cw vorderingen

CW, Morse, Telegrafie
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Het gaat nu na meer dan een jaar stuntelen eindelijk de goede kant op. Na een paar oefen qso's nav een sked vanavond een qso met een andere nederlander op 80m gehad. Helaas was hij erg zacht en zaten er steeds stations overheen maar het ging verder wel aardig.
Zou het eindelijk goed komen :D
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Reken maar en al helemaal met het CW-techniek netje erbij!
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Vandaag met adri, pa0rda nog een cw qso gepoogd te maken maar dat werd niets. Ik had net de shack wat opgeruimd en dat was te veel geweest. En dan concentratie opbrengen lukte niet meer. Maar ik vind het steeds leuker en er zit nog steeds vooruitgang in. Ondertussen wel een paar redelijk geslaagde qso's gehad met oa een Noor en een Engelsman.
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred101,

Vanavond weer met "mijn" DL, DL7EBT, sked gehad. Hij seinde een heel stuk beter dan alle vorige keren en vooral, bleef dit ook volhouden totdat we na 1 uur QRT gingen, ik vond het genoeg voor hem want het van buiten moeten seinen speelt hem nog parten (in begin schreef hij nog op wat hij wilde gaan seinen). Hij lijkt ook nu tegen de 8 wpm met nemen aan te zitten. In het begin moest ik echt veel grotere spaties laten met hem.

Dus Fred101, hier zie je 'n klein succesverhaal, en dat zal ook met jou de goede kant opgaan!

Helaas kan ik jouw seinschrift/snelheid niet beoordelen omdat je nog niet gehoord, waarnaar ik eigenlijk benieuwd ben :smart:

P.S:
TNX Tjalling voor het rechttrekken van mijn "gast"-posting :D
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

We kunnen wel een sked maken. Ik kan eigenlijk op alles van 160 tot 6m wel uitkomen van qrp tot qro.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Hoe isset met volgende week 1 of 2 keer? Ik kan altijd
- ma. t/m woensdag vanaf 20.00 - 21.00 LT, of vanaf 22.00 LT onbeperkt lang :frogwink:
- op donderdag vanaf 21.30 LT tot in de kleine uurtjes,
- op vrijdag de hele avond.
Een avond op het weekeind kan ook!

QRG 3.563 kHz +/- QRM.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Voor mij is na 22:00 uur meestal wel goed. Ik kijk iedere dag wel een aantal keer op het forum. Moet nog even een FTdx reparatie afmaken en dan mijn sets weer aansluiten. Doordat er wat uitbreiding bij kwam ben ik de boel opnieuw aan elkaar aan het knopen. Ik denk dat ik woensdag of donderdag wel QRV kan zijn. Ik ben wel heel langzaam. De letters mogen best 12WPM of zo als de tussentijd maar lang genoeg is. Ik kwam laatst een 5wpm station tegen maar ook de letters in 5wpm en dat kan ik niet. Dan hoor ik alleen punten en strepen en klinkt het niet meer als letter. Het moeilijkste vind ik om zelf dan zo traag te seinen als dat ik luisteren wil. Voor seinen hoef ik niet na te denken.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Zie dat je in R30 zit.

Zullen we het proberen op
- ma. as., of
- di. as. of
- wo. as.

om 2200 LT (plus evtl. enkele minuten, dus niet meteen gaan verdwijnen als je me op maandag om 21.03 nog niet hoort :naughty: ik moet 's maandags van 2 m eerst naar 80 komen ) op 3563 kHz +/- QRM ?
Dan zijn mijn skeds van 2100 LT afgelopen.

Benieuwd!! :P
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

We kunnen maandag proberen. Ik ben ook niet in 5 minuten getuned hoor. Wat is R30 ?
welke tijd 22.00 local time is prima maar je zegt ook 21:00 uur. Oja behalve dat ik redelijk traag ben in ontvangen heb ik nog geen echte CW ervaring. Ik heb een talen deuk en waardeloos geheugen dus al die afkortingen en codes zitten er nog lang niet in. Ik kan ze wel lezen meestal maar dat is iets andsers als je gebruiken. Als ik ooit goed ben zal ik eerder iemand zijn voor rag-chewing (zo heet dat toch ?) dan 599 QSO's. Uiteindelijk hoop ik ooit zonder meeschrijven te kunnen werken. Daar oefen ik erg veel op terwijl ik eigenlijk zou moeten oefenen in schrijven denk ik.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

TNX info.

R30 is regio 30, was net aan het nadenken of dit nog op 2 m zou kunnen met hier een rondstraler, maar dacht ineens, dat je geen 2 m-allmode + ant hebt?

Op maandag heb ik op 2 m sked met PA3DWS (sinds 21 jaar....) vanaf 21.00 LT, QRT gaan we 2200 LT, soms loopt het wel 'n een paar minuten uit.

Vervolgens prik ik mijn sleutel in de HF-set, die is al bijgetuned :clap:

Ach, dat niet-meeschrijven komt helemaal vanzelf. Bij een interessant QSO schreef ik mee in het begin. Voor vermaak achter de strijkplank echter luister(de) ik zonder meeschrijven mee :scream: Handig als men beiden kan!

Als je meeschrijft in een ragchew-QSO, kun je snel even weer teruglezen voordat je antwoord, dat is een voordeel bij slecht geheugen (hier helaas ook) :smart:

Erg handig is bovendien: als je op iets zéker wilt reageren wat door de andere kant geseind is: het daarvoor typische woord meteen na opschrijven gaan onderstrepen! Is dan in een langere tekst als geheugensteun meteen weer teruggevonden en kun je niet vergeten erop te reageren.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik hoor zo vaak over CW op 2 meter dat ik maar eens vaart achter de restauratie van die FT225RD ga zetten. Een antenne is het probleem niet. Ik heb nog een slappe arnold en popovic liggen die ik gemaakt heb voor vakantie gebruik.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Heb in de routeplanner gekeken, en QRB Mijdrecht-Waardenburg is ca. 60 km (vogelvlucht wel iets minder). Dus wel op het randje van rondstralers bij gewone condx zoals al gegokt. Ik heb het kortst mogelijke (want die langen braken me altijd af na max. 2 jaar ondanks tectyleren en af-tapen tot en mét) verticaaltje voor 2 m = weinig winst of helemaal geen.

Op 2 m CW is het erg stil geworden sinds Packet resp. computermodes hun intrede deden eind jaren 80/begin 90, ik heb het einde van de drukkere tijden nog meegemaakt. Zodoende mijn huis-QRG daar op 144,070 MHz, waar ik voor sked nog steeds ga zitten: daar was vroeger meestal de eerste vrije QRG in 5-kHz-stappen up.

Als je op 2 m 144,050 MHz/oproep-QRG CQ roept buiten condx, ook 's avonds, ben je helaas een roepende in de woestijn :crybaby:
Je kunt er, andersom, door de vrije beschikking over alle uitwijk-QRGs dus FB skeds afspreken zonder enige QRM en/of van de QRG weggejaagd te worden met per vergissing over anderen heen gaan werken :wink:
Mits de afstand tussen de QTHs = QRB natuurlijk niet te groot is.

Heb daarom geen 70-cm-spullen voor CW, want op 70 cm CW zal het wel nóg erger zijn dan op 2 m CW, indien überhaupt nog mogelijk.

"Use it or loose it!" 2 m CW moet veel meer weer in de belangstelling komen in PA, dus jij bent hier érg welkom! Elke ham daar méér is er een méér en des te hoger de kans op QSO met CQ-roepen :)
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

UFB QSO! Iedere beginner bij mij was na het eerste half uur helemaal gesloopt, dus jij maakt daarop geen uitzondering :twisted: . Je seint wel erg netjes! Daarom voorspel ik je een gouden toekomst inzake CW! Als je er maar bijblijft.... :wink:

QSL voor 2 x CW komt je kant uit via bureau.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Hi Monika,

Ik vond het erg leuk. Was wel spannend. Ik zat met mijn filter wijd en mij stereo-CW filtertje te luisteren en toen hoorde ik plots mijn call. Ik zat eerst te hoog dus je hoorde me niet. Ik wordt altijd gek van suisende filters dus die staat daarom gewoon in ssb dus dan zit ik snel te hoog. Alleen daarna hoorde ik dus een signaal of 4 door elkaar maar mijn CW gismootje deed het prima want ik draaide jou signaal naar het midden van mijn koptelefoon en daarom ging het best wel goed. Ik kon zo'n 80% nemen. Het lukt steeds beter om gewoon een letter die ik niet herken over te slaan en weer in te haken. Je sein snelheid was perfect. Dat is zo ongeveer mijn max en dan heb ik geen tijd om te denken. De letters waren lekker snel maar de pauzes net lang genoeg. Dat maakt het wel vermoeiend. Ik zag dat we toch zo'n 35 minuten hebben gesleuteld. Ik had een half jaar geleden nooit gedacht dat het me ooit zou lukken.
Ik zat met 100W en een FT950. Mijn QRP setje (hi). Leek me beter dan 400W uit een FTdx401. Ben daarna nog even aan de gang gegaan met een andere FTdx. Die heb ik nu afgeregeld maar ondanks dat hij nu 600mA bij 820V trekt gooit ie er maar 150W uit. Dat zijn er 250 te weinig. Het verdwijnt dus ergens tussen Anode en SO239.

73 Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Ja, dat moet: dat ik "snelle" letters sein en wat grotere spaties laat om tijd te laten om op te schrijven, zo heb je later minder problemen (of helemaal geen) om - vanzelf! - op hogere neem-snelheid te komen.
Op dinsdag en woensdag heb ik 1 - 2 DL-hams, die vroeger CW op de ouderwetse QRS-manier hebben geleerd: tekens "uitgesmeerd" met dan ook kortere spaties. Daar is een punt dan vaak zo lang als een streep op iets hogere snelheid. Dat maakt het erg moeilijk, om later op hogere snelheid te komen :frogwink:
Op deze extreme QRS-snelheid is het bovendien makkelijk/verleidelijk, om alle elementen van één teken apart te gaan horen en gaan tellen. Dit is dan erg moeilijk weer af te leren, want bij snellere tekens herken je de tekens alleen nog maar om hun ritme, zoals dit dan ook later gaat met echte QRQ resp. minimaal 12 wpm. Echte hogesnelheids-freaks zo vanaf 35 - 40 wpm horen zelfs hele woorden ineens, dus ook de letters niet meer apart.

Dat doe je dus goed: als je een teken eens niet kunt nemen, meteen met het volgende doorgaan op te schrijven. Mocht je eens een heel woord niet kunnen nemen, dan ook gewoon met het volgende woord doorgaan. Als je na einde over de tekst terug leest voor het antwoorden, kun je het meestal erg makkelijk aanvullen uit de hele tekst-samenhang.

Ik vermoed, dat je al van buiten seint, is dat zo? Of schrijf je op wat je wilt seinen, en seint dan netjes vanaf papier? Zo deed één van "mijn" DLs het tot voor kort.

Gisteren hoorde ik met naar 3.563 kHz komen, dat er 2 stns op 3.563 zaten, dus begon ik met roepen op 3.564 en zakte daarna richting 3.563 af omdat bang je te missen. Als het even kan, gebruik ik geen filter, ik pik het gewenste sig gewoon uit meerderen eruit mits niet te zwak en dus nauwelijks hoorbaar zonder filter. Is ergens veel aangenamer voor mijn oren.
Op eens hoorde ik je gisteren dus dan nét nog, omdat je wel net geen 800 Hz up van mijn QRG afzat, dus weer naar boven gedraaid naar 3.564 = FB 599-sig!
Ik had naar 50 Watts geminderd gezien - voor HF - de korte afstand en anderen ver weg zo min mogelijk QRM bezorgen door mijn sig.

Wanneer is onze volgende sked? :wink: :wink:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Plaats reactie