TS700 S meter

TS typen, etc
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

TS700 S meter

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Mijn oude trouwe TS700 werkt goed , maar .... er is altijd een flinke S meter uitslag ( S 6 ) als er geen signaal is . Als ik de antenne eraf haal zakt de meter keurig naar NUL . Nu kan dit best wel aan het ontwerp van de set liggen , immers er zal toch niet voor niets een TS700G en TS700S ontworpen zijn . In die sets is de RF NB Unit heel anders van opbouw en uitgebreider qua opzet . Wie kan me helpen ? 73 . Stef
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
PA0PGA
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2009, 21:23

Re: TS700 S meter

Ongelezen bericht door PA0PGA »

Stef,
De oorzaak kan werkelijk van alles zijn.
Misschien woon je in een rumoerige omgeving, of heb je een plasma scherm ergens in de buurt.
Ook geschakelde voedingen kunnen zorgen voor een boel storing.

De ruis komt in ieder geval van buiten, ik denk niet dat er iets mis is met je TS-700.

Probeer eens wat apparaten in de omgeving een voor een uit te schakelen, misschien kom je zo de storing tegen.

Dat kan een hele zoektocht worden, bij mij had ik laatst enorme storingen op HF, die na veel gezoek bleek veroorzaakt te worden door een geschakelde adapter die bij een router geleverd was.

Succes en 73, Wim PA0PGA
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TS700 S meter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Zou het paracitaire oscillatie kunnen wezen van de eerste trap, welke onder invloed van een antennebelasting plaats gaat vinden? Wellicht is het te verhelpen, door de eerste trap wat af te regelen...?
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: TS700 S meter

Ongelezen bericht door pa0sjm »

PA0PGA schreef:Stef,
De oorzaak kan werkelijk van alles zijn.
Misschien woon je in een rumoerige omgeving, of heb je een plasma scherm ergens in de buurt.
Ook geschakelde voedingen kunnen zorgen voor een boel storing.

De ruis komt in ieder geval van buiten, ik denk niet dat er iets mis is met je TS-700.

Probeer eens wat apparaten in de omgeving een voor een uit te schakelen, misschien kom je zo de storing tegen.

Dat kan een hele zoektocht worden, bij mij had ik laatst enorme storingen op HF, die na veel gezoek bleek veroorzaakt te worden door een geschakelde adapter die bij een router geleverd was.

Succes en 73, Wim PA0PGA
Dag Wim , dank voor reactie ... ik heb twee sch. voedingen hier in de shack uitgezet ... geen resultaat . Maar .. ik zal op deze manier toch eens verder gaan zoeken .. dus ook de pc uit . Ik hoop niet dat het ADSL Modem ( KPN Experiabox ) de schuldige is .Daar zit een adapter bij , die naar het gewicht te oordelen gewoon van een trafo is voorzien .
Maar misschien zet je me op het spoor .. 73 !
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: TS700 S meter

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Tjalling PE1RQM schreef:Zou het paracitaire oscillatie kunnen wezen van de eerste trap, welke onder invloed van een antennebelasting plaats gaat vinden? Wellicht is het te verhelpen, door de eerste trap wat af te regelen...?
Dag Tjalling , excuus voor de late reactie , maar dat oscilleren zou kunnen . Nu heb ik de antenne ingang eens afgesloten met een 50 ohm weerstand ... ook dan is er GEEN S meter aanwijzing . Nu kan het ook zijn dat de 'fout " optreedt vanwege het feit dat de TS700 nogal eenvoudig is in de RF NB Unit . Jij kent de TS700G of de TS700S en daar zie je in de RF Unit meer bandfilters tussen Q 1 en Q 2 ( als ik het wel heb ) . Moet ik er dan maar mee leven ? Ik zal de TS700 eens op een andere locatie proberen . Dan weet ik meer ! Bedankt voor je antwoord . 73 .
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: TS700 S meter

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Ik denk dat Wim gelijk heeft ...waarschijnlijk mankeert de set niets ! Maar ... de min of meer inferieure ingangstrap zou wel eens de schuldige kunnen zijn . Niet voor jan met die korte achternaam is de RF NB Unit van de TS700 ingrijpend veranderd !
Daar is dan ook de hint van Tjalling om de ingangskringen wat af te regelen ..... lees : wat te ontregelen !
Dit geeft dan minder gevoeligheid en .... lagere S meter indicatie ! Of .... heb ik het mis , hr Tj ?
Allen fijne feestdagen en hopelijk veel forum plezier !
73 , Stef .. pa0sjm
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TS700 S meter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Stef, ik heb dat niet met mijn TS700s gehad, maar wel eens met een andere ontvanger. Als je de kringen wat verstemd, kun je vaak eigen oscillatie voorkomen. Maar ik ken dus de ingangstrappen van de "oudere" TS-700 zonder "s" niet zo goed. Maar wat mijn "s" versie wel heeft, is dat als ik dat filter aan de antenne-aansluiting zo optimaal mogelijk afregel op het uitgaande zendvermogen op een vermogensmeter, dan is de ontvanger niet meer erg gevoelig. Regel ik dat filter af op de beste S-meter aanwijzing, dan komt er weer betrekkelijk weinig vermogen uit. Een heel ander probleem (impedantie afwijking ontvanger-zender), maar iemand zei me dat dat mogelijk kan ontstaan als bepaalde componenten (condensatoren vooral) wat ouder worden.

Maar hoe ik ook afregel; een verhoogde S-meter aanduiding, terwijl ik geen signaal ontvang, heb ik niet gehad. Behalve als de RF gain wordt teruggeregeld. In veel sets meet de S-meter de AGC verzwakking van de ontvanger en de RF-gain potmeter regelt volgens mij ook in dat circuit. Dus ik bedenk me nu; kan het wezen dat in jouw geval de AGC regeling van de ontvanger wordt aangesproken door een sterk signaal in de buurt op een naburige frequentie?

Mogelijk dat het ook enkel maar ruis is, wat ontstaat in de ontvangst versterker trappen. Dat heb ik wel gehad. Door de trappen niet optimaal af te regelen had ik wel een sterker signaal, maar dan met meer hoorbare ruis. En dan kunnen trappen elkaar ook nog beïnvloeden. Regel in een vaste volgorde af en regel nog even na als je klaar bent.
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: TS700 S meter

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Tjalling PE1RQM schreef:Stef, ik heb dat niet met mijn TS700s gehad, maar wel eens met een andere ontvanger. Als je de kringen wat verstemd, kun je vaak eigen oscillatie voorkomen. Maar ik ken dus de ingangstrappen van de "oudere" TS-700 zonder "s" niet zo goed. Maar wat mijn "s" versie wel heeft, is dat als ik dat filter aan de antenne-aansluiting zo optimaal mogelijk afregel op het uitgaande zendvermogen op een vermogensmeter, dan is de ontvanger niet meer erg gevoelig. Regel ik dat filter af op de beste S-meter aanwijzing, dan komt er weer betrekkelijk weinig vermogen uit. Een heel ander probleem (impedantie afwijking ontvanger-zender), maar iemand zei me dat dat mogelijk kan ontstaan als bepaalde componenten (condensatoren vooral) wat ouder worden.

Maar hoe ik ook afregel; een verhoogde S-meter aanduiding, terwijl ik geen signaal ontvang, heb ik niet gehad. Behalve als de RF gain wordt teruggeregeld. In veel sets meet de S-meter de AGC verzwakking van de ontvanger en de RF-gain potmeter regelt volgens mij ook in dat circuit. Dus ik bedenk me nu; kan het wezen dat in jouw geval de AGC regeling van de ontvanger wordt aangesproken door een sterk signaal in de buurt op een naburige frequentie?

Mogelijk dat het ook enkel maar ruis is, wat ontstaat in de ontvangst versterker trappen. Dat heb ik wel gehad. Door de trappen niet optimaal af te regelen had ik wel een sterker signaal, maar dan met meer hoorbare ruis. En dan kunnen trappen elkaar ook nog beïnvloeden. Regel in een vaste volgorde af en regel nog even na als je klaar bent.
Dat de ontvanger oscilleert kan niet het geval zijn . immers ... dan zou de S-meter ook uitslaan als de antenne er niet aan zit . De S-meter geeft alleen aanwijzing als de antenne aan de TS700 zit .
Het onderwerp kan , wat mij betreft worden afgesloten ... ik denk dat ik er wel zo ongeveer uit ben .
Dank iedereen voor de reacties .
Stef , pa0sjm
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gesloten