Bouw van de sweep generator

Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer".
Forumregels
Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer". Leden van de projectgroep hebben een extra subforum, maar daar worden geen technische zaken in besproken. Er kunnen geen leden meer toegelaten worden. Om die reden is alle informatie nu voor iedereen beschikbaar en kun je printen e.d. bestellen in de "Project winkel"
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door fred101 »

Nee hoor, die waren niet op maar de gaatjes van de print zijn te klein :dontknow: :lipssealed:
Maar praatjes vullen geen gaatjes en soldeer doet dat wel dus, ben ik de eerste :pray:

Zo beter ? Duurde wel even voor ik de juiste bijpassende draadkleur vond.
SA_project3.JPG
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Keurig Fred, soldeer ook de rand aan de bovenkant even vast aan het kastje op een aantal punten.

Klein zijn die "gewone mensen weerstanden" he? :lol:
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door fred101 »

Dank u. Die rand zit over de hele onderkant naadloos dicht gesoldeerd. Moet alleen de rechtopstaande binnenhoeken nog doen en 1nF ctjes over de doorvoer Ctjes heen (maar dat kan ook als het nodig mocht zijn.)

Overigens hebben we het steeds over de sweep print maar dit is toch de zaagtand generator print ? De sweepgenerator zit toch in het tuner blikje ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Zaagtand, sweep, dat is in dit geval dezelfde print en is straks het hart van de analyzer. De tuner is alleen maar de RF unit.
Op deze sweep print zitten straks twee zaagtand uitgangen, één voor je scoop en één voor aan de tuner.

De bovenkant moet je ook vastsolderen aan je kastje. Of in ieder geval een paar punten. Ookal is hij doorgemetaliseerd, kun je beter goed contact maken met de massa, dan via kleine doormetaliseringen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door fred101 »

Een sweepgenerator is een vco. Voltage controlled oscillator. Door het voltage te veranderen kun je de frequentie veranderen. Dat kan je met de hand maar ook automatisch door er een zaagtand (of ander stuursignaal) op te zetten. De zaagtandgenerator maakt dus van de vco een sweepgenerator. De VCO zit in de tunerblikjes. Dat wordt dus de sweepgenerator. De print die nu af is, is de besturing van de sweepgenerator en geeft de X ingang van de scoop aan waar hij moet plotten en wanneer hij terug moet. Als het voltage halverwege is dan is de X op het scherm ook halverwege en de frequentie van de sweepgeneratoor in de tuner ook. De tuner is een ontvanger/mixer

De tracking generator is tweede tuner die meegesweept wordt, synchroon met de ontvangst-tuner. Alleen wordt deze als zender gebruikt. Dat signaal kun je in een DUT sturen en daarna aan de ontvanger voeren. Als er geen magnitude verandering plaats vindt in het DUT dan is er geen versterking of verzwakking. De scoop geeft dan een vlakke lijn. Is er wel een verzwakking of versterking dan zie je dat op de trace. Je ziet alleen de veranderingen in amplitude niet in fase.
Bij filters is dat lastig omdat bij resonantie de fase erg snel van positief naar negatief wisselt maar de amplidude daar vrij vlak blijft. Immers een capacitieve reactantie dempt even veel als een inductieve van de zelfde grote maar de SA ziet alleen de impedantie. Als je dan Fase nog kunt weergeven zie je precies de resonantie.

Tenminste zo heb ik het tot nu toe begrepen maar dit is allemaal erg complex dus ik kan er best naastzitten
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

fred101 schreef:Een sweepgenerator is een vco.
Een VCO genereert zelf geen sweep, dus is dat geen sweep "generator" alleen.
Als je hele correcte benamingen zou gebruiken, zou de zaagtand én VCO samen een sweep generator genoemd worden.

Aan de andere kant zou een gegenereerde gesweepte spanning ook een sweep generator kunnen worden genoemd. Het probleem is meer, dat de naam "generator" niet ingewikkelder moet worden opgevat als een "opwekker".

Maar ik kan begrijpen dat je bij soortgelijke apparaten het liefst spreekt binnen het frequentiedomein. En dan klopt je bewering zeker. Maar wij werken heel modulair en nog vóór de tuner zitten we in het spanningsdomein. Ook de X-as van de scoop wordt gesweept met spanning immers.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door fred101 »

Daar heb je inderdaad een punt. De zaagtand sweept in amplitude en genereert een spanning dus mag ook sweepgenerator heten :dizzy:
Nog even een toelichting: wat ik bedoelde: een sweepgenerator is een VCO maar natuurlijk niet iedere VCO is een sweepgenerator. Ook niet iedere sweepgenerator een VCO trouwens want in een van mijn wobbelaars wordt de sweep mechanisch opgewekt.

Ik ben op dat punt misschien een beetje teveel een pietje precies, ik probeer altijd zo goed mogelijk de juiste definities aan te houden. Dat voorkomt verwarring. Dat is echter best moeilijk (simpel voorbeeld: Een unun als balun benoemen of impedantie en rectantie door elkaar gooien)

Ik moet voor die HP VNA nu ook een sweep-oscillator :-) gaan maken. De zaagtand pak ik uit de scoop en ik heb nog een TV tuner (uit mijn huidige panorama ontvanger) Die moet 200-300MHz kunnen sweepen. Daarbij een 200,1 LO en mixer zodat ik daar ook een 0-110MHz sweep heb. Dat ding moet volgens een applicatie note die ik vond een sweep van 200-310 hebben wat hij intern mixed met zijn eigen LO naar 0-110. Dan moet hij een 0-110MHz sweep hebben wat via een splitter door het DUT gaat naar de test ingaang en direct naar de referentie ingang. Die mixed hij dan met het eerdere signaal naar 278KHz en dan worden er amplitudes en fases vergeleken. Ik snap nu wel dat Rene zei dat zo'n ding complex is. Zo'n splitter is dadelijk bij de SA misschien ook wel handig want dan kun je het signaal van de tracking generator vergelijken met het gemeten signaal. Moet alleen nog een schema vinden hoe ze dat maken. Ik denk gewoon met weerstanden.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

een power divider kan met weerstanden. Ook trafo's en microstrips komen voor.

http://ecow.engr.wisc.edu/cgi-bin/get/m ... rsdfaq.pdf

Ongeveer deze divider heb ik gemaakt met 12 SMD weerstanden van 64 ohm.
De drie takken bestaan elk uit 4 parallel geschakelde weerstanden ivm het vermogen.
De weerstanden zijn rechtstreeks op de BNC connectoren gesoldeerd.

of:

http://www.umcc111.com/Definition-In-Ph ... ivider.htm

René
Gebruikersavatar
pa2hos
.
.
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2007, 21:17
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door pa2hos »

Hallo allemaal

zaterdag de print ontvangen van Tjaling bij de opendag in zwolle bij de octobus
en ben er vandaag mee begonnen en zie de onderdelen zitten er op nu nog in blik en
dan de rest nog

bij deze wens ik iedereen succes bij de bouw

Groeten PA2hos
Bijlagen
DSCF1252.JPG
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door rbeckers »

Er wordt goed gebouwd en gesoldeerd! :D
Is er ook al iemand, behalve Timo, die de sweep print getest en werkend heeft?

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb de voeding nog niet gebouwd en het leek me niet zo'n goed idee experimenteel mijn mooie printje op te blazen. Ik heb nog steeds niet zoveel vertrouwen in het "fred-proof" zijn van die kunstof veelpootjes.

De gepubliceerde voeding is nu definitief dacht ik of wordt daar nog aan gewerkt ?

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ziet erg goed uit allemaal!

Ik heb de sweep print nog niet getest. Ik kan het voedingsprintje weleens lenen van Timo.
@ Fred: Aan de voeding worden nog wat kleine veranderingen aangebracht. Ik heb begrepen dat Timo nog een enkele elko iets vergroot heeft. Maar die staat wel klaar om naar de productie te gaan. Maar we hebben besloten dat te gaan combineren met de counter print. Dat bespaard wat kosten en tijd. En dan daarna nog de langverwachte IF print afmaken!
Gebruikersavatar
pa2hos
.
.
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2007, 21:17
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door pa2hos »

Hallo allemaal

heb hem afgebouwd maar zoek nog een lm393 zat niet bij het pakket
wordt deze nog geleverd of zijn er personen die hem wel hebben

GRT PA2HOS
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Die wordt niet meegeleverd (zie partlist, waar FOD achter staat wordt meegeleverd). Dus die moet men zelf zoeken. Ik had er toevallig nog één gevonden in de junkbox, maar heb niet een exemplaar over.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door fred101 »

ik heb er een van een oude print gehaald. Ze komen redelijk wat voor. Ik heb er drie uitgesoldeerd maar ik weet dus niet of ze goed zijn. Als je wat oude printen hebt, dit was een videoprint en twee voedingen, zal er wel een opzitten.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie

Terug naar “Project "zelfbouw spectrum analyzer"”