cw vorderingen

CW, Morse, Telegrafie
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Dus ook per internet QRV op je vakantieadres? Draadloos, of is er daar een telefoonplug in jullie vakantiehuisje?

Oja, heb je een digi-camera en kun je foto's nemen hoe je daar zit te werken?

Ik kon je best nemen. Alleen begreep ik op het eind, dat je met 100 W seinde, en nu heb je het weer over 'n QRP-tje :lol:

Wat gek met mijn sig. Jouw sig was 339 en verdween ook soms voor effe, maar dat mijn 100 W ergens zo maar geregeld konden verdwijnen tussen hier en Emmen...??
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Je signaal ging echt van knetterhard tot niet te nemen op en neer. Zal wel aan mijn antenne liggen.

We hebben nu internet, gisteren zat ik op mijn telefoon. Het QRPtje is mijn zoontje :lol: maar hij was ook de grootste bron van QRM.
Ik zat met 100W. Ik wilde eerst een antenne zo maken dat hij resonant was op 80m zodat ik mijn CW les niet zou missen. Dat was wel te doen maar ik was daar thuis mee bezig en die antenne stond in de tuin met een kabel door het raam naar buiten en de networkanalyser eraan. Hij zat echter net te laag en na 10 keer op en neer naar buiten had ik er genoeg van. Ik heb er gewoon een onverlengde vertical met topcapacitiet van gemaakt en even een LC tuner gemaakt want mijn gewone tuner is symetrisch en een beetje groot (de varco die er in zit is 75 cm lang en de rolspoel 7 kilo) De tuner die ik nu gebruik kan 30-800pF en heeft een 0 tot 50uH rolspoel. 100W kunnen ze makkelijk aan. Ik heb de FT950 meegenomen omdat die in gebruik wel makkelijk is. Binnen de band kan ik dan gewoon de interne tuner gebruiken. De coax zit gewoon met krokidilldraadjes (hele dikke welliswaar) aan de antenne 8)

Toen ik de boel op had staan, om 21:00 riep ik al een keer CQ in de hoop dat je er al was. Er kwam iemand terug maar zo zacht dat ik er niets van kon maken maar daarna kwam er een engelsman terug. Helemaal op mijn tempo. De zelfde lettersnelheid als jij doet maar met iets grotere pauzes (wat wel lekker is in zoń geval maar natuurlijk niet helpt de snelheid hoger te krijgen). Alleen moest ik toen ineens een QSO leiden. Dat ging toch nog best goed. Mijn naam, rig en ant genoemd wat met rst en FB gestrooid en afgesloten met 73. Ging best soepel eigenlijk. Wat wel lastig is dat ik dan ook heel netjes op de zelfde snelheid moet seinen als ik kan nemen. Ik kan een stuk sneller seinen dan nemen, raar he ? Seinen gaat bijna automatisch. Tijdens het seinen stond Tim tegen me aan te praten en toen kon ik gewoon doorgaan maar bij het nemen gaat het dan gelijk mis. Zeker nu ik met één zo´n waardeloos oordopje in moest werken ipv mijn goede koptelefoon met stereo simulatie schakeling. Ik denk dat ik met een goede koptelefoon bijna alles van jou had kunnen nemen en minder hoefde te gokken. Het schrijven wordt wel zo'n automatisme dat ik nu gewoon zonder nadenken letters oversla als ik ze niet weet of hoor en weer inhaak bij de volgende. Er zijn echter steeds minder letters die moeilijk gaan. Het stomme is dat de letters die ik in het begin met morsemachine heb geoefend nu moeilijke gaan dan de letters die ik nooit heb geoefend en eigenlijk nog niet goed kende toen we begonnen. Ik wist bv de Y, V, U, X, en F nog niet, de Z ging altijd fout. Nu hoef ik er niet eens meer bij na te denken. Wat ik daar nooit miste was de R, L, C en Q. Die gaan nu mis. Cijfers blijft helemaal moeilijk. Leestekens heb ik nog even over geslagen. Dat heb ik wel in G4FON geprobeerd en ik herken ze wel maar gooi ze allemaal door elkaar.

Ik ben blij dat ik jou verhaal heb gelezen over hoe je begon. Ik begon al te denken dat ik een hopeloos geval was. Ik ben er wel heel blij mee dat je zo geduldig mee oefent, ook al mis ik nog al eens wat, want ook al gaat het langzaam, voor mijn gevoel gaat het wel steeds beter. Ik heb sinds we begonnen zijn niet meer in phone gewerkt (behalve mobiel) daarnaast gebruik ik mijn sets dan ook eens want anders zit ik alleen maar te bouwen. Ik heb er drie mooie boeken bij, nog net binnen voor de vakantie. Methods in RF design van Hayward, cambell en larkin en HF messungen fur den funkamateur. Deel 2 en 3. uitgaven van het DL blad Funkamateur wat jij vast leest :wink: Ik ook , Ik ben wel erg slecht in duits praten en schrijven maar kan het wel goed lezen.

Foto's plaats ik wel als ik thuis ben want dat gaat hier veel te langzaam. Ik sta er ook op nu. Ook op mijn website hier op de server bij info. Dat heeft Irene geregeld want ik fotografeer alleen mijn hardware. :)

Tim en Irene zijn naar de speeltuin dus ik denk dat ik eens over de band ga draaien.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Go, wat een verhaal om lekker te lezen
Dat is me wel een ant-tuner.... minimaal 75 cm lang dus :lol:
Weer eens petje af, hoe je "effies" hele dingen bouwt om mee te nemen op vakantie! En ik moet wegens het kleinste scheetje naar Schaart in Katwijk om het te laten repareren (nou ik wacht wel, totdat er meer aan de hand is en het dus "loont"). B.v. komt uit mijn HF-set op 40 en 30 m alleen enkele milliwatjes pwr, ook alsie op 100 W staat. Ik heb dit al eerder gehad (20 m deed het toen ook niet) en net toen ik hem eruit wilde halen om weg te brengen, deden alle banden het opeens weer. Omdat ik toch alleen op 80 en soms 160 zit, kijk ik dit nu even aan. De 17 m doet het nog wel, voor geval dat ik eens ver weg wil komen, af en toe heb ik van deze fases :wink: Mocht eens echter 80 m hiervan betroffen zijn, moetie echt subiet naar Katwijk.... :scream:

Heb ik me daarnet in de laatste CQ-PA wat leuks gelezen, van ene PA3FTX wel bedacht (YL trouwens):

Zeelui:
home sweet home

Zendamateurs:
Ohm sweet Ohm


Leestekens zijn relatief makkelijk te ontwaren, ook als je ze door elkaar haalt: midden in een zin heb je komma's, vraagtekens echter alleen op het eind van een zin. Beide tekens komen vaak voor en kun je eigenlijk altijd gokken.
Vroeger seinde ik soms ook nog haakjes open en dicht, maar inmiddels te lui daarvoor geworden omdat het zo lange tekens zijn. Een puntstreep/semicolon heb je niet in CW; wel een apostroph: dat ga ik nu gebruiken in QSO's met jou in zo woorden als b.v. " 's avonds", dan wen je er aan :) Oja, een dubbele punt gaat _ _ _ . . . , wordt echter ook niet zo vaak gebruikt op HF (op 2 m in QSO met PA3DWS toch geregeld).

Met een OM had ik dit: hij begon ook net aan CW en seinde véél sneller dan hij kon nemen, ik ontdekte hem toevallig CQ-roepend op 80 m en wist dat niet. Heeft even geduurd voordat ik doorkreeg, welke snelheid hij eindelijk kon nemen :BangHead: :lol: . Elke keer seinde hij na mijn doorgang "pse QRS" en werd ik bang dattie ging afhaken van ontmoediging! Maar nee, gelukkig! Intussen heeft hij bij de morsevaardigheidswedstrijd op de DvdA zijn 20-wpm-certificaat in nemen gehaald.
Dus dat heb je netjes gedaan: keurig zo snel seinen als je kunt nemen, want anders krijg je het bovengenoemde :naughty:

Meeschrijven doe je dus ook FB, laat echter ook de streep weg bij een gemiste letter, die kun je dan later invullen. Bij b.v QSB/QRM op gevoel meerdere letters of een heel woord gemist te hebben 1 ruim gat laten, kan men dan later invullen.

Mijn foto met de Bencher per krokodille-meetsnoertjes aan de ETM2b aangesloten heb je zeker al gezien. Dat is het echte amateurwerk: jij dus hebt deze "snoertjes" aan de ant :wink: Ik heb nog startkabels, waar het kwadraat voldoende is voor starthulp door 'n vrachtauto :lol: Ik denk startkabels kan men niet meer gebruiken bij auto's vol electronica, vanwege spanningspieken; dacht zoiets gelezen te hebben.

Eens kijken, of ik eerder weer in bed ben dan de ochtendkrant komt :lol:
Bijlagen
ETM2b+BencherPA3FBF-50.JPG
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik wil wel een keer naar je set kijken. Klinkt als een brak contact en niet als een echt defect. De meeste circuits werken voor alle banden. Als 80 het dus nog wel doet dan kan er niets defect zijn in de "algemene" circuits. Dan heb je nog per band wat bandafhankelijke onderdelen zoals bv kristallen, bandfilters, spoelen, condensator. Eerste verdachte is meestal de bandkeuze schakelaar. Het signaal volgend: microfoon/AF circuit moet goed zijn. Dan wat mixers en IF versterkers en dan de eindtrap met pi-filter.
Die mixers gebruiken oscillators. Die hebben per band meestal wat LC kringen en kristallen. Als je PA het doet op 80 dan is die goed dus er komt geen vermogen aan bij de eindtrap of er komt niets uit het LPF na je eindtrap. Dat is zo te meten met scoop of spectrum analyser. Bij buizensets is dat erg makkelijk en overzichtelijk. Je kunt het signaal zo van buis naar buis vo;lgen zen ze staan meestal nog in volgorde ook. Bij moderne halfgeleider dozen nog wel eens lastig omdat er daar voor de compactheid nog al eens rare dingen worden gedaan. Vooral met multilayer printplaten.

Ik hoorde je gisteren avond nog met iemand. Hij noemde je net je call toen ik de set aandeed. Daarna nog een stuk tekst maar ik had moeite hem te nemen. Hij seinde wel netjes volgens mij maar soms was de afstand tussen letters er niet echt voor mijn gevoel en het ging te langzaam. Jij zat veel sneller en dat kon ik wel nemen maar van het duits niet zo veel maken. Volgens mij hoorde ik iets over schnapps en hi hi. Ik heb maar heel even geluisterd en niet geschreven want de antenne kabel moest er uit om het raam dicht te doen maar ik deed hem even nog aan om te luisteren.

http://www.hamforum.nl/download/file.ph ... &mode=view
Dit is de gewone thuis tuner. Een tuner stelt niet veel voor, zou je niet denken als je de prijzen ziet. Ik heb ook een mfj, toen ik nog dacht dat het toverdozen waren, daar zitten twee trieste varcotjes in en een krakkemikkige rolspoel. De 1:1 balun zou 300W moeten kunnen maar ik durf het er niet in te sturen. Ik ben toch niet dol op baluns aan de antenne kant. Daar zijn de impedantie wisselingen veel te groot. De vakantie tuner is gewoon een oude varco met drie banken en een redelijke plaatafstand en een rolspoeltje op een keramische kern. Mooi ding, ik moet er nog een soort teller bij maken dan kan ik standen onthouden. Hij is als L-tuner gemaakt. Het aanpasbereik is kleinder dan een T-tuner (mfj en meeste commerciele) maar het rendement is veel hoger.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

TNX posting. Het gekke is, dat, als wat uitvalt op mijn HF-set, zijn het meteen meerdere banden, en dan ook verschillend. B.v. bij de 1e uitval een paar jaar gelden ging ook de 20 m niet, nu wel (nog).
Ach, ik wacht gewoon af zolang de 80 m/160 m en 17 m het nog doen :frogwink:

Hahaha, ja ik had gisteravond sked met DL7EBT/Adolf, die op het einde, na 1 uur, klaagde, dat zijn concentratie het liet afweten (produceerde ook tegelijkertijd erge rommel....). Dus heb ik hem aanbevolen, na SK een lekkere "Schnaps" te nemen op zijn net weer geleverde prestaties :D
Ik geef opzettelijk op wat hogere snelheid en laat grotere spaties, dat is beter om geleidelijk en ongemerkt op snelheid te komen, ik kan zo stiekem de spaties wat gaan inkorten.... Zo erg langzame/uitgesmeerde CW-tekens vind ik ergens óók geen gehoor.... Maar zo leren ze het in DL, terwijl hier in PA bijna altijd "mijn" methode, die ik uiteraard weer van elders heb overgenomen, gebruikt wordt.

Vanavond zit ik weer vanaf 21.00 LT met Adolf maar ook Otto erbij, DL8LU. Die kan iets sneller nemen dan Adolf en seint ook 'n tikkeltje sneller.

Overmorgen zit ik dan met Piet, PAoPDO vanaf 20.00 LT tot 21.30 LT; we seinen dan wat rapper.... Soms is er ook PA1ZP/Jos bij met een reusachtige verticaal van ca. 20 m. Zou dus goed bij je binnen moeten komen, QTH Oss net als Piet.

Maar ja, je zei, dat jullie alleen een midweek zijn op vakantie; dan zit je evtl., al weer thuis?
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb na ons QSO nog even een QSO gemaakt met F1CNT, ik durf steeds meer :clap: dankzij jou hulp. Alleen toen hij zijn qth begon te spellen begon ik te twijfelen maar hij seinde het 3 keer en er stond drie keer de zelfde enorme reeks letters maar ik kan het niet eens uitspreken :dizzy:

Toen je wat QRS ging lukte het ineens heel goed, ik had een heel stuk foutloos maar dan wil je dat vasthouden en toen je met leestekens ging strooien in 's-avonds sloeg de paniek weer even toe en begon ik achter te lopen en werd pissig op mezelf waardoor ik nog meer miste. Het seinen ging wel lekker dacht ik en ik kon het meeste wel volgen maar ik heb qua nemen betere avonden gehad. Zal wel zijn omdat ik nog wat grieperig ben (nee geen varkensgriep, dat had ik goed genomen :-) ) Belangrijkste is dat mijn seinangst steeds minder wordt.

73

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Ja, ik had reeds gewaarschuwd, dat ik van nu af aan ook de apostrof ga gebruiken :lol: :lol: Niet uit het lood laten slaan, het bestaat alleen maar uit . _ _ _ _ .

Als je wat onbekends tegen komt, gewoon het vreemde/onbekende teken afwachten, de samenhang wordt meteen duidelijk als je onverstoord door blijft schrijven zoals je normaal al doet, dus nie tboos worden op jezelf (en/of mij :wink: )

UFB met dat QSO met die Fransman; jammer dat ik het gemist heb, ik ben na inschrijven in het logboek (jawel, dat hou ik minutieus bij hoewel het niet meer hoeft) nog over de band gefietst voordat ik QRT ging; had graag muisje gespeeld.
Had je zelf CQ geroepen, of heb je dat CQ van die Fransman beantwoord?
Benieuwd wat het QTH van die Fransman was, kun je dat hier op het forum zetten??
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Rocquencourt, vooral dat cq bracht me in verwarring. Hij seinde wat onregelmatig, mooie lange spaties en de letters net snel genoeg. Mocht van mij wat sneller maar ik heb bijna geen enkele letter gemist. Toen wij stopte had ik hem nog aan staan met het filter wijd en toen hoorde ik iemand cq roepen. Dat ging wat houterig, traag en wat vreemd. Dat stopte, er kwamen wat letters en losse pieps, toen ineens een paar keer op hoge snelheid strak cq en toen weer traag en houterig. Toen was ik eigenlijk nieuwsgierig geworden en kwam terug. Hij herhaalde mijn call dus ik kwam terug met OK, name fred fred QTH Waardenburg 2x en RST599, 5nn, toen hij met FB fred tnx fer 599 ur rst 599 5nn name guy 3x qth Rocquencourt 3x, toen ik met rig is yaesu ft950 ant is dipool, toen hij met zijn setup, daar ging ik de mist in met cijfers, een of andere icom, daarna heb ik bedankt voor het qso en 73, hij nog qsl by buro, tnx fer qso, 73 enz. Zo'n beetje een standaard QSO dus. Ik moet eens qsl kaarten laten maken. Ik heb daar niet zoveel mee en ik zat maar weinig achter de set. Ik heb nu sinds ik op HF zit (toen ik voor F opging) iets van 180 HF QSO's gemaakt waarvaan 100 op een dag (pacc) dat dus in 3 jaar tijd ofzo en dan van die 80 er zeker 40 tijdens de vakantie twee jaar geleden in Duitsland. De rest is dus een gemiddelde van 1x per maand. Ik denk dat ik in cw wel meer zal doen. Een phone standaard qso vind ik niet echt interessant en rondes ook niet. Heel soms tref je op 80 of 160m wel eens een groepje wat over techniek zit te kletsen wat wel leuk is. Ik heb een keer een uur lang zo iemand met een reparatie geholpen. Na dat ik de FTdx401 af had een keer de nachtuilen aangeroepen. Daar zijn ze nogal "hard/zeikerig" over modulatie enz dus dat is een mooie test. Dat was echter heel gezellig omdat er wat surplus verzamelaars en zelfbouwers bij zaten. De modulatie was geweldig en hij was zo schoon en een hard signaal enz. Toen ik zei dat het een 40 jaar oude yaesu was die 400W deed werd het helemaal lachen en dat terwijl ik daar "weggejaagd" ben toen ik voor het eerst op 80m zat. Ik wist niets van het hele rondes gebeuren en vroeg een rapportje omdat ik mijn antenne/tuner wilde testen en ik mocht terug komen als ik een echte antenne had. Dat is soms toch wel lachen. Ik had voor een velddag een zepp gemaakt van 50 meter om dat adri het daar altijd over heeft. Die zat daar op te werken en meldt zich op 80 in bij een of andere ronde. Zijn rapport was 59+ bij iedereen. Toen hij zei dat hij een 50 meter Zepp had riep er een dat dat niets is en 50m zeker niet werkt, Adri kan dan heel droog zeggen: oh, dus jou S-meter klopt niet want je gaf me net 59++. Tijdens de PACC zat er een dik 5KHz breed, ik zeg dat voorzichtig tegen hem, nee hoor was niet waar, mijn ontvanger was gewoon niet smal genoeg. Daar had hij geen gelijk in want het mechanische filter was maar 2,4KHz breed maar wil ik het kunnen ontvangen dan zal hij dat toch moeten uitzenden. :lol: maar dit wordt zo wel een lang verhaal :wink:

Ik word niet boos op jou hoor, alleen een beetje op mezelf als iets niet lukt. Niet te geloven dat er mensen zijn die in een paar weken op 20wpm zitten. Ik vraag me wel af en toe af of die ook echt cw op 20wpm kunnen nemen of alleen een aantal standaard woorden herkennen. Zo'n standaard qso is veel relaxter, alles wordt 3x herhaald, je weet aan de eerste letters al wat er komt en eigenlijk hoef je alleen zijn call te hebben de rest doet QRZ.com wel. Als jij een vraag stelt en ik mis te veel dan moet ik gokken en soms zit ik dan helemaal fout. Ik durf nu in ieder geval qrs te geven en te vragen of ik iets goed genomen heb. Het is uit de tekst wel op te maken, als ik het later terug lees is het vaak een aha erlebnis maar dat kost wat tijd en dan ben ik bang dat het tegenstation denkt dat je niet terug komt, er iets mis is of dat iemand anders cq gaat roepen.

Ik zat gisteren maar met 50W en dus op de FT950, dat maakt het wel moeilijker voor mij maar dan zit ik in ieder geval (als het goed is) op frequentie en anders kan ik straks alleen onder ideale omstandigheden nemen.

Wat heel vreemd is dat als een signaal wat wegzakt in qsb of qrm dan lijkt het wel of ik het ineens makkelijker kan nemen, alsof er een soort nood-programma ineens ingrijpt. Dat had ik met g4fon ook, erg lastig met bijgeluiden van honden of cavia's enz, helemaal gek werd ik. Toen zat ik electrisch tanden te poetsen achter de laptop en zet voor de grap G4fon aan en door het gebrom heen waardoor ik het bijna niet hoorde zit ik alles bijna foutloos mee op te dreunen (zonder schrijven dus) Onze hersens werken soms erg vreemd.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Ach, van dat modulatie-gedoe op 80 m ken ik er zo het e.e.a. van. Dan denk ik: "Op de sleutel heb je dit gezeur helemáál niet!" :lol: :lol:

In CW heb je daarentegen wel (soms) sleutelklikken, maar dat stoort me helemaal niet. Ik heb liever "te scherpe" tekens dan "te ronde" zoals b.v. op mijn JST 135 (wel omdat ik de filter niet helemaal kan uitzetten zoals in de NRD525, daarmee hoor ik 6 kHz up en dwn en had je gisteren daardoor meteen op 3.564 ontdekt: we zaten gisteren overigens mooi dichtbij elkaar! QRG-matig, wel te verstaan 8) ), het nemen wordt moeilijker daardoor, het verschil tussen "wél toon" en "géén toon" is onduidelijker. Heb de passband-shift ook zo verschoven dat ik vooral hoge tonen hoor, want op zich heeft de NRD een wat "donkerbruin" geluid, wat e.e.a. verergert.

Waar zit eigenlijk het nachtuilen-net precies? Ik had nl. een QRG, zoiets van 3.627, maar daar hoor ik sinds enkele weken tot maanden niks meer en vind die ronde meestal niet terug, of ik heb dan een andere ontdekt. Ik dacht ze eens op 160 m te hebben gehoord.

Tja, denk maar eens aan "optisch bedrog", die waarnemingen die er niet zijn worden door de hersens geproduceerd! Hetzelfde zal dus ook met akoestische waarnemingen zijn, denk eens aan dat automatische meeschrijven zonder dat je het in de gaten heb (of ik toen niet :frogwink: )

Leuk dus dat je in het diepe gesprongen bent en dit F-stn hebt aangeroepen! Dus bij voorkeur alleen op stns reageren die jouw snelheid hebben.

Eens kijken of ik hier een MP3 kan aanhangen.... Dit heb ik eens zomaar op Internet gevonden. Luister vooral naar de tekst en de "dit-dahs" , echt om je te bescheuren....
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Hij is echt leuk, als je geen cw kan snap je er niets van denk ik. Ik moest wel een paar keer luisteren .

Hier nog de foto's van de vakantie shack.
antenne80m.jpg
bed_shack.jpg
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Vooral leuk als je weet, dat "bum" "kont" betekent resp. het is eigenlijk een echt erg woord voor "kont" (hebben vgs. mij alleen de DL's: het woord "Arsch") :lol: :lol: Dus die arme zanger zit op de top van de wereld en heeft een koude kont :lol: En tot slot zijn de batterijen van zijn buzzer leeg....

FB die foto's, vooral natuurlijk dat van jou en hoe je al liggende naar me toe hebt geseind laatst :frogwink: Kan men zo echt op zich in laten werken :)
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Dan heb ik het toch niet goed genomen. Ik zou zweren dat hij seint, here I am. Hij zingt min of meer dacht ik: Ik zit op de top van de wereld en heb een boodschap voor u en de boodschap is dus alleen dat dat hij er zit en dat vond ik wel grappig. Maar ik vond het ook erg lastig door dat hij zingt en de dihs ook langer en korter maakt. In CW met hindernissen ben ik nog niet zo goed :wink:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Nee, dat heb je precies goed genomen: "Here I am"! Ik was benieuwd of jij dat eruit kon lezen, van de kou zijn bibberende "dit-dahs"..... . Inderdaad! UFB.

Hij ZINGT dat met zijn "koude kont"..... :lol:

Intussen heb ik op internet gezien, dat dit deuntje er niet meer voluit op staat of ervoor betaald moet worden (dan nog gokken of het ook deze versie precies is). Goed dat ik het toen gedownload had :)
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik ben vanavond te laat thuis. Ik moet weer naar zo'n "ouderavond". Lukt het morgen na Adolf ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door PA3FBF »

OK, dus vanaf ca. 22.00 lT morgenavond :D
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Plaats reactie