Opbouw, blokschema en afregeling van het geheel

Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer".
Forumregels
Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer". Leden van de projectgroep hebben een extra subforum, maar daar worden geen technische zaken in besproken. Er kunnen geen leden meer toegelaten worden. Om die reden is alle informatie nu voor iedereen beschikbaar en kun je printen e.d. bestellen in de "Project winkel"
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw, blokschema en afregeling van het geheel

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Goed idee Herman, dat had Timo ook al aangedragen. Ik moest even kijken in welk programma ik het beste stippellijntjes kon tekenen. Het schema tekenprogramma is daar te simpel voor en kan dat niet :(

Maar het is gelukt, ik hoop dat je het zo goed vindt. Ik heb het nu als foto op het forum gezet, want in de PDF was de stippellijn nauwelijks meer zichtbaar door de rastering op je monitor.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw, blokschema en afregeling van het geheel

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Het afbouwen in een behuizing had even op zich laten wachten. Het vinden van een geschikte behuizing was me ook nog niet meegevallen. Maar gelukkig kreeg ik van Roel PE2CVF een leuk kastje. Een oudje, maar prima bruikbaar. Ik zal hier een fotoreportage maken.
Aluminium gekocht bij de bouwmarkt om het voor en achterfrontje van te maken
Aluminium gekocht bij de bouwmarkt om het voor en achterfrontje van te maken
De voeding wordt al eerste in de kast geplaatst
De voeding wordt al eerste in de kast geplaatst
Dat worden straks veel draden in de kast! Hier ben ik aan het passen en meten met de modules
Dat worden straks veel draden in de kast! Hier ben ik aan het passen en meten met de modules
De counter heeft nu ook een kastje gekregen
De counter heeft nu ook een kastje gekregen
De werkbank ziet er weer als vanouds uit.
De werkbank ziet er weer als vanouds uit.
........ Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw, blokschema en afregeling van het geheel

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

We gaan lekker door, dus hier is weer even een update.
De tuner wordt met dit systeem vastgezet in de kast.
De tuner wordt met dit systeem vastgezet in de kast.
Ik wilde eigenlijk twee tuners op elkaar kunnen leggen, maar dan paste de counter niet meer. Maar iets verschoven lukt dat straks nog wel. Die tweede tuner gaat de tracking generator worden.
Ik wilde eigenlijk twee tuners op elkaar kunnen leggen, maar dan paste de counter niet meer. Maar iets verschoven lukt dat straks nog wel. Die tweede tuner gaat de tracking generator worden.
Na het inbouwen van de modules is het tijd om de schakelaars eens los te monteren, om te zien of alles nog werkt. In de kast zijn de draden al netjes geïsoleerd met krimpkous.
Na het inbouwen van de modules is het tijd om de schakelaars eens los te monteren, om te zien of alles nog werkt. In de kast zijn de draden al netjes geïsoleerd met krimpkous.
Krimpkous!
Krimpkous!
Dit printje bevat twee inverters om een LED juist aan te zetten bij het wegvallen van de spanning. Die gaan dienen als signaallampje voor de 50Hz_sync en de Marker schakelaar. Die werken met pull-down = on.
Dit printje bevat twee inverters om een LED juist aan te zetten bij het wegvallen van de spanning. Die gaan dienen als signaallampje voor de 50Hz_sync en de Marker schakelaar. Die werken met pull-down = on.
De potmeter voor de center frequentie en de schakelaar voor het opdelen van het frequentiebereik in twee banden (1-250 en 250-470MHz) zijn weer aangesloten.
De potmeter voor de center frequentie en de schakelaar voor het opdelen van het frequentiebereik in twee banden (1-250 en 250-470MHz) zijn weer aangesloten.
En testen maar! Hij doet het gelukkig nog! Altijd even spannend.
En testen maar! Hij doet het gelukkig nog! Altijd even spannend.
En nu ben ik bezig om de frontjes te maken. Ik ben aan het experimenteren met een nieuwe methode van letterbedrukking. Ik zal alvast wat hints geven: stickervel A4, laserprinter, blanke lak.... ben benieuwd of dat gaat werken!


Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw, blokschema en afregeling van het geheel

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Een update maar weer!

Het inbouwen in een behuizing is eigenlijk best veel werk merk ik maar weer. Waar nu vooral veel tijd kostte, was het experimenteren met de frontjes. Of eigenlijk de opdruk voor de frontjes. Ik ga daar nog een artikel over wijden op mijn eigen website, dus daar ga ik nu nog niet teveel op in. Ik moet nog even testen of alles wel goed gaat en dan wordt de uitleg vrijgegeven. Nu alvast wat foto's van de vorderingen.
Knopjes uitzoeken. Deze had ik eerder al op een radiomarkt gekocht.
Knopjes uitzoeken. Deze had ik eerder al op een radiomarkt gekocht.
De Pre-amp in de Dantec tuner is regelbaar en moet je ook van een spanning voorzien. De maximale spanning (ca. 8V) komt kritisch: teveel spanning en de versterking loopt weer terug. Vooral op kortegolf frequenties. Tunen dus! Ik heb de preamp regelbaar gemaakt met een potmeter en de maximale gain getuned met een weerstandsnetwerkje.
De Pre-amp in de Dantec tuner is regelbaar en moet je ook van een spanning voorzien. De maximale spanning (ca. 8V) komt kritisch: teveel spanning en de versterking loopt weer terug. Vooral op kortegolf frequenties. Tunen dus! Ik heb de preamp regelbaar gemaakt met een potmeter en de maximale gain getuned met een weerstandsnetwerkje.
En hier is dan mijn config. Let op, de waarden gelden voor mijn tuner specifiek. En ik heb een regelbare meerslagenpotmeter van 20k op de voorkant. Let er overigens op, dat deze regeling past werkt op frequenties boven 30MHz. Op HF regelt de pre-amp gewoonweg nauwelijks terug.
En hier is dan mijn config. Let op, de waarden gelden voor mijn tuner specifiek. En ik heb een regelbare meerslagenpotmeter van 20k op de voorkant. Let er overigens op, dat deze regeling past werkt op frequenties boven 30MHz. Op HF regelt de pre-amp gewoonweg nauwelijks terug.
Dan de frontjes (waar de technische uitleg later van komt):
Ontwerp maken in Photoshop. Maatvast en ideaal voor wat betreft uitlijning en dergelijke. De kleur rood wordt straks niet afgedrukt. Dat zijn de knoppen ivm de maatvoering.
Ontwerp maken in Photoshop. Maatvast en ideaal voor wat betreft uitlijning en dergelijke. De kleur rood wordt straks niet afgedrukt. Dat zijn de knoppen ivm de maatvoering.
Proefafdruk op gewoon papier. Dit heb ik al een keer of vier opnieuw gedaan. Kloppen de maten... Staat de tekst wel recht... Hoe vind ik het lijken, etc... Dit is één van de laatste concepten. Er komen nog wat kleine wijzigingen in.
Proefafdruk op gewoon papier. Dit heb ik al een keer of vier opnieuw gedaan. Kloppen de maten... Staat de tekst wel recht... Hoe vind ik het lijken, etc... Dit is één van de laatste concepten. Er komen nog wat kleine wijzigingen in.
In een later stadium... (uiteraard wordt het grid niet afgedrukt, dat is voor uitlijning)
In een later stadium... (uiteraard wordt het grid niet afgedrukt, dat is voor uitlijning)
Het idee wat ik straks dus ga doen: afdrukken op stickervel met laserprinter en aflakken met transparante lak. De achterkant heb ik al gedaan en dat zag er goed uit. Maar daar komt spoedig meer over... Eerst de grote gaten maken in het aluminium.

Vragen? stel ze gerust.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw, blokschema en afregeling van het geheel

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Tijd voor een update!
Het frontje is geplakt en gelakt en nu kunnen de schakelaars, chassisdelen, display en de potmeters erin.
Het frontje is geplakt en gelakt en nu kunnen de schakelaars, chassisdelen, display en de potmeters erin.
Weer een testrun. Is alles goed aangesloten? Zitten er geen schakelaars verkeerd om? Alles was OK :)
Weer een testrun. Is alles goed aangesloten? Zitten er geen schakelaars verkeerd om? Alles was OK :)
Het is constant passen en meten in deze kleine behuizing. De chassisdelen waren te lang, waardoor de BNC kabel niet goed paste. Dus dan maar een nieuw exemplaar maken met dunnerere (maar wel hele goede) kabel
Het is constant passen en meten in deze kleine behuizing. De chassisdelen waren te lang, waardoor de BNC kabel niet goed paste. Dus dan maar een nieuw exemplaar maken met dunnerere (maar wel hele goede) kabel
Kabeltje binden
Kabeltje binden
Potmeter assen op maat slijpen. Wat gaat dat handig met de Dremel! Vroeger deed ik dit met een zaagje, maar dan beschadigde je al gauw het front. Nu kun je gelijk de assen ook wat ontbramen met de slijpschijf.
Potmeter assen op maat slijpen. Wat gaat dat handig met de Dremel! Vroeger deed ik dit met een zaagje, maar dan beschadigde je al gauw het front. Nu kun je gelijk de assen ook wat ontbramen met de slijpschijf.
Kastje dicht en testen maar!
Kastje dicht en testen maar!
Wat moet er nu nog gebeuren: de Tracking Generator! Oftewel nóg een tuner ombouwen. Zoals je wellicht gezien hebt, zit deze al in de kast voor de maatvoering. Maar de Tracking Generator komt later....
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw, blokschema en afregeling van het geheel

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb de sweep generator nog wat nauwkeuriger afgeregeld en heb de moeite genomen om de gebruikte methode op papier te zetten. Deze is tussen het schemaoverzicht geplaatst.
Klik hier voor de directe link: http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=3315
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw, blokschema en afregeling van het geheel

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Afregelen sweep generator: ik heb een foutje ontdekt in het document over de afregelprocedure van de sweep generator. Bij sweep time stond dat de 50Hz sync schakelaar ingeschakeld moest worden, maar die moest juist uitgeschakeld worden om het verschil met deze potmeter regeling te zien. Nieuwe document staat in het schematopic, of als link in de vorige post.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw, blokschema en afregeling van het geheel

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Wegens het uitblijven van reacties komen er niet meer zo vaak updates.

Maar het is nu toch wel weer eens tijd om wat nieuws te brengen. We zijn begonnen aan de tracking generator. Dat gaat straks op basis van een oppik lusje in de hoofdtuner en de tracking tuner wordt zodanig veranderd, dat de oscillator een versterker wordt van het opgepikte signaaltje. Daar gaan we in een afzonderlijk topic over berichten.

Verder is er momenteel veel aandacht voor ontstoring van de voeding. Daar is veel winst te behalen en momenteel ben ik met Timo aan het experimenteren met LC netwerkjes op de VCC en VT op de tuner (ruis uit voeding) en met de massa en elkoplaatsing in de voeding > belangrijk als je de gelijkrichter uitgebouwd hebt, in verband met grote laadstromen op de draden naar de elko's. Er was namelijk ook 50Hz effect in beeld te zien.

Als iemand van jullie daar meer van wil weten, laat het even hier weten. Ik kan niet zo goed inschatten wie van jullie daar problemen mee hebben.

Ook heb ik in mijn exemplaar nog problemen met de "vorm" van de 250Hz IF weergave. Een draaggolf ziet er uit als een bult met een rare punt erop. Dat zou met de koppeling te maken kunnen hebben tussen de tuner uitgang en de IF ingang. Ik verdenk de eerste spoel in de IF. Komt ook meer van als jullie aangeven daar geïnteresseerd in te zijn.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Opbouw, blokschema en afregeling van het geheel

Ongelezen bericht door rbeckers »

Tjalling,

Om die piekstromen bij elco's te verkleinen kun je achter de gelijkrichter een kleine weerstand zetten.
Wel op vermogen van en spanningsval over die weerstand letten.

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw, blokschema en afregeling van het geheel

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi Rene,

Dat is interessant om ook eens te proberen. Maar het probleem is eigenlijk niet de ripple current, maar meer de draadweerstand, omdat daar nu een extra ripple op staat door de weerstand in die draadjes tijdens het laden van de C's. Ik kan dat over een afstand van enkele centimeters gewoon meten op de scoop. Dus nu heb ik de C naar de voorkant van de draadjes gehaald. Ik kon oorspronkelijk op diverse massavlakken die 50Hz bultjes zien staan. Dat leek nu wel beter bij de eerste metingen. Ik weet niet of het probleem is opgelost, want de "tijd was op" gisteravond, hi

Deze week weer even mee spelen.
Plaats reactie

Terug naar “Project "zelfbouw spectrum analyzer"”