Bouw van de sweep generator

Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer".
Forumregels
Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer". Leden van de projectgroep hebben een extra subforum, maar daar worden geen technische zaken in besproken. Er kunnen geen leden meer toegelaten worden. Om die reden is alle informatie nu voor iedereen beschikbaar en kun je printen e.d. bestellen in de "Project winkel"
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb gekozen voor koperprint van 3cm hoog, wat een prima vervanger is voor blik (wat ik niet heb). Ik heb gezorgd dat alle zijden contact maken met massa met doorsolderingen. Verder is het bakje helemaal dichtgesoldeerd en er komen kapjes aan de boven en onderkant, welke ook helemaal dichtgesoldeerd gaan worden zodra de sweep goed werkt. Alle aansluitingen zitten met 1nF doorvoer in het kastje.
100_4343.JPG
100_4344.JPG
mr.crash
.
.
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:41

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door mr.crash »

ik heb ook begonnen met de sweep print.
Maar mijn SMD C's lijken net iets te groot
Ze zijn 3.19 mm lang en de soldeer eilandjes lijken net iets dichter
bij elkaar.
Moet ik door gaan of anderen kopen

grt Han
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door fred101 »

De contacten lopen een stukje onder het geval door. Volgens mij was dit al de grootste maat.
Ik soldeer ze tegenwoordig iets anders maar op zo'n print eerst een beetje tin op het eilandje dan ding erop en vast solderen.
Ik leg het nu op het te solderen plekje. Klem hem vast met een pincet en vloei er dan tin tegen aan. Dan ligt het vlak ipv scheef op een bergje soldeer. Heb net een ontvangertje gemaakt met smd's en dan deels dead bug en deels gefreesde eilandjes.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
mr.crash
.
.
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:41

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door mr.crash »

Hi Fred

O.k dan ga ik morgen gewoon verder ( ik heb er al 1 C op de print !!!!! nog 11 :lol: )
Ik heb er een paar extra wat ze vliegen nog wel eens weg bij mij,en ik vindt ze nooit terug

grt Han
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Weet je Han, wie er goed is in het terugvinden van SMD-tjes?

Je stofzuiger :lol:

Maar die componentjes komen niet zo precies hoor, als ze maar voldoende contact maken. Er zitten weinig echt hoge frequenties in de sweep print.
mr.crash
.
.
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:41

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door mr.crash »

Ik heb bijna alles er op zitten ( ik hoop op de goede plaats :lol: )
Deze week weer wat onderdelen halen.
De potmeter P6 ( 50KOhm ) moet dat lin of een log zijn
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ach, stop er maar een lineaire meerslagenpotmeter in Han. (sorry was vergeten te reageren op je laatste berichtje)

Is het bouwen verder nog gelukt? Ik ben benieuwd naar je resultaat en een foto is natuurlijk altijd welkom :)
Op naar de volgende printen: de voeding en de counter!
mr.crash
.
.
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:41

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door mr.crash »

Hi Tjalling..

Ik ben bijna klaar..
En dan maar hopen dat het werkt.
De tempo is er even uit..
Dus het is wel leuk dat de voeding en de counter
er aan komt.

Gr Han
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Nu sommigen zijn aangekomen bij het aansluiten van het geheel (wat we samen met het afregelen bespreken in het topic "Opbouw, blokschema en afregeling van het geheel" http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=36&t=1562), verwacht ik wel wat vragen waar ik zelf ook even naar heb moeten kijken.

AC6V:
Zo heb je de AC6V aansluiting op TP11. Die 6V komt niet zo precies om het maar gelijk wat makkelijker te maken. TP11 sluit je aan op de uitgangsspanning van de trafo (ca. 15V als je de goede trafo gekozen hebt). Pas daarna werkt SW1 (50Hz sync)! Als je wat 50Hz brom oppikt, kan het zinvol wezen om deze schakelaar te gebruiken om gebibber in beeld te voorkomen. Ideaal dus om deze schakelaar straks op het front van de behuizing van de spectrum analyzer te plaatsen.

Marker:
SW2 is om de marker in te schakelen. Dat is een helder streepje, waarvan je de positie kunt instellen met een externe meerslagenpotmeter (P6).

De externe potmeters:
Alle drie de meerslagenpotmeters zijn berekend op 50k. Dat heeft te maken met de voorschakelweerstanden op de print. Gebruik je potmeters met een hogere waarde, zet dan nog een weerstandje in serie om te voorkomen dat in een deel van het einde van de loop van de potmeter er weinig meer gebeurd. Zo heb ik voor de center frequentie een 100k potmeter gebruikt en heb in serie van R24 aan de buitenzijde van de sweep behuizing nog een 100k instel potmetertje gehangen (dat is de draad waar je onbelast ongeveer 12V op meet). Deze instelpotmeter hangt fysiek aan de meerslagenpotmeter. Draai naar de hoogste frequentie met de meerslagenpotmeter. Draai nu met het instelpotmetertje tot de counter net weer wat terug begint te lopen (dat is ongeveer op 490MHz). Het kan ook voorkomen dat je ergens in de zeshonderd MHZ op de counter ziet. Dat kan de tuner niet eens maken, dus dan ook wat terugregelen tot de counter iets terug begint te lopen rond 490MHz.
Potmeter op potmeter in de 12V lijn (niet de loper).
Potmeter op potmeter in de 12V lijn (niet de loper).
Gebruik je een te lage potmeter (bijvoorbeeld 20k), dan komt de analyzer niet hoog genoeg. Speel dan wat met R24 (beetje verlagen in waarde). Alleen blijkt een 100k wat fijner te regelen dan een 20k (een potmeter heeft een soort van "resolutie").
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Afstembereik opdelen (optie):
Ik vond het instellen van de frequentie en het centreren van smalband signalen toch wat een te grote uitdaging. Als je al even aan de "center frequentie" potmeter P5 zat, sprong de draaggolf die ik wilde meten in het beeld van de scoop al van links naar rechts. Ik heb een eenvoudige, maar wat mij betreft zeer doeltreffende oplossing. Ik heb door middel van een spanningsdeler met instelpotmetertjes en een schakelaar het afstembereik van de hoofdpotmeter P5 door midden gedeeld: stand 1 van ca. 0 tot 255 MHz en stand 2 van 245 tot 490MHz (beetje overlap in het midden). Zodoende moet je wat meer draaien aan P5 om de frequentie in te stellen en dat kan nu dus twee keer zo nauwkeurig. Bovendien verloopt de frequentie minder als je (per ongeluk) even tegen P5 aan stoot. Even een opmerking over laagste stand, 0 Mhz dus. De tuners schieten iets door onder de nul. De counter gaat dan van 999 weer omlaag. Dat is maar een paar MHz, gewoon negeren :)
Alleen de bovenste potmeter komt in het voorfrontje plus een schakelaar. De drie onderste potmeters zijn instelpotmeters en dienen éénmalig afgeregeld te worden en kunnen in de behuizing gemonteerd worden.
Alleen de bovenste potmeter komt in het voorfrontje plus een schakelaar. De drie onderste potmeters zijn instelpotmeters en dienen éénmalig afgeregeld te worden en kunnen in de behuizing gemonteerd worden.
Je zult de weerstandswaarden van de instelpotmeters misschien wat experimenteel moeten vaststellen. De meesten hebben een 50k potmeter ontvangen voor P5. Ik heb 100k gebruikt. In het geval van een 50k P5 meerslagenpotmeter kun je alle kleine potmeters halveren in waarde. Probeer maar eens. Het afregelen is een kwestie van balanceren, want de één beïnvloed de ander weer. Steeds iets naar elkaar toe draaien tot je een goede balans hebt gevonden.
- Zet P101 in het midden
- Zet de schakelaar op stand 245-491MHz (je haalt de nul niet in die stand, mocht je willen weten op welke stand de schakelaar staat)
- Balanceer nu tussen P102 en P103. Ze beïnvloeden elkaar. Draai steeds met P5 (meerslagen potmeter) heen en weer van min naar max. Je moet op ongeveer minimaal 245MHz en maximaal 491MHz uitkomen (afhankelijk van het bereik van je tuner). Het is de bedoeling, dat P5 geen loze ruimte heeft op de hoogste waarde. Stel dat je bijvoorbeeld 490,6 MHz haalt, regel de potmeters dan zodanig terug, dat je 490,5 MHz af gaat lezen. Plus-minus... In ieder geval dat de counter weer iets terug dreigt te lopen.
- Zet de schakelaar nu op de stand 0-255Mhz. Draai P5 (meerslagen potmeter) nu op max. Regel P101 nu nog iets af tot je ca. 255 MHz afleest.
- Controleer of alles nog goed staat en regel eventueel iets bij. Wees niet te precies, als de twee standen van de schakelaar elkaar op max en min maar iets overlappen.

>> Mijn 100k potmeter (P5) is stuk gegaan, dus ik ben ook weer gewoon een 50k potmeter gaan gebruiken. Van P101 t/m P103 heb ik de waarden gemeten, zoals het in mijn schakeling werkt. Misschien een handig uitgangspunt om je potmeters voor het monteren daar op te zetten. Je hoeft dan alleen nog maar iets bij te regelen:

P5 = 50k potmeter meerslagen
P101 = 220k potmeter, ingesteld op 120k
P102 = 50k potmeter, ingesteld op 30k
P103 = 100k potmeter, ingesteld op 47k

Voor P101 en P103 heb ik zelfs een vaste weerstand gebruikt (E-12 reeks). Voor P102 heb ik nog wel een potmeter gebruikt.
Gebruikersavatar
on1bes
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2010, 23:34

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door on1bes »

Tjalling
Als ik je schemaatje bekijk, is het niet goed uit te maken hoe die schakelaar mechanisch werkt ?
Zou je even kunnen aangeven hoe dat precies zit ( of je schema aanpassen ) ? : is het weergegeven als een schuif-schakelaartje of een tuimel-schakelaartje ? Ik zie dat het middenkontact links BENEDEN zit, en rechts in het MIDDEN.
Normaal zouden die dan toch beide in het midden moeten zitten ? Als ze mechanisch gekoppeld zijn natuurlijk.
:wink: Herman on1bes
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ja, dat was wat verkeerd getekend. Bedankt voor je feedback. Het is dezelfde layout als de achterkant van een tuimelschakelaar. De middencontacten zitten hier dan ook in het midden en maken met -of de bovenkant, of de onderkant contact.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep print

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik had een foutje gemaakt in het potmeter schema. Het frequentiebereik stond niet goed bij de juiste potmeters. Tevens wat tekst aangevuld voor diegenen die het nog willen namaken. Ook voor een 50k meerslagen potmeter staan de waarden er nu onder (in de tekst van het topic).
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f= ... 6263#p6263
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de sweep generator

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Afregelen sweep generator: ik heb een foutje ontdekt in het document over de afregelprocedure van de sweep generator. Bij sweep time stond dat de 50Hz sync schakelaar ingeschakeld moest worden, maar die moest juist uitgeschakeld worden om het verschil met deze potmeter regeling te zien. Nieuwe document staat in het schematopic, of als link in de startpost van deze topic.
Plaats reactie

Terug naar “Project "zelfbouw spectrum analyzer"”