De K550 van Diamond op de dakrails

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

De K550 van Diamond op de dakrails

Ongelezen bericht door PA8C »

Hier dan het stukje wat ik beloofd heb te schrijven met betrekking tot de antennevoet op de auto.

De foto's heb ik expres in hun volle resolutie op de site gezet zodat er voldoende detail zichtbaar is (klik op foto voor vergroting).

De montage is uiterst eenvoudig en kan in ongeveer 20 minuten tot een half uur geschieden. Het geheel bestaat uit een strip metaal waar aan ieder uiteinde een draadeindje is bevestigd wat in een U-vorm is gebogen. Onder deze strip plaats je het meegeleverde stukje rubber wat je om de dakrails vouwt ter bescherming van de laklaag. Daarna vouw je de metaalstrip met de draadeindjes rond de dakrails en steek je de uiteinden door de montageplaat. Hierop komen dan de veerringetjes en de moertjes die je gelijkmatig aandraait zodat het geheel netjes recht bevestigd word.
DSC01058.JPG
De SO239 met daaraan de kabel kun je nu monteren in de K550 antennevoet door deze vanaf de onderzijde erin te steken. Hierop leg je dan de bijgeleverde kroonring en daarop weer de wartelmoer die je met steeksleutel 25mm voorzichtig vastdraaid.

Je ziet op de foto hieronder dat ik de SO239 aansluiting voor de antenne toch nog maar even met zelf vulcaniserende tape heb omwikkeld ter voorkoming van vochtproblemen. De kabel compleet met SO239 heb ik aangeschaft bij http://www.handelsondernemingveenstra.nl en heeft als typenummer RC-5MS. Het voordeel van deze kabel is dat de eerste +/- 40 cm van deze kabel van dunne coax is gemaakt waarna de kabel overgaat in dikkere verliesarme coax. Je kunt op die manier de kabel héél mooi invoeren tussen het deurrubber van de auto zonder dat dit lekkage's geeft.

Op deze foto is tevens goed te zien dat de voet versteld kan worden naar zowel binnenwaarts/buitenwaarts als wel naar voren en naar achteren. Dat laatste is vooral handig als je weer eens zo'n parkeergarage in moet en niet de hele antenne eraf wilt schroeven. Eenvoudigweg de centrale moer voldoende losdraaien en de gehele antenne kun je nagenoeg plat leggen op de auto.
DSC01059.jpg
DSC01060.jpg
DSC01061.JPG
Ik hoop dat dit een beetje een beeld geeft van de situatie zoals het nu op de auto staat. Ikzelf ben er erg tevreden mee en het eeuwige gesleur met de magneetvoet is nu ook van de baan.

Een waarschuwing wil ik nog wel meegeven.
Deze constructie staat volledig elektrisch geisoleerd op de dakrails en indien je hier een HF antenne op wilt zetten moet je dus wel een goede RF-ground aan het geheel maken. Je zou dat kunnen doen door een voldoende dik stuk litze aan het draadeinde te bevestigen en dat tussen het deurrubber aan een van de bouten van het portierscharnier te verbinden. En als tweede waarschuwing geld dat de antenne die nu hierop gebruikt word een zogenaamde "Radialless" antenne is die geen tegencapaciteit benodigd.

Zoals altijd zeg ik maar weer: Have fun

73's, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
pe1don
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2007, 16:14
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: De K550 van Diamond op de dakrails

Ongelezen bericht door pe1don »

Hallo luisteraars en Stan

Ook ik heb nu een K550 dakdrager van Diamond op de auto gemonteerd. Ik had eerst nog even bij Stan geinformeerd naar de maatvoering van de beugel om zeker te weten dat deze om de dakdrager van mijn auto geplaatst kon worden. Stan en ik rijden beide in het zelfde automerk en zelfs het zelfde model, echter zijn mijn dakdragers haaks op de auto gemonteerd en niet in de lengterichting zoals dit bij Stan het geval is.
Zoals je op de foto's kunt zien is het allemaal net-aan. (Een betere omschrijving is precies :lol: )
Ik gebruik een 3 meter lange coaxkabel welke ik bij de zelfde leveracier als de beugel gehaald heb. http://www.handelsondernemingveenstra.nl
Het is gewone RG58u coax welke ik ook aan de kleefvoet gemonteerd had zitten en deze ging zonder lekkage bij mij naar binnen.
Eerst blijf ik nog even rondrijden met de NR-770H antenne. Met enkele weken hoop ik de CR8900 van Diamond op de beugel te kunnen plaatsen. Daartoe zal de voet van de beugel toch met de massa van de auto verbonden moeten worden. Dit wil ik oplossen met een dikkere aardkabel welke naar de beide beugelvoeten gaat waar deze met de massa van de auto verbonden gaan worden.
Bijlagen
Een ander beeld van de beugel
Een ander beeld van de beugel
De K550 op de dakdrager gemonteerd
De K550 op de dakdrager gemonteerd
groeten,
PE1DON (Evert)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: De K550 van Diamond op de dakrails

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Zelfs op brede dakdragers past die K550 dus nog! Ziet er goed uit Evert.

De CR-8900 is zeker leuk, maar wel een enorme windvanger, omdat ie zo stug is en een spoel heeft bovenin de antenne. Maar de K550 houdt 'm zeker! Ik heb de K400 en daarmee heb ik de CR-8900 al heel wat kilometers vervoerd.
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: De K550 van Diamond op de dakrails

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo Evert,

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met deze aanschaf. Je zult merken dat e.e.a. veel makkelijker zal gaan in de toekomst.
Zoals je zelf al aangeeft kan je met een combi zoals de 770H antenne die radial less is geen problemen ondervinden.
Echter met een CR8900 stokje moet je écht wel een tegencapaciteit creeren ander gaat het niet goed komen.
Enfin dat had je zelf ook al opgemerkt dus dat gaat lukken!
Succes met deze installatie en we horen en werken elkaar weer in de nabije toekomst.

73's, Stan.
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: De K550 van Diamond op de dakrails

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Evert,

Heb je de CR-8900 al binnen? ik ben benieuwd hoe het afregelen je is vergaan. Elders op dit forum heb ik mijn bevindingen hierover ook al eens geplaatst. Bij mij is het goed gegaan, maar bij jou ben ik benieuwd of de plaatsing op een dakdrager nog van grote invloed was en dan met name op de lagere banden (10m/6m). Diamond adviseert de antenne vooral op de hoek van een auto te monteren, maar volgens mij is dat een beetje lariekoek. We gaan het hopelijk van je vernemen :frogwink:
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: De K550 van Diamond op de dakrails

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Nog even de engelse PDF van de CR-8900, wat misschien handiger is dan de Japanse versie die meestal wordt meegeleverd.
Bijlagen
CR8900.pdf
(82.57 KiB) 477 keer gedownload
Plaats reactie