70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Vanwege de actualiteit van de berichten is het belangrijk om vooral de nieuwste berichten te lezen. Soms hebben we nieuwe ontdekkingen gedaan, of kwamen we tot andere inzichten. De nieuwste berichten staan achteraan in dit topic.

Stan PD0LUR en Tjalling PE1RQM zijn druk bezig geweest met het bouwen van 70cm Yagi's. In dit topic kun je de gehele voortgang lezen, inclusief een fotoreportage.

Beschrijving:
Stan wil twee 23 elements Yagi's bouwen. 1 komt straks horizonaal gepolariseerd te hangen in de mast en 1 komt vertikaal gepolariseerd te hangen.
Tjalling wil een 13 elements Yagi bouwen om op het balkon te gebruiken.
Update: Inmiddels bouwen we voor Stan twee stuks 13 elements, voor Tjalling ook een 13 elements, voor twee andere zendamateurs een 13 elements en een 7 elements. Zie verderop voor meer info...

De ontwerpen:
Stan gebruikt het ontwerp van ONL.be en Tjalling gebruikt een ontwerp van de Yagi calculator van VK5DJ. De antennes zijn best wel verschillend van ontwerp, vooral de afstand tussen de eerste directoren. We zijn erg benieuwd naar het verschil in prestaties.

De bouw:
Donderdag 17 mei 2007 hebben we 3 bouwmarkten bezocht om aan alle materialen te komen die we nodig hadden. Stan heeft met zijn enorme Yagi's best wel veel aluminium nodig, dus moesten we wel een aantal bouwmarkten achterlaten met enkele uitverkochte artikelen :) Vrijdag 18 mei zijn we begonnen met het bouwen van de antennes bij Stan thuis.

Afbeelding Afbeelding

Hier vind je meer foto's van de bouw.

Stan heeft 1 van de twee antennes af kunnen bouwen en Tjalling heeft zijn 13 elements ook af. De tweede antenne van Stan wordt in een later stadium afgebouwd, maar eerst moeten we antenne 1 goed aan de praat krijgen.

De dipool:
De dipool is een erg belangrijk onderdeel en daar hadden we best wel wat problemen mee. Zowel Stan als Tjalling hadden in de eerste instantie de dipool gemaakt naar het ontwerp van ONL.be, een gevouwen type zonder balun... Maar gek genoeg lagen de resonantiefrequenties op een compleet verschillende frequentie. Stan zijn dipool was in resonantie op ca. 422 MHz en die van Tjalling op 447 MHz. Het is wel opvallend dat het ontwerp van ONL.be geen balun gebruikt. Wellicht komt de impedantie van de antenne op 50 Ohm door de plaatsing van de dipool in de Yagi. Tjalling gebruikt een Yagi-ontwerp van VK5DJ, dus misschien komt daar het verschil wel door.

Maar ook die van Stan was niet goed, terwijl de maten van de dipool wel juist waren. Dus hebben we besloten de dipool wel te voorzien van een balun. Een stukje RG-58 van 22,8 cm. De N-connector moest daardoor ook anders gekoppeld worden aan de dipool.

De eerste antenne die werd getest was die van Tjalling en nu lag de resonantiefrequentie op ongeveer 434 MHz. Dat is al beter! Het mag nog wel iets lager, maar dat is een kwestie van het tunen van de dipool. Toen die van Stan: Heel even was het ook goed; althans bijna... 436 MHz. Maar na een tijdje meten was nergens de SWR meer goed te krijgen... We zagen na een grondige inspectie een smeltplek op de isolatie van zijn balun. Waarschijnlijk is de balun van Stan bij de test met 20 Watt doorgebrand. Mogelijk veroorzaakt door een losgeraakte "koude" soldeerverbinding.

Het was echter al laat in de avond, dus zijn we gestopt.

Wat gaan we nog meer doen in de toekomst:
De dipolen moeten eerst goed werken. Daar gaan we uitvoerig mee testen en meten, belasten, enz. Als dat eenmaal klaar is, kunnen we de prestaties bekijken van beide ontwerpen. We zullen dan op zoek moeten naar een referentiesignaal zonder hindernissen. Als blijkt dat Stan zijn antenne inderdaad tussen de 15 en 16 dBd aan versterking oplevert met een openingshoek van ca. 25 graden (-3dB), dan kan Stan zijn antenne kopieren en een tweede bouwen. Tjalling zal zijn 13 elements afzonderlijk beoordelen (13dBd / 35 graden), omdat dat immers een ander ontwerp is. Het verschil in prestaties zal een interessant onderwerp wezen, wat hier uiteraard op dit forum zal worden besproken! Binnenkort zullen we nog foto's toevoegen van de afgebouwde antennes.

Maar eerst nog even bezig met de dipolen! WORDT VERVOLGD
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 01 jun 2007, 14:22, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Testen van PE1RQM en zijn 13 elements Yagi.

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Thuis op het balkon is mijn 13 elements antenne eens goed getest. De SWR was eigenlijk gelijk goed. Over de gehele 70cm band onder de 1:1,5. Dat had ik niet verwacht. Toen maar eens de ontvangst getest. De repeater van Haaglanden was op de vertical een S1 en op de Yagi een S8! duidelijke winst dus.

Afbeelding

Meer foto's zijn hier te vinden!

Ik heb er nu een beugel aangemaakt en de antenne vastgezet aan de camerastatief. Ik moet nu nog de antenne beoordelen op de winst tijdens het zenden. Ik kon in elk geval een prima verbinding maken met de repeater van Haaglanden (PI2HGL).

Wat nog te doen staat:
We moeten nog testen of de balun van RG-58 tegen hoog vermogen kan en of alle directoren meedoen. Ook moet er nog een constructie bedacht worden voor de dipool en de connector, zodat dat waterdicht en stevig in elkaar zit. Ook het verschil in prestaties tussen Stan zijn antenne (ontwerp ONL.be) en Tjalling zijn antenne (ontwerp VK5DJ) zullen we goed moeten vergelijken.

We houden jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Vervolg 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM

Ongelezen bericht door PA8C »

Inmiddels is het zondag 20 mei 2007 en het feit dat de balun van de antenne van mij (PD0LUR) er vrijdagavond uit brandde hield mij toch bezig.
Dus vanmiddag het ARLL Antenna book maar eens op nageslagen en daar lag de oplossing voor mijn probleem.
Het blijkt dat de balun afmetingen zoals je die berekend volgens de bekende formule:
( 300000/432,8 ) x 0,66 / 2 uitkomt op 228,7 mm.
De clue is dus dat de +/- 23 cm lengte gemeten is van middengeleider van de coax tot het andere einde van de middengeleider van de coax.
Dit had ik in de eerste instantie dus gemeten vanaf de afscherming waardoor de balun dus eigenlijk ongeveer 2 cm te lang was.
Dit is nu verholpen door een hele nieuwe balun te maken en dit keer met oogjes zodat de contactproblemen die we hadden met "koude" lassen ook verholpen zijn.
Nu nog even de balun monteren aan de dipool en dan maar weer eens gaan meten.
Ik heb zo'n gevoel dat de boel nu wel eens aardig zou kunnen gaan werken.
Het volgende probleem wat zich nu aandient is het zogenaamde zwabberen van de boom met een totale lengte van 5 meter en 15 cm op te gaan vangen.
Daar moet ik nog maar eens een nachtje over gaan slapen, of heeft er iemand een goed idee?
Word vervolgd ......
Afbeelding
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

In de VK5DJ calculator vond ik de optie om een constructietekening op te vragen van een balun. En die geeft aan dat je wel van afscherming tot afscherming moet meten. Dat gaan we dus uitzoeken! Hier de balun volgens VK5DJ op 432,8 MHz:

Afbeelding

Overigens heet mijn type Yagi een Long DL6WU Yagi en VK5DJ heeft enkel de interface gemaakt voor de calculator.

Hier nog een opsomming van de technische details van mijn antenne: Link

Hier nog een handige PDF die wat tips geeft voor het bouwen van een Yagi (Engels): Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Stacken van 2 kortere antennes

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Stan, is het geen goed idee, om in plaats van een 23 elements bijvoorbeeld 2 Yagi's te stacken van 13 elements? Dat zal denk ik minder gevoelig zijn voor zwabberen, maar hoeveel versterking dat biedt en wat voor openingshoek dat heeft weet ik niet.

Het stacken zal wel een beetje verlies opleveren (-3dB???), maar beide antennes hebben wel 13,2dBd dan. Moonbouncers zie je dat over het algemeen ook doen.

Mogelijk eens interessant om daaraan te rekenen...

Toevoeging: 2 antennes van 13,2dB levert een verdubbeling aan vermogen op en dat is 3dB extra (16,2dB totaal)
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 22 mei 2007, 22:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Stacken ipv 2 harken

Ongelezen bericht door PA8C »

Hoi Tjalling,

Misschien wel het overwegen waard maar dat brengt direct enige constructieve problemen voor de antenne opstelling mee.
De bedoeling was om aanvankelijk een zg. H opstelling in de mast te maken.
Je moet je dan voorstellen dat op de standpijp die aan de rotor zit de 2m/70cm rondstraler van 3m10 staat.
De standpijp zal ongeveer 1,50m boven de mast uitsteken.
Daar onder zit dan een horizontale dwarspijp met een diameter van 50mm en een lengte van twee meter met daaraan twee korte vertikale deeltjes van eveneens 50mm doorsnede die naar beneden hangen.
Dat alles word met kruisplaten aan elkaar bevestigd.
Op de beide uiteinden van die twee meter horizontale dwarspijp komen dan de 2m en de 70cm vertikaal gepolariseerde Yagi's en hangend aan de korte vertikale pijpen komen dan de 2m en de 70cm horizontaal gepolariseerde Yagi's.

Snap je?

Hoe ik daar dan weer een gestackte 70cm opstelling moet realiseren zodat de boel nog een beetje netjes qua gewicht verdeeld is moet ik nog even op studeren. :roll: :?:

Het geeft echter wel een ander perspectief :idea: om af te stappen van 23 elementen en terug te gaan naar twee stuks van 13 elementen.
Dat is dan stabieler en misschien per antenne 3dbd minder winst, maar dat is slechts een half S-punt, dus waar hebben we het nu helemaal over.
Daar ga ik nog eens even over nadenken en ik laat het je weten.

73's, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Versterking versus verlies

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Stan, ik had hier andere tekst staan met de vraag of ik er zo vanuit kon gaan dat twee antennes van 13 dB dan 26 dB zou opleveren. Daarom is de vorige tekst hersteld, want ik heb navraag gedaan; nee dus

Twee antennes van 13,2 dBd levert niet ca. 26dB winst. Dat zou wel heel mooi wezen. Het is 13,2dB + 3dB (verdubbeling) = 16,2dB voor twee gestackte antennes. Het zijn tenslotte decibelletjes.

Staan ze bovenelkaar gestackt, heb je een grotere openingshoek in het horizontale vlak en kleiner in het vertikale.
Staan ze naast elkaar gestackt, heb je een grotere openingshoek in het vertikale vlak en een kleinere in het horzontale.

Zou jij dus twee antennes van 13,2dB onder elkaar stacken, heb je de 16,2dB winst op een -3dB openingshoek van 35 graden, in plaats van een -3dB openingshoek van ca. 25 graden bij 1 antenne met 23 elementen en de daarbij behorende versterking van 15 tot 16 dB. Dat maakt het uitrichten makkelijker.

Nou kan ik technisch gezien nog een foutje maken en dat hoor ik dan graag op dit forum.


Ik zou ook rekening houden met het feit, dat de kans bij een 23 elements groter is, dat je voorste directoren niet meer mee doen door een onnauwkeurigheid in de constructie, doorbuigen en de berekening van de antenne...

Overigens heb ik de antenne van mij getest met Jerry, die woont bij Oss in de buurt. Met 2 Watt op mijn ideale hoogte van 30 meter kwam ik met hetzelfde signaal binnen (S3) dan Vic met 35 Watt op de rondstraler (met een minder ideale hoogte). Ik zit bijna twee keer zo ver weg dan Vic van Jerry. Oftewel, het lijkt dat de antenne erg goed werkt en...help Vic de lucht in ! .... hi Met 35 Watt had ik bijna een S9 ... 43km verderop op de rondstraler van Jerry. Jerry en Vic zitten voor mij vrijwel op dezelfde lijn, met Vic in het midden.
Afbeelding
Antenne naar Vic en Jerry
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Nieuwe dipool gemaakt en getest, slecht resultaat :(

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Vandaag heb ik een nieuwe dipool gevouwen die meer overeenkomt met de maten zoals vermeld werd door de Yagi calculator. Ik heb er zelfs een stukje gereedschap voor gemaakt, waar ik het aluminium eenvoudig omheen kan buigen. Alles voldeed aan de maten, maar... een hele slechte SWR!!! 1 : 3 ongeveer....

Foto van het plankje
Afbeelding

Daarna nog alles maar eens nagemeten en nog eens een keer. Ook de gehele lengte van het stuk aluminium.... alles klopt best wel behoorlijk... Geen idee waarom dat niet werkt.

Naja, de oude er maar weer opgezet... Maar die is een stuk kleiner dan de calculator had voorgeschreven. Ook de maten komen denk ik daarom niet echt overeen met de 70cm band, maar de SWR is wel 1:1,1 ! En dat over de gehele band. Ik heb er gelijk maar even beugeltjes opgezet. Morgen met Stan maar even kijken wat de mooiste oplossing om de N-connector te bevestigen.

Afbeelding

Verschil in maten (binnenmaten):
Oude (goed werkende): Breedte totaal: 316mm, boven en onderkant afstand: 40mm.
Nieuwe (slecht werkende): Breedte totaal: 323mm, boven en onderkant afstand: 47mm.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Antennebouwdag 26 mei bij Stan

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

We (Stan PD0LUR, Tjalling PE1RQM en als gast Vic PA0VIC) zijn weer behoorlijk bezig geweest met het bouwen van antennes. Stan wilde afzien van de 23 elements antennes, vanwege de mechanisch zwakke eigenschappen. Een 13 elements antenne heeft slechts 3dB minder aan gain en heeft een openingshoek die 10 graden groter is. Dat valt dus allemaal best wel mee.

Stan wilde 2 keer een 13 elements bouwen. Ik wilde nog een antenne maken voor twee andere zendamateurs; een 13 elements en een 7 elements Yagi. Dus in totaal 4 antennes! We hebben nu alle antennes gebaseerd op het ontwerp van VK5DJ's calculator. Terwijl ik de elementen uit stond te snijden, was Stan bezig met het boren van de booms en het bevestigen van de elementen.
AfbeeldingFoto 's van Vic PA0VIC

Dat ging voorspoedig en in het begin van de avond zaten de directoren en de reflectoren in de boom.
Afbeelding
Klik hier voor meer foto's van deze dag!

Dan de dipool....
Het ding met zoveel problemen... We hebben één antenne uitgevoerd met een gevouwen dipool en die bevestigd met beugeltjes, die we uit een kunstof hoekprofiel hadden gezaagd. Met popnagels zat de dipool muurvast en geisoleerd van de boom.

De balun maakten we dit keer van Aircell 7. Aangezien deze kabel een verkortingsfactor heeft van 0,83, ipv 0,66 moest de balun iets langer worden dan bij RG-58. In een beugeltje van aluminium hoekprofiel hadden we het N-chassisdeel gemonteerd en vanaf daar een stukje Aircell 7 naar de dipool en de balun.

De testen
De antenne was volgens de antenneanalyzer van Vic resonant op ongeveer 420MHz. Alweer te laag! Maar vanwege de breedbandigheid van een gevouwen dipool was de SWR op 440MHz ook nog maar 1:2,5. Toch willen we de dipool resonant hebben op 433 MHz. Het was duidelijk dat de plaatsing van de dipool in de yagi een enorme impedantieverschuiving veroorzaakte. Ook het feit dat de balun in het stralingspatroon hing had z'n invloed. De lengte van de balun maakte ook een hoop verschil, omdat we de balun hadden berekend op 433 MHz en de dipool resonant was op 420 MHz.

De avond was voorbij en Stan heeft later nog wat testen gedaan. Als de balun niet al te veel in het stralingspatroon hangt en heel precies op maat is gemaakt, is de complete Yagi resonant "ergens" in de 70cm amateurband. Maar over de gehele band is de SWR dan onder de 1:2. Dat lijkt er al meer op!

Wat nog te doen staat:
De balun anders monteren, zodat deze geheel niet meer in het stralingspatroon hangt tussen de dipool en de reflector. Verder willen we de dipool nog iets groter uitvoeren, want de huidige is iets kleiner dan de calculator had voorgeschreven. Alleen vrezen wij dat de resonatiefrequentie dan weer naar beneden zakt. Ook testen met een "single element dipole", gamma matches, hairpins, etc staan nog op stapel. Kortom, nog een hoop te doen, al lijkt de gevouwen dipool wel steeds beter te werken! En die zijn lekker breedbandig.

Wordt Vervolgd!
Ik zal in een volgend berichtje ergens eens een opsomming doen van de antennes die we definitief af gaan maken, met alle technische specificaties.
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 01 jun 2007, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Stan is bezig geweest met de optimalisatie van de balun

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Stan is bezig geweest met de optimalisatie van de balun en nu is de antenne resonant op 432.2 MHz. We hebben hem ontworpen op 432.8 MHz, dus dat klopt heel aardig.

Hier de SWR curve van Stan zijn Yagi zoals op dit moment het geval is:

Afbeelding

En dit zijn nog een paar foto's van de balun en de dipool: Link
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Eureka!! Het is voor elkaar

Ongelezen bericht door PA8C »

Eindelijk heb ik dan het hiaat weten op te sporen waarom de 13 elements Yagi voor 70 cm maar niet wilde gaan werken. In principe is het geheel ontworpen op een center frequentie van 432,800 MHz.

Tjalling en ik kregen de antenne maar niet resonant op die frequentie. Na lang zoeken door mij op 2e Pinksterdag heb ik uitgevonden dat de balun 3mm te kort was. De oude balun heb ik verwijderd en daarna een nieuwe balun gemaakt van Aircell 7.

Deze coax heeft een verkortingsfactor van 0,83 wat ervoor zorgt dat je wat meer marge krijgt in de bandbreedte. De uiteindelijke lengte van de balun bedraagt nu exact 287,6 mm tussen de afscherming en is tesamen met de voedingslijn (eveneens Aircell 7) direct aan de dipool gesoldeerd. De vorige balun was slechts 3 mm korter en dat zorgde voor een flinke misaanpassing.

Als je deze antenne na wilt bouwen is het motto dan ook "werk exact aan de maat met een tolerantie die binnen 1 mm ligt".
De swr van het gehele systeem ligt nu tussen de 1:1,1 op 430MHz en 1:2 op 435MHz.
Daarboven loopt de swr snel op naar een 1:2,6 op 440MHz.
Zie ook deze grafiek:

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

En hier is dan de maatvoering

Ongelezen bericht door PA8C »

Een beetje prutsen in Visio 2003 en het volgende is aan mijn creatief brein ontsproten voor diegene die het avontuur van het nabouwen een kans willen geven.

Ook hier kan ik het niet laten om te wijzen op het vooral exact aan de maat werken van de bouwtekening.

Het is en blijft een antenne die werkt op een hoge frequentie van +/- 430MHz en die is nu eenmaal gevoelig voor maatafwijkingen.

In de onderstaande PDF is een maat weggevallen en dat is de afstand tussen de dipool in de eerste director op de boom. Dat moet 52mm zijn.

Download PDF
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

7 elements YAGI technische details

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Omdat we vernemen dat er veel interesse is voor een kleine Yagi, heb ik hier de technische details van een 7 elements Yagi! De antenne zelf is bijna 90cm lang en met bevestiging kun je een boomlengte van 1 meter aanhouden.

Hij heeft dus 5 directoren, 1 reflector en een dipool.

Voor de maatvoering van de dipool zul je wat experimenteel te werk moeten gaan, meestal moet hij iets kleiner worden dan in dit document vermeld staat. Technisch gezien is dit gelijk aan de 13 elements Yagi's die we in dit topic beschreven hadden. De maatvoering ook, al is deze Yagi gewoon de helft kleiner. Je kunt het PDF bestand van Stan in het vorige bericht aanhouden als bouwtekening en dan gewoon ophouden na de 5e director. De afstand van de boom achter de reflector kun je vrij kiezen. Als je 1 meter aluminium koopt in de winkel, dan houd je een kleine 15 cm aan de achterzijde over om de antenne te voorzien van een beugel. Het onderstaande Word document gaat uit van 30mm boomlengte achter de reflector, dus reken daar zelf even wat lengte bij. Van achter naar voren werken kan dan handiger zijn. Houd tussen de laatste director en het einde van de boom dan 30mm.

De versterking bedraagt 9,9dBd bij een -3dB openingshoek van 51 graden (de 13 elements heeft een versterking van 13,2dBd, openingshoek 35 graden).

Download .DOC

Afbeelding
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Weinig tijd momenteel

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo allen,

Momenteel ligt het bouwproject al weer een aantal weken stil omdat de tijd mij simpelweg ontbreekt. Het QRL vraagt momenteel erg veel tijd van mij waardoor er voor de hobby weinig gelegenheid is. Ik heb van diverse kanten verzoeken gehad om als dat kan voor anderen ook zo'n beampje te willen bouwen.
Daar wil ik het volgende op zeggen.
De bedoeling is dat je dit zelf doet, tenzij je hier door een handicap door word gehinderd.
Voor één partij heb ik echter een uitzondering gemaakt. PI4VRZ/A te Apeldoorn heeft mij benaderd om voor hun landelijk zendstation een 9 el. te bouwen die zij gaan gebruiken om via PI2NOS hun wekelijkse uitzending op zaterdag morgen te gaan relaieren via NOS. Die ga ik voor hun bouwen zo gauw als ik weer wat tijd kan vinden.
Nu ligt het dus even stil maar wordt binnenkort weer opgepakt.
Tot zo ver.

73's, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

PA2HOS en zijn antenne

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Leuk te horen Stan, zodra je weer tijd hebt, kunnen we misschien ook de resterende beams afbouwen die nog bij je staan.

Harry PA2HOS uit Steenwijk is ook bezig geweest met het bouwen van deze VK5DJ beam. Hij had in de eerste instantie een eigen ontwerp toegepast met een iets andere maatvoering. Die leek ook goed te werken. Maar nu heeft Harry mijn werkende exemplaar gebruikt om een boom af te tekenen en hij heeft nu dus ook dezelfde beam in gebruik voor 70cm ATV.

Harry heeft wel een belangrijk verschil! Voor de dipool heeft hij geen platstaf gebruikt van 10x2mm, zoals wij dat hebben gedaan, maar gewoon rond massief aluminium van 6mm. Dat vastgezet in een kunstof kastje en als coaxbalun semi-rigid.

Dat ronde aluminium is veel beter in resonatie te krijgen (in de yagi) zonder moeite, dan platstaf. Gewoon de maten: 320mm tip-tip (buitenmaten) en 40mm tussen de boven en onderkant (binnenmaten) van de gevouwen dipool.

Daar kunnen wij dan ook wel eens mee experimenteren Stan...!

De afstand van de dipool op de juiste plaats in de Yagi is zeer belangrijk (52mm voor de eerste director) en de maten van de eerste directoren komt ook heel precies, om een juiste SWR te krijgen!

Harry heeft de dipool gevouwen met een klein buig-ijzer.

De resultaten mogen er nu al zijn, want Harry heeft al behoorlijk goede rapporten op 70cm ATV.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 03 aug 2007, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie