Welke zender hoort bij welke frequentie

Voor als je het niet in een andere rubriek kwijt kunt
Scheltes
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2013, 13:28

Welke zender hoort bij welke frequentie

Ongelezen bericht door Scheltes »

Beste mensen,
Misschien een vreemde vraag.
Als ik op mijn Kenwood R5000 naar de korte golf luister dan krijg ik allerlei stations te horen. Maar hoe weet ik nu welke zender bij de ontvangen frequentie hoort.
Neem nu bijv. de frequentie AM 731000 Hz. Ik krijg dan een Duitstalige zender. Maar welke zender is dat dan?
Of AM 200.00 Hz een Engelstalige zender. Is er een lijst van frequenties waaronder stations uitzenden?
Met vriendelijke groet,
Jan
PE2CH

Re: Welke zender hoort bij welke frequentie

Ongelezen bericht door PE2CH »

Alle informatie is op deze website te vinden.
Scheltes
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2013, 13:28

Re: Welke zender hoort bij welke frequentie

Ongelezen bericht door Scheltes »

Ik heb het geprobeerd maar wordt er niet wijzer van.
Zo weet nog niet welke zenders achter de AM frequenties 731.000Hz en achter AM 200.00 Hz zitten.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Welke zender hoort bij welke frequentie

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Echt goede lijsten zijn lastig te vinden denk ik ook. En zoeken in Google kan vaak ook helemaal niets opleveren. Toch kom ik vaak verder met hele specifieke zoekopdrachten. Daarom deze tip, mogelijk helpt het je om het grasduinen in de zoekopdrachten wat te vergemakkelijken. Hoewel dit verhaal heel logisch lijkt, moet je er maar opkomen. Vandaar dat ik het toch even wilde delen.

Zoek bijvoorbeeld naar dit: 731 kHz broadcast

Of breid je zoekopdracht uit met "station" of nog meer termen.

Of probeer eens 731 kHz transmitter
of "731 kHz" broadcast transmitter om maar wat te mengen. Die aanhalingstekens zijn optioneel, maar zeker de moeite waard om te proberen. Vervang ook eens kHz voor kilohertz.

Belangrijk: schrijf dus altijd de frequentie in kHz, MHz, etc.
Dus 731000 Hz is 731 kHz

En een verwijzing naar iets van zendertechniek kan ook nog helpen ("transmit power" bijvoorbeeld).
Voorbeeld: "731 kHz" transmit power
Let op die aanhalingstekens, die je zoekopdracht selectiever maakt. Als je aanhalingstekens gebruikt, probeer dan ook eens de spatie weg te halen tussen 731 en kHz.

Zo kom je met je zoekopdracht snel uit bij een zender en de locatie van de masten. Leuk om daarna op afbeeldingen te zoeken als je de naam van de masten weet.

Die 200.00 Hz die je beschrijft vind ik een vreemde frequentie. Bedoel je niet 200 kHz (200000 Hz dus) op de lange golf?
als dat zo is en je zoekt op "200 kHz" broadcast station, dan zie je veel vervuiling in je zoekopdrachten van FM station gegevens. Dat gaat dan meer over kanaalscheiding, etc. Maar jij ontvangt AM stations, dus filteren we de FM termen er uit:

"200 kHz" broadcast station -FM
Scheltes
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2013, 13:28

Re: Welke zender hoort bij welke frequentie

Ongelezen bericht door Scheltes »

Hartelijk dank Tjalling.
Hier heb ik wat aan.
Ik ga er mee aan de slag.
Hartelijke groet,
Jan
Flupke
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jun 2013, 13:01

Re: Welke zender hoort bij welke frequentie

Ongelezen bericht door Flupke »

Mogelijk ook hier eens kijken ?

http://www.short-wave.info/index.php

MvrG. Flupke.
Scheltes
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2013, 13:28

Re: Welke zender hoort bij welke frequentie

Ongelezen bericht door Scheltes »

Hartelijk dank Flupke. Wat een lijsten!
Hartelijke groet,
Jan
Flupke
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jun 2013, 13:01

Re: Welke zender hoort bij welke frequentie

Ongelezen bericht door Flupke »

Graag gedaan Jan,

ja, je hebt weer wat te doen,he :rolleyes:

De laatste is een prog. wat je OMROEP stations op de kg (korte golf -2-30 MHz) geeft; er is natuurlijk nog veel meer te horen op de kg , ik neem aan dat je de amateurbanden 160/80/40/30/20/17/15/12/10 meter (in allerlei modi) al gevonden hebt, zo niet, google maar eens op "amateurbanden".

Op de kg vindt je nog meer, zoals allerlei luchtvaart / maritiem etc. te veel om op te noemen, een goede bron is ook :
-WRTH (World Radio & TV Handbook) een schat aan info;
-Sender und Frequenzen ook een prima bron.
Nadeel van de boeken is natuurlijk: je moet ze kopen (I-net is gratis) en de info veroudert snel.
nog een 2-tal url's om eens te bekijken:

http://fmscan.org/form.php?qthset=user+ ... 3060286541

en

http://mediumwave.de/

Zo, nu ben je zeker even onder de pannen, :lol: :lol:

Bij vragen is er altijd wel iemand hier die je verder helpt (en domme vragen bestaan niet; niets vragen is dom, we hebben het allemaal moeten leren)

Veel succes en plezier met deze leuke hobby !

Met hartelijke groet,
Flupke.
Plaats reactie