Lastig te bereiken plekken schoonmaken

Voor als je het niet in een andere rubriek kwijt kunt
PE2CH

Lastig te bereiken plekken schoonmaken

Ongelezen bericht door PE2CH »

Heb mijn pc-kast eens open gemaakt voor schoonmaak. De hoeveelheid stof viel best mee, behalve bij de fan.
Onder die fan zit een koelblok welke op zijn beurt op de processor zit. Losmaken bleek geen optie te zijn.
Dus heb ik een spuitbusje gekocht die perslucht onder hoge druk zou bevatten. Ja, heel even in het begin had ik een krachtige luchtstroom maar na nog geen halve minuut was de kracht er al uit... En het spuitbusje werd heel erg koud, zo ijzig koud zelfs dat zowat mijn vingers eraan vastvroren.

Omdat ik geen ervaring heb met dit spul vraag ik me af of dat een normaal verschijnsel is bij spuitbusjes met perslucht?
PE1AXM
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2015, 19:45
Roepletters: PE1AXM

Re: Lastig te bereiken plekken schoonmaken

Ongelezen bericht door PE1AXM »

Hallo PA4DHG,

Wat jij hebt ervaren met de spuitbus is heel normaal.
Als perslucht z'n druk verliest, en dat gebeurt ter plekke van de spuitnippel, maar ook in de bus zelf, zal die lucht afkoelen.
Dit is een normaal natuurverschijnsel, wet van Gay-Lussac.
Zo'n spuitbus is leuk om kleine hoeveelheden stof weg te blazen.
Voor de grote schoonmaak lijkt het mij goedkoper om met een droge (verf)kwast eerst de meeste stof te verwijderen, voor zover je erbij kunt natuurlijk.

Groeten,

Jan
PE1AXM
Gebruikersavatar
PA3BKL
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jul 2016, 20:17
Roepletters: PA3BKL

Re: Lastig te bereiken plekken schoonmaken

Ongelezen bericht door PA3BKL »

PE2CH schreef:Heb mijn pc-kast eens open gemaakt voor schoonmaak. De hoeveelheid stof viel best mee, behalve bij de fan.
Onder die fan zit een koelblok welke op zijn beurt op de processor zit. Losmaken bleek geen optie te zijn.
Dus heb ik een spuitbusje gekocht die perslucht onder hoge druk zou bevatten. Ja, heel even in het begin had ik een krachtige luchtstroom maar na nog geen halve minuut was de kracht er al uit... En het spuitbusje werd heel erg koud, zo ijzig koud zelfs dat zowat mijn vingers eraan vastvroren.

Omdat ik geen ervaring heb met dit spul vraag ik me af of dat een normaal verschijnsel is bij spuitbusjes met perslucht?
Kijk of je een tweedehands compressor kunt scoren (marktplaats oid)

Heb ik ook gedaan.

Werkt als een speer: de PC wordt brandschoon..

73
---
73 de Robbert / PA3BKL
Plaats reactie