Dit forum

Forumregels
Over de relatie met zend- en luisteramateurisme en de ruimte(vaart), satellietcommunicatie en ruimtestations (zoals ISS), moonbouncing (EME), meteoorscatter, (amateur)astronomie, etc.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Dit forum

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dit forum gaat over de relatie met zend- en luisteramateurisme en de ruimte. Ook over het maken van verbindingen met satellieten en ruimtestations, moonbouncing (EME), meteoorscatter, (amateur)astronomie, etc.

Berichten over ruimtevaart en het heelal in het algemeen zijn ook welkom als aanvulling op bovenstaande onderwerpen.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Dit forum

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

anymousse schreef:moonbouncing (EME), meteoorscatter, (amateur)

De bovenstaande quotings en je haald ook scatter aan, wat is dat.? :roll:
Ik vind het trouwens wel leuk dat er een forum bijgekomen is over de Ruimtevaart, eris zoveel over te zeggen, dat ik dit enorm interessant vind. Als ik een belangrijk bericht van de Nasa zie dan zal ik dit als een link met bronvermelding plaatsen; zo hoort het trouwens ook. :)
:

Sommige zendamateurs zijn inderdaad ook bezig met het maken van radioverbindingen en dergelijke, waarbij ze in sterke mate iets in de ruimte gebruiken. Dit zijn vaak zendamateurs met enorme antennes. Denk bijvoorbeeld aan het volgende voorbeeld:

Moonbounce: Stel de maan voor als een spiegel, maar dan voor radiogolven. Als een zendamateur in Nederland bijvoorbeeld zijn antenne op de maan richt, kan het wezen dat zijn signaal reflecteert tegen de maan en weer terugkomt op een andere plek op de aarde. Of bij hemzelf. Door de enorme afstand hoor je iets vertraging, waardoor de zendamateur zichzelf soms als een echo terug hoort. Het maken van verbindingen kan dus ook soms lukken met iemand anders en die kan maar zo een heel eind bij je vandaan zitten. De uitdaging zit hem in de stand van de maan, de atmosferische condities en grote afstand naar de maan en weer terug, etc.

Meteoorscatter:
Staat mooi beschreven in het stukje van Marc op het forum. Soms is een stofwolk in de ruimte al genoeg om je signalen te laten reflecteren terug naar een andere plek op de aarde. En zo kun je dus uitzonderlijke contacten maken met andere radioamateurs.
Voorbeeld van een reflectie van radiosignalen
Voorbeeld van een reflectie van radiosignalen
reflectie.jpg (6.22 KiB) 15964 keer bekeken
ISS:
In het ruimtestation ISS zit een medewerker, die in zijn vrije uurtjes weleens wat verbindingen maakt met de aarde. Door de korte tijd dat hij overvliegt en de drukte is het best een prestatie (en een leuke ervaring) om met deze medewerker van de ISS te spreken. Zo zijn er amateurs bezig met het volgen van de baan van de ISS en zoeken precies de juiste tijd uit om hun antennes naar de hemel te richten. Zie Cor zijn site voor meer informatie: http://pd0rkc.ontwikkel.nl/

En zo zijn er veel meer voorbeelden. Radioamateurs die met dit onderwerp bezig zijn (een select groepje) zijn dus ook erg geinteresseerd in de ruimtevaart en de natuurkundige eigenschappen daarvan. Vandaar dit forum.

Kijk ook eens op de site van Leon PC1L: http://members.home.nl/pc1l/

Berichten over ruimtevaart en het heelal in het algemeen zijn ook welkom hoor.
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: Dit forum

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Tjalling PE1RQM schreef:Anymousse... je reactie is even weggevallen, maar dit is mijn reactie
:oops:Dat is mijn schuld, mijn excuses hiervoor, ik lette even niet op waardoor ik per abuis op het verkeerde knopje drukte.
Dus dat is Moonbouncing aah aah, interessante informatie.
Ik zal dat stukje van Marc lezen, overigens had ik dat al gedaan maar kennelijk er overheen gelezen. :mrgreen:
Ook het laatse gedeelte over de ISS wat op het forum staat zal ik lezen, eigenlijk is het raar dat ik dat zeg, maar ik had die informatie van Cor niet gezien, jij hebt de links opgegeven en ik ga het zeer zeker bekijken.
Nogmaals heel hartelijk bedankt voor de interessante informatie die je gegeven hebt en uiteraard nogmaals mijn welgemeende excuses voor de fout die ik maakte door per ongeluk mijn bericht te verwijderen. :mrgreen:
Ik heb ook weleens mijn mindere dagen waarbij ik dan even niet oplet. :?
Even offtopic Tjalling: Is het niet mogelijk dat er iets ingebouwd kan worden waarbij je geen berichten meer kan verwijderen zodra er een reply op gekomen is.?. Bij die Amerikaanse site waar ik vaak kom heb je ook zo'n functie, je kan je bericht verwijderen totdat er een reactie opkomt.
Ik zeg dus niet dat je dat moet doen alleen het lijkt mij misschien beter.
Nu ben ik de fout ingegaan maar het kan ook een ander overkomen, we zijn allemaal mensen die allemaal weleens zitten te klooien, daarom lijkt het mij verstandig als die functie indien mogelijk ingesteld word.
Goed ontopic: Ik ga dus die informatie met die links zogauw mogelijk bekijken en het is erg mooi dat dit soort dingen wat de Radio Zendamateurs doen allemaal kan via de Ruimte.
Groetjes :)
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Dit forum

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

anymousse schreef:Bij die Amerikaanse site waar ik vaak kom heb je ook zo'n functie, je kan je bericht verwijderen totdat er een reactie opkomt.
Ik heb gekeken en kan alleen de optie uitschakelen dat mensen hun eigen berichten mogen verwijderen. Dat kan ik overwegen, maar dit forum kenmerkt zich door zijn grote vrijheid, dus wil ik dat voorlopig nog maar even niet doen.

Have Fun :wink:
PD0MV
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jan 2012, 18:02
Roepletters: PD0MV
Locatie: JO22HC - kerk&zanen

Re: Dit forum

Ongelezen bericht door PD0MV »

Wat betreft Meteoor Scatter en of overige reflecties tegen vliegend objecten:

Vliegtuigen zijn ook geschikt als Reflectie mogelijkheid op 2m - 6m - 70cm en dergelijke.
Maar mijn vraag is, Tot hoe klein kun je gaan, als het gaat om Meteoren, ze kunnen groot en of heel klein zijn, zijn er limieten die aangeven, wanneer het wel of niet mogelijk is om een sked te maken, even alleen als het om 2m band gaat rond 144,300 MHz

Ik ben sinds kort op 2m 144,300 bezig en heb paar dagen terug mijn 2m beam op dak gezet, zonder rotor overigens, maar wel gericht naar het zuiden.

Ik ben overigens ook vaak actief op HF 10-20-40m band.
Maar aangezien 2m en 70cm SSB, niet zo gebruikt wordt, Dat is wat er over gezegd wordt.

Wil ik ook actief worden op 2m SSB.

De 2m beam is een 4 elements beam, ik zit met 4 a 5 watt PEP QRP, maar kwa ERP vermogen kan er meer uitstralen aan vermogen.

ik heb de beam gekregen bij de scouting hier bij mij in boskoop, ik weet ook dat het een Tonna beam is.
heb hem is opgezocht en gezien dat er mogelijk 8,6dB + gain opzit, klopt dit ?

8,6dB (zou dan dus ) 5 watt * 2 zijn dat is dan 10 watt en 5 * 3= 15 dus dan zou hij dus opgeteld een plusminus ERP 25 watt
uitstralen. Zit ik goed, of zit ik ernaast, en klopt mijn berekening . :oops:
PD0MV licensed since 2009 with N Registration
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: Dit forum

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Ik heb gekeken en kan alleen de optie uitschakelen dat mensen hun eigen berichten mogen verwijderen. Dat kan ik overwegen, maar dit forum kenmerkt zich door zijn grote vrijheid, dus wil ik dat voorlopig nog maar even niet doen.

Ik heb eens over het een en ander nagedacht en ik denk dat je wel gelijk hebt.
Ineerste instantie leek het mij een geweldig idee, maar na diep nadenken zei ik tegen mijzelf: Neen Tjalling heeft wel gelijk, je kan altijd van gedachte veranderen en dan is het wel zo makkelijk als je dat soort dingen kan doen.
Betreft de Amerikaanse forums waarbij je eigen berichten kan verwijderen, wel hier zijn ze inmiddels op terug gekomen.
Geplaatst is geplaatst, wil je een bericht verwijderen dan moet je een Moderator consulteren of de Admin.

Tot hoe klein kun je gaan, als het gaat om Meteoren, ze kunnen groot en of heel klein zijn
Vliegende objecten kunnen denkelijk wel reflectie tegen gaan, dat geldt natuurlijk ook voor Meteoren, maar betreft een Meteoor, omdaar iets op te verzinnen zodat je minder storingen hebt, lijkt mij onmogelijk.
Een Meteoor zweeft in de ruimte, ver weg van de Aarde, de afstand van Aarde naar zo'n Meteoor is te groot omdaar iets op te verzinnen, zodat jij reflecties tegen gaat.
Mvrgr., Hobbyist
PE1PQX
.
.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 okt 2009, 16:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Dit forum

Ongelezen bericht door PE1PQX »

@Hobbyist:

Tegen de tijd dat die 'meteoor' de dampkring in duikt, komt er een ionenspoor vrij.
's Nachts is dat met het oog te zien als een 'vallende ster'. Deze ionenspoor blijft kort (tot enkele miliseconden) bestaan, zodat deze gebruikt kunnen worden voor reflecties.
Bij sporadic E is er ook een geïoniseerde E-laag die als spiegel werkt, zo ook bij de spoor van de meteoor. Voordeel van sporadic E is dat het langer duurt, van enkele minuten tot mogelijk een half uur of zelfs een uur. Verder houd de gelijkenis tussen Sporadic-E en meteorscatter op.

Bij meteoscatter is het veel meer 'geluk' dan wijsheid. Je weet nooit of er op die specifieke plek nog een steentje of meer voorbij komt. Hoewel de kansen groter zijn bij een meteor-shower.

De stenen zelf schieten te vlug door de atmosfeer om die goed te kunnen raken met je signaal ook zijn ze hiervoor te klein. Is eigenlijk niet te doen.
Er is één (wel een vervelende) uitzondering: als een forse steen recht op je af komt :wink: . De dino's 65 miljoen jaar terug hadden het ook al ontdekt.
'73, André PE1PQX
www.pe1pqx.eu
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: Dit forum

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Er is één (wel een vervelende) uitzondering: als een forse steen recht op je af komt . De dino's 65 miljoen jaar terug hadden het ook al ontdekt.

Bedankt voor de uitleg. Alvorens ik inga op de bovenstaande quote, wil ik zeggen dat ik eerlijk gezegd er nooit bij stilgestaan heb.
Ik heb die dingen ook gezien en denk dan leuk, maar voor de rest stond ik er niet bij stil.

Dan de vallende steen en Dino's: Laatst vernam ik dat het 66 miljoen jaar geleden is dat de Dino's uit stierven door de Meteoor die net zo groot was als Amerika .
Tja, de geleerden denken dat we dit nogeens mee gaan maken; zou kunnen, maar dit word dan op het moment dat ik dan van mijn alle rust zit te genieten en terug denk aan de dingen die ik op Aarde meegemaakt heb.
Mvrgr., Hobbyist
Plaats reactie

Terug naar “Moonbounce, EME, HAB, ruimtevaart, scatter, etc”