meteoor reflecties

Forumregels
Over de relatie met zend- en luisteramateurisme en de ruimte(vaart), satellietcommunicatie en ruimtestations (zoals ISS), moonbouncing (EME), meteoorscatter, (amateur)astronomie, etc.
Marc
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2008, 13:34
Locatie: Rhenen

meteoor reflecties

Ongelezen bericht door Marc »

Sommigen van jullie weten dit natuurlijk al maar ik ben vanuit mijn hobby als amateur-astronoom radioamateur geworden.

Mijn bijzondere aandacht gaat in de sterrenkunde uit naar meteoren ofwel vallende sterren.

Dit zijn miniscule stufdeeltjes voornamelijk afkomstig van kometen en soms van een kleine planetoide.

Als kometen in de buurt van de zon komen worden ze "opgewarmd" in het heelal bedraagt de gem. temperatuur zo ongeveer - 270 c.
Door de verwarming aan de naar de zon gekeerde zijde van een komeet smelt het ijs (waaruit een komeet voor het overgrote deel bestaat) en kunnen onder invloed van interne spanning stofjets ontstaan waarmee stofdeeltjes meestal minder dan een 1 milimeter in doorsnee. Deze vormen samen een stofstaart zoals je die de afgelopen jaren een enkele keer aan de nachtelijke hemel hebt kunnen waarnemen.
Als de aarde door zo´n stofstaart vliegt kun je ´s nachts diverse vallende sterren zien. Soms zijn dat er maar enkele stuks of zoals in 1999 zo´n 4700 per uur. Dat is dan wel een uitzondering hoor.

Daarnaast zweven er stofdeeltjes rond die niet van een komeet afkomstig zijn maar het gevolg zijn van bijvoorbeeld een botsing tussen twee planetoiden.
grotere deeltjes (groter dan 1 mm en een helderheid van tenminste magnitude -3) worden meestal vuurbollen genoemd.
Tot slot kunnen er ook grotere brokken de dampkring invliegen. Alles wat minder is dan 1 meter verbrandt meestal wel met uitzondering als de brok een zogenaam de ijzermeteoriet is, daarbij is kan dat een deel daarvan nog op het aardoppervlak terecht komt.

Brokken van een meter of meer komen regelmatig voor 1mtr 1x per jaar, 10mtr eens in de 10 jaar.
In 1908 is een zoals men aanneemt een hele komeet op de aarde gestort met alle gevolgen van dien. Google eens op Tunguska krater. Een andere inslag krater is de in Arizona, dan zie wat voor een geweld hiermee gepaard kan gaan.

op 30 januari verwacht men de inslag van een brok op de planeet Mars. Dus het in de gaten houden van websides van sterrenwachten is aan te bevelen.

Zo nu de overstap naar de radio!
In de 90er jaren ben ik, als gevolg van steeds slechter wordende waarnemingsomstandigheden en mijn interesse voor de radio, voorzichtig begonnen met het waarnemen van meteoren met behulp van een FM radio, een antenne en een penrecorder. Ergens in de fm band was er wel een stil plekje te vinden, lang geleden hoor, waar je door het gereflecteerde signaal door een meteoorspoor een ver verwijderd radio station kon horen. (kijk eens op de site van de werkgroep meteoren daar kun je een basale uitleg over de fysische omstandigheden waarin een meteoorreflectie plaatsvindt nalezen) Ook bij het radiowaarnemen staat de ontwikkeling niet stil en kwam bij mij de wens om meer kennis te hebben van radiogolven etc. Op een half jaarlijkse bijeenkomst van de werkgroep Meteoren van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer en Sterrenkunde kwam ik de huidige Veron voorzitter Dick Harms (PA2DW) tegen die als zendamateur veel aan meteorscatter doet. 1 en 1 is dan snel 2 en hij heeft me aangespoord mijn zendlicentie te gaan halen. Met hulp van en opgeleidt door Lodewijk Baars (PA3BNX) ben ik er tenslotte in geslaagd in ongeveer 2 jaar tijd mijn grote hengelacte te behalen (een compliment aan Lodewijk voor zijn onderwijs vaardigheid en het doorzettinsgvermogen een a technische en wiskunde dummy zover te krijgen)

Na het behalen van mijn licentie ben ik in contact gekomen met Frans (PE0F) en Frans (PA2FK) natuurlijk Lodewijk en Henk de Ronde (PA0JMD) samen vormen wij nu de Ramos werkgroep (Ramos staat voor Radio Amateur Meteor Observatie Systeem) We zijn gestart met continue waarnemen met een eenvoudige opstelling bij het QTH van Frans (2FK). Door onze internationale contacten via de International Meteor Organisation (IMO) proberen we nu een nieuwe opzet te realiseren namelijk middels interferometer techniek. Dit is dezelfde methode die bij de radiotelescoop in Westerbork wordt toegepast.
Omdat hardware moeilijk stabiel te krijgen is is het idee ontstaan gebruik te maken van software difined radio software. Dit is echter geen sinicure en het mag duidelijk zijn dat het nog wel enkele jaren kan duren voor dat we dit gerealiseerd hebben.

In de tussentijd wordt wereldwijd waargenomen met twee goede maar principieel van elkaar verschillende software programma´s Het eerste is een Japans programma genaamd Hrofft dat direct tellingen doet, het andere is van Duitse oorsprong en eigen voor iets geheel anders bedoeld is maar voor ons doel zeer goed bruikbaar genaamd speclab. Ook hiervan kun je via Google voorbeelden en verklaringen vinden.


ocht je door dit verhaal interesse hebben gekregen laat het ons weten we zijn altijd opzoek naar nieuwe waarnemers een deelnemers van onze werkgroep.

met vriendelijke groet,

73

Marc
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Zeer interessant Marc, ik dank je voor de informatie.
Tot zover ik het begrijp is het dus radio ontvangst via de geïoniseerde deeltjes/gas in de staart van een meteoor.
Een sterke "over the horizon" zender is dus nodig, ik neem aan dat je TV zenders misbruikt voor dit doel, bakenzenders in de 6m amateurband lijken mij wat te zwak.
Wat gebruik je als antenne? Een quadrifilair, helix of turnstile? Of gewoon een dipool?

Ik zie dat de software (Hrofft) een audio spectrum analyser is à la Spectran o.i.d., waarschijnlijk met een wat nauwkeuriger tijdregistratie, zelf gebruik ik Spectran voor "propagatie onderzoek" op de 6m band, ik kijk dan in het CW deel van de 6m, zie ik daar pile-ups dan weet ik dat er openingen zijn ... Of ik kijk op HF naar de Non Directional Beacons.
Bijlagen
NDB PI7ETE, Met dank aan John de PA0ETE.
NDB PI7ETE, Met dank aan John de PA0ETE.
pi7ete.jpg (110.7 KiB) 10239 keer bekeken
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Wauw, interessante informatie zeg. Ik hoor die termen natuurlijk weleens voorbij komen, maar weet nu iets beter wat het inhoudt. Daar moeten we maar eens over bijpraten Marc!
Plaats reactie

Terug naar “Moonbounce, EME, HAB, ruimtevaart, scatter, etc”