13cm ATV project; 1W RF versterkertje (ERA5 - RF2126)

Subforum specifiek over 23cm ATV (1,2GHz) en 13cm ATV (2,3GHz)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

13cm ATV project; 1W RF versterkertje (ERA5 - RF2126)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Bij de firma Van Dijken heb ik een 1W versterkertje voor 13cm gekocht, die ik achter de Z-comm zender (Gebaseerd op model UniTX - gemodificeerd door PA2HOS) kan hangen. En daar wilde ik even wat foto's van laten zien. Hij deed het in één keer goed, alleen moet ik bij iemand met een 13cm powermeter en dummyload, het laatste condensatortje nog goed plaatsen (afregelen in feite).

Deze versterker is opgebouwd rond de ERA5 MMIC en de RF2126 (final).
De RF2126 doet 12dB versterking, dus is de ERA5 nodig als driver om van 15mW tot 1W te komen (>18dB versterking).
Het wordt als bouwpakketje geleverd en je moet hem zelf in elkaar solderen.

Ik heb ook de pindiode verzwakker als optie erbij ingebouwd, waardoor nu het vermogen perfect regelbaar is. Handig als er nog eens een eindtrap achter komt.

David PE1MUD heeft mij nog geholpen met wat tips. Tnx!

/13cm/RF2126_+1W+eindtrapje/[/size]
Bijlagen
Zender en eindtrapje
Zender en eindtrapje
Printje
Printje
RF2126 final
RF2126 final
Pindiode verzwakker zit links
Pindiode verzwakker zit links
Kastje
Kastje
RF2126.pdf
Datasheet RF2126
(184.23 KiB) 948 keer gedownload
ERA5.pdf
ERA5 datasheet
(78.01 KiB) 935 keer gedownload
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 13cm ATV project; 1W RF versterkertje

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Tip: schakel niet de voeding van de RF2126 uit (die 5V) als de ERA5 nog vermogen loopt te maken. Althans, ik heb eens gehoord dat dat mogelijk schade kan toebrengen aan de ingang van de RF2126 (ondanks hij uit staat).

O ja, die van mij is inmiddels "getuned" bij PE1MUD. Door wat te spelen met C'tjes aan de uitgang en die wat van positie te veranderen, konden we van ca. 800mW naar 1W. En dat is dus nu mijn uitgangsvermogen :wink:
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: 13cm ATV project; 1W RF versterkertje (ERA5 - RF2126)

Ongelezen bericht door pa10403 »

een era als een een RF versterker,zou dan een MSA 0885 daar mee ook niet kunnen werken?
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 13cm ATV project; 1W RF versterkertje (ERA5 - RF2126)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Het lijkt er inderdaad wel wat op, maar als ik de datasheets vergelijk, dan zie ik vooral, dat de ERA-5 op 2,5GHz wat krachtiger werkt. Hij heeft wat meer gain en wat meer uitgangsvermogen. Ik denk dat het verschil te groot is, om ze als equivalent te beschouwen...

Wat denken anderen ervan? reageert u maar...
Bijlagen
MSA-0885.pdf
MSA-0885 datasheet
(54.26 KiB) 767 keer gedownload
ERA5.pdf
Era-5 datasheet
(83.33 KiB) 725 keer gedownload
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: 13cm ATV project; 1W RF versterkertje (ERA5 - RF2126)

Ongelezen bericht door pa10403 »

Juist ja,ik bekijk het even van de ontvangst kant.
Maar er worden zelfs in een converter project van PA4DAN,ook ERA 7 gebruikt, en moet die die volgens jouw ook krachtiger op 2.5 ghz werken??,ik zal je iets grappigs zeggen,ik heb hier een printje liggen voor een 13 cm converter,hierbij word namelijk een MSA0885 gebruikt deze is als als uitgangs versterker gebruikt,deze word namelijk omlaag gemengt ,deze heeft een lokale oscilator van 3.4 ghz,deze word gemaakt door een BFR96 (een BFR96 cute isnt?)
Nu komt het mooie ,de ERA's die hier worden bedoeld zullen natuurlijk vanaf 2.5 ghz werken (krachtig) tot 7 ghz ,de getal die achter ERA staat bepalen de maximale frequentie in de ghz.
In dit geval is mijn converter opgebouwd met een oscilator van 3.4 ghz,met een BFR96,als oscilator en als versterking en mixer,een MGF1302 en als uitgang een MSA0885,ik weet namelijk waarom dit is gedaan,er zijn namelijk directe converters die zeg maar (zoals het DAN project),1.3 als IF die heeft een mixer van een giga een hybride ring mixer met 2x skotkys een BAT14 oid,en die hebben dus een ERA
Deze kunnen namelijk op 13 cm met het uitzenden van een 23 cm erg storen wat moeilijk te filteren is.
Neem je de afstand vanaf 3.4 ghz als ontvangst converter bijv voor ATV repeaters,dan is de zendfrequentie toch 2 ghz te ver om enige storing of andere harmonische rotzooi te produceren.
Ik persoonlijk vind dit een geroepen moment om dit toe te passen in repeater ingangen(natuurlijk geen 9 cm enkel 23 en 13),dan scheeld je dat ook best wel veel in filter bouw.
Ook is dit wel kei makkelijk voor ander mogelijkheden.
Het filteren van frequentie,de bekende doorlaat en afkapping,is volgens mijn persoonlijke intuïtie is altijd een hele zware kwestie geweest voor de insiders.
En ook moet ik dit wel zeggen,het blijft altijd een spannende gebeurtenis om een zender of wat dan ook goed gefilterd en werkend te krijgen,maar als je filters gaat bouwen heb ik iets van,daar moet je goede spullen voor hebben als je het goed wil doen.
Dan erbij als je stripline filters gaat maken,en je zou er een haakse bocht op solderenaan ieders kant per stripline schijnt de slectiviteit ook beter te worden,dus ik denk ook dat het ook aan je zelf lig,hoe krachtig je wil maken,dat is gewoon een kwestie om hem goed resonant en in geleiding te krijgen ,kijk je moet altijd zorgen dat je volle vermogen,eruit krijg anders is het tamelijk doof ,en zover ik van amateurs geleerd heb,kan je al dmv van goede resonatie een flinke klap gain uit dat ding krijgen
Neem nu de ombouw van de 27 mc bakkies,Bastiaan heeft geen eindtor gebruikt uit die hycomm,maar een andere tor.
Volgens de IBO ombouw die dus een 11 mtr doos naar 6mtr heeft omgebouwd,heeft door spoeltjes enzo de zelfde vermogen eruit kunnen krijgen met de standaard tor.
Dit bedoel ik dus met het krachtige werking van de torren enzovoorts
Bij deze ERA wilt zeggen dat je hem gewoon tot 5 ghz kan gebruiken.
Cheers Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Re: 13cm ATV project; 1W RF versterkertje (ERA5 - RF2126)

Ongelezen bericht door pe1br »

Hoi Tjalling,
Ik heb van de week deze trap ook gebouwd maar nog niet getest.
Wat was bij jou de rust stroom van de 2126 en de era 5 ?

Ik heb ook de pin diode verzwakker erbij, voor de regelbare spanning heb ik een lm317 gebruikt met een 7808 er voor zodat ik regelen kan tussen 1,2 en 7 volt.
volgens de datasheet van de verzwakker zit ik dan ongeveer tussen de 8 en 30 db en dat lijkt me voldoende voor me comtech stuurzender.

73 Marco PE1BR
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 13cm ATV project; 1W RF versterkertje (ERA5 - RF2126)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi Marco,

Leuk dat je hem ook hebt gebouwd. De ruststroom weet ik niet meer exact, maar als je de waarden zoals vermeld in de bouwbeschrijving hanteert, dan zit je redelijk goed. Dat zal ongeveer 70mA zijn voor de ERA5 en ca. 180mA voor de RF2126. Maar mijn tip is; begin de RF2126 voorzichtig omhoog te regelen en houd daarbij de temperatuur in de gaten. Ga niet te hoog als hij ook nog vol vermogen staat te maken (ca. 1W). Die van mij zit nu ingebouwd, maar mocht ik ooit in de gelegenheid komen om dat nog eens te meten, dan laat ik dat hier weten. O ja, in "vol bedrijf" zal de RF2126 ongeveer 400mA opnemen uit je voeding schat ik (1W op een goede antenne). Corrigeer me als ik het fout heb.

Dan nog een kleine tip; Die pindiode schakeling kun je regelen met een regelbare spanningsdeler, ofwel enkel en alleen een potmeter. Dan heb je die LM317 niet meer nodig. En die 7808 kun je ook weglaten, want die pindiodeschakeling kun je rustig op 12V zetten. Alleen zal de schakeling tussen 7 en 12V niet meer zoveel doen.
Zo heb ik het:
pindiode-regeling.jpg
pindiode-regeling.jpg (7.7 KiB) 18769 keer bekeken
Speel wat met de waarde van de potmeter. Als de pindiode schakeling geen stroom trekt, dan maakt de waarde niet heel veel uit. Kies dan bij voorkeur de potmeter weerstand wat hoger, rond de 10k. De reden dat ik 2k8 heb gebruikt weet ik niet meer precies. Misschien wilde ik persé een logaritmische potmeter gebruiken en had ik van die waarde toevallig een log-exemplaar liggen. Maar kies de waarde zeker niet te laag, omdat anders de potmeter verbrandt door de stroom die er doorheen loopt. Test het verschil eens tussen een logarimische potmeter en een lineaire.
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Re: 13cm ATV project; 1W RF versterkertje (ERA5 - RF2126)

Ongelezen bericht door pe1br »

Ok dank voor je opmerkingen.
Op de site van van Dijken staat:
In ons ontwerp kan met een regelspanning van 0 tot zo'n 7 Volt de verzwakking traploos geregeld worden tussen de ca. - 2 en - 35 dB.
http://www.vandijkenelektronica.nl/main ... ts_id=1104

Maar als ik dit plaatje uit de pdf bekijk denk ik dat je toch gelijk kunt hebben met 12 volt zit je rond de 7 DB (dat was precies wat ik eerder ook gebruikt heb met mijn comtech zender).
Afbeelding

Ik heb de schakeling met de lm317 en de 7808 toch al klaar dus ik zal je laten weten wat mijn bevindingen zijn.
Plaats reactie