Oscilloscoop gebruik

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

een HP 3200B VHF Oscillator, 6 banden van 10-500MHz. De oscillator bestaat uit 2x 6DZ4 triodes :wink: , de rest zijn torren.
Ik heb nogal wat meetapparatuur maar dit is de eerste met triodes.

Elco's zijn berucht. Het kan geen kwaad om de reparatie zo uit te voeren. Er zijn wel redelijk veel torren defect.
Nog een opmerking over verschilversterkers. Een eenvoudige verschilversterker bestaat uit twee gelijke torren die met de emmiter aan elkaar hangen. Aan de emmitter knoop je dan een stroombron en dan heb je ong. de ingangstrap van een opamp.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:K2-w ... op-amp.jpg opamp met buizen ! :biggrin:
http://www.ecircuitcenter.com/Circuits/ ... ffamp1.htm

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

De elco is vervangen. Er komt nu geen rook meer uit en de torren blijven koel. De 24V loopt langzaam op maar blijft bij 20V steken. Ik heb nu alle torren van de X time basis amp gecontroleerd en er zijn een stuk of 5 van die 4 poten defect. Aangezien er meer van die zelfde inzitten die wel goed testen zijn ze zeker defect. Sommige staan open, andere hebben geen hfe. Twee hebben een iniemini beetje hfe. Als je goed kijkt zie je de meter een tiende mm gaan. De goede hebben ongeveer een cm uitslag op de meter.

Maar ik heb beeld, hij reageert op diverse knopjes. Het is een klein streepje van een centimeter en met een generator op de ingang wordt het een soort elipsje met rare vegen tot een grote lange vertikale streep. Ik denk dat de Y amp dus wat doet maar de time base niet. Als ik hem op X=extern zet dan heb ik ook gelijk 24V maar geen beeld. Nu eens kijken waar ik die torren door kan vervangen. Ze zijn voor 1GHz. Ik wil er tijdelijk iets inzetten wat in de buurt (ik heb 500MHZ die qua volt enzo in de buurt zitten) komt zodat ik kan testen of nu alle fouten er uit zijn. Als dan alles goed is ga ik achter de juiste torren aan.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

welk type torren zijn defect? Met wat geluk werkt een tor van 500MHz voldoende goed.
Ik heb geen schema van de timebase, x- en y-trappen.
Zoveel torren defect kan komen door een te hoge voedingsspanning.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Leuk ding, lekker compact, heb ik ook :clap: Was mijn eerste. Ik dacht dat dat ding alleen uit buizen bestond. (hij is nog nooit open geweest). De HP608D die ik ook heb is wel helemaal buizen. Die moet ik alleen nog nakijken voor hij op spanning gaat. Is wel met veel mogenlijkheden en erg mooi en hij staat lekker onder handbereik. De Marconi die ik het meest gebruik staat verder weg waardoor ik steeds op moet staan.

Ik heb nu ook het eerste deel van het schema van de amp geplaatst. Alle torren zitten in het bovenste deel.
Twee moet ik nog testen want dat blijken FET's te zijn. De rest , nu gecontrolleerd, :. TC403, 414 en 418. Dat valt dus weer mee. Maar dat is een deel van de Time base amp. De delayed heeft wel goede torren en is gelijk. Dat verklaart ook waarom de voeding per mode anders is. Er zit dus echter nog iets fout want anders zou de delayed mode wel goed moeten werken en daar is de spanning wel bijna goed maar niet helemal en er is ook geen X versterking. Er moet dus een gezamelijk deel voor of na zitten wat nog fout is of de kapotte torren staan ook op spanning als die tak niet in gebruik is en beinvloeden de voeding.

Fred
Bijlagen
P1020198.JPG
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
radioortje
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2008, 02:07
Locatie: Emmen

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door radioortje »

Hallo jullie beide ,
Ik weet dat het een mooi aantal posts geleden is dat René vroeg om de serienummers om wat te kunnen vergelijken , maar hier zijn dan de mijne :

Type : PM 3370/02
NC : 9444 03370 021
nr. : 01270

Zo staat het tenminste op het plaatje , achterop het apparaat .
Ik weet niet of het nog van belang is maar alsnog dus .

@ Fred : Ik heb nu een weekje vrij en heb besloten om die Hydrodyne van jou maar eens een kans te geven op mijn werkbankje , zij het in een iets gewijzigde vorm . Resultaten volgen .

Van de week toch ook maar die andere scoop ophalen en er een paar probes bij bietsen , of er een paar maken . Dat kan toch ook niet al te moeilijk zijn ?

Groetjes Evert .
alleen een slecht schetser schetst slechte schetsen
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik ben benieuwd wat hij bij jou doet. Het is geen makkelijk ding en het schema is niet helemaal kloppend denk ik want ik heb tijdens het bouwen wat geimproviseerd en daarna weer geprobeerd de boel over te tekenen en dat is niet mijn sterkste punt. :dizzy: Bouw het dus niet klakkeloos na.

Ik heb gisteren de FET's en torren nogmaals getest en defect zijn de torren toch niet. De hfe is gewoon erg laag. De FET's zijn OK.
Ik krijg een beeld van 1cm lang maar als ik er een signaal generator aanzet en ik zet de scoop af zie ik nog net een hele sinus langsflitsen.

Ook nu goed getest met de delayed en main time base amp. Dat zijn dus twee gescheiden units en beide geven het zelfde probleem. Het moet er dus voor of na zitten. De voorversterker lijkt goed (torren heel en geen gebakken weerstanden) dus ik vermoed dat het er na zit. Feit blijft ook dat de 24V nog steeds niet helemaal op komt maar ondertussen valt hij niet meer weg als ik van mode switch (heb wat dingen in de base amp opnieuw doorgesoldeerd)

Kan ik net als bij een radio er een meetzender op zetten (y ingang of X ingang) en dan met een scoop het signaal volgen door de scoop om te weten of de pre-amp goed is ?

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

je kunt idd een meetzender op een scoop aansluiten. Bij hoge frekwenties wel alles in 50 ohm. Dus een "weerstand" van 50 ohm over de ingang van de scoop plaatsen. Voor de rest zijn er wel verschillen: een radio is veel gevoeliger en in een scoop wordt niet gemixed.
Zo heb ik o.a. mijn HP VHF oscillator getest.
Als je wilt kun je het schema vd eindtrappen nog plaatsen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Hierbij de main time base amp. Ik denk dat dat de laatste amp is in de lijn. Zitten een berg amps in zo'n ding.

Ik heb zitten denken, (kan jij dat wel ? zul je vragen, nou dat valt niet mee) Ik heb een streepje X dus er is iets van X-versterking. Ook reageert het op hoogte /breedte verstelling. Maar toen ik er een sinus generator op aansloot bleef het een streepje. Ik zou dan toch eigenlijk een vertikaal streepje moeten krijgen ?

Probleem is natuurlijk dat de voeding niet goed is en dat is een kip/ei verhaal. Is de voeding goed maar werkt niet lekker omdat er iets fout is verderop of is de voeding fout en werkt er daarom verderop iets niet lekker.

Die voeding begrijp ik uit het manual heeft een stroombegrenzing die reageert op een bepaalde load dus de voeding afkoppelen kan best een vertekenent beeld geven. Nu kan er dus iets mis met de voeding zijn waardoor hij onbelast wel goed lijkt maar met de normale belasting toch fout gaat. Het zit me namelijk niet lekker dat de 24V er ongeveer een minuut over doet om van grofweg 10V naar 20V te kruipen. Onbelast is het max 23,95V maar dan wel met de instelpot in zijn uiterste stand. Ik heb echter geen idee hoe ik dat test, het is best een complex ding.

Het lijkt me daarom wel handig om een signaal door de scoop te volgen. Een ander idee wat ik had is om de 24V en 12V af te koppelen (als dat kan) en dan externe voedingen er aan te hangen om te kijken wat er dan gebeurd of gewoon die hele voedingsprinten er uit te laten en dan een aantal moderne driepoot spanningregelaars te plaatsten op een printje voor de gewenste spanningen met parallel daarover die dikke powertorren die nu als spanningsregelaar dienen wanneer nodig Dat maakt het hele ding een stuk minder kwetsbaar en zo'n voeding maken is minder werk dan deze repareren. Ik heb 24V, -24V, 12V, -12V liggen en +6,3 kan ik maken met een LM317 en de negatieve variant daarvan heb ik ook (337 dacht ik). Voor de 200V en 70V zou ik dan de bestaande schakeling moeten houden alhoewel ik dat ook liever moderner zie. Maar dat deel werkt nu gelukkig goed.
Het probleem is de 24V waardoor de 12V en 6,3 ook niet goed is. (maar als de 12V de oorzaak is trekt hij ook de 24V dicht. ik ben net als jij niet blij met dit soort onderlingen afhankelijkheden.)

Dus, denk jij dat het en goed idee is om een modernere voeding er in te maken. Op dat distributie board zitten meetlippen voor alle spanningen. Daar zou ik dus de uitgangen van de regelaars aan kunnen hangen. Het printje kan ik in zo'n slot steken en dan kopersporen frezen (of een print etsen) op de plaats waar de aansluitingen naar de powertorren gaan. heb ik gelijk een hele berg reserve torren :lol:

Fred
Bijlagen
P1020193.JPG
P1020200.JPG
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

Bovenste is het schema van de y-eindtrap. Kijk maar eens naar de rechterkant, dat wat naar de y-platen gaat.
Meerdere y-platen kom je bij een eenvoudige scoop niet tegen.

Over de voeding.
Ik heb dat idee ook al gehad. Voordelen zijn dat het gemakkelijk te realiseren is en dat het veel gemakkelijker meten is. Nadeel is dat het bij erge fouten het erger fout gaat. :( Er kunnen namelijk meer onderdelen defect raken.
Maar ik denk dat je nu tegen een probleem aanloopt wat je moeilijk kunt oplossen.
Als er diverse componenten zijn met iets afwijkende specs, bijv. ook in de voeding, dan kun je precies het probleem krijgen wat je hebt. Dat is ook een reden dat ik liever niet van die afhankelijkheden zie. Dit soort zaken kom je bij o.a. Philips wel vaker tegen. Deze voedingen zijn van voor de tijd van de moderne regelaars en zijn ook lastiger te repareren.

René
radioortje
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2008, 02:07
Locatie: Emmen

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door radioortje »

Sterker nog , Fred , als ik het verhaal in de manual goed begrepen heb , beïnvloed de instelling van de 200 Volt de instelling van de 24 en ook de 12 Volt . Hier wil ik alleen maar mee zeggen dat er misschien toch nog iets niet deugt aan de 200V voeding , omdat je de 24V al niet goed krijgt , dan zal de de 12V ook wel niet kloppen ; ik zeg maar op mijn manier : steekt die 24V voeding te veel "energie" in die 200V voeding ... En op die manier hoeft er niets kapot te zijn wat aan die 24V hangt .
En onbelast duurt het ook zo lang dat die 24V op spanning is ? Zoja een extra argumentje voor mijn verhaal .

Nog een gedachten experimentje : Je zet de scoop uit en er flitst nog even vlug een sinus op het beeld ...
De 200V deugt nog niet en is ( te ) snel ontladen , dan krijgt de 24 en 12 Volt voeding nog net de kans zich net te herstellen en gloeit er nog precies een sinus op het beeld ....

Er zal wel niets van deugen van dit laatste verhaal , maar ik probeer alleen maar en beetje mee te denken .

Groetjes Evert
alleen een slecht schetser schetst slechte schetsen
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Evert,

fijn dat je meedenkt!

De +24V wordt o.a. gebruikt voor de hoogspanning tbv de CRT via de trafo T1801.
De +200V en de +70V zijn wel gekoppeld en krijgen hun vermogen niet van de +24V maar van trafo T1601 en wikkelingen S8 en S9.
Het opbouwen van de diverse hoogspaningen kost wel tijd en verklaard gedeeltelijk de problemen die de +24V voeding heeft.
Eventueeel kan Fred daar een apparte +24V voeding voor maken.

Dus de kern van je verhaal klopt, alleen niet de +200V.
Dit wordt behalve een reparatie ook steeds meer een cursus. Wat mij betreft is dat prima! :D

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Voordeel van die moderne regelaars is wel dat er al een kortsluitbeveiliging in zit. het voordeel van een goede spanning en geen beveiliging is vaak wel dat het defecte onderdeel dan rooksignaaltjes gaat geven en dan heb je hem zo gevonden (net als die elco, die meette namelijk qua ESR, capaciteit en op de componenten tester gewoon goed. Die had ik nooit gevonden want met een megger in de schakeling gaan meten is niet echt goed voor de torren denk ik, het is dat er rook af kwam en hij heet was)

Ik zal eerst de voeding nog eens erg goed nakijken en dan eerst eens de 24 en 12V voeding extern aanbieden. Zolang de voeding niet goed is (al dan niet als gevolg van iets) valt er ook weinig te meten want als de voedingspanning niet goed is dan kloppen de meetpunten ook niet.

Wel een leuke en leerzame cursus meten :-)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Vanavond opnieuw een HV probe gemaakt. De oude moest ik teveel aan rekenen. Nu heb ik ongeveer 70Meg parallel aan aarde gezet. Dan een 2M 4W instelpot als laatste. dan meet ik over een dat potje en een van de weerstanden heen en heb ik hem zo ingesteld dat 232V netspanning ook precies 23,2V aanwijst. Nu meet ik op de EHT 2400V ipv 2070V. Dat is dus nog steeds niet goed. De 200V is weer 234V geworden denk ik maar daar had ik geen zin meer om nu te meten. Ben de hele avond met die probe bezig geweest. De meetsnoeren zijn teflon binnenkabel van RG58 en daaromheen weer teflon slang. De aardklem is een dikke accuklem van een motor druppellader. De plusprobe nu even een krokodil (die ik er met een zwaar geisoleerde tang opzet met de spanning af, maar dat moet nog een goed geïsoleerd ding worden.
Ben dus nog niet verder. Ik hoop dat het uiteindelijk toch alleen de voeding blijkt te zijn want dan ga ik dat toch echt moderniseren.

Weet alleen niet hoe ik dat met die 200V dan moet doen. Een stabilisatiebuis ?, dikke zener ? of zijn er regelaars die dat kunnen ?

Fred
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

ik zou beginnen met de hoogspanningopwekking een aparte +24V voeding te geven.
Dat is gemakkelijk te doen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Kom er net achter dat mijn HP voltmeter een DC weerstand heeft van 122 Mega-Ohm in alle bereiken en weerstanden tot 500 Mega-Ohm kan meten en met een externe spanning tot enkele miljoenen megaohms.
:clap: :clap: Ik wist al dat hij AC tot 700MHz kon meten. Dat moet voor die tijd wel een echt top-ding zijn geweest. Helaas gaat hij maar tot 1000V. Heb net gevonden dat een moderne AVO 8 nog maar tot 1000V gaat, die zelfde maffe 15V batterij gebruikt maar wel 935 pond kost. Kan me niet voorstellen dat die nog verkocht wordt. Voor dat geld koop je een hele dikke fluke.

Ik ga idd eerst maar eens een 24V en dus ook 12V maken. Dan weet ik zeker dat daar in iedergeval geen problemen meer zitten en dat stelt weinig voor. Zou daar zo'n powertor over moeten ? Ik heb geen idee van het stroomgebruik.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie