Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
PE2CH

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door PE2CH »

Een erg oud topic inmiddels, maar nog steeds nuttig :D
Probleem is wel dat de printjes/kitjes niet meer leverbaar zijn, na zoveel jaar. Begrijpelijk ook.
En ik vrees dat geen enkele lineaire netvoeding, die je in de (web)winkel kan kopen, standaard voorzien is van deze beveiliging. De vraag die ik dus heb en hier in dit topic neerzet: zijn er nog ergens kitjes of bouwsels verkrijgbaar voor deze toepassing?
Een defect geraakte transceiver door een te hoge voedingspanning wil je niet en reparatie is ongewtijfeld veeeeeeeeel duurder dan zo'n beveiliging.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Even het schema bekeken wat Stan in het eerste topic geplaatst had.
Dit is nog wel op een gaatjesboard te bouwen eventueel. Mocht je daar moeite mee hebben, laat maar weten hoor.
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door PA8C »

De printjes zijn idd niet meer leverbaar. Frans Bakelaar uit Julianadorp is vorig jaar oktober helaas overleden en daarmee heb ik een goede vriend verloren. Wat Tjalling schrijft is ook een mogelijkheid want zoveel onderdelen zitten er nu ook weer niet op. Mijn advies: bestudeer het schema goed en ga eens aan de slag met gaatjes print. Het ontwerp is beproeft en werkt goed om tegen overspanning te beveiligen. Veel succes gewenst.
73, Stan (DK2CA/PA8C)
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
PE2CH

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door PE2CH »

Dank voor jullie reacties.
Gaatjesboard ipv de originele print zal nog te doen zijn, wellicht. Maar waar haal je de onderdelen vandaag de dag?
Het probleem is natuurlijk dat ik van elk onderdeel maar eentje (of twee stuks) nodig heb, geen rol of zak van 100st ofzo.

Overigens zou het geen verkeerd idee zijn om dit uit te voeren in een apart kastje. Die je dus op de spanningsklemmen vd voeding aansluit. Voeding defect geraakt? Nieuwe voeding (reparatie zal vast niet rendabel zijn) en het kastje met overspanningsbeveiliging aansluiten op de nieuwe voeding :idea:
Op de uitgangsklemmen van zo'n kastje -waarin dus de overspanningsbeveiliging zit- de apparatuur aansluiten.

Tjalling, jouw aanbod neem ik graag aan en het is mij bekend dat jij ook kastjes kan maken.
Is bovenstaand idee uitvoerbaar en maakbaar, denk je?
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door pe1mud »

Per toeval hier eens gekeken.

Hoe zeg ik dit netjes.... ik heb mijn bedenkingen bij dit ontwerp. Een relais heeft tijd nodig om af te schakelen, en in die tijd kan een overspanning van een defect geraakte voeding een achterliggend apparaat al hebben gesloopt.

Bovendien, als er door overspanning veel stroom gaat lopen is de kans dat het relais niet eens opent, of een vonk trekt en dat er dus ook dan nog stroom blijft lopen.

Goede overspanningsbeveiliging maak je met een crowbar schakeling.

KLIK voor de uitleg
.
.
Zendehhh
Plaats reactie