ROS mode

JT65, WSPR, MEPT_JT, etc
nl997
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2008, 01:11

ROS mode

Ongelezen bericht door nl997 »

De laatste tijd hoorde ik op 14.101 en 14.103 steeds een vreemd soort digitale signalen. Omdat ik nou eenmaal de manie heb om alle wat digitaal wordt uitgezonden te willen kunnen decoderen, heb ik net zolang gezocht tot ik wist wat het was, en het ook kon meelezen :)
Het blijkt een nieuwe digitale mode te zijn: ROS. Het is een meertoons, CRC gecontroleerd signaal, wat als "weak signal"" beschouwd kan worden, want je hoeft er maar weinig van te horen om het te kunnen decoderen.
De software ervoor is simpel te downloaden, en werkt op mijn Pentium 1 laptopje met 512 Mb geheugen uitstekend zelfs.......
Er zit een leuke user-interface bij (zelfs in te stellen op Nderelands !).
De frekwenties waarop met deze mode gewerkt wordt op de diverse amateurbanden staan ook in het menu van het programma.
Op http://rosmodem.wordpress.com/ kun je bijna alles over ROS lezen, en ook de laatste versie voor de decodeersoftware downloaden. Het programma werkt keurig met mijn FT-100 samen, en kan hem zelfs besturen !
Veel luister- en decodeer plezier !

Jan, NL997
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: ROS mode

Ongelezen bericht door pe5jw »

Enige wat ik hier over wil zeggen is pruts programmeur.
Mogen ze het in Amerika inmiddels gebruiken
en is dat irri spammen van dx clusters er al uit (vast wel want kom het niet meer tegen)
Hij moet eerst eens nadenken voor dat hij wat doet.

Google nog maar even door Jan.

Misschien is het inmiddels wel een leuke mode maar ik laat het links liggen.
Groet,

Joeri
Plaats reactie