Tinytrak 3 APRS tracker

Sub-forum over APRS
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Tinytrak 3 APRS tracker

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

De Tinytrak-3 is een kleine APRS tracker. Je kunt dit apparaatje in je auto bouwen en aansluiten aan een zendontvanger (zoals de goedkope Bosch KF-161). Je hebt geen TNC nodig, wel een GPS ontvanger met NMEA uitgang.

Je kunt op deze manier simpel QRV zijn met je auto op APRS.

Ik heb de Tinytrak-3 compleet als bouwpakketje gekocht bij Byonics

De Tinytrak-3 kan dynamisch het aantal uit te zenden bakens aanpassen aan je snelheid en kan ook extra bakens verzenden als je van koers veranderd. De minimale mate van verandering kun je opgeven in het configuratieprogramma.

Met een andere PIC kan hij ook gebruikt worden als interface om op je weerstation aan te sluiten. Zodoende kun je ook een WX station op APRS QRV zetten.

In principe kun je het schema prima zelf bouwen, maar je hebt ook de PIC nodig van Byonics, die je daar kunt bestellen.

Ik heb op mijn website nog wat meer info over APRS gezet. Link

Dit is het bouwpakketje:

Afbeelding

Zo ziet hij er gebouwd uit:

Afbeelding

En dit is het schema:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 30 apr 2007, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Getest!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Het duurde even, maar ik heb mijn nieuwe tinytrak-3 getest. Dat had ik al eerder gedaan, maar nu had ik de instellingen nog wat veranderd.

Zie de APRS pagina op mijn website (onderaan) voor meer info...

http://www.pe1rqm.nl/aprs.php
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Configfile Tinytrak-3

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dit is mijn config file, welke niet per definitie "de beste" is, maar mensen vroegen mij er een paar keer naar:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hier zijn ZIP bestanden van de TinyTrak versie 1, 2 en 3 met de configuratietools en handleidingen.

Deze bestanden staan ook op de site van Byonics.
Bijlagen
tinytrak2.zip
TinyTrak 2
(237.13 KiB) 925 keer gedownload
tinytrak3.zip
TinyTrak 3
(1.03 MiB) 971 keer gedownload
tinytrak1.zip
TinyTrak 1
(224.38 KiB) 905 keer gedownload
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Alternatief

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Voor geinteresseerden; bekijk ook eens het alternatief op de website van Museum Jan Corver:
http://www.jancorver.org/bouw/track/index.htm

De maker van de KF161-, KF163-tracker heeft ook een eigen website:
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/~pe1icq/projects.shtml

Dit kan een interessant alternatief zijn voor de Tinytrak.
KF161 tracker van PE1ICQ
KF161 tracker van PE1ICQ
print1.png (26.99 KiB) 27750 keer bekeken
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Tinytrak 3 APRS tracker

Ongelezen bericht door PD4U »

Ik kwam dit setje tegen op internet: http://www.aprskit.tripod.com/ voor 100 Euro... en zoals je wellicht weet ben ik van de generatie die met de reclame voor "Zeeuws meisje" is groot geworden. [Ook al werd dan evt. andere margarine of boter thuis gebruikt].

Is dat een alternatief?
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Tinytrak 3 APRS tracker

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Inderdaad leuk ter vergelijking. Een complete set inclusief GPS ontvanger. Jammer van de schreeuwerige site (radioamateurs onder elkaar hoeven dat niet te doen vind ik) en ook nog gehost op Tripod... de banners vliegen je om de oren! . En eeh:
bouwkit.jpg
Dat is ook jammer... Zelfbouw moet gestimuleerd worden!

Ik ben benieuwd welke software hij in dat Picje geprogrammeerd heeft. Als dat vergelijkbaar is met de Tinytrak1, dan zou ik daar niet voor gaan. Nieuwe technieken zoals Smartbeaconing etc zijn wel erg leuk en bijna een must om te hebben namelijk. Dus even de maker mailen hierover kan ik een ieder aanraden.

Vergeet de verzendkosten niet!
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Tinytrak 3 APRS tracker

Ongelezen bericht door PD4U »

Ja de "pop-under" is weer aanwezig, bij links van mij Tjalling ;-)

Maar heel simpel: is er een aanmerkelijk prijs/kwaliteit verschil tussen de Tiny track, de KF161-Tracker en dit setje. En als dat zo is is de functionaliteit dan vergelijkbaar? Daar krijg ik geen zicht op. Ik zie namelijk geen prijzen (behalve voor de Tinytrack) en ik begrijp uit jouw verhaal dat de Tinytrack 3 een "unieke(?)" functie heeft, namelijk dat het dynamisch signalen maakt o.b.v. positieverandering. De anderen geven, begrijp ik, louter binnen een bepaald tijdsinterval een signaal.

En welke GPS muis te gebruiken? Zit daar veel verschil in? Ik wil graag een setje voor in de auto, maar dat zal aanvankelijk getest worden door iemand die de vierdaagse gaat lopen. Het "moet" dus op verschillende portos te installeren zijn (Yeasu en Icom), hoewel dat louter een verschil in bekabeling zal zijn.
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Tinytrak 3 APRS tracker

Ongelezen bericht door PD4U »

Tjalling PE1RQM schreef:Vergeet de verzendkosten niet!
En de Dollar-Euro wisselkoers...
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Tinytrak 3 APRS tracker

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb nog even verder gekeken op de sites van de amateur/winkelier of whatever van de bovenstaande aanbieding en ik herontdekte weer de meest lelijke schreeuwerige website "http://aprsmobiel.tripod.com" . Allememachies Adriaantje... Ik ken iemand die op zijn school ook webdesign als vak heeft en daar hoort ook opmaak en kleurgebruik bij. Deze site heeft alles in zich wat ten zeerste wordt afgeraden... Zelf zou ik ook geen Comic-Sans-MS als lettertype gebruiken en al helemaal niet in combinatie met Arial in de meest uiteenlopende groottes, die bovendien vaak ook nog veel te groot zijn. Doe er zeer velle contrastrerende kleuren bij, animated GIF's, banners en veel te veel uitroeptekens en je weet zeker, dat je totaal geen bezoekers meer overhoudt...

Maar even on-topic. Erg up-to-date zijn de sites van deze liever-anoniem-te-blijven amateur niet.

Zelf zou ik eens op deze site kijken van de maker van de Tinytrak: http://www.byonics.com/tinytrak/

Daar staan ook kits te koop. Prijzen zijn in Dollars en er komen wat verzendkosten bij.

Hoef je enkel wat draadjes te solderen, voeding aan te leggen (let op, Tinytrak werkt op 12V) en voila.
Nou, die voeding is natuurlijk lastig met een portofoon. En om de vierdaagse te gaan lopen met een accu is misschien ook niet echt wat je in gedachte had. Zelf heb ik een TH-D7 porto van Kenwood. Daar hoef ik enkel een GPS aan te hangen en ik ben QRV op APRS.

De GPS muis, of ontvanger moet een NMEA output hebben op 4800bd. Ik denk dat de Tinytrak en andere op Pic's gebaseerde trackers niet zoveel moeite hebben met een TTL signaal. Ik heb voor de zekerheid een Max232 in mijn GPS ontvanger gezet, maar dat is dus denk ik niet nodig.

Kwaliteit: Tinytrak en KF-161 tracker zijn hardwarematig van vergelijkbare kwaliteit. Softwarematig zijn ze verschillend, maar hebben ze globaal gezien dezelfde (slimme) functies. Van Tripod tracker (als ik 'm zo maar even mag noemen) weet ik het niet, maar heb ik mijn twijfels.
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Tinytrak 3 APRS tracker

Ongelezen bericht door PD4U »

De 12V zou wellicht uit de accu van de porto betrokken kunnen worden, en voor de voeding voor de GPS zullen wellicht 3x 1,5 batterijen voldoende zijn voor een dagje lopen? En 5V in de auto met een spanningsomvormer?
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Tinytrak 3 APRS tracker

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

In de Tinytrak zit een 78L05 en daarvoor zit een diode, waar ook nog 0,7V overheen valt. De meeste porto's hebben een accuspanning van tussen de 6 en 9 Volt. Maar de Tinytrak heeft toch wel zo'n 8V aan voedingspanning nodig minimaal, dus voldoen enkel de portoaccu's van 9V. Ze moeten namelijk in "bijna leeg" toestand ook nog de Tinytrak aan de gang houden.

GPS ontvangers zijn heel wisselend voor wat betreft het stroomverbruik. Hoe lang dat draait op 3 stuks accu's is dus niet te zeggen. Ik heb een Garmin E-trex en die gaat 18 uur mee op 2 alkalines. Maar dat is een draagbaar apparaat, bedoeld voor wandelen, fietsen, etc. Even het stroomverbruik in de specs opzoeken van een gewenste ontvanger en uitrekenen.

Mocht je trouwens een Garmin, of een soortgelijk apparaat vinden, vergeet niet dat de datakabels enorm dure opties zijn.
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Tinytrak 3 APRS tracker

Ongelezen bericht door PD4U »

Tjalling PE1RQM schreef:Ik heb nog even verder gekeken op de sites van de amateur/winkelier of whatever van de bovenstaande aanbieding en ik herontdekte weer de meest lelijke schreeuwerige website "http://aprsmobiel.tripod.com" . Allememachies Adriaantje... Ik ken iemand die op zijn school ook webdesign als vak heeft en daar hoort ook opmaak en kleurgebruik bij. Deze site heeft alles in zich wat ten zeerste wordt afgeraden... Zelf zou ik ook geen Comic-Sans-MS als lettertype gebruiken en al helemaal niet in combinatie met Arial in de meest uiteenlopende groottes, die bovendien vaak ook nog veel te groot zijn. Doe er zeer velle contrastrerende kleuren bij, animated GIF's, banners en veel te veel uitroeptekens en je weet zeker, dat je totaal geen bezoekers meer overhoudt...
;-) Ach Tjalling, jij als "zelfbouwer" zou moeten weten dat vorm en functie weliswaar wederzijds afhankelijk zijn, maar dat het toch voornamelijk om de functie gaat bij zendamateurs. Zo is elke functionerende antenne per definitie "mooi" in de ogen van een zendamateur. Zend amateurs zijn immers geen vormgevers.

En in mijn ogen is 'zelfbouw' net zoiets als een 'perpetuum mobile. Dat bestaat dus niet, louter in gedachten En wat dat betreft vind ik dat setje van die amateur/winkelier het meest op zelfbouw lijken. Dat is immers gereed voor gebruik en schijnt dus "zichzelf" gebouwd te hebben... ik hoef er in ieder gavel niets aan te doen :lol:
Laatst gewijzigd door PD4U op 03 jun 2008, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Tinytrak 3 APRS tracker

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

:cussing: Stopcontactamateur :mumum: :violent:

ghegheghe ..

Laat ik me maar weer afzijdig houden van een dergelijk subjectief onderwerp als vormgeving... :) Hup, die soldeerbout aan!@
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Tinytrak 3 APRS tracker

Ongelezen bericht door PD4U »

Tjalling PE1RQM schreef::cussing: Stopcontactamateur :mumum: :violent:
Kijk... zo leren we elkaar nog eens kennen, Tjalling...

Prutser! :lol: :frogwink:
Plaats reactie