SSTV cam - ook jouw grafische DX monitor? (Dutch)

Sub-forum over SSTV
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

SSTV cam - ook jouw grafische DX monitor? (Dutch)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

We kennen allemaal wel de webcam beelden op internet. De mode SSTV werkt ook met beelden, alleen dan geen video, maar plaatjes. Als je deze ontvangen plaatjes op internet plaatst en dat automatisch laat verversen, kun je spreken van een SSTVcam. Je hebt dus geen fysieke camera nodig, maar wel software voor het uploaden van de plaatjes naar een webserver.

Amateurs van over de hele wereld kunnen dan kijken, of hun plaatje bij jou is binnengekomen. En zo is er inmiddels al een hele rij aan amateurs over de hele wereld, die een SSTVcam hebben. Kijk maar eens op "WorldSSTV.com"
www.WorldSSTV.com
www.WorldSSTV.com
worldsstv.jpg (28.03 KiB) 9994 keer bekeken
Dit is dus ook een erg leuke DX monitor voor bepaalde banden. Zelfs als je zelf geen SSTV bedrijft!

Er zijn SSTVcams die 24 uur per dag aanstaan en er zijn SSTVcams die alleen aanstaan, als de amateur zelf bezig is met SSTV. Beiden zijn leuk, maar vooral de 24 uurs cams zijn ideaal om te monitoren voor DX, of om je eigen signaal terug te zien. Als je een website met SSTVcam opvraagt, kijk dan vooral ook naar de tijd van de ontvangen afbeeldingen. Daaraan kun je zien of ze recent zijn, of niet. De tijd staat vrijwel altijd in UTC. Bij ons geldt een tijdsverschil van 2 uur in de zomermaanden en 1 uur in de wintermaanden. Als het in de zomer bij ons 19:13 uur is, is het in UTC 17:13.

Ik heb zelf ook een SSTVcam, welke niet 24 uur per dag aan staat. Maar als ik SSTV aan heb staan, staat ook deze SSTVcam aan. De status staat linksboven in beeld. Dit is de URL van mijn SSTV pagina met SSTVcam..
PE1RQM SSTVcam
PE1RQM SSTVcam
Hier heb ik nog een aantal interessante SSTVcams staan op mijn "links"pagina.

Ik zal binnenkort beschrijven hoe je je eigen SSTV cam kunt maken. Je kunt alvast wat uitleg vinden op de website van KE5RS.

Heb jij ook een SSTVcam? Wellicht een goed idee om je hier eens te introduceren?
Heb je nog vragen? Stel ze hier! :)
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 18 aug 2008, 22:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link update
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: SSTV cam - ook jouw grafische DX monitor?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Voor MMSSTV heb ik alvast een stukje geschreven (Engels):
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=39&t=451
Plaats reactie