Bouw van de IF logdetector

Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer".
Forumregels
Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer". Leden van de projectgroep hebben een extra subforum, maar daar worden geen technische zaken in besproken. Er kunnen geen leden meer toegelaten worden. Om die reden is alle informatie nu voor iedereen beschikbaar en kun je printen e.d. bestellen in de "Project winkel"
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door fred101 »

Tjalling PE1RQM schreef: Nee, dat was Fred, die heeft natuurlijk alles gesoldeerd met een soldeerpistool van 500W :lol:
Ik ben niet gek, 500W !! Ik soldeer SMD altijd hier mee. Gaat veel sneller en vloeit mooi uit. :sneaky2:

Van de schakelaars is me bekend.
Als je die printen goed bekijkt zie je op diverse plaatsen lichtere groene vlekken in het donkergroen. Ik kan alleen op de foto niet zien of het licht opval of zo is. Bij was dat een niet goed weggeëtst restant. Bijna niet te zien maar met een hele lage weerstand. net wat meer dan nul.
Nu begrijp ik het nut van de micro-ohm meter voor pcb's die Bob Pease in zijn boek beschrijft maar ook geleidingsmeters. Ik heb nog even tussendoor een pompschakeling gemaakt voor de kelder en de flipflop reageerde vreemd. Als ik de voltmeter op het schakelpunt hield had ik 4,7 tot 4,9 V . Dat kon helemaal niet want op de flipflop zelf was het 5,05V. Volgde het spoor met de meter terug en ineens was het 5,05 volt. Er zat een over-etst stukje in de printbaan, bijna niet te zien maar het had wel een relatief hoge weerstand.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
on1bes
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2010, 23:34

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door on1bes »

Fred zei : . . . Ik soldeer SMD altijd hier mee. Gaat veel sneller ...
Wow. Met een snijbrander SMD's solderen. Mmm... Fred het wordt steeds straffer. Ik heb mijn twijfels Hi..
off topic : Fred woon jij in de buurt van Hulst ? Da's niet ver van mij !
Herman on1bes
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik woon halverwege tussen den Bosch en Utrecht.
Dat is zo maar ee foto van het net. Maar ik heb echt zo'n apparaatje. Het is geen snijbrander maar een miniatuur autogeen lasapparaat. Juweliers gebruiken dat. Ik gebruikte dat voor auto en motor restauraties. Daarmee kon ik een stukje plaat inlassen wat na kloppen en schuren bijna geen plamuur meer nodig had. Ik was een keer iets aan het lassen voor een vriend en toen brak mijn bril in twee . Natuurlijk net in het weekend. Toen heb ik tot grot verbazing en hilariteit van die vriend de bril weer gelast. De opticien lag in een deuk toen hij het zag.

Bedankt voor je handleiding. Ik ga het eens rustig doorlezen. Ik heb alleen even niet zoveel zin om die IF print weer te moeten uitbouwen om de fout te vinden in het filter. Dit weekend ga ik met Rene verder aan onze meetzender. Ik heb daar gisteren twee pcb's voor gemaakt ( een voor de AD 8317 powermeter en een voor de 500-1000 MHz VCO) en ik heb nog twee leuke projectjes liggen waar de pcb's en onderdelen van binnen zijn. Een 500 pS pulser (17-170 MHz) en een 24 (28) bit ADC wat met een arduino, compound chopperamp en Vref een 7,5 of hopelijk 8,5 digit multimeter moet worden.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door fred101 »

Mijn 25 KHz filter doet niets. De spanning is wel goed op de BW switch. Maar ik kan niet zonder uitgebreide mods aan de onderkant meten. Optiwsch en op component nivo kan ik daar niks vinden. Waarschijnlijk schakelen de FETs niet maar daar kan ik niet bij met de spanning aan. Vind het niet zo'n ramp. Mijn HP gaat tot 1KHz bandbreedte.

Herman, die afregelhandleiding klopt aardig. Ik heb het even opnieuw gedaan volgens jou papier als check en ik kwam nagenoeg gelijk uit. Daarna de tuner nog wat bijgesteld en de sweepgenerator en nu blijft de sweep keurig in het centre, de counter klopt (en de digits heb ik omgezet) en hij doet 10dB per divisie. Ruisvloer ligt nog steeds rond de -100-110 dBm. erg goed moet ik zeggen. De nul Hz carrier staat op -30dBm wat tevens de referentie lijn is.
50Hz sync werkt ook. zelfs met de sweepprint en IF open heb ik geen vreemde signalen. (behalve als ik de sweep max zet dan pikt hij tussen 0 en 30 wel wat troep op)

mbt de nul frequentie. Dat blijft een piek, hij wordt wel steeds breder vals de sweep smaller wordtr maar nooit zo vierkantig als op de eerdere foto's. Dat had ik eerst ook maar door de sweepgenerator precies symmetrisch te zetten en dan de tuner schroef te verdraaien tot die piek ook precies center staat en met de potmeter het laatste beetje krijg je hem mooi gelijk. ook de ruisvloer links en rechts is dan gelijk. dat is ook een aanwijzing dat hij goed staat.

Edit, te vroeg gejuicht. De counter staat nu op 998 als ik de Fc helemaal terug draai en gaat niet verder dan 52MHz.
Ik had het beter kunnen laten zoals het was dus. Toch maar weer doen zoals ik het eerst deed dus. Hij sweept verder wel goed en ik zie signalen tot 500MHz maar ik kan bij een smallere sweep niet ver genoeg meer tunen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
on1bes
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2010, 23:34

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door on1bes »

Dat de IF 25kHz filters niet werkten, kwam bij mij omdat de IF ingang niet op 30MHz afgeregeld was. Die stond op 28MHz en was dus ver buiten de bandbreedte van de filters. Maar ik heb eigenlijk een vraagje, omdat ik iets raar vond. In de 25kHz filter moet ik trimpotmeter P1 naar LINKS draaien voor max. versterking. Normaal verwacht je naar RECHTS te draaien voor meer versterking. Hoe is dat bij jullie ? ( en bij jou Tjalling , weet jij dat nog ? ) Ik krijg ook niet genoeg versterking om een piek in 25kHz even sterk te krijgen als in de 250kHz mode. Zou dat nog op te lossen zijn ?
Herman
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door fred101 »

Maar bij mij maakt het niks uit hoe ik de boel zet. Het filter wordt gewoon niet ingeschakeld. Ik hou gewoon het 250KHz beeld.
Mijn 25KHz filter werkt op zich wel. De diodes worden gebiased door de FETs. En dat gebeurd niet. Of er zit nog een fout in de PCB of de FETs zijn defect. Als ik signaal injecteer op de IF frequentie komt het er ook weer uit.

Dat van die potmeter ligt aan de pcb layout. Als het bij jou zo is zal het bij de rest ook zo zijn. Je kan de potmeter onderop monteren dan draai je het om.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Herman, dat klopt. P1 naar links is max. Ik heb er niet zo bij stilgestaan, maar als je fouten zoekt, verwacht je dat inderdaad niet. Bij mij was het 25kHz signaal een stuk sterker dan het 250kHz signaal. Toen kwam P1 van pas. Dat kwam pas nadat alle kringen optimaal stonden. Controlepuntje: staat één of meerdere van de 20pF trimmers op min of max? Dan haalt die het niet. Ik heb er ook wat C-tjes bij gesoldeerd aan de onderkant, maar of dat de doorlaatcurve negatief beïnvloed weet ik ook niet. Het bleef er allemaal prima uitzien. Ik heb nu bijna alle trimmers ongeveer in het midden staan.

Fred, jammer van die 25kHz filter. Ik zou niet zonder kunnen, want het 250kHz filter is maar zelden bruikbaar voor onderzoek. Wel voor breedband, maar hoe vaak doen wij dat...
Gebruikersavatar
on1bes
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2010, 23:34

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door on1bes »

Tjalling
Ja, ik heb ook al wat condensatortjes bijgepast, zodat de TC trimmers niet op de uiterste stand staan.
Nee, ik krijg echt een stuk minder signaal uit die 25kHz filter. Zou dat kunnen komen omdat b.v. alle 3 de 10.7 spoeltjes volledig moeten ingedraaid worden bij mij om een max. signaal te krijgen ? Maar eigenlijk zitten die buiten de 25kHz filter.
En zou het 5,5 IF gedeelte niet beter afgeregeld kunnen worden met enkel een 5,5MHz signaal op de ingang daarvan ?
Herman on1bes
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Er staan nog wat vragen open, waar ik ook geen betrouwbaar antwoord op kan geven. Ik heb met Timo weer een afspraak gemaakt om elkaar weer eens te ontmoeten, om alle informatie te toetsen die de laatste tijd beschreven is hier. Mogelijk kunnen we dan de laatste problemen oplossen. Zowel Timo als ik zijn momenteel erg druk; ik met de JOTA voorbereidingen en Timo met DVDRA (radiomarkt en meer in Apeldoorn) voorbereidingen (hij staat bij meerdere stands boven). Eind oktober komt er hopelijk weer wat rust en tijd voor dit project.
PE1NCH
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2016, 10:36
Roepletters: PE1NCH

Re: Bouw van de IF logdetector

Ongelezen bericht door PE1NCH »

huug schreef:
P3040905.JPG
Waar komt dat mooie kastje vandaan?
Plaats reactie

Terug naar “Project "zelfbouw spectrum analyzer"”