Bouw van de IF logdetector

Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer".
Forumregels
Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer". Leden van de projectgroep hebben een extra subforum, maar daar worden geen technische zaken in besproken. Er kunnen geen leden meer toegelaten worden. Om die reden is alle informatie nu voor iedereen beschikbaar en kun je printen e.d. bestellen in de "Project winkel"
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

fred101 schreef:Er komt niks uit mijn IF. De 25 MHz oscillator doet het. Op de Als ik de direct 30 MHz opzet meet ik 30 op G1, ongeveer 24,5 ( met de scoop niet met counter gechecked) op G2 maar geen 5 MHz op de drain. Ben bang dat mijn FET defect is. Na de FET op L5 meet ik helemaal niks meer.

Ben een stapje verder. De FET is goed. De ingangskring stond op 22 MHz. De gele kern heeft nu 3 windingen minder dan op de foto van Tjalling. Na de FET staat nu 5,5 MHz. L4 piekt ook maar op de volgende ringkern staat niks. Het is best lastig dat je aan de onderkant moet meten dus ik moet steeds alles weer uitbouwen. Ik ga de voedingsdraadjes ect maar eens tijdelijk verlengen en met een TG aan de gang.
Bij mij stonden de kringen er ook iets naast volgens mij. L2 en L4 moest ik helemaal in- of uitdraaien en toen stond het spul nog niet op max. Dat heb ik illegaal gecorrigeerd met C-tjes, maar daarmee bleek ik wel de doorlaatcurve negatief te beïnvloeden (niet dat ik dat zag op de scoop). Dus het is goed mogelijk dat ook ik wat teveel windingen heb. Hoe dat verschil met Timo zijn ontwerp kan ontstaan is mij niet duidelijk, maar zou misschien met de manier van wikkelen en de draaddikte te maken kunnen hebben :?:

Fred, staat P1 wel op max. gain voor je gaat afregelen? Anders heb je kans dat je nauwelijks wat ziet. Misschien moet je eerst TC2 nog pieken voor je wat op L5 meet? Het zijn maar zwakke signaaltjes waar je aan moet meten. Ik heb alles (aanvankelijk grof) afgeregeld op de scoop (zie vorige reactie).
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door fred101 »

Tjalling, de gain is nog niet van belang, zover komt het signaal nog niet eens. Ik snp alleen niet waarom ht bij mij zo kritisch is. Er komt helemaal niks door. Na L6 is er van 0 dBm nog maar iets van 50 mVtt over. Als ik 5,5 MHz injecteer met de boel verder uit dan piekt het scope signaal op L6 op 4,2 MHz.

L4 piekt goed. Ik heb de gele kern nog een winding minder gegeven. Nu piekt hij nog beter. Als ik de VNA aansluit voor het 33 pF Ctje. Dan De piekt met flinke demping op 4,2 ( ongeveer 50 dB demping) en 6,2 MHz ( ongeveer 35 dB demping) Dat laatste is L5, dat zie ik aan de reactie van de trimmer. L6 geeft een piekje op 4,2 MHz. Dat is beide erg ver er naast, het gezamelijke resultaat is veel demping. Dat is het probleem van een scoop. Je stuurt 5,5 in dus dat wordt door beide gedempt. Je ziet alleen het totale resultaat, in mijn geval nagenoeg niets.

Ik moet haast een reeks foute componenten geplaatst hebben anders weet ik het niet. Zo veel maakt een winding meer of minder op 5,5 MHz niet uit. Helaas zijn de Ctjes niet te controleren zonder los solderen ( en dan kan je ze weggooien) Bij jullie werkt het allemaal wel dus ik moet iets fout doen ( maar ik denk dat er ook bij jullie filters nog veel winst te halen is)
Heb je dynamisch bereik getest. Dus een mertzender er op. 0 dBm invoeren en dan het signaal van de meetzender verzwakken ( in de meetzender zelf om overspraak in de interne verzwakker te voorkomen) tot bv -100 dBm om te zien tot hoever je een signaal nog ziet ? En dan in 25 KHz en 250 KHz natuurlijk. In de 25 KHz stand moet je ruisvloer zakken. Dus het signaal steekt dan verder boven de ruisvloer uit. Ik weet niet hoe het hier gaat maar op echte SA's zakt je ruisvloer. Dus de piek van het signaal blijft tov de referentie gelijk maar de ruisvloer zakt een aantal dB.

Ik koppel nu met 50 ohm in en de capaciteit van de kabels zal nog wat uitmaken dus uiteindelijk zal ik zo niet precies uitkomen maar dat laatste is dan meestal met de trimmers te compenseren.

Het probleem van spoelen of condensators aanpassen is dat je ook vaak de impedantie verandert. L5 is bv een soort LPF. Dt vormt een impedantie aanpassing. L6 is een parallelkring. Dat is weer minder kritisch, die zijn hoogohmig. Het resultaat is en hogere doorgangsdemping. Als de iF gain voldoende is kan je sterke signalen wel compenseren maar signalen die in de ruisvloer zakken zijn definitief kwijt en je ruisvloer gaat omhoog. Ook die versterk je meer dan nodig.
Ik had liever na de mixer een aanpassing naar 50 ohm gezien. Dan een los passief bandfilter ( 50 ohm in/ uit) gezien wat je dus extern optimaal kan afregelen. Daarna de IF amp en detector met 50 ohm ingang. Ik heb een keer een passief 100 MHz LPF meetfilter gemaakt wat in de stopband meer dan 80 dB dempt met minder dan 0,1-0,3 dB insertion loss.

Probleem zit hem waarschijnlijk in de afwijking van de C's. De trimmer is maar 20 pF parllel aan de relatief grote Cs. Ik zou daar liever iets van 4-40 voor zien.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb nu signaal na de laatste kring voor de detector.
Is de preciese frequentie belangrijk. Volgens mij niet. Het gaat als gefilterd AC naar die detector en dan moet het goed zijn lijkt mij. Of dat 5,4 of 5,6 MHz is bedoel ik dan.
Ik heb de boel eerst met de vna kring voor kring gedaan. Toen met de SA gemeten en ik had op de hier onder genoemde via een signaal van ongeveer -30 dBm maar echt reactie op de filter trimmers zie ik niet dus ik denk dat ik nog veel te weinig heb. Aan de andere kant als hij al -80 dBm signalen moet zien, en die detector is ook gevoelig zou ik toch minstens een bobbeltje of bultje moeten zien maar er staat nog geen mV op de Y uitgang.

Kan iemand met een scoop meten hoeveel mV er staat. Onder het laatste trafotje zit een via in de pcb. Als je de ingang rechts van je hebt zit dat ding links en de via zit er een paar mm onder. Hoeveel mV met een 10:1 probe ? Dan kan ik vergelijken.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Die van mij ligt even niet aangesloten op het bureau. Maar misschien heb ik een beter idee... die van mij werkt tenslotte al aardig: ik zou nog eens langskomen zoals lang geleden beloofd ( :oops: ) en dan kan ik die van mij meenemen. Dan kun je naar hartelust meten in mijn exemplaar. Goed plan?

Verder kan ik je nog weinig meer vertellen, want de IF logdetector is voor mij een leerschool. Op dat vlak kan ik nog wat wijzer worden, hi. Het is puur toeval dat die van mij direct werkte.
Gebruikersavatar
on1bes
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2010, 23:34

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door on1bes »

Fred, die van mij werkt nu ook volledig, inclusief de 25kHz filter !. En eigenlijk zonder enig onderdeel te hoeven vervangen.
Ik zie nu echter dat hier enorm veel informatie niet wordt vermeld om dat ding af te kunnen regelen. Het komt er op neer dat je zomaar NIET aan de (25kHz) kringen mag meten met gelijk wat. Deze gaan dan direct afwijken van hun normale waarden, en dan krijg je geen signaal meer. Het is nu te laat om uitgebreid te reageren. Ik zal morgen trachten wat meer info te vermelden.
:wink: Herman on1bes
huug
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 dec 2009, 12:39

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door huug »

hallo allemaal
het gaat de goede kant op Herman lees ik.
ik houd het nog allemaal wel bij.
maar niet zo druk met de SA maak hem wel af tzt.
ik heb voor een appel en een ei een Hameg 5006 op de kop getikt.
dus het moet is even weg bij mij.
blijf het volgen sucses er mee.

gr. huug
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door fred101 »

Alle filters reageren nu. Ik had een stomme fout gemaakt. Alle spoeltjes 33 windingen ipv 38. Gewoon fout gelezen waarschijnlijk. Nu zijn alle kringen op 5,424 af te regelen. Er komt echter nog geen signaal uit de Y uitgang. Helemaal niks.

Ik begin aan mijn tuner te twijfelen. het ding drift as een gek.

Als ik hem na een uur aanstaan ofzo afregel op 30 MHz rond ( zover dat gaat want stabiel is het niet) afzet en dan bv een uur later weer aanzet staat hij op 32 MHz en loopt in ren halfuur ofzo 2 MHz terug. Ik regel af met de sweep breedte op minimaal en de Fc ook op wat ik hoop dat minimaal is ( mijn led segmenten zitten namelijk fout, ik weet al wat) als ik hem laat sweepen loopt het signaal van een lage frequentie naar 30 MHz. Dat is goed lijkt me dus Fc zal wel op nul staan.

Als ik de Fc draai dan wordt de frequentie op de uitgang van de tuner hoger dan 30 MHz. Dat lijkt me ook goed.

Herman, ik kan wel aan kringen meten. Ik belast de kring daar niet mee. Ik gebruik van HP een actieve 500 MHz VNA/SA probe met 100x verzwakker kop. Die hoef ik niet eens op een spoor of soldeerpunt te houden. Gewoon in de buurt op op de pcb in de buurt geeft al genoeg te zien op de SA en als ik hem op de kring prik dan verloopt hij niet zichtbaar.
Wat er gebeurd als je dat met een scoopprobe doet is dat je extra weerstand welke de Q verlaagd ook iets van 15 tot 35 pF toevoegt aan de kring en daarmee trek je hem omlaag. Ik gebruik meestal een VNA of SA met actieve VNA of passieve H probes voor zoiets. Die VNA probe heeft minder dan 3 pF zonder verzwakking dus stel dat hij invloed heeft dan is dat eenvoudig bij te pieken als je aan het eind van het filter meet.

Er staat na de laatste trafo 400 mVtt en het maakt niet welk filter ik gebruik. Daar reageert hij niet op dus mogelijk zit daar iets fout. We zoeken verder.

Een goede afregelhandleiding met oa meet-data ( dus hoeveel volt met welke frequentie waar) zou niet gek zijn.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb het probleem ontdekt. Er staat geen 5V op de regelaar zijn uitgang. Hij is gewoon defect.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Volgens mij heb ik nog wel zo'n ding liggen, maar dan moet ik even zoeken. Laat maar weten of je problemen hebt om er één te vinden... Wel fijn dat je dit gevonden hebt nu. Kan gebeuren.
Gebruikersavatar
on1bes
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2010, 23:34

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door on1bes »

Ja, Fred heeft wel heel veel pech.
O.K. Fred . Blij dat je toch al op weg bent. Je bent natuurlijk wel in het voordeel : een VNA of andere SA heb ik zelf niet, maar die heeft er wel aangehangen. Maar toch is dat niet altijd de oplossing. Het is voor de meesten blijkbaar toch niet zo'n simpel apparaat, want hier op het forum is er maar weinig reactie van die andere 10 .. ?, en ik denk dat het wel wat afschrikt. Ik wil alleen maar zeggen dat het met eenvoudiger middelen ook moet lukken (zoals bij mij). Ik was ook verkeerd bezig, en dan helpt een VNA niet meer. Vandaar dat ik voor de ANDEREN een kleine beschrijving heb hoe het ook bij mij gelukt is. Maar ik zie na een uur dat die beschijving nu toch een lijvige beschrijving (1 blz) geworden is. En dan nog maar enkel de IF print.
Tjalling, zou ik die als PDF bijlage doorsturen, of gewoon als tekst ?
Herman on1bes
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door fred101 »

Net een heel verhaal getyped maar dat is verdwenen ?

Hij doet het. Ruisvloer ligt op -105 dBm. Beeld ziet er SA achtig uit. Niks raars of ongewenst signaal. Mooi dik grasveld. Videofilters werken perfect.
Filter 25/250 doet echter helemaal niets. Ook zie ik geen reactie als ik aan de timmers draai van het 25 KHz deel. Ik zie op de HP dat ze wel degelijk reageren en pieken. Hij schakelt dus niet om. Klote pcb, zie onder.
Hij staat al min of min lineair en de marker/ centre frequentie staat goed over het hle bereik. Moet hem alleen op zijn chinees lezen :D

Maar het is niet vreemd dat het met VNA en SA niet lukte. De 5 V regelaar bleek ook niet defect. De fout bleek in de printplaat te zitten. L11 lag aan massa. De vlekken rondom het pootje die ik voor groene verf aanzag bleek half weggeetst koper te zijn. Na dat te hebben weggefreesd deed hij het. Maar ik heb zo'n idee dat dit niet de enige fout is. Ook bij de regelaar vond ik zo'n lek. Die maakte echter geen contact. Dat wordt dus weer uitbouwen en de microscoop erbij.
Chineese pcb 's ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

fred101 schreef:Net een heel verhaal getyped maar dat is verdwenen ?
O jee... ik heb de timeout ooit al langer gezet om dat te voorkomen. Ik hoop niet dat je teveel moeite voor niets hebt gedaan.

Maar gefeliciteerd dat hij het al wat doet!
fred101 schreef:Filter 25/250 doet echter helemaal niets
Schakel je de schakelaar wel naar +5V? In het oude blokschema stond dat verkeerd. Toen suggereerden we dat je naar ground moest schakelen.
on1bes schreef:De vlekken rondom het pootje die ik voor groene verf aanzag bleek half weggeetst koper te zijn. Na dat te hebben weggefreesd deed hij het. Maar ik heb zo'n idee dat dit niet de enige fout is. Ook bij de regelaar vond ik zo'n lek. Die maakte echter geen contact. Dat wordt dus weer uitbouwen en de microscoop erbij.
Ik heb hier nog 5 printen liggen en kan daar geen problemen in vinden. Blijkbaar heb je nét dat mislukte exemplaar. Ik heb daar verder ook nog geen klachten over ontvangen.
IF printen kant 1.jpg
IF printen kant 2.jpg
fred101 schreef:Chineese pcb 's ?
Nee dat niet. We hebben daar niet op bezuinigd.
Gebruikersavatar
on1bes
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2010, 23:34

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door on1bes »

" on1bes schreef:
Ik schreef niks Tjalling !? Bij mij zijn er geen sluitingen op de print gevonden.
:P Herman on1bes
Gebruikersavatar
on1bes
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2010, 23:34

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door on1bes »

on1bes schreef :
. .Vandaar dat ik voor de ANDEREN een kleine beschrijving heb hoe het ook bij mij gelukt is. Maar ik zie na een uur dat die beschijving nu toch een lijvige beschrijving (1 blz) geworden is. En dan nog maar enkel de IF print.
Tjalling, zou ik die als PDF bijlage doorsturen, of gewoon als tekst ?
Tjalling
Zet ik de IF afregeling in dit topic of in "Opbouw, blokschema en afregeling van het geheel" ?
:( Herman on1bes
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

on1bes schreef:Ik schreef niks Tjalling !? Bij mij zijn er geen sluitingen op de print gevonden.
Nee, dat was Fred, die heeft natuurlijk alles gesoldeerd met een soldeerpistool van 500W :lol:

Als het echt om de afregeling gaat en niet meer het solderen of problemen oplossen, zou ik het weer in de afbouw topic plaatsen. Tnx :)
Plaats reactie

Terug naar “Project "zelfbouw spectrum analyzer"”