Oscilloscoop gebruik

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
radioortje
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2008, 02:07
Locatie: Emmen

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door radioortje »

Hallo , weer eens een woordje van mij .

Zoals ik al heb gezegd op dat andere forum , heb ik het hier thuis/werk erg druk . Maar ben wel blij dat ik het hier weer even bijgelezen heb , want ik heb weer een hoop geleerd .

Het is echt een prachtding , die Tektronix , Fred . Zuinig op zijn en idd in ere houden , maar wel leren gebruiken , want alleen maar in een hoek te laten staan en er naar kijken is ook zonde ...
En die link van jou , René , is ook erg interessant voor een beginend scoop gebruiker , zoals ik binnenkort hoop te worden .

Evert
alleen een slecht schetser schetst slechte schetsen
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb ook wat verder op die site over meten zitten lezen. erg interessant. Daar kwam ik ook het begrip rise-time tegen. Dat staat ook in de scoop manuals en op het front. Daar staat rise-time: 0,02sec. Ik dacht dus dat dat 50MHz was. (1/0,02) Nu blijkt dat dus de tijd te zijn die een signaal nodig heeft om van de onderste baseline naar de bovenste te stijgen. Dat snap ik niet helemaal. Bij 1KHz en 100V moet die lijn net zo hoog als bij 100MHz en 100V. Hij heeft veel meer tijd nodig bij 1KHz dan bij 100MHz en de afstand is langer. Maar als het bij 100MHz maar 1V is dan heeft hij op de X-as wel net zo'n lange sweeptijd nodig als bij 100V maar op de Y-as heeft hij een veel kortere weg te gaan. De Y versterker moet bij 100V dus sneller (kortere risetime) zijn dan bij 1V terwijl het voor de X versterker niets uit maakt.

Nu is de scoop 15MHz. De X-versterker kan dus niet sneller. Wat is dan reden dat de risetime 0,02 is. Heeft dat met maximale amplitude te maken. Dat die 15MHz nog bij maximale amplitude kan worden weergegeven.

De 535 en 545 hebben de zelfde gebruiksaanwijzing en schema's. Toch is de 545 hoger in frequentie. Dat moet dus de beeldbuis zijn. Maar er was ook een module voor veel hogere frequenties, 85MHz en de 4 kanaals kan 50MHz aan in een ander type scoop. Stel dat ik de philips (150MHz) beeldbuis in de tek zou zetten (niet dat ik dat ga doen, hoewel :twisted: ) zou ik dan wel een 50Mhz scoop hebben met die 4 kanaals module.

Fred, scoop-junkie
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de CRT is de belangrijkste beperkende factor gevolgd door de y-eindtrap en dan de y-voorversterker.
De bandbreedte is een van belangrijkste parameters van het ontwerp van de CRT.

De stijgtijd, risetime, trs is de tijd die een signaal nodig heeft om van 10% tot 90% te stijgen.
De formule is trs = 0,35 /Bw . Bw is de bandbreedte dus een scoop met een bandbreedte van 25MHz heeft een trs van ong. 14ns. Een scoop met een bandbreedte van 350MHz heeft een trs van 1ns.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Deze link met downloads is super, vooral het boek 101 proeven met de osciloscoop. Van toerental meting tot rekstrookjes, stemvorken, pianosnaren, freq.meting enz.

http://www.home.zonnet.nl/barend_servet/electra.htm

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie