kabel lengtes/staande golven

Subforum specifiek over 23cm ATV (1,2GHz) en 13cm ATV (2,3GHz)
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door fred101 »

Als coax open is of kortgesloten dan ontstaat de kwart/halve golven effecten.
De kabel werkt dan niet meer zoals bedoeld. De impedantie bestaat uit 3 delen. Een inductieve, een capacitieve en een ohmse. De ohmse is frequentie onhafhankelijk maar wel lengte afhankelijk doch klein in verhouding tot de rest. De capaciteit en inductie zijn een vaste waarde per meter wortel (l/c) geeft de impedantie.
Wordt de coax langer dan veranderd de totale capaciteit , deze wordt hoger. de inductie wordt ook hoger. De capacitieve reactantie neemt dus af en wel net zoveel als de inductieve reactantie toeneemt. Er blijft een evenwicht. Dat evenwicht wordt verbroken bij een open of kortgesloten lijn. Je krijgt dan te maken met 100% reflectie en excact 180 graden fase verschuiving en omdat de demping van een belasting ontbreekt krijg je de resonanties. Is er een belasting dan zijn er geen resonanties. De kabel is dan zijn vaste impedantie , deze samen met de belasting wordt door de bron gezien als een gezamelijke belasing volgens eerdere formule.

Men werkt met bepaalde lengtes al s stub of filter. Deze zijn dan eenzijdig aangesloten. De andere kant is open of kortgesloten.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door PD4U »

fred101 schreef:Als coax open is of kortgesloten dan ontstaat de kwart/halve golven effecten.
Dus open / kortgesloten maakt niet uit. Dus coax heeft kwart/halve golf effecten. Ook open/kortgesloten stubs zijn een voorbeeld daarvan. Terug naar de oorspronkelijke vraag: beter geen 3/4 golf gebruiken... omdat er dan effecten zijn.

We vallen in herhaling. Ik laat het hierbij.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door rbeckers »

Een kleine opmerking nog.

Alles in de signaalweg wat niet ideaal is, ook een connector of een minieme beschadiging, veroorzaakt reflecties.
Dat is niet te vermijden. Net zomin als een reflectie van een niet ideale antenne. :lol:

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door fred101 »

Sorry, ik kan het niet duidelijker uitleggen maar je kunt rustig 3/4 gebruiken. (of 1/4, 5/4e enz) Belangrijkste is dat de load nooit veranderd. Een 75 ohm antenne blijft 75 ohm wat je ook doet. De kabel transformeert het ergens naar toe volgens de gegeven formules. Door verschillende soorten kabel te gebruiken kun je dan impedanties transformeren zodat de bron 50 ohm ziet. Zou je dan echter je swr meter onder de antenne hangen dan heb je nog steeds een misaanpassing alleen ziet de zender dat niet. Nu is dat minder erg als de antenne verder erg goed is. Het signaal wordt uiteindelijk toch wel uitgezonden. Door ununs, baluns, gamma-match of stubs enz kun je in ieder geval de coax aan de antenne kant ook weer in 50 ohm laten kijken waardoor eventuele reflecties alleen nog in een heel kort stukje zitten en dan nagenoeg geen verlies meer opleveren.

Maar nogmaals, je kunt op veel plaatsen oudere versies van das antenne handbuch van Karl Rothammel downloaden. Daar vindt je zo'n beetje elke formule en antenne variant die je kan bedenken.

Daarnaast kun je veel info vinden als je zoekt naar network analyse, S-parameters en transmissie lijnen. Dat is namelijk waar dit alles mee te maken heeft (niets met antennes in ieder geval :wink: ) Dat er bij amateurs een antenne aanhangt maakt het niet afwijkend. Die antenne is dan ook niets meer dan een load.
bcans
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2009, 13:23

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door bcans »

ik zit nu op 1/4de en alles werkt redelijk goed.
Als ik een RF meting heb laten doen zal ik meer kunnen vertellen.
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door pe1mud »

bcans schreef:Ik ben een camera zender aan't bouwen op 13cm met 1W RF

Een X10 10mw zender module die ik uit een commerciele videozender heb gesloopt gebruik ik als basis.
Hierna komt de 1W versterker van vandijken met de ERA5 en de RF2126.

..........

Graag zou ik hem inkorten, maar welke lengte zou het beste zijn? (2.4835GHz)
....
Bcans,

Je mag op de door jou genoemde frequentie 10mW maken. Dus schroef het hele spul terug naar hoe het was en gebruik het.

Dit was de formele reactie :)

Ik ga niet in op de kabel lengtes en ook niet op sjinezen en wokken (heb me wel vermaakt!).

Wat voor antennetje gebruik je? Met 10mW moet je ook echt - zeker met vrij zicht - 1km kunnen overbruggen!!!!

Ik maak me meer zorgen over je antenne dan over wat dan ook. Als je met die 10mW de 1km niet haalt (vrijz icht) is er echt wat mis met de antenne en dan gaat het 1W trapje zich echt niet heppie voelen.

Tip: probeer eerst eens de antenne aan de gang te helpen (=ben je in rosmalen koop een paar dubbel quadjes) en dan lukt het zeker.

Tenzij je geen vrij zicht hebt maar dan kan zelfs 1W tekort schieten!

Succes,


David PE1MUD
.
.
Zendehhh
bcans
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2009, 13:23

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door bcans »

slechte antenne, ik zal het spul mee nemen in rosmalen.
Het is een projectje om met een camera in een offroad modelbouw autootje in't bos leuke uitstapjes te doen (lees spelen)
daar kun je moeilijk een yagi opzetten of een koekdoos vierkant 8-tje als je me begrijpt...
als het bereik met 1000mw rf maar 1km is met een slechte antenne, moet ik me geen zorgen maken over het storen van andere systemen.

die kabel lengtes was ook leuk om te volgen, theory>praktijk
gewoon knippen die handel en plakken, zo zei mijn leraar radio/tv herstellingen het altijd :lol:
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 16 mar 2009, 11:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, is alleen nodig als je op delen van een tekst wil reageren
bcans
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2009, 13:23

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door bcans »

ondertussen de nodige experimenten gedaan.
In rosmalen heb ik een nieuwe ERA5 kunnen bemachtigen.
Dus printje weer volledig gemaakt.
resultaat:

ruststroom RF2126 = 180mA
ruststroom ERA5 = 20 mA (bij 6.5v)
met stuurzender actief gaat de stroom van RF2126 naar 220 mA
Bereik test=> meer dan 1 km vrij zicht.
Dus doel bereikt :D
Ik heb in de ontvanger die antenne vervangen door een print antenne die je niet meer ziet, en zelfs hiermee haalde ik 1 km vrij zicht.
De camera is nu vervangen door een sony waterdichte cam op 0.1 lux, nacht's zie je nu ook nog iets.
De behuizing wordt dicht gesoldeerd en waterdicht gemaakt, als accu 4 LiPo cellen van 2700mAh
De ontvanger krijgt 3 LiPo cellen van 2700mAh.
2Gb SD kaartjes op zak en spelen maar :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=KkXAzU7j2cs

thanks voor de hulp
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Gefeliciteerd! Fijn dat het nu goed werkt.

Pas wel op, dat 1W RF op deze frequentie niet geheel ongevaarlijk is om voor langere tijd bij je/een hoofd te gebruiken. Delen afschermen is dan absoluut noodzakelijk.
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door PD4U »

fred101 schreef:Sorry, ik kan het niet duidelijker uitleggen maar je kunt rustig 3/4 gebruiken. (of 1/4, 5/4e enz) Belangrijkste is dat de load nooit veranderd. Een 75 ohm antenne blijft 75 ohm wat je ook doet.
Gebruik nooit een parapluie wannneer het niet regent. Een jas blijft dezelfde jas, zolang die niet nat is.
Maar heb je geen parapluie, en regent het, en wordt dus je jas nat... en dan weegt je jas opeens een stuk zwaarder en loopt het wat moeilijker dan met een droge jas.

Mijn 70cm antenne die 50 Ohm is op 431 MHz is geen 50 Ohm op 437 MHz, maar waarschijnlijk 100 Ohm met een SWR van 1:2
Het regent hier altijd op de 437.000 zal ik maar zeggen...
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: kabel lengtes/staande golven

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat kan ik niet volgen.
Ik neem aan dat je niet denkt dat ik bedoel dat een 75 ohm antenne op iedere plaats en frequentie 75 ohm blijft. Overigens wil een 2:1 SWR niet zeggen dat je antenne 100 ohm is. Dat kan ook 25 ohm zijn. Die waardes bestaan bovendien buiten resonantie uit een complexe impedantie.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie