APRS ( ook zenden ) via soundcard sensationele Results

Sub-forum over APRS
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

APRS ( ook zenden ) via soundcard sensationele Results

Ongelezen bericht door pc1l »

APRS ( ook zenden ) zonder modem, met een soundcard : sensationele Results

Bij deze wil ik attenderen op AGWPacketEngine.exe .. het is gratis :) en zonder verder extra downloads en toestanden kun je de geluidskaart van je PC gebruiken voor 1k2 en 9k6 .. :biggrin: Het erg bekende G3RUH modem wordt 'geklopt' door de bedoelde combinatie ( meer foutloos ! ) in de 9k6 mode. Vaak ook werkt het sneller en beter dan bijvoorbeeld met een TNC. Ik heb er enige tijd mee geexperimenteerd, het werkt fantastisch goed. Ook ( dus ) voor APRS toepassingen, uiteraard ook 9k6 mogelijk. Wel is het zo dat enig experimenteren soms nodig zal zijn . Met name het aansluiten van de soundcard op de TRX ! Als je dat 100 % hebt, dan is succes verzekerd. Zie ook hier, onderaan de pagina. En vooral de link helemaal onderaan dit bericht.

Ik zelf had niet verwacht dat ik met APRS ( en AGWPacketEngine.exe ) zo'n veel grotere kaart nodig zou hebben. Men heeft niets te veel gezegd ( geschreven ) ! Door de enorme gevoeligheid / mogelijkheid tot detectie van zeer zwakke signalen moest ( kon ) ik van een minuscuul kaartje van mijn directe omgeving omschakelen naar dit ! Van circa 50 km ( cirkeldiameter ) naar circa 250 km ..... wat een verschil.
De nieuwe kaart .. klik erop voor beter beeld .. gebruik F11
De nieuwe kaart .. klik erop voor beter beeld .. gebruik F11
En dit alles in precies dezelfde antennetestsituatie : uitsluitend met een spertopje onder dak ontvangen .. Betreft hier 1k2 144.800 MHz APRS Traffic. Er zijn geen toegevoegde stations ( via internet ).

"Another reason is that according to the program author, George SV2AGW, the AGWPE soundcard modem gives better results than a TNC. George says the 300 baud HF modem is so sensitive that it decodes packets you cannot hear; the 1200 baud modem can decode packets even with S3 or less signal strength; and the 9600 baud modem is better than the original G3RUH." Je houdt het niet voor mogelijk maar het is waar.

Zie eens hier .....
Laatst gewijzigd door pc1l op 02 okt 2008, 21:44, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: APRS ( ook zenden ) zonder modem sensationele Results

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Oke, dat geeft een ander beeld, dan ik had overgehouden van experimenten, zo'n 12 jaar geleden. Toen was AGW nog vrij nieuw en de PC's zeer traag. Het was dan ook de tijd, dat een snellere CPU zelfs nog van invloed was op de decodeerkwaliteit. Nu zal iedere CPU snel genoeg zijn verwacht ik en komt het meer op de kwaliteit van de geluidskaart aan. Bijvoorbeeld hoe stabiel de klok is en de lineariteit.

Maar jouw verhaal nodigd zeer zeker uit, om het nogmaals te testen! Bedankt voor de info Leon :P
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: APRS ( ook zenden ) zonder modem sensationele Results

Ongelezen bericht door pc1l »

Tjalling PE1RQM schreef:Oke, dat geeft een ander beeld, dan ik had overgehouden van experimenten, zo'n 12 jaar geleden. Toen was AGW nog vrij nieuw en de PC's zeer traag. Het was dan ook de tijd, dat een snellere CPU zelfs nog van invloed was op de decodeerkwaliteit. Nu zal iedere CPU snel genoeg zijn verwacht ik en komt het meer op de kwaliteit van de geluidskaart aan. Bijvoorbeeld hoe stabiel de klok is en de lineariteit.

Maar jouw verhaal nodigd zeer zeker uit, om het nogmaals te testen! Bedankt voor de info Leon :P
Ik had het vermoeden dat weinig mensen het weten, vandaar mijn inzending hi. En ja, de hedendaagse pc geeft deze mogelijkheden, we kunnen er ons voordeel mee doen. Ook als zendamateur.

We hebben eea vergeleken en bijna medelijden gekregen met diegenen die nog iets proberen met modems / tnc's ..... Ja, de pc is werkelijk volwassen ah worden.

Vraagje : hoe kan ik eventueel de leesbaarheid van het kaartje ( wat verschijnt na het klikken op het kleine kaartje ) vergroten ? Is dat mogelijk ? Met F11 wordt het goed. Maar zonder zou er een scrollmogelijkheid moeten zijn ?
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: APRS ( ook zenden ) zonder modem sensationele Results

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

pc1l schreef:Vraagje : hoe kan ik eventueel de leesbaarheid van het kaartje ( wat verschijnt na het klikken op het kleine kaartje ) vergroten ? Is dat mogelijk ? Met F11 wordt het goed. Maar zonder zou er een scrollmogelijkheid moeten zijn ?
Dat is een locale browser feature, die niet echt te beïnvloeden is door mij. Dat kan alleen in een webpagina, waar de foto onderdeel is van de opmaak. Maar na het klikken op een verkleinde foto in het forum, wordt de ruwe JPG geladen in je browser. Tip voor IE: na het volledig laden van de foto, kun je de muis even stilhouden op de foto en daarna klikken op het vierkantje wat dan verschijnt. Tip voor Firefox: na het volledig laden van de foto gewoon eenmaal klikken op de foto om deze te vergroten naar originele grootte.

Het is ook uit te schakelen: Voorbeeld voor IE: Internet opties -> geavanceerd -> scrollen naar multimedia -> "Grootte van afbeeldingen automatisch aanpassen"
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: APRS ( ook zenden ) via soundcard sensationele Results

Ongelezen bericht door pc1l »

Haja, nu zal het lukken, met dank voor de tips. Leon PC1L.
Plaats reactie