Plaatsbepalings App op Android.

Zendamateurs en PC's. Een veelgebruikte combi, maar ook een combi die vraagt om problemen, hi. Die kun je hier kwijt!
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Plaatsbepalings App op Android.

Ongelezen bericht door packetpiet »

Als zendamateur is het handig om te weten, waar je zit als /A. Met behulp van een Smartphone kan dat ook via een App. :D

Je hebt daar natuurlijk Google maps voor, maar die heeft daar (duur) internet voor nodig. :D

Alternatieven zijn Freemaps en Sygic, Navfree. Allebei in de Google Play store.
Wie weet er nog meer (goed beoordeelde, veel gedownload en recent bijgewerkt)?
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: Plaatsbepalings App op Android.

Ongelezen bericht door pb1sam »

Hoi packetpiet,

Als je een GPS ontvanger hebt, kijk dan eens of je de position format kunt aanpassen.
Zo ja, zoek dan eens naar "Maidenhead", en stel je GPS daar op in.
In plaats van de coordinaten, lees je nu je actuele QTH Locator uit. :-)
PA3AYW
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2007, 22:48
Locatie: Hoogland

Re: Plaatsbepalings App op Android.

Ongelezen bericht door PA3AYW »

Ik ben tot nu toe geen prettig werkende navigatie-apps tegengekomen. Dat viel me eerlijk gezegd zwaar tegen. Overigens geef ik sowieso de voorkeur aan een stand-alone systeem. Een smartphone is niet optimaal, zeker bij gebruik buiten, en heeft ook het nadeel van een korte standby tijd. Garmin heeft de meeste keuze in systemen die op gewone AA-tjes draaien, wat voor buitengebruik vooral erg prettig is omdat ze zelfs in de meest afgelegen bush-bush van die dingen kunt kopen. Gedoe met oplaadbare batterijen en vooral accupacks is daarvoor echt niks . Garmin is trouwens ook het enige merk dat ik ken dat de Maidenhead locator kent.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Plaatsbepalings App op Android.

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Probeer eens Viewranger. Dit is een erg uitgebreide app en heeft wel een tijdje nodig om aan te wennen. Hij kan tracks opnemen, exporteren en importeren van en naar GPX formaat, waypoints plaatsen, offline en online werken, je kan wandeltochten van anderen downloaden (soms gratis, soms betaald). Offline werken gebeurt door van te voren kaarten te selecteren voor download ("create saved maps"). Hij gebruikt daar diverse bronnen voor, waarvan veel gratis zijn (open streetmap, open cyclemap, etc). Maar je kan ook kaarten aanschaffen van bijvoorbeeld het Kadaster. Alles haal je op in de ingebouwde "organizer")
Screenshot van een 7 inch tablet met Viewranger. Geplot is een gelopen vossenjacht in Leusden.
Screenshot van een 7 inch tablet met Viewranger. Geplot is een gelopen vossenjacht in Leusden.
Achteraf kun je grafieken aflezen van je track.
Achteraf kun je grafieken aflezen van je track.
Track recorder en stopwatch
Track recorder en stopwatch
Hoe verplaats je je?
Hoe verplaats je je?
Tracks delen
Tracks delen
Selecteer delen van kaarten voor offline gebruik.
Selecteer delen van kaarten voor offline gebruik.
Een andere tool die je weleens kan proberen, is Maverick. Erg mooi, maar helaas niet compatibel met mijn apparaat (Nexus 7 2013). Het beeld staat te knipperen. Kwestie van uitproberen op jouw apparaat.

Leuke aanvulling is ook:
"GPS essentials" van Mictale.com
en "GPS status" van MobiWIA

Voor in de auto gebruik ik TomTom, maar als je gratis wil, is mij "Be-on-road" goed bevallen. Beetje rare installatie, maar als je eenmaal doorhebt hoe je open streetmaps moet selecteren, dan gaat het daarna simpel.
PA3AYW
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2007, 22:48
Locatie: Hoogland

Re: Plaatsbepalings App op Android.

Ongelezen bericht door PA3AYW »

zie onder
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Plaatsbepalings App op Android.

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Sorry, ik heb een fout gemaakt door je bericht te legen... SORRY!! :)
Verkeerde knop, foutje :oops: :oops:
voor packetpiet: Be-on-road maakt gebruik van verouderde Openstreetmaps en in Viewranger is geen maidenhead overlay mogelijk.

Ben ik nog wat vergeten? :oops:


Mijn reactie dan nog even kort:

>Eigenlijk moet iemand eens een GPX overlay maken met locator vlakken. En anders toch maar parallel een locator app parallel laten draaien, als de GPS toch al ingeschakeld staat... https://play.google.com/store/apps/deta ... ator&hl=nl

Maar hopelijk heeft packetpiet er wat aan.
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Re: Plaatsbepalings App op Android.

Ongelezen bericht door packetpiet »

Tjalling

Ik heb Viewranger er op gezet, een leuke App. :D
Gisteren uitgeprobeerd in een vreemde stad, Leiden, dat werkte, en in de trein. Daar stopte het meeschrijven op de kaart op de terugweg in de trein. Hij bleef na een kwartier rijden vast staan. Misschien satellieten kwijt. Dat zou kunnen met alle storingen van de bovenleiding.

Piet
Gebruikersavatar
PA1L
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2012, 23:09
Roepletters: PA1L
Locatie: Drechtsteden

Re: Plaatsbepalings App op Android.

Ongelezen bericht door PA1L »

Hamgps van EA4EOZ is een leuke.
Geen kaarten, maar coördinaten.

Wim
PA1L - 9G5EE /\/\/\ D.E.C. - VRZA - Veron /\/\/\ Dares regio 18
Motorola MTP850S /\/\ Hytera MD785G /\/\ Hytera PD785G /\/\ Motorola DM4601
ICOM IC-7100 /\/\ ICOM IC-7300 /\/\ Yaesu FT857D /\/\ Kenwood TM-D710
Plaats reactie