TNC2H/TNC2S i.c.m. Kenwood TM-V7e (opgelost)

Sub-forum over Packet Radio
PE1PQX
.
.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 okt 2009, 16:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

TNC2H/TNC2S i.c.m. Kenwood TM-V7e (opgelost)

Ongelezen bericht door PE1PQX »

Hoi,

Ik ben in het bezit van een Kenwood TM-V7e en 2 TNC's: TNC2s (1k2) en TNC2h (9k6).
Op 2m (144.8875) kan ik probleemloos in 1k2 connecten met PI1CDR.
Op 70cm kan ik met geen enkele snelheid een connect maken met PI1CDR (430.950) of DB0SM (438.050).

Met mijn ATF-2 (Siemens) kan ik op 438.050 wel connecten met DB0SM, maar niet met PI1CDR op 430.950, dus de TNC's zijn in orde.
De reden is dat ik met de TM-V7e wil werken is dat ik graag op 70cm met PI1CDR wil connecten, en dat niet lukt met mijn ATF-2.
Waarom niet DM0SM? Daar werkt het cluster niet of nauwelijks, en ik heb het idee dat ook het duitse packet netwerk op zijn gat ligt.
Ook wil ik gebruik maken van 70cm, om interferentie op 2m te voorkomen als ik met SSB-phone of FSK441 zit te werken.

Wie weet tips of mods om met mijn kenwood toch op 70cm met packet te kunnen uitkomen, het liefst in 9k6, maar 1k2 is eerst ook goed.

Alvast bedankt!

Groeten, André PE1PQX
Laatst gewijzigd door PE1PQX op 06 okt 2009, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TNC2H/TNC2S i.c.m. Kenwood TM-V7e

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik ken de porto niet zo goed, maar waar je in de eerste instantie eens naar zou kunnen kijken is de frequentieafwijking op 70cm. Stel dat dat rond de 1,5 kHz of meer is, dan gaat dat wel nadelig werken. De meeste porto's staan er behoorlijk naast op 70cm. Mijn TH-D7 heb ik ook eens 2 kHz moeten bijregelen. Op 2m was dat minder, omdat de vermenigvuldigingsfactor van de oscillator kleiner is (dus ook de afwijking).
PE1PQX
.
.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 okt 2009, 16:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: TNC2H/TNC2S i.c.m. Kenwood TM-V7e

Ongelezen bericht door PE1PQX »

Hoi Tjalling,

Ik kan inderdaad wel eens kijken naar een eventuele afwijking in de frequentie.
Overigens is de TM-V7e geen porto, maar een mobiel dual-band tranceiver (50W/35W)
Plaatje van RigPix.com:
Afbeelding

Moet dan even mijn counter d'r bij zoeken.
'73, André PE1PQX
www.pe1pqx.eu
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TNC2H/TNC2S i.c.m. Kenwood TM-V7e

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

O ja, de "M" van mobile... :) Snorrie... Ik ben benieuwd naar je bevindingen en hoop dat je een goede counter kunt vinden. Ik heb een Aceco countertje (FC2002), maar die wijkt op die hoge frequenties toch ook al behoorlijk af... Tja, wat is dan waarheid he :smart: Maar ik heb een kennis met een profi counter met kristaloven. Een setje met TCXO kan eventueel ook als referentie dienen. Te onnauwkeurig om een SSB set op frequentie mee te zetten, maar voor FM meestal voldoende goed.
PE1PQX
.
.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 okt 2009, 16:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: TNC2H/TNC2S i.c.m. Kenwood TM-V7e

Ongelezen bericht door PE1PQX »

Ik heb een counter tot 2.5 GHz, alleen ik heb die helaas niet 'perfect' kunnen afregelen, alleen enigszins 'houtje-touwtje' (een 2m signaal insturen en dan afregelen op wat de tranceiver aangeeft, niet echt goed betrouwbaar.)

http://hem.passagen.se/communication/fcntlcd.html deze counter heb ik als bouwpakket gekocht. Leuke counter en niet echt overdreven duur vind ik.
'73, André PE1PQX
www.pe1pqx.eu
PE1PQX
.
.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 okt 2009, 16:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: TNC2H/TNC2S i.c.m. Kenwood TM-V7e

Ongelezen bericht door PE1PQX »

Ik heb met de counter eens gekeken (geen directe koppeling aan de antenne aansluiting, maar een telescoop antennetje bij een dummy). Het lijkt er op dat de set op 2m 1 kHz te laag zit en op 70cm 3 kHz te laag. De verschillen/overeenkomst van 1 kHz op VHF en 3 kHz op UHF laten zich wel verklaren: 145 x 3 = 435

Die 1 kHz is op 2m voor packet geen probleem, met mijn Yeasu CPU-2500r zat ik bij PI1CDR zelfs 2.5 kHz naast, kan daar als kleinste step 5 kHz maken.
Op 70cm zit ik er 3 kHz naast, dat verklaart dus mogelijk het probleem dat ik geen connect kan krijgen op 70cm, zowel 9k6 als 1k2.
op usenet heb ik deze vraag ook al gesteld, en daar kwamen de opmerkingen dat deze tranceiver eigenlijk niet werkt met 9k6 packet, geen één heeft dat ooit werkend gekregen (aldus de mensen daar).
Voor mij dus de uitdaging die 3 kHz op 70cm op te lossen en in ieder geval 1k2 packet werkend te krijgen.

Volgens TRX --- gemeten met couter:
419.950 MHz --- 419.947 MHz
430.950 MHz --- 430.947 MHz
439.950 MHz --- 439.947 MHz
449.950 MHz --- 449.947 MHz

Komt de volgende vraag: hoe zo exact mogelijk op te lossen, heb verder geen (gevoelig) meetapparatuur, alleen een counter en een multimeter.

Groeten, André
'73, André PE1PQX
www.pe1pqx.eu
PE1PQX
.
.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 okt 2009, 16:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: TNC2H/TNC2S i.c.m. Kenwood TM-V7e

Ongelezen bericht door PE1PQX »

Update: heb het probleem op kunnen lossen betreffende 9k6 naar DB0SM.
De frequentie zat er 3 kHz naar (zie mijn vorige post.)
Intussen heb ik het service manual opgeduikeld, en daar een mogelijke oplossing gevonden.
Aan de onderkant van de tranceiver vind je de grote printplaat. Daar ergens (aan de voorkant, ongeveer in het midden) vind je TC1.
Met deze trimmer/potmetertje kun je de frequentie wat bij trekken, dit heb ik geprobeerd en zoals het nu lijkt werkt 9k6 naar DB0SM (438.050 MHz) prima.

Helaas wil PI1CDR op 430.950 MHz niet, waarschijnlijk om dat de afstand net te groot is.
Op 439.8625 zou een 1k2 LAP zijn van CDR, maar volgens mij zit daar nu een breedbandig iets waar ik niet overheen/doorheen kom.

Komt mijn volgende vraag: waar (op 70cm) kan ik een LAP vinden met toegang tot een DX-cluster, snelheid maakt niet uit, 9k6 zou leuk zijn, maar is geen must.
Laatst gewijzigd door PE1PQX op 06 okt 2009, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
'73, André PE1PQX
www.pe1pqx.eu
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: TNC2H/TNC2S i.c.m. Kenwood TM-V7e

Ongelezen bericht door rbeckers »

Ik heb een Racal Dana 1,3GHz counter met oven gestabiliseerd kristal.
Eventueel kan ik een kristalosscilator met meetresultaat opsturen.

René
PE1PQX
.
.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 okt 2009, 16:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: TNC2H/TNC2S i.c.m. Kenwood TM-V7e (opgelost)

Ongelezen bericht door PE1PQX »

Hoi Rene,

Ik heb inmiddels het 'probleem' kunnen oplossen, zie eerdere posts in deze draad. Het bleek dat de tranceiver 3 kHz op 70cm te laag stond ingesteld. Dit heb ik bij kunnen regelen met mijn eigen counter. Uiteraard houd ik me wel aanbevolen voor het kalibreren van mij eigen countertje.
Leuk detail van deze counter is, dat naast een (interne) 13 MHz oscilator ook een externe 10MHz oscilator aangesloten kan worden.

Groeten, André
'73, André PE1PQX
www.pe1pqx.eu
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TNC2H/TNC2S i.c.m. Kenwood TM-V7e (opgelost)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Je hebt al geluk dat je oscillator op 13 MHz loopt. Ik heb zo'n kleine Aceco met een kristaloscillator tussen de 4 en 5 MHz. De vermenigvuldigingsfactor is zo groot (dus de afwijking ook), dat op 70cm nauwelijks meer betrouwbare resultaten gemeten kunnen worden en dat terwijl die counter tot 3 GHz kan! Oke, een ATV signaal op 13cm komt niet zo precies wat afwijking betreft (Ach... een Megahertzje maar...hi..), maar als je SSB tranceivers wil afregelen op 70cm vliegt de counter zelf al heen en weer. Als ik de counter lang op de voeding aan laat staan, wordt hij ook warm door de spanningsregelaar. Deze zat op de print waar ook de kristaloscillator zat. Je raadt al wat voor effect dat had! Ik heb de spanningsregelaar van de print gehaald en op een ander printje aan de onderkant van de behuizing bevestigd. Dat scheelt weer wat warmte-overdracht op de print.

En dat terwijl een goedkope tussenoplossing tussen een kristaloven en een eenvoudige kristaloscillator een TCXO is. Dat scheelt al weer de wereld en voor de gemiddelde amateurs voldoende stabiel. Alleen mijn counter heeft een wat rare frequentie als referentieoscillator, dus daar is denk ik niet heel eenvoudig een TCXO voor te vinden om de hele kristaloscillator te vervangen.

Maar een 10 MHz TCXO is wél makkelijk te vinden. Héél makkelijk zelfs, dus die zou ik zeker aansluiten als nieuwe referentie als deze beter is dan de huidige 13MHz osc.
PE1PQX
.
.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 okt 2009, 16:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: TNC2H/TNC2S i.c.m. Kenwood TM-V7e (opgelost)

Ongelezen bericht door PE1PQX »

Ik heb wel een 10 MHz oscilator liggen (zie http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=179469 ) maar of dat ook gelijk een TCXO is, betwijfel ik.

Enige suggestie waar ik een TCXO kan vinden en wat ze ongeveer kosten? Had op de site van Farnel bedragen gezien van €45,- en hoger... verdubbeld gelijk de waarde van de counter HI.
'73, André PE1PQX
www.pe1pqx.eu
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TNC2H/TNC2S i.c.m. Kenwood TM-V7e (opgelost)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik weet niet zeker of ze allemaal temperatuur gecorrigeerd zijn, maar de meesten die ik hier heb getest zijn buitengewoon stabiel. Een dergelijke 10 MHz oscillator als jij daar hebt (die ik van een PC print heb gesloopt) heb ik een tijdje met succes gebruikt op een RS9044 70cm transceiver. Meet even of er op de uitgang wel een sinus staat, in plaats van een blokgolf. Hoewel je counter daar wellicht ook gewoon mee om kan gaan.

Ik heb ze tijdens bedrijf ook weleens met een fohn verwarmd en ze verliepen nauwelijks. Er zijn maar weinig waarbij het 4e calibratiepootje ook werkt, dus blijf daar niet te lang naar zoeken. Afregelen is daarom wat lastig. Een afwijking van je counter zal daarom vast zijn helaas. Ze zijn er ook in een iets andere vorm met een potmetertje om de frequentie iets te calibreren, maar die zijn moeilijk te vinden. Een dergelijke TCXO zit ook in de meeste HF sets van tegenwoordig (alleen dan met een hogere frequentie).
PE1PQX
.
.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 okt 2009, 16:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: TNC2H/TNC2S i.c.m. Kenwood TM-V7e (opgelost)

Ongelezen bericht door PE1PQX »

Hier een schema van mijn counter:

http://hem.passagen.se/communication/pic/fcntrs232.gif

Ik moet dan de X-tal er af halen,en beide c's ook die er bij zitten (C8 en C9) om vervolgens de oscilator op pennetje 9 van de PIC aan te sluiten.
Misschien in de toekomst eens kijken, maar voorlopig is dat niet echt belangrijk te noemen, mijn 'probleem' is opgelost.
In ieder geval nog bedankt voor de tip om de frequentie eens te checken...
Laatst gewijzigd door PE1PQX op 07 okt 2009, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
'73, André PE1PQX
www.pe1pqx.eu
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TNC2H/TNC2S i.c.m. Kenwood TM-V7e (opgelost)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TNC2H/TNC2S i.c.m. Kenwood TM-V7e (opgelost)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Fijn dat je probleem is opgelost.
In je vorige bericht was de afbeelding niet zichtbaar. Zou je de afbeelding misschien ook als bijlage aan je bericht willen uploaden? Die optie staat onder het tekstveld in een tabje.

73 Tjalling
Plaats reactie