koppelen HamRadioDeLuxe en DM

Sub-forum over BPSK, QPSK, etc
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

koppelen HamRadioDeLuxe en DM

Ongelezen bericht door packetpiet »

Ik heb HRD 4.xx en DM 780 op een oude notebook geïnstalleerd, maar krijg de verbinding tussen deze twee niet in orde.
In het venster van DM staat "not connected". ik heb alles nagelopen van de foutmelding, die ik krijg: HRD en DM in de uitzonderingslijst van mijn firewall gezet. De TRX, een FT 756D wordt wel uitgelezen, ik kan alles bedienen.
Hij (de TRX) is verbonden met de seriële poort van de laptop, jawel. :biggrin:

Ik krijg ook een melding over de TCP/IP server, maar kan die niet vinden. :?:

Heb ook localhost en het IP adres van de help-functie uitgeprobeerd, niets lukt, blijft "not connected"

Wie weet raad??
Omdat dit artikel 20 keer gelezen is en er nog geen reactie is, ga ik alvast zelf verder met denken. Uit het Engels vertalen en meteen maar intikken voor andere HAM`s helpt mij en ook anderen.

Toevoeging:

In de help funktie staat: uit het Engels vertaald: (en verbeterd door mij) een beschrijving hoe je je set kan laten zenden via de PTT van je set.

Optie 1; via de COM poort

Om in HRD voor de PTT de COM poort te gebruiken:
Hier staat in het Engels de toelichting:
- (deze mag niet door een ander programma worden gebruikt, ook niet voor HRD ). Het moet exclusief beschikbaar blijven voor DM780) Dat wil dus zeggen, dat je HRD niet mag starten.

Ga naar Program options: met funktietoets F8
Tabblad PTT: vink aan: "via serial (COM) poort
Selecteer bij port de juiste COMpoort (te achterhalen via configuratiescherm-systeem)
Vink DTR of RTS aan of beide (voor TX). (Dit verschilt blijkbaar per set).

Hier staat een opmerking bij: "Als je naar TX schakelt, dan worden Request to Send en/of Data Terminal Ready ingeschakeld.
Ga je terug naar RX (ontvangen) dan worden ze weer gereset" .


optie 2:
Via het Hamradio programma .

optie 3:
Geen

Als je een geluidskaart met een ingebouwde PTT gebruikt, zoals de Tigertronics Signallink USB kaart, dan kan je deze kaart de PTT laten schakelen en moet je "None" aanvinken in het PTT tabblad van Program options van HRD.
EINDE VERTALING

Volgende keer weer verder.

PE1NJE
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Re: koppelen HamRadioDeLuxe en DM

Ongelezen bericht door packetpiet »

Ik heb de oplossing gevonden :biggrin:

Je moet de optie : "via Hamradio" (aanvinken) bij het gebruik van de Compoort van de PC.

Ook moet de IP server gestart zijn. Die staat in het "tools" menu van HRD. Daar druk je op de knop start en alles moet werken, nadat je dit schermpje weer hebt gesloten.
Als je nu in DM780 op F1 drukt moet de zender gaan zenden.

Eventueel HRD en DM afsluiten en in de goede volgorde, te weten: eerst HRD en dan DM, starten.

Veel succes.
73
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: koppelen HamRadioDeLuxe en DM

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Fijn Piet, hier zullen veel mensen baat bij hebben als ze daar ook tegen aan lopen.
Plaats reactie