Nieuwe functies en aandacht voor Avatars

Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Roepletters: PE1RQM
Contacteer:

Nieuwe functies en aandacht voor Avatars

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM » 17 jun 2017, 00:51

Beste gebruikers,

Sinds kort is Hamforum overgestapt op een nieuwe versie van de forumsoftware. We zijn lang bij de vorige versie blijven steken, omdat ik voor Hamforum enkele plugins gebruikte die niet meegenomen konden worden in de upgrade. Alle veiligheidspatches waren altijd wel doorgevoerd, dus draaide het opzich wel prima. Maar nu werd het toch weleens tijd om wat knopen door te hakken! Anders zouden we helemaal niet meer kunnen upgraden als het nog langer zou verouderen.

Een tijdje geleden had ik ook al https ingeschakeld voor Hamforum. Je kan je afvragen wat de meerwaarde is, maar je merkt wel dat browsers zoals Firefox er sterk over beginnen te klagen. Om die reden heb ik overigens iets moeten uitschakelen voor de avatar afbeeldingen. Je kan geen externe verwijzing meer gebruiken naar een afbeelding op bijvoorbeeld Zendamateur.com. Externe sites zijn namelijk niet altijd van https beveiliging voorzien en browsers beginnen dan weer te klagen zodra de onbeveiligde avatar afbeelding weergegeven wordt op deze beveiligde pagina (mixed content). Je kan nu wel een externe URL opgeven om de afbeelding te kopiëren naar deze site. Of je kan de afbeelding gewoon naar deze site uploaden. Mocht je avatar afbeelding zijn weggevallen, graag dan even aanpassen in je gebruikerspaneel (profiel).

Nu we inmiddels in de nieuwe versie aanbeland zijn, kunnen we gaan genieten van de nieuwe functies. Een belangrijke is het notificatiecentrum, die te bereiken is bovenin het scherm. Voorheen konden notificaties alleen per email verstuurd worden, maar nu dus ook direct in het forumscherm. Zoals je misschien wel gewend bent in social media. In het gebruikerspaneel (forumvoorkeuren) kan je zelfs aangeven hoe je notificaties wenst te ontvangen: op het forum, of per email, of beide.

Over het gebruikerspaneel gesproken: deze is nu bereikbaar door op je gebruikersnaam te klikken. Het afmelden kan daar nu ook en je kan ook je profieloverzicht bekijken.

Verder is er nog een knop "snelle links". Daar zijn handige bevragingen te doen, om snel een overzicht te krijgen van de laatste berichten.

Helaas is de portaalweergave weggevallen met de upgrade. Dat was dus één van de verouderde plugins. Ik zal een keer kijken of daar nog een vervanger voor te vinden is
(hij is er weer!). Ook is bij iedereen de weergave weer op de standaard Prosilver gezet. Dat kon ik helaas niet voorkomen. Dit kan je aanpassen in je gebruikerspaneel.

Een hele nuttige verbetering is trouwens de weergave op mobiele apparaten. Probeer maar eens op je smartphone! Het overzicht en de berichtweergave is veel duidelijker op kleine schermen.

Verder moet ik nog met het logo bezig en mist er nog een Favicon. En zo doemt er nog weleens wat op.
Alle ervaringen die ik nu heb opgedaan, zal ik straks ook gebruiken om ook zendamateur.com te upgraden. Want dat forum heeft met zijn 189272 berichten en 5100 registraties een belangrijke bijdrage geleverd aan zendamateurs en geïnteresseerden en daar mag niks misgaan met de upgrade. Aangezien ik die server niet zelf beheer, kan ik ook niet even snel een recovery doen. En dat kon hier bij Hamforum wel, dus kon ik me goed voorbereiden op risico's.

PE2CH
.
.
Roepletters: PE2CH

Re: Nieuwe functies en aandacht voor Avatars

Ongelezen bericht door PE2CH » 17 jun 2017, 22:00

Goed bezig!

Plaats reactie