TRMS meter

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

TRMS meter

Ongelezen bericht door rbeckers »

Vorig jaar heb ik een oude analoge meter vernieuwd:

Afbeelding

http://www.uploadarchief.net/files/download/trms.png

Dit is een TRMS ( True RMS) omvormer met een bandbreedte van ongeveer 5Hz-15MHz. Het ontwerp bestaat uit een verzwakker, Fet buffer, versterker bestaande uit twee zeer snelle current feedback opamps type LT1227 en een TRMS omvormer LTC1968. Dit is een aangepast ontwerp van Linear Technology. De buffer en de opamps kunnen met wat aanpassingen gebruikt worden tot ongeveer 100MHz. De LT1227 haalt bij een gain van 2 nog 140MHz en heeft een GBW van 1GHz. De LT1227 is zeer snel en ook erg gevoelig voor parasitaire capaciteiten en speciaal bij de feedback weerstand.
Dus opbouwen moet zorgvuldig gebeuren anders heb je een oscillator op ergens tussen de 80 tot 150MHz.
Dus ook blik tussen de Fet buffer en de eerste opamp, overal 100nF condensatoren in de voedingslijnen etc..
Voor het schakelen van de verzwakker en de versterking zijn twee verschillende types reedrelais gebruikt.
Deze omvormer stuurt een grote analoge meter aan. Heel gemakkelijk om bijvoorbeeld filters of andere zaken mee af te regelen of te meten. Van 20Hz tot ongeveer 500kHz is de nauwkeurigheid zo'n 1%.

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TRMS meter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

René, gelijk even een vraagje. Als ik de stroomopname van een computervoeding meet met mijn TRMS multimeter, dan hebben vooral goedkope voedingen een groot verschil in aangeven waarde als ik TRMS in- of uitschakel. Ik wilde echter het opgenomen vermogen bepalen, waarvoor ik de energieleverancier moet betalen. Welke instelling is betrouwbaarder voor deze kostenberekening; met TRMS, of zonder?
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: TRMS meter

Ongelezen bericht door rbeckers »

Tjalling,

dat is meteen een moeilijk vraagje.

Bij een PC voeding komen er korte stroompieken voor. Dus geen mooi sinus maar een korte stroompuls van een paar ms per 10ms. Een 230V sinus (is maar ongeveer een sinus) duurt 20ms. Moderne, duurdere, PC voedingen zijn stukken beter op dit gebied. Nu zijn er met deze pieken een paar problemen. O.a. HF vervuiling, ongunstige belasting voor het stroomnet en lastig meten.

Een TRMS meter heeft behalve de bandbreedte nog een beperking namelijk de Crest factor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Crest_factor
Ook de methode van RMS meten is niet bij elke meter hetzelfde.

Een AC meting zonder RMS gaat van een sinus uit en dat is bij een PC voeding nooit het geval.
In de meeste gevallen zal een TRMS meter een betere, nauwkeurigere, meting zijn.
In Nederland zijn er twee veschillende energie meters voor het stroomnet: de klassieke (motor) draaischijf en de digitale meter. De digitale meter gebruikt een TRMS omzetter.

Mijn zelfbouw TRMS meter is met drie verschillende meters vergeleken: een digitale scoop met RMS meting, een 4,5 digit TRMS meter en een AC millivotmeter en op verschillende frekwenties en met verschillende signalen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: TRMS meter

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik kende hem al :wink: maar ik ga hem wel een keer bouwen. Is een ding wat ik nog steeds mis. Ik moet alleen nog achter de opamps aan. Ik wil geen mooie meter hiervoor slopen. Kan ik het ook zo maken dat ik het als voorzetstuk voor een meter gebruik ?

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: TRMS meter

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

opamps en TRMS omvormer IC kun je o.a. bij Farnell bestellen.
Deze omvormer geeft 0 tot 1V DC uit en kan gebruikt worden als voorzet voor een andere meter.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: TRMS meter

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik kan niet bij Farnell bestellen dacht ik. Dat is toch alleen voor bedrijven ?

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: TRMS meter

Ongelezen bericht door rbeckers »

Vorig jaar kon je als particulier ook bestellen bij Farnell maar ik kan dat niet meer vinden op de website. :(
Je kunt via een bedrijf bestellen, dwz KvK nummer etc. verplicht. Het hoeft geen electro bedrijf te zijn.

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TRMS meter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Bedankt voor je antwoord. Heeft de "Active Power Factor Correction (PFC)" soms iets te maken met dit fenomeen? mijn huidige (lees dure, hi) voedingen zijn op dit Active PFC vlak goed gespecificeerd en die laten nauwelijk verschil in meting zien tussen wel of niet TRMS.

Heb je het bovenstaande schema ook nog in een hogere resolutie beschikbaar René? Zelfs de link onder de afbeelding bevat een vrij slecht leesbaar schema. Misbruik gerust de bijlagen functie op dit forum :)
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: TRMS meter

Ongelezen bericht door rbeckers »

Ja, de "Active Power Factor Correction " zorgt daarvoor. De afgenomen stroom lijkt meer op een sinus.
Ik zal een beter schema plaatsen.

René
Bijlagen
TRMS-L.jpg
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TRMS meter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Aha, duidelijk, tnx Rene.
En dit schema is goed leesbaar...
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: TRMS meter

Ongelezen bericht door rbeckers »

Tjalling,

graag gedaan.
Mochten er vragen over zijn of aanpassingen gewenst zijn, vragen zullen zoveel mogelijk beantwoord worden.
Ik ben tevreden over de TRMS meter en gebruik de meter regelmatig.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: TRMS meter

Ongelezen bericht door fred101 »

Vandaag wat apparatuur (FTdx lijn) opgehaald en als bonus zat daar een PM2454 milivolt meter bij. Nu nog een manual zoeken. ik hou mijn hart vast want het is philips. De eigenaar zocht al heel lang het manual voor een frequentieteller met nixies van Philips en heeft uiteindelijk een brief naar philips gestuurd. Paar dagen later kreeg hij alle documentatie opgestuurd met de mededeling dat ze het erg leuk vonden dat hij hem nog gebruikte.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: TRMS meter

Ongelezen bericht door fred101 »

Kan geen manual vinden, wel een schema. Ik begreep van de verkoper dat ik er gewoon een diode meetkopje aan kan hangen zoals ik voor mijn wobbelaars gebruik. Klopt dat ?
De meter gaat van een paar mV tot 300VAC. Het zijn dus AC meters maar je moet er DC instoppen. Je kunt dus, neem ik aan, er ook DC milivolt mee meten ?
Er zit ook een ingang AC uit op. Maar als je er DC instopt (dmv de diodekop) dan komt er ook DC uit lijkt me.
Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: TRMS meter

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

veel AC milivoltmeters die een diodekop gebruiken kunnen geen DC millivolts meten. Of niet erg nauwkeurig.
Is ook niet zo belangrijk. Een eenvoudige digitale meter kan dat wel.

René
Gebruikersavatar
PA2EFR
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2009, 14:51
Roepletters: PA2EFR
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Re: TRMS meter

Ongelezen bericht door PA2EFR »

Fred, ik weet dat het een oud topic is, maar ik wil toch reageren.
Ik zag ook dat je elders naar documentatie van deze meter hebt gezocht.
Ik heb deze week zo'n meter gerepareerd voor iemand.
Daar zat ook het originele servicemanual bij.

Uiteraard heb ik deze ingescand. Er zit een soort handleiding in en ook een uitgebreide beschrijving van het circuit, de printen en het schema.

http://www.ebenau.net/files/Philips-PM2454.jpg

Heb je hier belangstelling voor? Dan zal ik er even een PDF van maken.

Eric
Plaats reactie