Oscilloscoop gebruik

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
radioortje
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2008, 02:07
Locatie: Emmen

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door radioortje »

Dat zou heel mooi zijn , René .
Ik heb er nog geen kunnen vinden . Ik moet ook bekennen dat ik nog geen equivalententabel op het net ben tegen gekomen . Niet echt tenminste .

En ja over dat nagloeien en dat fosfor is bekend , maar het viel mij op dat deze , voor mijn gevoel , lang nagloeide . Dus vandaar mijn vraag , of je daar een voorzichtige conclusie uit mag trekken wat betreft de toestand van die pijp .


Groeten , Evert
alleen een slecht schetser schetst slechte schetsen
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik ben ook in de datasheets gedoken. Als ik nu modern ga doen dan ook maar gelijk goed :wink:
Nu kan ik de meeste dingen wel volgen maar er staan wat dingen in die ik niet helemaal kan volgen. Ik weet dat dat wel te vinden is op het net maar ik ken mezelf. IPV dan te vinden wat ik nu wil weten ben ik dadelijk tot mijn over mijn oren in de tor-techniek verzand want dan wil ik alles weten. Dat bewaar ik even voor later daarom maar de vraag hier:

Die BSW is een schakeltor dus de Toff en Ft zijn belangrijk en dat deel snap ik.
Hfe ken ik ook maar de bias geheimen van een Tor staan volgens mij in zo'n datasheet, net als bij een buis, alleen zijn het daar grafieken.

Er staan twee begrippen waarvan ik denk dat die alles zeggen maar alleen niet tegen mij.
Collector en emitter cutt-off current en Collector en Basis saturation.
Ik weet dat een Tor dicht staat tot je een klein stroompje laat lopen van de basis naar de emitter. Dat moet een spanning zijn die groter is dan de diode overgang. Nu mag voor de Tor van Evert de spanning over C-E max 120V zijn. Dat snap ik en de spanning over B-E mag 6V zijn. Dat zal net zoiets zijn als bij een buis het max kathode-heater potentieel verschil.
Er mag 1A collectorstroom lopen, dat is neem ik aan van de Collector naar de emitter, waarbij hij 800mA mag dissiperen dus je mag er 1A insturen maar als je de kraan wat dicht draait dan gaat hij dat staan dissiperen en daarbij mag dat niet meer dan 800mA en(?) 5W zijn. Klopt dat ?
Er is dus een stroompje en minimale spanning waarbij de Tor in geleiding gaat en een waarde waarbij hij vol open staat. Ik neem aan dat een van de twee begrippen de voorwaarde aangeeft om hem te sperren (cut-off) en de ander de voorwaarden waarbij hij maximaal openstaat. Als je daar over heen gaat raakt hij verzadigd (saturation) en spert weer/gaat kapot ofzo.

Dit is denk ik nodig om het schema beter te begrijpen. Dan kan ik er wat in proberen te rekenen en de meetresultaten beter beoordelen en hoef niet alles te vragen. :)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Evert,

de BSW67 is bijv. goed leverbaar, alleen niet goekoop, bij Farnell.
Vervanger moet ik nog zoeken. (bijv. de NTE190 alleen lage Ft)
Uit het nalichten kun niet zonder meer iets over de CRT zeggen.


Fred,

bij 25 graden celsius omgevingstemperatuur mag hij 800mW dissiperen, geen 800mA. De 5W zal de maximale dissipatie zijn indien gekoeld.
Een tor kan (ong.) op twee manieren gebruikt worde; als versterker of als schakelaar.
Als versterker is een tor (min of meer) lineair. Dwz een twee keer zo hoge Ib geeft een twee keer zo hoge Ic.
Als schakelaar is dat anders. Je wilt de veliezen over de tor klein hebben en stuurt dus met een grote Ib de tor in verzadiging. Een grotere Ib veroorzaakt dan geen groter Ic meer.
De cutt-off en saturation heb je ong. goed.

René
radioortje
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2008, 02:07
Locatie: Emmen

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door radioortje »

Glp , €8,29 / stuk is niet goedkoop inderdaad .
Maar hij is er gelukkig toch nog . En als ik mijn scoop er mee kan redden ...
En ik heb er nog twee ( nu eerst even wat watjes in het laatje leggen ) .
Toch redelijk gezocht en niet gevonden , maar gelukkig zijn er altijd nog anderen die dan weer een ander adresje hebben ...

Evert
alleen een slecht schetser schetst slechte schetsen
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Ok dat snap ik (800 moest idd mW zijn). Maar je mag waarschijnlijk niet te veel Ib geven, want ik neem aan dat de BE junction ook een max dissipatie.

Ivm die HV opwek torren. Als er ergens een storing in de +24V zit dan gaat dat voedingsdeel in de begrenzing en de +24V valt weg. Daardoor ook andere spanningen zoals in ieder geval 12V. Dat betekent dat de primaire kant van de 13KV ineens spanningsloos wordt. Dan klapt dat 13KV veld dus in elkaar dat veroorzaakt volgens volgens mij weer een inductie spanning in de de primaire kant. C1803 zal er wel zijn om dat op te vangen maar dan staat er toch een forse spanning over de , op dat moment, gesperde schakeltorren.


Eens kijken of ik die HV voeding snap want dat zijn leuke puzzles:
Er staat +24V op de trafo welke via de torren naar aarde kan. De torren staan een beetje open dankzij R1801. Het veld in de trafo wekt een veld op in de koppelwikkeling en deze maakt de basisstroomgroter van beide torren. Alleen moeten die torren ook weer dicht om een sinus te kunnen opwekken. Dat wordt geregeld door TS1803. Als die gaat geleiden wordt op de basis -6,3V gezet van de schakeltorren. TS1803 wordt aan en uit geschakeld door de blokgolf die wordt gemaakt in TS1809/11/12. C1812 zal wel de functie hebben om dat sluiten gelijkmatig te laten gaan zodat de schakeltorren gelijkmatig gesperd worden.

De diodes en condensators secundair zijn een cascade (of is het cascode) trap om de spanning nog hoger te maken. Gr1801 is een gelijkrichter. Dat hele circuit wat dan daaraan hangt zal wel een soort beveiliging tegen die inductiespanningen zijn als het veld wegvalt. Dat zou betekenen dat bij Evert er daar iets fout zou kunnen zitten ? GR1811/12 of tor 1804.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
radioortje
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2008, 02:07
Locatie: Emmen

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door radioortje »

Zou het misschien niet wat eenvoudiger kunnen zijn , en dat er in die cascade (volgens mij ) een C af en toe doorslaat . Wat dan weer resulteert in een hogere stroom in de primaire kant van de trafo .
Wat dan weer op den duur één of twee van die torren het leven zuur maakt en dus nekt ?

Dat hoor je toch wel vaker , dat er in de hoogspanning een C begint door te slaan ?

Groetjes Evert , diep over materie gebogen waar hij zich nog nooit mee bemoeid heeft .

e/: Heb net even gekeken in dat hoogspannings gedeelte , onder dat witte bakje , zit die cascade . Wat zijn dat een Mooie Condensators . Zeker vergeleken met die diodes , simpele en slordige zwarte pijpjes ...
Het spul ZIET er gaaf uit , geen vonk uitbraken of inslagen zichtbaar , Maar hoe meet je een C door die het moet doen tot 20kV .
alleen een slecht schetser schetst slechte schetsen
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Even een HV generator van 15KV maken met een neon lampje. :lol:

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
radioortje
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2008, 02:07
Locatie: Emmen

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door radioortje »

Haha :biggrin: ,
Ja , had ik zelf kunnen verzinnen :wink:
Maar heb jij die C's al eens bekeken Fred ?
Ik had nog nooit zulke gezien en ben er een beetje van onder de indruk ...

Evert
alleen een slecht schetser schetst slechte schetsen
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Zover ben ik nog niet gekomen. Maar ik denk dat je pas echt onder de indruk bent als je nieuwe nodig hebt. Van de prijs dan :-)
Misschien de ESR meten maar dan niet zoals dat doe, dat werkt pas lekker vanaf 10uH. Dat zegt volgens mij ook niets over de doorslagspanning. Maar dit zijn geen elco's dus ik denk dat ze wel in waarde veranderen maar niet dat ze zo snel doorslaan. De defecte die ik gezien heb zaten in buizen eindtrappen waar ze in de hitte hingen en de spanning oploopt boven de krappe specs door verkeerd tunen en misaanpassing (of helemaal geen antenne)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred en Evert,

HV condensatoren kunnen doorslaan. Een test is of de capaciteitswaarde goed is.
Het verhaal dat bij een doorslag de torren defekt raken, klopt. Maar ook een doorslag over een diode of wikkeling, of een kortgesloten wikkeling, geeft defekte torren.

Eventueel een HV weerstand voor GR1802 zetten en/of een zener met serie weerstand bij TS1801 en 1802.
In het schema staan 2 waardes bij R1801, wat is in jullie scoops de waarde?


Fred,

kun je de golfvorm en frekwentie meten bij de wikkeling bij TS1801?

Prijs van HV C's; 2n2F/6kV 1,19 euro, 1nF/10kV 2,22euro, 1nF/15kV 2,03 euro. HV diodes zijn duurder.


René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Die prijzen vallen mee. Betaalde op een beurs al 5 euro voor een gebruikte deurknop-condensator van 500pF/5KV.

Ik had nog het idee om een trancient diode of andere overspanningsbeveiliging te plaatsen. Ik heb een aantal van die dingen. (voltages van 60-150 volt dacht ik)

Een HV weerstand ?, ik dacht dat weerstanden maar 400V konden hebben. Ik wilde een HV probe voor de multimeter maken maar er werd toen verteld dat weerstanden dat niet aankunnen.

Ik zal dit weekend de golfvorm meten. Leuk, iedere keer een stapje verder. eerst gewoon kapotte dingetjes opsnorren. Dan spanningen meten en zo conclusies trekken en nu golfvormen analyseren. Het leukste bewaren we tot het laatst. Afregelen. Er zitten iets van vijftig instelpotjes in het hele dingen nog een nest trimmertjes. Vraag me alleen af of ik met een 10MHz scoop een 150MHz expemplaar kan afregelen.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

weerstanden gaan heel erg hoog. :wink:
Er zijn er van 50kV en hoger. Hier wat eenvoudige en goedkopere HV weerstanden.
Gewone weerstanden kunnen ong. 300V aan.

http://nl.farnell.com/1550774/passives/ ... 04031006fe
http://nl.farnell.com/1550799/passives/ ... 3021005fve

Normaal is het instrument wat je afregeld minder dan dat waarmee je afregeld.
Maar zover ben je nog niet en er zijn wat mogelijkheden om dat redelijk goed te doen.
Bijv. met een 10MHz blokgolf.

René
radioortje
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2008, 02:07
Locatie: Emmen

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door radioortje »

Die HV C's in de cascade zijn 500 pF / 15 kV en ik kan dus niet onder 1 nF meten . :? Het kan natuurlijk ook die C over de primaire kant van de trafo zijn van 27 nF ,kan ik wel meten :yes:
Dat lieg ik , ik heb nog een LC meetbrug staan .
Een oudje , Engels fabrikaat , hoort op een batterij te werken , maar ik weet "natuurlijk" weer niet welke spanning .
Zo is er ook nòg een ontvangst toestel in mijn bezit , zelfde probleem , maar daar zit dan wel weer een batterycheck op en dan kan je nog wat gaan proberen . :wink:

Wat bedoel jij met deurknop C's , Fred ? Met een beetje fantasie kan ik er wel een soort deurknop van maken , gezien het formaat ...

De waardes van die R's ga ik in de ochtend bekijken , ik ben net thuis en de familie zal het niet op prijs stellen dat ik nu nog even op zolder ga loeren ... :squeeze: ( Gekraak van de vliso trap enzo )

En verder Fred , volgens mij maakt die insteekunit er een 150 MHz scoop van , want er zijn ook andere units en dan issie veel lager in bereik . Of een compleet ander apparaat voor wat dat aangaat ...
En om dat blokgolf/sinusje te meten , die zal echt geen 10 MHz zijn .


Evert
alleen een slecht schetser schetst slechte schetsen
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Als je nog een scoop hebt kan je de esr meten. Zo'n tester maak je met een 555 maar je kunt ook gewoon de blokgolf van een generator pakken. Ook Capaciteit meten met een bekende L, scoop en een sinusgenerator.
Je kan ook een C van groter dan 1nF meten en dan die 500pF er parallel aan zetten. Het verschil tussen de eerste en tweede meting is die 500pF.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
radioortje
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2008, 02:07
Locatie: Emmen

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door radioortje »

Ja ok
maar dat verschil van die 500 pF is dan het zelfde probleem om af te lezen , blijft 1 cijfer achter de komma dus erg grof om te zeggen dat die waarde klopt .
En een tweede scoop heb ik ook al niet .
Ik heb wel een aanbieding gekregen van een Leader 2 kanaals x/y scoop tot 20 MHz .
Ziet er uit als nieuw , maar €80,= is ook wat voor een tweede hands ...
Is zo'n apparaat dat waard ? Op het net lijkt Leader wel een gerenomeerd merk , al heb ik er nog nooit van gehoord ... Maar dat zegt ook niet veel .

@ René : die R1801 is bij mij de 3k9 versie . De R zit op printpennen vast gesoldeerd , dus er voor gemaakt om te kunnen veranderen ...

Groeten Evert
alleen een slecht schetser schetst slechte schetsen
Plaats reactie