Morse codes

CW, Morse, Telegrafie
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Morse codes

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Ik ben aan het oefenen met morse codes, ik heb het een en ander opgezet aan de hand van de morse code welke ik uitgeprint heb, indien ik het niet goed gedaan heb, laat het mij dan maar weten.

- . .
.

--
---
.-.
. . .
.

- . - .
---
- . .
.
. - . - . -
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Morse codes

Ongelezen bericht door fred101 »

http://www.g4fon.net/

Daar kun je een programma downloaden om te oefenen in luisteren.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: Morse codes

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Ik zal het downloaden en oefenen.
Maar op schrift moet men het toch ook kunnen.
Weet je, als je die codes uitzend is het een stuk makkelijker; denk ik, dan op schrift.
Dat neemt niet weg, zoals ik het al zei, dat je het opschrift ook moet kunnen, want stel je eens voor, dat je ergens bent, iemand zend morse uit, de persoon heeft niks omhanden waarmee hij of zij op een andere manier om hulp kan roepen, je bent ergens die de morse codes opvangt en je weet niet eens hoe je dit op schrift moet zetten met de vertaling erbij voor de desbetreffende instantie, wat moet men dan.?
Dus horen hoe het gaat, is zeer zeker belangrijk maar ook neer kunnen zetten.
Bedankt voor de link, zoals ik al zei ik zal dat stukje software zeker downloaden en oefenen.
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Morse codes

Ongelezen bericht door fred101 »

Daar heb je gelijk in maar niet op die manier. Het gaat er om dat wanneer je tut-tuuuut (men zegt dan dih dah) hoort niet "punt streep" hoort maar de letter A. Dat samenspel van piepjes moet als een letter gaan klinken. Als ik in CW werk dan schrijf ik mee maar ik schrijf de letters op en niet punten en strepen. Het nadeel van punten en strepen uit je hoofd leren is dat het moeilijk is de vertaalslag naar je oren te maken. Je moet het zo zien. Oranje is opgebouwd uit rood en geel, Als je naar een oranje vlak kijkt dan zie je oranje en niet rood en geel afzonderlijk. Zo ook met CW. De L is een mooi voorbeeld. Met wat fantasie hoor je dat als LanTaaaRenTje, Dih-Dah-Dih-Dih, .-.., tut tuuut tut tut :-)
Als je een korte golf ontvanger (wereld ontvanger met SSB) hebt kun je het veel horen tussen 3500-3600 KHz en 7000-7050KHz, beide in LSB of CW als je radio dat aankan. Met een gewone radio zul je het niet horen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: Morse codes

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Ik ben het helemaal met je eens.
Ik heb het programma'tje gedownload en geïnstalleerd alsmede beluisterd en ik moet zeggen, het is moeilijker dan ik dacht.
Inderdaad op de wijze zoals ik het deed, werkt niet.
Ineerste instantie dacht ik altijd als je morse hoord en je ziet het op een scherm verschijnen dat dit als codetekens binnen kwam, maar neen verkeerd gedacht door mij.
Als ik tuut tuuttuuttuut tuut hoor en ik zie de letters verschijnen, dan is het best wel moeilijk om de code eruit te halen.
Nu moet ik eerst beginnen om de sein overdracht langzaam te zetten, zodat ik de code eruit kan halen en dat zal nog niet zo eenvoudig zijn.
Ik weet dan ook niet hoelang ik ervoor nodig heb om dit te leren.
Ik ga het in mijn vrije tijd meerdere keren beluisteren en oefenen.
Uiteraard heb ik wel een aantal vragen over dat trainingsprogramma, maar deze moet ik even op schrijven, werkt makkelijker.
We spreken elkaar wel weer Fred.
Groetjes, Peter
Mvrgr., Hobbyist
Plaats reactie