APRS en AT

Sub-forum over APRS
Gebruikersavatar
PA1L
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2012, 23:09
Roepletters: PA1L
Locatie: Drechtsteden

APRS en AT

Ongelezen bericht door PA1L »

Nu AT bevestigd heeft dat automatic beacon mode en digi's een vof nodig hebben, hoe gaat men daar nu mee om?
Ik druk me nu gek op de knoppen om de positie handmatig uit te zenden tijdens het rijden, niet echt de bedoeling denk ik.
( ok, ik zet dus steeds even de beacon aan en weer uit als die is uitgezonden, maar toch...)
PA1L - 9G5EE /\/\/\ D.E.C. - VRZA - Veron /\/\/\ Dares regio 18
Motorola MTP850S /\/\ Hytera MD785G /\/\ Hytera PD785G /\/\ Motorola DM4601
ICOM IC-7100 /\/\ ICOM IC-7300 /\/\ Yaesu FT857D /\/\ Kenwood TM-D710
Gebruikersavatar
elsinga
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 aug 2011, 17:15
Roepletters: PC5E
Locatie: Sintjohannesga / JO22WW
Contacteer:

Re: APRS en AT

Ongelezen bericht door elsinga »

Ik denk dat het gaat om *onbemande* sites, analoog aan relais. Als je zelf in de auto zit en er dus bij bent (om de boel uit te schakelen als het mis gaat bijvoorbeeld) dan geldt het niet, denk ik. Ook analoog aan de bemande repeaters.
PC5E / Robert Elsinga
Icom IC7000, Kenwood TH-F7E, MFJ-926B+random wire, X50N, Polmar DB-50M
http://www.pc5e.nl
Gebruikersavatar
PA1L
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2012, 23:09
Roepletters: PA1L
Locatie: Drechtsteden

Re: APRS en AT

Ongelezen bericht door PA1L »

elsinga schreef:Ik denk dat het gaat om *onbemande* sites, analoog aan relais. Als je zelf in de auto zit en er dus bij bent (om de boel uit te schakelen als het mis gaat bijvoorbeeld) dan geldt het niet, denk ik. Ook analoog aan de bemande repeaters.
Nope,

men stelt dat automatische uitzendingen, dus zonder directe interactie van de gebruiker een vof vereist. En dat kan alleen voor vaste opstelling voor zover ik weet...

Net als het momentele aandachtspunt van AT: gebruik zendapparatuur op afstand heeft een repeater machtiging nodig..

Wim.

Repeaters: alleen met vergunning

Een aantal zendamateurs heeft een radiostation dat op afstand kan worden bediend. Dit is toegestaan zolang de betreffende zendamateur de enige is die het radiostation kan bedienen voor het maken van een verbinding. Is dit radiostation ook door andere registratiehouders te bedienen voor het maken van een verbinding, dan functioneert dit radiostation als een repeater. Als geen vergunning is verleend voor onbemand frequentiegebruik, dan is dit radiostation feitelijk een illegale repeater. Voor repeaters geldt namelijk dat deze alleen zijn toegestaan als een vergunning is verleend door het agentschap.
Overtreding

Zendamateurs die dit soort gebruik van hun radiostation toestaan, zijn in overtreding. Agentschap Telecom gaat strenger controleren op dit gebruik en zal bij het constateren van overtredingen passende maatregelen nemen.


Op afstand bedienen mag trouwens niet met een link via 'openbare infrastructuur' ( telefoonlijn of internet )
Dit mag alleen als onderdeel van een vof.
PA1L - 9G5EE /\/\/\ D.E.C. - VRZA - Veron /\/\/\ Dares regio 18
Motorola MTP850S /\/\ Hytera MD785G /\/\ Hytera PD785G /\/\ Motorola DM4601
ICOM IC-7100 /\/\ ICOM IC-7300 /\/\ Yaesu FT857D /\/\ Kenwood TM-D710
PD3ES
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 dec 2013, 13:40
Roepletters: PD3ES

Re: APRS en AT

Ongelezen bericht door PD3ES »

Dat je een vergunning moet aanvragen vind ik wel bij Agentschap Telecom, daar zie ik niet staan dat je daarvoor een vof zou moeten hebben. Waar heb je dat gevonden?
Gebruikersavatar
PA1L
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2012, 23:09
Roepletters: PA1L
Locatie: Drechtsteden

Re: APRS en AT

Ongelezen bericht door PA1L »

PD3ES schreef:Dat je een vergunning moet aanvragen vind ik wel bij Agentschap Telecom, daar zie ik niet staan dat je daarvoor een vof zou moeten hebben. Waar heb je dat gevonden?
Zie bovenstaande tekst...

een repeatermachtiging is een van de mogelijkheden voor een Vergunning Onbeheerd Frequentiegebruik ( vof )

Een aardige uit de beleidsnotitie-onbemand-frequentiegebruik 2013:

Het koppelen van netwerken via gateway-stations is alleen toegestaan als deze netwerken volledig ten dienste staan van de amateurdienst. Koppeling met andere netwerken is verboden. Een gateway-station kan een koppeling maken met netwerken op andere banden (crossband) en kan grens overschrijdend zijn en/of protocolkoppelend zijn bijv. tussen RTTY, AX.25, TCP/IP, D-star etc..

Voor een koppeling via bijvoorbeeld het internet zouden de onderstreepte en de vetgedrukte teksten wel eens van toepassing kunnen zijn, tenzij de vof specifiek anders toestaat...
PA1L - 9G5EE /\/\/\ D.E.C. - VRZA - Veron /\/\/\ Dares regio 18
Motorola MTP850S /\/\ Hytera MD785G /\/\ Hytera PD785G /\/\ Motorola DM4601
ICOM IC-7100 /\/\ ICOM IC-7300 /\/\ Yaesu FT857D /\/\ Kenwood TM-D710
Plaats reactie