de Delfi satelliet : project delfi C3

Forumregels
Over de relatie met zend- en luisteramateurisme en de ruimte(vaart), satellietcommunicatie en ruimtestations (zoals ISS), moonbouncing (EME), meteoorscatter, (amateur)astronomie, etc.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pc1l »

Hallo, hierbij wil ik nog even iedereen die dit interesseert attenderen op de volgende link :

http://www.delfic3.nl/forum/

Het betreft het Delfi-C3 project waar je als radiozendamateur actief bij betrokken kunt geraken, indien je dat wilt en er de mogelijkheden voor hebt. Delfi C3 wordt mogelijk in april gelanceerd !!!!! Onder voorbehoud, hm, dat wel. Maar misschien is het eindelijk echt zover. In het forum ( de eerste link ) kun je vragen stellen of iets laten weten, als het iets constructiefs is. Zie bijvoorbeeld : Radio-amateur community Place for discussion between radio-amateurs and the team (among other things) ..

Gegroet, Leon PC1L ((-,O)).

En succes, als je actief mee gaat doen ! :)
Laatst gewijzigd door pc1l op 10 apr 2008, 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

de nieuwe 1 april pdf file ( Friese_Wouden ) van PA3WEG

Ongelezen bericht door pc1l »

En hier vind je de nieuwe pdf file van Wouter, PA3WEG. De file is mooi :) gemaakt en erg duidelijk over een en ander. Een aanrader voor de geinteresseerden !

Delfi vertrekt vermoedelijk op 21 april van af deze plaats : klik hier .. zoom eens in op de Shriharikota PSLV Launch Site !

Voor de meer technisch ingestelde mensen betreffende hun mogelijkheden om Delfi C3 te werken een voorbeschouwend JS, zie hier .. het is NIET verplicht om te lezen ! Doe je dit wel dan kan je eens je stationsgegevens invullen en kijken wat er uit de bus komt ! Mocht het resultaat tegenvallen dan toch gewoon straks testen hoe het werkt ..

Dan wil ik ook nog aandacht vestigen op de spaceCweb website, de moeite waard :

http://space.cweb.nl/

met veel video en audio fragmenten.

OPMERKING DD 170408 => VERMOEDELIJKE LANCERING NU BINNEN 10 DAGEN .....
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pc1l »

Het wordt nu echt interessant .. Er zijn twee belangrijke pagina's toegevoegd aan de Delfi C3 Site : vooral voor hun die al een 'actieve' rol willen spelen nog voor dat de sat wordt vrijgegeven voor amateurgebruik ..

Eentje betreft de TLM en RASCAL, dat je kan downloaden voor op je PC zie hier

en de ander betreft de :

MISSION OPERATIONS PAGE

Hier vind je ook al 2-line keplers ! :)

PC1L.
Laatst gewijzigd door pc1l op 18 apr 2008, 20:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Laatst al even een tijdje op de website van de Delfi gekeken en is het is wel reuze interessant. Ik houd het in de gaten :)
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pc1l »

Ja, wel de moeite waard. Vooral ook om al eens 'mee te doen' ( RASCAL ) nog voor de sat wordt vrijgegeven voor algemeen radiozendfunk. Dus in deze periode het experiment niet storen en NIET, NOOIT zenden op de specifieke frequenties. Monitoren al of niet mbv RASCAL is echter gewenst.

Aangepast dd 200408 : inmiddels is er ook een nieuwe 2-line kepler op de MISSION OPERATION PAGE geplaaatst. Het betrof een klein foutje ( dat geeft in sommige trackers soms checksum error ) : Z op regel een en twee :

1 AAAAAU 00 0 0 BBBBB.BBBBBBBB .CCCCCCCC 00000-0 00000-0 0 DDDZ
2 AAAAA EEE.EEEE FFF.FFFF GGGGGGG HHH.HHHH III.IIII JJ.JJJJJJJJKKKKKZ


je kunt dus nu de nieuwe file al uitproberen met je sat tracker en eens zien wat je mogelijkheden zijn :rolleyes: :) .

73 Leon PC1L.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pc1l »

Inmiddels is Delfi C3 met succes gelanceerd en volgens de nieuwe keps in de Delfi C3 site zal de satelliet vanavond binnen bereik komen .. Voor hun die gaan monitoren : houd ook eens de bakenfrequentie in de gaten.
  • Primary telemetry downlink: 145.870 MHz 1200 Baud BPSK AX.25 400mW
  • Backup telemetry downlink: 145.930 MHz 1200 Baud BPSK AX.25 400mW
  • Linear transponder passband downlink: 145.880 - 145.920 MHz (inverting) 400mW PEP
  • Linear transponder passband uplink: 435.570 - 435.530 MHz
  • Transponder mode beacon: 145.870 MHz CW (10dB below transponder PEP)
hier vind je de latest keplers ( Delfi C3 WebSite ) .. dan weet je exact wanneer Delfi C3 boven de horizon is hi ..

Op basis van onderstaande 2-liner de tijden voor Delfi C3 voor de eerste orbits ( onder voorbehoud ) .. QTH locator gekozen JO22NC UTRECHT MIDDEN NEDERLAND .. zie hier
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Delphi.jpg
Delphi.jpg (7.46 KiB) 21705 keer bekeken
Er stond ook een leuk stukje op Nu.nl:

http://www.nu.nl/news/1544436/81/Satell ... ceerd.html

Dat-ie-maar-zo-klein-is als een pak melk....ongelovelijk.. :speechless:

Wel erg interessant!
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pc1l »

Dat-ie-maar-zo-klein-is als een pak melk....

Een kleine 10 jaar alweer geleden zou ik mogelijk een toevoeging afleveren bij het HAMSAT VUSat project ( dat ging niet door omdat ik ivm andere dingen - helaas - niet meteen ja gezegd had ) .. In die tijd al kon er ook al klein en compact gebouwd worden : ik had een ATV zender ( compleet, en geschikt voor in orbit ) liggen die kleiner was als een pakje sigaretten .. Deze zou dan deel hebben uitgemaakt van VUSat.

Overigens is VUSat : 63 x 63 x 55 cm .....

In mijn site heb ik t.a.v. VUSat nog enige berekeningen staan : ziehier ..

! gisteren heb ik signalen van Delfi ontvangen, ze waren sterk tot s 9 zonder preamp maar wel circ beam op zolder in de actuele richting. Het ziet er voor deze satelliet erg goed uit wat de tx en antennes betreft.
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pe5jw »

Ik totaal geen ervaring met het ontvangen van sateliten en heb een vraagje.
Hoe kan ik zien wanneer de sateliet binnen bereik is ?
Ik heb iets van kepler data gezien maar daar snap ik geen moer van, is er al ergen een website waar je het grafisch kan zien ?
Groet,

Joeri
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pc1l »

Jazeker wel, kijk eens hier .. kies Online Satellite Tracking ( beperkte toepassing ).

Overigens gebruik je meestal de keplers om je sat track prgr te voorzien van de noodzakelijke data, zo'n prgr heeft uiteraard een grafische output. Zo'n prgr laat je ook zien wanneer de satelliet, die jij gekozen hebt, binnen bereik is ..

Leon PC1L.

PS : bij AMSAT zijn ook goed werkende prgrs ( sat trackers ) te halen, downloaden. En bijvoorbeeld betrouwbare 2-line keps zie hier ..

De delfi 2-line keplers zijn voorlopig in ieder geval in de delfi-C3 website te verkrijgen. Als de satelliet over enige maanden een radiozendamateurstatus krijgt zullen de keps ook bij arrl en amsat te vinden zijn, mogelijk al voor die toekenning.
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pe5jw »

Bedankt Leon

Ik heb het inmiddels voor elkaar om de data in te lezen in hrd en er een plaatje uit te halen.
Op de website die je gaf was " nog" geen delfi-c3 te vinden.
Ik begrijp dat die daar wel te vinden zal zijn als de satelite in amateur mode staat.

Heb wel weer wat over sateliten geleerd ;) altijd goed natuurlijk.
Groet,

Joeri
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pc1l »

Geen dank, graag gedaan. En inderdaad, als de sat in amateurmode komt zal hij online te 'zien' zijn op die amsat site. Gebruik je een eigen prgr ( downloaden, sommige zijn trouwens gratis ) dan kan je een en ander aanpassen aan je eigen antenne en thuis QTH situatie, das wel makkelijk. Bovendien zijn er vele details beschikbaar. Nog een tip : als je zelf van plan bent om zo'n prgr ( sat tracker ) te gaan gebruiken. Bepaalde uitgaven zijn gratis maar ook zeer betrouwbaar ( echt speciaal voor radiozendamateurs en ook door hun geschreven ) en soms zelfs beter te noemen dan allerlei exotisch aandoende dure prgr's ..
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pe5jw »

Ik gebruik hrd (ham radio deluxe) al voor trx control en psk etc en daar zat een tracker bij in (viel me nu pas optrouwens).
Had ook naar een ander gekeken maar daar moest je gelijk 30$ voorbetalen als ik het wat vaker gebruik en hrd bevalt niet zal ik eens verder rond kijken.
Groet,

Joeri
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pc1l »

Inmiddels gaat het beter en beter inzake meldingen m.b.t. RASCAL. Hieronder een result uit Tongeren van Hugo ON6HN. Zie hier het screenshot !

Een van de wat moeilijker dingen is hier wel zorgen voor de juiste 'toon', zorgen voor de juiste LF waarde, input geluidskaart ( afhankelijk van afstemming EN doppler ) .. In de Delfi Site wordt er dit over geschreven :

RASCAL expects a BPSK signal with a center frequency of 1600Hz. Therefore, when using an Upper Side Band (USB) receiver, you must tune 1600Hz below the actual downlink frequency. RASCAL can compensate for tuning errors and Doppler shift up to + and - 200Hz using a software Costas loop PLL algorithm, but, since the Doppler shift on VHF can be as large as + and - 3500Hz, either manual or computer controlled tuning (by means of tracking software) is required in order to keep the signal within the lock range of the demodulator. Once lock is achieved, the green "sync" label will light up, and decoded packets should show up in the terminal screen.

73 Leon PC1L.

PS : Hugo was ooit een ATV basisgrondstation bij een van onze ATV ( AIR ) flights over Belgie.

PS : Mocht Tjalling dit lezen en tijd hebben voor een antwoord : kan ik eventueel een map in je site aanspreken om dergelijke afbeeldingen in jouw forum te plaatsen ? Dat lijkt mij beter : dergelijke dingen in dit forum parkeren, waar ook de publicatie plaatsvindt.
ON6HN
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mei 2008, 11:35
Locatie: Tongeren Belgie
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door ON6HN »

Dag Leon .... jij zit ook overal op de forums zie ik :D :D ..... daarnet de doorgang van 11u10 gevolgd en 251 packetjes ontvangen.

73 ... ON6HN Hugo
Bijlagen
delfi3.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Moonbounce, EME, HAB, ruimtevaart, scatter, etc”