De basis voor buizen experimenten.

Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

De basis voor buizen experimenten.

Ongelezen bericht door fred101 »

Dit is een Audiotrap op basis van een triode/pentode ECL86. De voeding is wat overbemeten en voorzien van twee bussen waar 250V op staat en 2 bussen waar 6,3V gloeispanning op staat.

Nu kan ik ontvangers enzo bouwen zonder steeds weer een voeding en eindtrap er in te moeten bouwen. Deze krikt het geluidsnivo van je soundcard, mp3speler of 0V1 met gemak op tot een geluidnivo waarbij je oordopjes nodig hebt.

Bouwen met buizen vereist wat meer mechanisch werk maar is erg leuk en relatief eenvoudig. Zo'n buis biassen is nog redelijk eenvoudig te berekenen. Het spul is ook redelijk hufterproof. Je molt het niet zomaar even door statische electriciteit of iets te warm solderen. Compact wordt het niet maar het leeft wel. Je bouwt iets op een chassis maar dat kan ook gewoon printplaat zijn op pootjes. Dat geheel kun je dan weer in een kast bouwen als je wil. Je hebt wel wat dikkere weerstanden nodig en ben voorzichtig. 250V gelijkspanning bijt veel harder dan wisselspanning en een dreun heb je zo te pakken met die dikke elco's.

Afbeelding
Afbeelding

Sorry tjalling ik weet niet hoe ik moet uploaden. Want ik heb ook nog foto's van racal's, oude yaesu's oftwel mijn opvanghuis voor verweesde buizenbakjes
//TJ: Ik zie dat het je inmiddels is gelukt, ik heb ze hier ook even als attachment toegevoegd.

Fred
Bijlagen
aftraponderhl6.jpg
aftraponderhl6.jpg (112.96 KiB) 12181 keer bekeken
aftraptm8.jpg
aftraptm8.jpg (46.73 KiB) 12404 keer bekeken
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Hierbij nog het schema voor de nabouw. Het is ontworpen door FAS Sterrenburg.
Bijlagen
ECL86 versterker.JPG
ECL86 versterker.JPG (65.03 KiB) 12397 keer bekeken
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Mooi gemaakt Fred! Leuk ontwerp van Frithjof, versterking met tegenkoppeling.
Hoeveel komt er uit? Ik denk zo 4 à 5 Watt, echte Watts natuurlijk, geen pmpo brol!
Met de geluidsproduktie kan je vriend en vijand nog verbazen ...

:wink:
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Geen idee hoeveel Watt, Het klinkt in iedergeval behoorlijk hard. Hoe meet ik dat ?
De Veff over de speaker meten en dan van 8 ohm uitgaan of de anode stroom x anode spanning.
Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Gewoon in plaats van de luidspreker een weerstand van 8 ohm/5W aansluiten, met de scope de spanning over de weerstand meten, stuur de versterker zo in, dat hij net niet gaat clippen.
Bepaal de top-top spanning en reken het vermogen uit met P=U^2/4*R -> P=U^2/32 bij R=8 ohm.
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Plaats reactie

Terug naar “Nostalgie, antiek en buizentechniek”