video decoder (snif). Dus dat wordt iets voor de volgende versie.

We zijn er dus nog niet klaar mee, zoals je leest...

Groet,
David
Laatst gewijzigd door pe1mud op 12 apr 2020, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
.
.
Zendehhh
PE5PVB
.
.
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 okt 2008, 13:15

Re: gezocht: Spec of schema voor het maken van Wegener Panda 1

Ongelezen bericht door PE5PVB »

Hi,

Misschien kun je dat audio probleem opvangen met een audio-DSP?
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: gezocht: Spec of schema voor het maken van Wegener Panda 1

Ongelezen bericht door pe1mud »

Er is geen audio probleem, we willen gewoon een 5 bands limiter :) omdat we maximaal willen kunnen uitsturen maar ook strikt binnen de geldende audio carrier bandbreedtes willen blijven.

Een limiter kun je ook voor de pre-emphase doen natuurlijk (stereotool pakken), maar ingebouwd is gewoon leuker.

Een audio DSP biedt niets meer dan wat met een FPGA ook kan. Ok, ontwikkel gemak misschien. Maar dat is juist een deel van de fun!


-David
.
.
Zendehhh
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: gezocht: Spec of schema voor het maken van Wegener Panda 1

Ongelezen bericht door pe1mud »

Inmiddels is de versie met 4 FM kanalen een feit, en zijn we druk aan het ontwikkelen..
Een ERG schoon spectrum
Een ERG schoon spectrum
Het nicam signaal is erg mooi qua modulatie
Het nicam signaal is erg mooi qua modulatie
Rev 1.2 bordje
Rev 1.2 bordje
Nieuw menu met 4 audio inputs
Nieuw menu met 4 audio inputs
New Menu.jpeg (42.58 KiB) 17371 keer bekeken
Nieuw menu voor de bediening/instellingen
Nieuw menu voor de bediening/instellingen
New Menu 2.jpeg (29.7 KiB) 17371 keer bekeken
Laatst gewijzigd door pe1mud op 18 jan 2021, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
.
.
Zendehhh
PE5PVB
.
.
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 okt 2008, 13:15

Re: gezocht: Spec of schema voor het maken van Wegener Panda 1

Ongelezen bericht door PE5PVB »

Cool! Houd me zeker aanbevolen.
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: gezocht: Spec of schema voor het maken van Wegener Panda 1

Ongelezen bericht door pe1mud »

Had bovenstaande al weer aangepast... :)


Ik zal de voortgang hier melden!
.
.
Zendehhh
pd5dj
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2017, 16:03
Roepletters: PD5DJ

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pd5dj »

Wat een onwijs gaaf project dit zeg!,

Ik ga dit zeker volgen!
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Helaas, de onderdelenschaarste heeft toegeslagen.

De FPGA borden die inkoop 20 euro ex. waren (geweldige prijs) gingen een jaar terug voor 80 euro ex en zijn momenteel niet eens meer te koop. Ze zijn gewoon OP.

Enkele parts die op de baseband boards moeten zijn momenteel ook niet verkrijgbaar, met levertijden van meer dan een jaar.

Mochten de FPGA borden en parts weer voor redelijk normale prijzen beschikbaar komen dan zal ik me hier wel weer melden, en dan zal ik een nieuwe batch bordjes overwegen.

Maargoed, het project ligt daarom al even in de koelkast.
.
.
Zendehhh
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Er is nieuws!

Werner en ik hebben besloten om zelf all in one bordjes met de FPGA [XC6SLX16 in 256 pins BGA package] er op te maken. De protoprinten zijn momenteel in de maak. 4 laags borden die fabrieks-bestuukt worden.

De voeding is +8 tot +15V. Lokaal worden 5V, -5V, 3,3V en 1,2V gemaakt met switchertjes. Geen heet lopende regelaars dus.
BB_FPGA_FRONT.jpg
BB_FPGA_BACK.jpg
Bordje meet 10 x 6 cm. Display en CPU worden extern. Een ESP32 met een 2,8"TFT, en een rotary encoder. Er wordt gewerkt aan een OSD menu om de print ook met enkel een rotary encoder te kunnen bedienen. Werner is daarvoor bezig met de implementatie van een microBlaze processor in de FPGA, alsmede een syncscheider en een tekstgenerator.

De specs zijn verder idem aan wat hierboven ook staat, dus zie de plaatjes en beschrijving.

Video met 10 bit ADC [ADC10065], oversampling, digitaal brickwall filter en video pre-emphase. Dit zorgt voor een perfecte fase en kaarsrechte overdracht, met video dat niet door spettert in het audio (mits je zender een beetje netjes is, anders gaat het daarin alsnog mis!)
4 x audio in met 20 bit ADC's [PCM1808], met brickwall filtering op 15,5kHz en pre-emphase. Zeer hoge signaal ruisverhouding, perfecte fase, kaarsrechte overdracht en bijzonder lage vervorming.
NICAM met ook weer extreme filtering en een heel mooi spectrum (en lage EVM).

Baseband gaat via oversampling, met een 12 bit DAC [DAC902E] analoog uit. Een versterker [OPA690] maakt van de current output DAC signalen een analoog signaal met bijna 4Vtt.

Uiteraard zijn alle gebruikelijke settings instelbaar; bandbreedtes, FM pre-emphase, carrier levels, video level etc.

Update 23 sep 2023: De borden zijn gemaakt, EN bestuukt! Nu wachten op DHL.

Ook het displayboard is gemaakt (ook fabrieks bestuukt) alsmede de programmeerbordjes die nodig zijn om met pogo pins de borden in testopstelling aan te sluiten.

Hopelijk doen de proto's het ook ..... en kunnen er binnenkort updates volgen.
.
.
Zendehhh
Plaats reactie

Terug naar “ATV in de praktijk en zelfbouw”