Oscilloscoop gebruik

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Evert,

Als de Leader in goede staat is en incl. probes en liefst manual/schema, dan is het een redelijk bedrag. Zonder probes is het aan de hoge kant.
Wat is het typenummer van de Leader?

Het schema geeft ook twee mogelijke waardes voor R1801. Ik vraag me nu af wat Fred zijn scoop voor een waarde voor R1801 heeft. R1801 is van belang voor de basisstroom van de twee torren.
In het schema staan, met potlood, twee type's bij deze torren geschreven. Zijn mischien vervangende type's.

René
radioortje
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2008, 02:07
Locatie: Emmen

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door radioortje »

Dat idee had ik ook René .
Maar liggen ook niet in mijn bakje .

En die scoop is inderdaad Zonder Probes . Zijn die krengen dan zo duur ? Nog niet naar gekeken , want ik heb ze nog niet nodig gehad .
Scoopie ziet er uit als nieuw , en is weinig gebruikt . Ja zeggen ze allemaal , maar deze kerel geloof ik wel . En als het goed is , is het model nr. : LS 8022
Evert
alleen een slecht schetser schetst slechte schetsen
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Mijn weerstand is 7,5K. Ik heb de diodes en weerstand tussen HV condensators los en de waarde van deze C's is 430-480pF. De diodes reageren niet op de diode meter maar ik vermoed dat de drempelspanning hoger is dan mijn meter geeft.

Als ik mijn frequentiemeter probe vlak bij C1803 hou dan meet ik ongeveer 33KHz, op de scoop zie ik een sinus maar gezien de amplitude is dat de 14KV. Als ik die C aanraak met de probe valt het signaal gelijk weg.
ik krijg nu regelmatig een klein streepje op het scherm (8mm ofzo) maar de 24V valt bij het minste geringste weg. Ik heb tor TS1804 vervangen door een zelfde maat npn die volgens jeager wel in de buurt kwam (hij kon wat minder stroom leveren maar de frequientie was vergelijkbaar. De BD115 had een HFE van nagenoeg niets meer. Als je goed keek zag je de meter een mm bewegen. Hij was niet doorgeslagen.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Evert,
zonder probes, afhankelijk van de scoop, ong. 50 euro. Kan iets hoger maar 80 euro is veel.
Indien mogelijk altijd met 10:1 probes meten.

Edit:
http://www.leaderusa.com/web/products/o ... ls8022.htm
Is dat de scoop?
Is waarschijnlijker nieuwer dan ik dacht.
Als de scoop niet te oud is en goed werkt, is 80 euro acceptabel.


Fred, Evert,
wordt die weerstand R1801 in het manual genoemd? Hebben jullie onderling al serienummers/jaartallen vergeleken?

Fred,
het begint de goede kant op te gaan. Bij C1803 had je een 10:1 probe?
Zo nee, wat is de ingangsimpedantie van de probe?
Dat circuit is nu te gevoelig. Je kunt een c parallel aan c1803 proberen van 1nF of een in serie met c1803 van 820nF proberen.
Wordt in het manual ergens de frekwentie van die kring rond C1803 genoemd?


René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Hierbij het principe schema en een beschrijving waar een stuk over de EHT in staat.

De voeding is blijkbaar 40KHz. Het voelt niet alsof ik vorderingen maak. :oops:

De EHT is denk ik OK. Ik ben een componententester aan het maken om de diodes en condensators te testen want 500pF is te klein voor mijn ESR tester.

Ik weet niet wat mijn probes zijn maar het is een 1:10. De originele van philips. Ik zal dat nog opzoeken.

Ik wil een sinus op de ingang zetten en dan kijken of de Y amp werkt. Ik denk dat het in het sweep deel zit wat de trace over de X as laat bewegen. Er moet ergens nog een stuk zitten wat te veel stroom trekt. Helaas zitten daar erg veel torretjes.

Fred
Bijlagen
P1020151wit.JPG
P1020138.JPG
P1020135.JPG
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

in de geplaatste jpg's wordt verwezen naar H6. Kun je dat ook hier plaatsen, eventueel als zip?

Je had ong. 33kHz gemeten en er wordt 40kHz gespecificeerd. Dat is een (te) grote afwijking.
Wat ook vreemd is dat een 10:1 probe zoveel maakt.

Je hebt al soms beeld. Dat is al beter dan geen beeld. :biggrin:

De sweep generator trekt normaal veel minder stroom dan de HV opwekking en de y- en x- afbuiging.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Dit is hoofdstuk 6 mbt de EHT.
Ik heb een beeld wat in helderheid regelbaar is. Ook focuseerbaar. De X positie is echter niet verplaatsbaar.
Mij lijkt de hoogspanning dan toch goed. Als deze te veel stroom trok zou ik verwachten dat dat deel niet lekker werkt. Ik ga in ieder geval proberen de frequentie en voltages te meten. Dat 13KV en -2KV kan ik niet zo meten maar als ik nu een paar hele dikke metaalfilm 2W of meer weerstanden (140Mohm, totaal) in serie zet met de 10 Mohm multimeter dan is het volgens mij mogelijk om te meten. 15KV is dan 1000V dus ik moet dan 866V meten (jammer dat ik het niet zo kan maken dat 10KV 100V is. Die dingen moeten natuurlijk behoorlijk geisoleerd worden.

Fred
Bijlagen
P1020151wit.JPG
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

ik denk dat de x-versterker gedeeltelijk defect is (te klein beeld en niet verplaatsbaar).
HV probe heb je nog niet nodig. Kun je trouwens ook kopen.
Kun je van H6 dat deel waar de trafo tbv de HV , met de twee dure torren, hier plaatsen?

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Hoi Rene,

Er wordt nergens in hoofdstuk 6 iets geschreven over die torren of trafo. Alleen dat stukje in het begin wat ik hiervoor heb geplaatst. Hierbij wat uitleg over de X-amp.
Ik heb het hele manual nu uitgeprint (op operating na). Als je de triggering deel hier weg laat valt zo'n scoop wel mee. In een paar oude boeken staan beschrijvingen om zelf een scoop te maken en ook zo'n oude scoop is redelijk overzichtelijk. Tot voor kort wist ik niet eens wat triggering was en had het nooit gebruikt (nu wel regelmatig) blijkt driekwart van je scoop-inhoud daarmee verband te hebben :-)

Vanmiddag alleen wat in het manual gelezen en daarna voor het QRL de slijprol-as afgemaakt, dus nu heeft mijn rug het weer gehad. Wat een klus. De as was in het lager gaan draaien. Eerst het hart er uit geslepen, toen de as afgedraaid, een bus van asstaal gedraaid. Deze daar weer op gelast. Daarna weer vlak gedraaid. Toen moest die as weer in de rol. Er zaten 4 gaten in de asdragerplaat. Ik heb toen twee proppen (50mm) gedraaid die daar klemvast in passen. Zo kon ik het hart weer centreren. Vastgehecht en op V-blokken op slingering gecontrolleerd. Gelukkig in 1x goed. Alles afgelast. Nu moet ik de boel alleen nog balanceren. En dat allemaal omdat die rol net 3mm te dik was om in de draaibank te kunnen.

Fred
Bijlagen
P1020160wit.JPG
P1020161wit.JPG
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

triggering is erg belangrijk voor een scoop en wordt ook erg onderschat. Er zijn scoops geweest die beroemd of berucht waren wat hun triggering betreft. Denk maar eens na hoe je twee sinussen met verschillende frekwenties stabiel op een scoop kunt laten zien. Niet eke scoop kan dit. :wink:

Ben benieuwd wat de metingen in de x-versterker gaan opleveren.
In ieder geval, zoals eerder gezegd, leer je hier veel van.

Ik ben als metaalbewerker niet zo'n succes. :)
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Weer wat vordering. De philips tortester uit 1955 is erg goed. Zoals je weet heb ik de voedingstorren getest en die waren goed maar er stond wel 230V op de uitgang waar 200V moest staan. Nu blijkt de overload control tor (+200V deel) dood te zijn. Dat verklaard wel het een en ander. De EHT wordt geregeld door een potmeter welke aan die 200V hangt. Op deze pot staat echter meer dan 230V. Het meetpunt van de EHT moet 2070V zijn. Daar meet ik echter bijna 2500V. Dat verklaart dat knetterig geluid en de hele felle weergave en dat zal ook wel te veel stroom trekken.

Probleem: het is een BCY56 en volgens jaeger is die 100V, 1A bedoeld voor hoge versterking op hoge frequenties maar ik kom in lijsten en datasheets ook 45V , 100mA ipv 100V. Blijkbaar zijn er dus meerdere versies/merken ofzo die redelijk verschillend zijn. Hert lijkt me dat die gain niet zo belangrijk is maar dat voltage wel. De frequentie lijkt me ook niet zo spannend hier want zover ik zie is zijn enige functie om bij calamiteiten de correctie versterker te over-rulen en de powertor tot stroombron te bombarderen of zelfs af te knijpen
Maar het is een beveiliging dus zonder zou hij het , denk ik, ook moeten doen als er nergens iets fout is. Dus er zit een fout in dat 200V/70V deel waardoor er nu meer dan +200V op de potmeter in het EHT deel staat.

Is Doktor Rene het daar mee eens ?

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
radioortje
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2008, 02:07
Locatie: Emmen

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door radioortje »

huh , bcy 56 ?
low power torretje ?
zie bijlage
Bijlagen
datasheet.pdf
(24.09 KiB) 323 keer gedownload
alleen een slecht schetser schetst slechte schetsen
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb nu na het helemaal uittekenen en rekenen (voor zover ik dat kan) door hoe de voeding werkt. Erg inventief, ik moet nog steeds wennen aan stroomsturing ipv dmv spanning.
De uitgang van de +200 volt wikkeling is 168V. De tor regelt dat terug naar iets van 130V. Samen met die +70V staat er dan +200V tov massa. Als de Rl zakt dan gaat er meer stroom lopen en zakt de spanning op de meetpunt. De verschilversterker stuurt dan de power tor verder open tot er weer 130V op het meetpunt staat.
Dat betekent dat er over de referentie weerstand nu een grotere spanningsval staat. Die hogere spanning zorgt ervoor dat de overload beveiliging positief op de basis word tov de emitor waardoor deze gaat geleiden. Er kan niet meer stuurstroom voor TDS1602 lopen dan dat de weerstand R1608 doorlaat vanaf de referentie spanning dus als de overload ook stroom gaat staan dissiperen dan zakt de stroom op TS1602 zijn basis. Die knijpt dan TS1601 weer af tot de spanning weer zakt.

Dus als er ergens iets zit wat te veel stroom trekt dan regelt de voeding terug. Maar nu is de overload tor defect en er staat 230V op het punt waar 200V moet staan. De powertor staat dus te ver open. Er loopt dus te veel stroom door de basis/emiter overgang van TS1602. De referentiespanning is goed. Ik zou dus verwachten dat de verschilversterker zijn werk niet goed doet. De verschilversterker snap ik nog niet helemaal maar wel ongeveer. Als TS1604 helemaal dicht staat dan loopt er maximale stroom naar TS1601/2. Dat betekent maximale spanning.

De referentie spanning hangt via TS1605 aan +70V. Ik denk dat TS1605 zorgt dat de basis van TS1604 positief of negatief tov zijn emitter wordt. Dat +200 deel is zo moeilijk omdat het gekoppeld is aan +70V, een referentie spanning die via zijn negatieve poot weer aan +200 hangt en sommige delen hangen weer aan massa.
Ik wil dit goed begrijpen want dat maakt de werking van zo'n driepootje duidelijker. Ik ken hem tot nu toe alleen als versterker en dat werkt toch anders heb ik het idee. Dat principe van de basis potentiaal tov de emiter is buis-achtig (grid) en ik dacht altijd dat het om potentiaal verschil tov massa ging. Goh, ik begin dat torrengedoe nog leuk te vinden, da's geen goed teken :-)


Ik ga nu de spanning val over R1608, R1613, R1607, 16012, 1609 en 1614 meten en over CE van TS1605 en TS1604

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

er zijn wel overeenkomsten tussen bipolaire transistoren en buizen. Fets lijken veel meer op buizen.
Ik zou idd maar oppassen met het leuk vinden van torren. Volgende stap zijn opamps. :)
Kan ik je een goed downloadable boek van TI over opamps aanraden, "Opamps For Everyone". :twisted:

Vanmiddag zal ik jouw meetwaarden met het schema vergelijken. Bij sommige apparaten/merken zie dat wel vaker dat alles op meerdere manieren aan elkaar hangt. Dat heeft niet mijn voorkeur.

Ik heb trouwens, als ik CRT's uitsluit, mijn eerste meetapparaat met buizen!
Een eenvoudige VHF HP meetzender 10MHz-500MHz.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Een mooi begin, welk model heb je ? Ik heb er twee van HP.

Ik heb vanmiddag gemeten en weer wat verder gekomen. Met de drie connectors los van het distributie paneel heb ik nu alle spanningen. Er was ook een BCY56 stuk in het +200V stuk en de 24V was niet stabiel. Na daar ook een tor te hebben gewisseld was deze ook stabiel. Toen alles aangesloten en aangezet. Er verscheen af en toe zelfs een streep op het scherm. Echter de 24V,12V en 6,3V zakte in van echt nul tot zo'n 70% van de waarde ging dat op en neer. De EHT liet zich nu wel afregelen op 2070V.
Toen ik aan wat knoppen draaide kwam er ineen rook uit de main time base trigger amp. Er worden daar drie torren heet maar het beste nieuws was een bloedheet elcotje (C635 +12V ingang) op dat board. Dat kan volgens mij, alleen maar betekenen dat die defect is. En toen moesten we naar een verjaardag :(
Het slechte nieuws is dat dat board er niet zomaar uit kan. Ik knip hem af en soldeer een nieuwe op de pootjes (hij is gelukkig axiaal)

Fred
Bijlagen
P1020200.JPG
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie