Beeld uitzenden...

Subforum specifiek over 70cm ATV (434.250MHz)
pss0ft
.
.
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2007, 10:58
Locatie: Wolvega
Contacteer:

Beeld uitzenden...

Ongelezen bericht door pss0ft »

Hallo iedereen,

Ik dacht laat ik ook eens een nuttige bijdrage leveren aan dit ATV gebeuren op dit forum. Dit volgende is niet specifiek voor ATV op 70cm., maar voor ATV in het algemeen.

Als beginnend ATV amateur op 70cm. zat ik te denken hoe ik op een relatief professionele manier het beeld zou kunnen sturen naar mijn Barco TV-modulator. Ik had al eens een apparaat gekocht om VGA om te zetten naar composiet video. Dit werkt op de laptop wel aardig. Alleen als ik iets klaar wilde zetten, dan zag men altijd mijn desktop van de laptop. En dat is ongewenst.

Inmiddels heb ik hier de oplossing voor gevonden en dat heeft mij een aanschaf van een video-mengpaneel bespaard, want dat wilde ik gaan kopen. Ik heb een programma gedownload (Deejaysystem Video VJ2) en hiermee kan je dus je video mixen. De recente videokaarten kunnen meerdere monitoren aansturen en hebben daarvoor een extra poort achterop zitten. Hier is mijn setup diagram:

Dejaysystem Video VJ2 -> videokaart -> monitor -> windows
|-> videokaart -> omzetter naar composiet video -> modelator

Dus de ene output via de 2e vgakaartpoort wordt naar de modelator gezonden en de 'kijker' ziet nooit mijn desktop meer. het werkt perfect op deze manier en ik kan gewoon 2 videobronnen naadloos in elkaar laten overgaan. Een erg elegante oplossing.

Als er vragen zijn over het hoe en wat. Laat maar komen.
pss0ft
.
.
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2007, 10:58
Locatie: Wolvega
Contacteer:

Re: Beeld uitzenden...

Ongelezen bericht door pss0ft »

Hallo,

Ik vraag me af of er al mensen zijn die hier wat aan gehad hebben?
:?: :?: :?:
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Beeld uitzenden...

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Het is een mooie oplossing voor ATV inderdaad. Nadeel is alleen de hoge prijs ($149) van de software. Maar je zult dan ongetwijfeld mogelijkheden hebben, die je voor die prijs nooit in hardware kunt krijgen.

Mijn VGA kaart heeft een PAL TV uitgang, die ook als tweede monitor geconfigureerd kan worden. Mocht ik dus deze software installeren, dan hoef ik enkel nog maar een kabel te trekken naar de modulator.

Dat heb ik ook al vaak gedaan overigens. Ik zette dan de TV uitgang op desktop uitbreiding. De desktop had ik een zwarte kleur gegeven, of nog beter; een testbeeld als achtergrond plaatje! Zodra ik dan op de primaire monitor een video startte, werd deze full screen geopend op de TV uitgang. Dat is een functie in moderne videokaarten, die je zelf moet inschakelen. Voorwaarde is wel, dat de videospeler de video's in directshow opent (met een overlay). Maar je kunt dan lang geen mooie video overgangen maken.

Dus ik ben erg gecharmeerd van jouw oplossing en zal het zeker eens proberen zodra ik weer een ATV setup in de lucht heb staan!

p.s. zal ik dit bericht anders even een niveau hoger plaatsen (in ATV, in plaats van 70cm ATV)? Deze oplossing is niet alleen interessant voor 70cm ATV tenslotte.
pss0ft
.
.
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2007, 10:58
Locatie: Wolvega
Contacteer:

Re: Beeld uitzenden...

Ongelezen bericht door pss0ft »

Hallo Tjalling,

Inderdaad hangt er een hoge prijs aan de software als je de legale weg wilt bewandelen. Persoonlijk vind ik het een te hoge prijs, dus heb ik een alternatieve route genomen om er aan te komen. Mocht je meer willen weten, dan help ik je graag.

Met dat stukje software kan je heel goed mixen zonder dat de mensen een stukje van je windows (desktop) zien. Je kunt zelfs instellen dat als er niets wordt afgespeeld, dat dan de webcam fullscreen wordt weergegeven (live!!). Ook een loopkrant en/of een logo kan worden meegestuurd. Mogelijkheden genoeg dus. Alleen jammer dat er niet een plaatje kan worden weergegeven.

Maar daar heb ik ook wat op gevonden. Je maakt een klein filmpje en dan draai je af en tijdens dat filmpje click je op pauze. Simpel toch? Dan heb je ook stilstaand beeld.

Je moet trouwens wel een omzetter van VGA naar composietvideo hebben en tevens de poort die je gebruikt moet het signaal op de laagst mogelijke resolutie (640x480) aanbieden aan de signaal converter. In jouw geval zit het al in de VGA kaart ingebouwd.

Ik hoor het wel weer...

:D :D :D
Gebruikersavatar
PE1ODJ
.
.
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 mar 2011, 21:36
Contacteer:

Re: Beeld uitzenden...

Ongelezen bericht door PE1ODJ »

Hier kun je ook hele mooie dingen mee en bovendien is het he-le-maal gratisssss.....

http://www.visualjockey.com/

(klik bovenaan op de balk voor de download pagina)
40 meter? Daar zitten m'n audio carriers....
Plaats reactie